Pagina 2 van 6
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 09:16
door chris535d
bak type weet ik niet heb laatst nog een discussie gehad op de bmw 5 serie meet daar vertelde een man dat het niet orgineel is en dat die bakken pas na 2010 kwamen maar dat geloof ik niet want hij staat ook aangegeven in mn optie lijst ik heb deze auto ook daardoor uit Duitsland gehaald omdat ik geen normale automaat meer wou het lijkt op een m5 bak ik heb ook flippers aan het stuur dit is ook tevens de reden dat ik hem wil tunen en ja ik ben me bewust van het risico dat er wat kapot kan gaan maar heb met mn vorige ruim 350000 km gehaald zonder veel problemen en die had 340 pk
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 10:31
door Bart70
Wat vreemd dan toch dat Hartog al die tijd maatwerk heeft getuned zonder bezit van een testbank (en pas sinds kort een eigen testbank heeft)
en beide Hartog en JD op diverse forums hebben toegegeven dat het ook prima op de weg kan..
Wel nagedacht dat het toch echt bijna allemaal 3 dimensionale mappings zijn!
Je kunt perfect via live data logging zien wat er in de motor gebeurd en waar het fout gaat.
Dit kan dus rollend op een bank (simulatie van het echte rijden) of op de weg..
Het vasthouden op een bepaald toerental kan handig zijn en puur tijdwinst schelen, maar ga niet verkondigen dat het niet kan zonder bank.
Een testbankrun is een 100 % gaspedaal meting!
En dus puur de helemaal rechterkolom in de software… (5% van heel de software)
Bij een race-auto word idd de auto op alle toerentallen en alle bijbehorende gaspedaal posities getest en staat dan ook een aantal dagen op de bank.
Deze heeft dan ook een hele andere ECU (aftermarket ECU/race ECU), waarbij er terplekke waar men ziet dat het fout gaat bij kan stellen.
Bij een normale auto moet men toch echt iedere keer op nieuw de software erop schrijven.
Het zal dus bij een normale auto ook simpelweg met datalogging gedaan moeten worden.
En denk je nu werkelijk waar dat men voor iedere auto/ieder software nummer de auto dagenlang op de bank heeft staan om de software te schrijven?
Ja zo kan het wel maar zo word het dus niet gedaan! (bij normale straat auto)
Alles testbank ontwikkeld bla bla bla..
Het ligt er gewoon ook aan hoeveel tijd er aan is besteed.
Ook het dure maar ook beste verkoop speeltje ”de testbank” oftewel de toverbank, is een van de grootste SCAMS binnen de tuning wereld.
Onder het mom van “meten is weten” (word bijna op ieder forum geroepen!)
Laten die krukas pk’s die overal verkocht worden nu net niet te meten zijn zonder het blok uit te bouwen.
Ook niet door een rollenbank/testbank!
Allerlei CORRECTIES worden software-matig er op los gelaten.
Dat is iets anders dan meten!
Correcties nogmaals, dus verzonnen krukas pk’s.. niet gemeten.
En dan zijn die verzonnen waardes TEVENS OOK nog eens flink te manipuleren door de testbank bediender.
Verzonnen/berekende krukas pk’s dus, waarbij tevens dubbele scam mogelijk!
Meten is dus nog steeds NIETS weten
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 11:21
door Edgar1234
Rollerbank is een marketing instrument

