Pagina 2 van 12

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 18 mar 2015, 08:00
door Vanreijmersdal
Vanreijmersdal schreef:
Dutchie schreef:bumperbalk achter scheelt ook een hoop (mijne was gesneuveld en heb die ook niet meer terug geplaatst, 8 tyrips houden de bumper vast :whistle: )
Klopt, dit was bij de E36 ook al zo. De E46 bumper zal de zelfde behandeling krijgen...

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 18 mar 2015, 08:43
door Vanreijmersdal
Zoals eerder al aangegeven, wilde ik voor 2015 een fatsoenlijke basis hebben. Lekker rijden en volgende winter weer verder met perfectioneren. Maar wat moest die fatsoenlijke basis dan worden? Op basis van het geleerde van de E36 en vooraf gestelde budget (alsof vooraf gestelde budgetten gehaald worden, vooraf gestelde budgetten zijn er om overschreden te worden...). Nee, ik wilde mij zelf in de buurt van het vooraf gestelde budget houden.
Maar goed, op basis van die 2 punten kwam de onderstaande lijst eruit.

Rolkooi (laskooi) plaatsen
Rubberen remleiding rondom vervangen voor tefloonleidingen; Goodridge
Powerflex zwart voorzijde monteren, draagarm en stabilisatorstang; nummers 1 en 2
Powerflex zwart achterzijde monteren, draagarm; nummer 3
Afbeelding
Remblokken romdom vervangen, voorheen reed ik altijd op Ferodo's en nu op advies van Biesheuvel voor Carbone Lorraine RC6 gegaan. We gaan het ervaren
Remschijven voor vervangen, vervangen voor Ltec alleen gegroefd.
Deurlint monteren
Wieltapeinden monteren
Schokbrekers vervangen door een schroefset; weer voor een BC Racing gegaan. Op de E36 heb ik hier meer dan genoeg ervaring mee gehad (deze was alleen maar positief) en voldoet perfect voor mijn trackday niveau. Natuurlijk heeft het budget hier ook een rol ingespeeld. Het voordeel van deze set is dat je de negatieve veerweg onafhankelijk van de hoogte kan afstellen. ben deze keer wel voor de RM serie gegaan waarbij de zwaartepunt op het vaste gedeelte zit en niet op het onderste bewegende gedeelte, tevens de casterplates er bij besteld. Dan kan ik daar altijd nog eens een keer mee spelen als ik dat wil.
Net zoals bij de E36 heb ik toen meteen de zwaardere veren besteld. Op E36 toen gekozen voor 10k voor en 12k achter. Ik merkte dat de achterkant toen wel wat aan de zachte kan was. Opzich niet erg, dan blijft deze wat neutraler en minder bijterig. Maar op de E46 wilde ik het toch iets anders. Ivm de zwaarder motor ben ik voor de voorkant voor 13k gegaan en op de achterkant voor 180k. We zullen gaan zien wat het gaat brengen.
Motorkapsluiting monteren
Kofferbaksluiting monteren
Remklauw verven
Sleeplinten monteren
Camberbouten achter vervangen
Motorolie + olie filter vervangen tijdelijk.
De huidige olie zit er volgens de vorige eigenaar 1 jaar en heeft er 5k mee gereden. Met deze olie wil ik de eerste sessie van de eerste circuitdag relatief rustig gaan rijden en dan op het circuit vervangen voor de tijdelijke motorolie en filter. Dit wordt de gewone 10w60 Castrol Edge. Hier rijden we dan de rest van de dag mee. op deze manier wordt alle olie lekker warm en loopt alles er goed uit bij het vervangen en wordt het blok ook gespoeld.
Motorolie vervangen definitief
Daarna wordt de tijdelijke 10w60 Castrol Edge vervangen door 10w60 Castrol TWS + oliefilter
Bakolie vervangen 75w
Diff olie vervangen 75w140
Remolie, ik heb deze keer eens gekozen voor ATE racing bleu
Bougies vervangen
Koelvloeistof
Luchtfilter vervangen
Oliefilter vervangen
Hoofd koelslangen 2 x vervangen, deze gaan een keer stuk, ik vervang ze liever iedere 2 jaar preventief, dan dat ik stil staat op de baan. Dag naar de klote en troep op de baan is voor niemand leuk.
Waterpomp, ik wist niet of deze al vervangen was voor een stalenrad ipv de kunststof versie. Gelukkig en helaas was deze al vervangen voor een stalenrad en was de conditie ook nog goed. Toch besloten om deze te vervangen door de nieuwe Meyle, ik had deze toch al liggen en betaald.

