Pagina 2 van 3
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 11 jan 2009, 20:53
door Griffendahl
Fabian79 schreef:De veerpootbrug heeft voor de normale rijder nagenoeg geen verbetering. Tis meer een optisch verhaaltje. Love it or hate it
Nooit zelf mee gereden zo te zien...
Maakt niet uit hoor, is wel degelijk een verschil. Waarom het stanadaard niet gemonteerd wordt is om verschillende redenen. Zoals genoemd het comfort, de bereikbaarheid van de motor en het risico op meer schade bij een aanrijding.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 11 jan 2009, 21:23
door BoMeWm
Griffendahl schreef:
Nooit zelf mee gereden zo te zien...
Idd, maakt wel degelijk verschil
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 19 jan 2009, 15:36
door DonB
En waar kan ik een kwalitatief goede veerpootbrug kopen?? Bestaan ze ook OEM passend op een e46 sedan 320d uit '99??
Oh.. en zitten er ook nadelen bij??
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 19 jan 2009, 15:38
door Opt1mus
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 19 jan 2009, 17:23
door Fabian79
Griffendahl schreef:Nooit zelf mee gereden zo te zien...
Maakt niet uit hoor, is wel degelijk een verschil. Waarom het stanadaard niet gemonteerd wordt is om verschillende redenen. Zoals genoemd het comfort, de bereikbaarheid van de motor en het risico op meer schade bij een aanrijding.
Wel mee gereden zelf. Niet op de bmw, maar weet wat het doet
Als je goed leest staat er "normale" tussen geschreven. Ik ben tegenwoordig van deze categorie en wil graag comfort en normaal weggedrag. Ik wil geen raceauto meer, dat tijdperk ben ik gepasseerd. Vandaar dat ik zei dat het meer optisch is voor de
normale rijder. Misschien dat ik het niet goed genoeg heb benadrukt, bij deze dan.
En natuurlijk heeft het effect, ander wordt het in de racerij niet gebruikt
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 19 jan 2009, 21:18
door DJLeonardo
Griffendahl schreef:Fabian79 schreef:De veerpootbrug heeft voor de normale rijder nagenoeg geen verbetering. Tis meer een optisch verhaaltje. Love it or hate it
Nooit zelf mee gereden zo te zien...
Maakt niet uit hoor, is wel degelijk een verschil. Waarom het stanadaard niet gemonteerd wordt is om verschillende redenen. Zoals genoemd het comfort, de bereikbaarheid van de motor en het risico op meer schade bij een aanrijding.
Overigens worden steeds meer auto's standaard met een veerpootbrug uitgerust nu. Volvo heeft het al een tijdje op de S60 o.a. Tot mijn verbazing vond ik onder de motorkap van mijn gloednieuwe huur Outlander ook een VPbrug
(ligt nog ruk op de weg dus geholpen heeft het in dit geval niet, of het was zonder nog rampzaliger (| )
Op de Z ook een Wiechers gehad. Wereld van verschil in stuurprecisie, spoorgevoeligheid.
Neem maar eens een klaverbald zonder, en daarna met.... het zoekerige, steeds moeten corrigeren is dan weg.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 31 mar 2010, 23:39
door palmbier
Sorry dat ik dit oude topic nog eens oprakel, maar aangezien ikzelf door het lezen van dit topic erg in een veerpootbrug geïnteresseerd ben geraakt, vond ik onderstaande vraag wel erg interessant:
DonB schreef:En waar kan ik een kwalitatief goede veerpootbrug kopen?? Bestaan ze ook OEM passend op een e46 sedan 320d uit '99??
Oh.. en zitten er ook nadelen bij??
En dan zie ik hier een antwoord van Opt1mus:
Opt1mus schreef:Lees eens
hier.
Helaas werkt de link hierin niet meer, maar ik zou graag dezelfde vraag als hierboven nogmaals willen stellen, met als enige verschil dat het een 325i uit 2001 betreft.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 01 apr 2010, 07:50
door Opt1mus
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 01 apr 2010, 08:01
door Hennep
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 01 apr 2010, 12:23
door GT-RVV
Ik heb er sinds 2 weken eentje inzitten van Wiegers, besteld bij Stroeve. Hij bevalt erg goed.
Ik rijdt al jaren met diverse auto's met een veerpootbrug en vindt het een wereld van verschil. Mét kan ik gewoon in 1 lijn insturen en weer rustig terugsturen zonder minstens 4 keer kleine correcties te maken tussendoor.