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 12:05
door Quadrantz
Ik heb het hier en daar ook al een keer gezegd maar als je een standaard chip neemt en binnen de veiligheids marges blijft (dit heb ik ook gecheckt voor het tunen) is er alleen maar winst te behalen met de chip. En ja dit is een standaard chip die helemaal geoptimaliseerd is.
Wellicht dat een op maat gemaakte chip nog net iets betere waardes kan behalen maar het verschil is in mijn ogen te verwaarlozen...
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 12:18
door Bart70
Het verschil is enorm Joost, ja, als je binnen de marges blijft kan deze chip niet zoveel kwaad, behalve het feit dat de vermogensopbouw en afbouw vaak heel abrupt zijn, iets dat je turbo bijvoorbeeld echt niet fijn vind en je koppelomvormer ook niet. Maar ga het alsjeblieft niet met elkaar vergelijken, dat is nog erger dan appels met peren vergelijken…..
Zo word dus idd vaak gedacht, dat de standaard chip al prima zal zijn en maatwerk nog net iets beter misschien.
Ik heb de kwaliteit van de standaard chips gezien (de koopfiles) en daar is de kwaliteit juist vaak zeer zorgwekkend..
Een uitspraak die iemand zou doen die niet begrijpt hoe alles in werkelijkheid gedaan word bij ongeveer 95% van alle chiptuners.
Echt maatwerk ben je al gauw een volledige dag mee bezig en heeft niets te maken met de kwaliteit van de standaard koopfile.
Compleet verschillende producten.
Let op, bijna iedere chiptuner aanbieder in Nederland gebruikt en vooral misbruikt het woord maatwerk.
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt.
Of je een software waar iemand zo'n 200 km over de grens (file-suplier/ file –service) 5-10 minuten mee bezig is om een paar kolommen met vaste percentages omhoog te raggen, ook al maatwerk mag noemen ….
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 12:52
door Quadrantz
Ik snap het verschil tussen standaard en maatwerk aangezien ik in de software branche zit
Maar ook een standaard chip is uiteraard geoptimaliseerd (maatwerk kun je het noemen

) voordat deze op de markt komt met een vergelijkbaar voertuig (530D met 231pk in mijn geval). UIteraard zitten er verschillen tussen 530D's met 231pk maar nogmaals dit is mijn inziens te verwaarlozen....zo niet dan zou ik graag bewijs willen zien

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 13:03
door Bart70
Joost, ga eens een praatje maken met een maatwerk tuner, dan krijg je je bewijs en zou je willen dat je berichten verwijderd werden
Ik kan natuurlijk onmogelijk bewijs aanleveren, ik ben geen tuner en mijn wagen kan niet eens getuned worden
Dit is trouwens ook iets andere software hoor Joost, en het gaat nog niet eens zozeer om de software, maar wat je er mee doet, of beter gezegd, wat 95% van de tuners er niet mee doet ! Simpelweg omdat het "slave" tuners zijn en ze er dus ook niets mee kunnen doen.
Ik zal eens kijken of ik wat voorbeeldjes losgepeuterd krijg voor je, je zit er echt helemaal naast nu Joost, sorry.
Een standaard chip is NIET geoptimaliseerd