De rest komy later dit jaar of volgende winter.

Zo gezegd, zo gedaan en kwamen de spulletjes langzaam binnen;Afbeelding

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 18 mar 2015, 15:09
door Dutchie
Op die BC Racing kit ben ik wel serieus jaloers.. Die staat bij mij ook op het lijstje maar valt altijd nog buiten het budget :'(

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 18 mar 2015, 17:34
door Vanreijmersdal
:) Ja, en vanwege de dollars koers zijn ze de afgelopen weken nog wat duurder geworden.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 19 mar 2015, 09:32
door Dutchie
Het scheelt dat bij mij die budget schroefset die eronderzit voor driften gewoon prima is, maar wil tzt wel een stapje verder natuurlijk :)

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 19 mar 2015, 13:51
door Vanreijmersdal
Zolang het werkt is dat natuurlijk prima en een mens moet wat te dromen overhouden.
Ik weet ook niet of het onderstel bij driften net zo precies komt als bij het racen op de baan.
De lastwisselingen zullen anders en misschien wel minder zijn. Maar nogmaals ik weet ik niks van driften op dat vlak.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 19 mar 2015, 14:28
door Vanreijmersdal
Hieronder een nieuwe update hoe de auto er nu bij staat;

Achterschijven lichtjes laten afdraaien, dat is wel lekker met nieuwe remblokken.:
Afbeelding

Stofkappen van de achterremschijven verwijderd:
Afbeelding

Achterste draagarm rubber vervangen voor de Powerflex zwart:
Afbeelding

Spatkasten schoonmaken:
Afbeelding

Waterpomp en koelslangen vervangen:
Afbeelding

Achterremschijven, remblokken, tapeinden en schokbrekers monteren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voorremschijven, remblokken, tapeinden en schokbrekers monteren:
Afbeelding
Afbeelding

Oud en nieuw...
Afbeelding

Morgen een dagje verlof genomen om wat extra te klussen. Van het weekend weer een update, dan moet de auto weer op de bandjes staan.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 19 mar 2015, 15:30
door Leooo
Dat is een beste lijst met upgrades :duim:

Op welke circuits ga je voornamelijk rijden?

Heb jij scheuren bij het subframe?

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 19 mar 2015, 16:39
door Vanreijmersdal
Ik reed de afgelopen jaren op Assen, Zolder en voornamelijk op Zandvoort. Ik vind Zandvoort een fantastisch circuit en rijd dat ondertussen als zo'n 15 jaar. Alleen de uitloop is wat weinig daar.

Assen, Zolder en Zandvoort zal ik aan blijven doen. Spa Francorchamps zal ik aan deze lijst wat vaker gaan toevoegen.
Deze auto komt niet op kenteken en zal alleen met een trailer vervoerd worden.
Op die manier wil ook op circuits rijden die wat verder gelegen zijn.
Denk aan: Magny Cours, Ascari, Nürburgring GP, San Marino en wat nog meer binnen de mogelijkheden past.
Maar niet allemaal in 1 jaar hoor. Laat ik eens beginnen met 1 circuit per jaar.

Ik weet nog niet of ik scheuren in of bij het subframe heb. Ik weet ook niet precies hoe ik dit het beste kan zien.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 19 mar 2015, 16:57
door Leooo
Misschien dat we elkaar dan wel eens treffen op een trackday.