Het comfort gaat er wat mij betreft niet op achteruit, want dat 1 cm'tje torderen merk je niet in het veercomfort. Tenzij je natuurlijk het extra wiebelen fijn vindt wat ontstaat bij de stuurcorrecties. Dat beetje zweveriger gevoel kan je nl. best als comfort ervaren.
In mijn ogen echter de meest kostenefficiente mod voor de wegligging die je kunt doen.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 02 apr 2010, 18:35
door palmbier
Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties op dit "oude" topic. Vanochtend Loner design (colour shop tegenwoordig) gebeld voor een veerpootbrug en vanmiddag nog daar in laten bouwen. Zij leverden o.a. ook de Wiegers sport veerpootbruggen. Voor 137 euro en 10 voor het inbouwen niet al te veel geld.
Weggedrag is helemaal top!!! Echt een grote verbetering voor dat geld. De auto stuurt veel lichter en preciezer door de bochten, niet alleen snelle bochten, maar ook bij 90â° knikken merk ik een groot verschil. Rijden over voegen bij bruggen (helemaal in een bocht) gaf voorheen een soort "duw" in de auto, maar nu gaat ie er helemaal strak overheen. Het grootste verschil is te merken bij een drempel die ook nog eens in een bocht ligt, dus waar je ingestuurd overheen gaat. Vroeger voelde ik de auto via het stuur daar een beetje flexen ( 't is lastig te omschrijven...), maar ik ging er altijd erg voorzichtig overheen, want het voelde net of je het chassis scheef duwt. Nu gaat ie ook daar erg lekker overheen. Helemaal blij ermee! Ik kan het dus iedereen erg aanraden.
P.S. voordat iemand het vraagt..., paar weken terug heb ik bij een Bmw specialist de hele ophanging en rubbers e.d. laten checken, deze waren allemaal nog helemaal goed. Dus beschreven gedrag van vóór de veerpootbrug komt niet door versleten ophangdelen ofzo. Tevens lag er bij aankoop van de auto ook al een Eibach pro verlagingskitje onder.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 04 apr 2010, 11:02
door jpb
ik ben het met fabian eens.
ik heb er een op mijn vorige auto gehad en bij gewoon dagelijks gebruik merk je echt geen verschil vind ik.
JP
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 04 apr 2010, 11:12
door Fabian79
Ik heb er ondertussen wel 1 op zitten en moet zeggen dat ik het verschil bij de bimmer niet heel groot vind.
Deze heb ik over kunnen nemen van een forumlid en heb dit pur gedaan omdat ik het mooi vind staan ;D
Bij de vroegere golf merkte je het verschil veel sterker moet ik zeggen.
Alleen ben ik misschien nog niet duidelijk genoeg geweest. Tuurlijk merk je dat er zo'n ding op zit, maar het wordt vaak zo overdreven alsof het een absulote must is. Daar ben ik het dus niet mee eens. Zonder veerpootbrug rijdt de bimmer ook erg lekker en strak. Dat er artikelen op de markt zijn om de strakheid van de auto nog iets te verbeteren daar ben ik me echt wel van bewust.
Maar ik denk dat je meer effect gaat halen op bijvoorbeeld stuggere draagarmrubbers, stabilisatiestangen en de rubbers daar van.
Die combinatie en een goede set veren en dempers maken de auto vele malen strakker dan een veerpootbrug.
Heb je echter zoals velen al wel verlaging e.d. dan zal je het verschil van de veerpootbrug veel sterke voelen als bij mijn standaard afgeveerde bimmer.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 04 apr 2010, 14:11
door Griffendahl
Dat je het bij een Golfje heel goed merkt en bij een E46 veel minder komt omdat de koets van een E46 van oorsprong al gewoon enorm veel stijver is. Het verschil dat je dan merkt van een veerpootbrug is lang niet zo groot als bij een slapper geconstrueerde Golf.
Re: Veerpootbrug sedan/cabrio/coupé
Geplaatst: 04 apr 2010, 17:31
door bofkont
Leuke mod is het een veerpootbrug, maar je moet ze wel goed afstellen als je een draaibare hebt.
Het kan je rijgedrag ook negatief beinvloeden, oorzaak te veel stuiteren als je hem te strak afsteld.
Op mijn Audi S3 zat hij standaard, voor mijn coupe koop ik hem niet rij toch heerlijk relax