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 13:30
door Quadrantz
Ik heb ook zo mijn bronnen Bart en een maatwerk tuner heeft natuurlijk andere belangen als een standaard tuner
Een standaard tuner koopt de chip in (meestal in DLD idd) bij bedrijven die deze 'Base map' gemaakt hebben voor een bepaalde auto. Oftewel die bedrijven zijn een dag bezig met een auto (bijv. een 530D 231pk) om een 'Base map' te maken en verkoopt deze. Een bedrijf als Ziptuning is een goed voorbeeld en geeft dus ook aan wat de waardes zijn na de standaard chip. Hieraan kun je al afleiden of je binnen de veiligheids marges blijft.
Uiteraard zullen er ook bedrijven bij zitten die maar wat doen maar een beetje standaard tuner zal geen zaken doen met zo'n bedrijf (tenzij je bij een louche bedrijf je auto laat tunen).
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 13:32
door lekkerwijf1
Waarschijnlijk heb jij een 535d met een smg bak, Dit is in feite een gewone handbak met robot. Hij gaat inderdaad volledig automatisch net als in de m5 je hoeft dus ook niet je voet op de rem te houden om te voorkomen dat je vooruit rolt tijdens wachten voor stoplicht oid. Maar deze bakken kunnen goed tegen tuning, alleen je koppeling etc is zoals bekend misschien wat eerder op maarja dat heb je bij een gewone handbak ook. Ik heb ooit is proefgereden in een 545i met smg maar het was toch niet geheel mijn ding. Schakelen in bochten enzo. Maar ze kunnen zeer tegen tuning de 545 smg waar ik in gereden heb was van 2004.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 13:34
door Bart70
De standaard file daar is geen enkele testbank of uren lang testen/ data loggen bij te pas gekomen.
Daar zijn enkel een paar klommen verhoogt en ja je hebt pk/nm winst.
Bij de standaard file word in 95 % van de gevallen de software uitgelezen met een Slave tool (let op is volledig geëncrypteerd) en opgestuurd naar de Master (file suplier/file-service)
Deze Slave tuner (die de Slave tool heeft gekregen van zijn Master) heeft daarbij de afspraak dat hij binnen 1 uur hij de gemodificeerde software van de file suplier terug gestuurd krijgt.
Nu kan men nog denken ja maar die file suplier is toch ook een tuner en zal toch wel weten hoe hij moet tunen?
Deze man heeft heel de dag aanvragen van Slaves om softwares te schrijven.
En heeft dus helemaal geen tijd om er een mooi werkje van te maken.
Zoals gezegd binnen 5-10 minuten een paar kolommen met vaste percentages omhoog raggen.
En hoppa! Weer 75 euro verdiend!
De klant zit geduldig te wachten in de wachtruimte terwijl hij denkt dat de tuner heel druk bezig is met dat hele moeilijke motor-management.
Echter zit deze gewoon op een email van de file suplier te wachten.
De Slave ontvangt per email binnen 1 uur de gemodificeerde volledig geëncrypteerde file weer terug.
Hup, even er op schrijven en klaar is het!
Vervolgens misschien nog even een keer gas geven op de bank of op de weg en kijken of er vermogenswinst is of er een lampje gaat branden.
Anders snel even email sturen naar de file suplier.
Let op deze file installateur heeft dan ook zelf geen enkel verstand van chiptuning en kan dus ook helemaal geen goed oordeel geven over of dat alle commando's die geschreven zijn ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.
Ook al doen ze dit al 10 jaar, de ontvangen tuning files zijn volledig geëncrypteerd en worden terwijl deze er in geschreven word gedeëncrypteerd door de tool.
Dus na 10 jaar chiptuning aanbieden weet men niets meer dan de allereerste file die gekocht werd.
Ook de file suplier heeft op 200 km afstand geen enkel zicht op wat er in de motor gebeurd.
Effin, daarom duurt gemiddeld bij ongeveer 95% van alle chiptuning aanbieders het tunen een uurtje/ anderhalf!
Laats werd er dus ook even forumteamlid bij een bedrijf de software uitgelezen en naar de server van ... geupload.
En binnen een uurtje hadden de mannen het wondertje geklaard en werd die file erin geschreven.
Hoppa klaar!
En dan een prachtige review van het bedrijf geschreven..
Totaal niet in gaten gehad wat er nu werkelijk gedaan was!
En zo gaat dit binnen de tuning wereld door blijven gaan.
Niemand die het in de gaten heeft wat er nu werkelijk gedaan word, mensen lijken het maar gewoon niet te snappen.
En hier maakt de tuningwereld dan ook al al die tijd gretig gebruik van en word er enorm veel geld verdiend.
Als je de review leest is dat exact wat ik nu net heb uitgelegd dat er gedaan word.
Terwijl er toch echt beweerd word door dat bedrijf maatwerk geleverd word..
Hello Mcfly anybody home??
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 13:40
door Quadrantz
Ik zou ze niet allemaal over één kam scheren Bart maar ik geloof best dat er bedrijven zijn die zo werken. Die vallen voor mij onder de louche tuners...
Maargoed we kunnen oneindigen discussieren hierover en dat is ook helemaal niet erg maar wij hebben allebei onze eigen bronnen en om het nou een wellus nietus te maken dat schiet volgens mij niet zo op
Wat ik nog wel even wil aangeven is dat er flink wat verhalen/auto's naar de gort zouden moeten zijn als ALLE standaard tuners chips gebruiken die de auto binnen no-time kapot maken....just my 2 cents

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 13:50
door Bart70
Er zijn ook flink wat wagens kapot getuned hoor

Jouw bron is Ziptuning denk ik Joost
Die zelfde waardes die een Ziptuning op de website zet zijn verzonnen waardes ! (namelijk niet te meten!)
Samen met Tunex de allerergste chiptuning bedrijven van Nederland (puur installateurs, niks maatwerk)
Maar je hebt gelijk, is een eindeloze discussie, neem eens een kijkje bij een maatwerk tuner als Hartog of RS Tuning en vertel je verhaal daar, ze zullen je er het fijne van laten zien

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 15:02
door tom_il
lekkerwijf1 schreef:Waarschijnlijk heb jij een 535d met een smg bak, Dit is in feite een gewone handbak met robot. Hij gaat inderdaad volledig automatisch net als in de m5 je hoeft dus ook niet je voet op de rem te houden om te voorkomen dat je vooruit rolt tijdens wachten voor stoplicht oid. Maar deze bakken kunnen goed tegen tuning, alleen je koppeling etc is zoals bekend misschien wat eerder op maarja dat heb je bij een gewone handbak ook. Ik heb ooit is proefgereden in een 545i met smg maar het was toch niet geheel mijn ding. Schakelen in bochten enzo. Maar ze kunnen zeer tegen tuning de 545 smg waar ik in gereden heb was van 2004.
Is de SMG een optie geweest op de Diesels ? Ik heb er nog nooit van gehoord, wel op de benzines, betwijfel trek of er een de SMG bak het koppel aankan van de 535d.
Ik vermoed dat er hier sprake is van een 535d met de sportautomaat, welke feitelijk de gewone automaat is met flippers.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 16:00
door Quadrantz
Bart70 schreef:Er zijn ook flink wat wagens kapot getuned hoor

Jouw bron is Ziptuning denk ik Joost
Die zelfde waardes die een Ziptuning op de website zet zijn verzonnen waardes ! (namelijk niet te meten!)
Samen met Tunex de allerergste chiptuning bedrijven van Nederland (puur installateurs, niks maatwerk)
Maar je hebt gelijk, is een eindeloze discussie, neem eens een kijkje bij een maatwerk tuner als Hartog of RS Tuning en vertel je verhaal daar, ze zullen je er het fijne van laten zien

Nee mijn bron is niet Ziptuning en daar ben ik ook niet geweest

. Net als een aantal andere forumleden (waaronder Anton) ben ik in het oosten van het land geweest voor het combipakket (wel met standaard chip dus).
Waarom zouden die waardes niet te meten zijn? Stel dat je je auto bij Ziptuning zou tunen en je hebt bijv. 300pk en je gaat naar een rolllerbank dan is het gewoon meetbaar. Niet dat ik ervaring heb met Ziptuning maar ik zie op internet weinig slechte reviews erover dus ik durf niet te zeggen dat het de allerergste chiptuning bedrijf (samen met Tunex) van NL is

. En nee ik heb ook geen aandelen dat ik het bedrijf moet verdedigen

.
Bij Tunex heb ik de automaat van mijn 320D (vorige auto) laten spoelen bij 250K, bij 336K heb ik hem verkocht zonder ook maar een enkel probleem aan de automaat. Dus op dat gebied was ik erg tevreden over Tunex...
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 07 mei 2015, 16:15
door Degids
tom_il schreef:Is de SMG een optie geweest op de Diesels ? Ik heb er nog nooit van gehoord...
Ik vermoed dat er hier sprake is van een 535d met de sportautomaat, welke feitelijk de gewone automaat is met flippers.
En die is dus gewoon gecertificeerd voor een max koppel van 600Nm.
@Quadrantz: standaard chip is het ook niet. De slave moet de motormapping uitlezen en doorsturen naar de master.
De master moet
DIE opgestuurde file wijzigen (maatwerk! hahaha) en weer terugsturen.
Dat wijzigen zal volgens mij wel volgens een standaard procedure gaan:
Es kijken... welke auto... 535d 200KW? Effe in het lijstje kijken... okay, deze kolom zoveel omhoog, deze zoveel, etc. etc.
Dat zal allicht een keer van te voren zijn uitgezocht. De master heeft natuurlijk helemaal geen tijd om dat helemaal netjes uit te vogelen, want hij krijgt natuurlijk tig emails van slaves per dag, bovendien heeft hij geen toegang tot de auto om uberhaupt de uitwerking van bepaalde wijzigingen te testen.