Scheuren kun je het beste checken als je het subframe compleet demonteert.
Echter is dit aardig wat werk als je nog niet van plan was om je diff te verwisselen.
De makkelijkste manier is om een goede looplamp te pakken en de contactpunten van het subframe microscopisch te checken. Jammer genoeg zie je alleen hetgeen wat buiten de omtrek van de ophangrubbers zit.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 21 mar 2015, 13:12
door Vanreijmersdal
Zo gisteren lekker een dagje geklust.

Zo begon de dag
Afbeelding

De powerflex bussen aan de voorzijde zitten er ondertussen ook in.

Ik heb rondom de bumpersteunen ingekort en weer vast laten lassen. Normaal zit er in de bumpersteun een soort demper, die de eerste klap absorbeert. Maar ja, als je op het circuit ergens opklapt ga je het met die dempers ook niet redden. Dus in leve van de gewichtsbesparing moesten deze er ook aan geloven, besparing is 2,5 kilo rondom.
Afbeelding

Bumperbalk aan de voorzijde ook weer geplaatst en ook weer materiaal verwijderd voor de gewichtsbesparing
Afbeelding

Achterbumper ook een gewichtsbesparing ingemaakt door materiaal van de binnenbumper te verwijderen.
Afbeelding
Afbeelding
Bumper weer gemonteerd, ook de parkeersensoren zijn verwijderd en de opening is voorzien van een zwarte strip. Vind ik persoonlijk ook mooier dan in kleur. Geeft een mooi contrast en breekt die grote bumper.
Zie rechtsonder het wiel waar de slicks op gaan komen. Dit wiel is 5kg lichter dan het 18inch wat er onder zat.
Afbeelding

Elektra uit de achterklep gehaald en meteen het slot gedemonteerd.
Afbeelding

Rood of geel zie als zo vaak, dus doen we fluorgroen :shock:
Afbeelding
Afbeelding

Voorbumper en lampen er weer op. Voorbumper ook voorzien van motorkap sluitingen, zodat de bumper er snel op en af kan als deze op de trailer geladen of gelost wordt. Dan zit namelijk altijd de bumper in de weg.
Afbeelding

En toen konden de wielen er weer onder en mocht de BMW even naar buiten, zodat ik wat foto's kon maken, maar vooral om de vloer aan te vegen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen ook de stoelplaat aangepast zodat deze ook in de E46 past, helaas is deze niet het zelfde als de E36, al scheelt het niet al te veel.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 21 mar 2015, 13:16
door Vanreijmersdal
Leooo schreef:Heb jij scheuren bij het subframe?
Nou gisteren ook even uitgebreid onder de auto gelegen om te kijken of ik scheuren kon ontdekken.
Ik zie niks om de subframe rubbers zitten, dus dat is positief. Wat er onder rubbers zit is nu nog een vraag.

Maar wat is nu wijsheid. Wachten tot het gaat scheuren en het dan verhelpen, dit dat in combinatie met het vervangen van de subframe rubbers door Powerflex? Of preventief al actie ondernemen?
Echter wil ik graag nog even wachten met de powerflex.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 22 mar 2015, 16:04
door Vanreijmersdal
Vanochtend nog even met de kofferklep bezig geweest. Ook daar valt gewicht te besparen.

Zo begon het;
Afbeelding

Toen ff een rondje met de haakse slijper;
Afbeelding
Afbeelding

Ff netjes in de zinkspray en/of pimmer;
Afbeelding

En dan natuurlijk het zelfde voor de motorkap;
Afbeelding
Afbeelding

Resultaat; totaal 12kg. 6kg voor en 6kg achter.

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 25 mar 2015, 16:47
door Vanreijmersdal
Zo caster is aangepast. Deze stond op de rode lijn en staat nu zoals op de foto.
De rode lijn is ook het center ten opzichte van links en rechts. Dus als je het caster meer positief zet, wordt het camber nog iets meer negatief. Dus het beste van beide werelden eigenlijk.
Afbeelding

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Geplaatst: 25 mar 2015, 16:47
door Vanreijmersdal
Ook vanmiddag nog even de kofferbak- en motorkap sluitingen er op gemaakt. Achteraf had ik de motorkap sluitingen 180 graden moeten draaien i.v.m. water afvoer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding