Vrijdag met de auto naar de garage geweest:
- stuurbekrachtigingsolie bijgevuld (+ 200 ML)
- olie ververst + oliefilter vervangen (zelf gedaan bij de garage)
- multi-riem vervangen
- cruise control gecontroleerd (met de auto de grond geraakt, kabel doormidden
)
Stuurbekrachtigingsolie bleek niet meer te lekken, was kurkdroog. Heeft de Poolse BMW garage stiekem gerepareerd denk ik. Na het bijvullen direct alle herrie weg bij het sturen.
Olie na 181.576 - 166.570 = 15.006 km ververst, 6 kilometer te laat. De oude olie zag er nog perfect uit.
De multi-riem is op mijn verzoek vervangen, helaas was mijn diagnose niet helemaal correct. Het is namelijk de spanrol en nog iets anders dat vervangen had moeten worden. Nou ja, voorkomen is beter dan genezen.
Cruise Control kabel zag ik in 2 stukken onder de auto hangen, probleem gevonden. Helaas werkt de CC nu nog niet omdat het kastje waarschijnlijk gereset moet worden. Helaas kwam ik hier pas later achter, monteur zei het nog maar ik had geen tijd meer.
Voor morgen (maandag) een nieuwe afspraak bij de garage om de spanrol en dat andere te laten vervangen en de cruise control te resetten.
Voor de 2de keer naar Parijs geweest op een zaterdag met m`n scheurijzer. Via Amsterdam en Rotterdam naar "mijn" tankstation in Zwijndrecht onder Antwerpen. Mooie rit en veel om te zien.
Bij Gare du Nord in Parijs de auto geparkeerd om passagiers uit te laten en nieuwe te ontvangen. Start ik de auto..... of toch niet. Auto doet helemaal niks meer, alleen nog een tik te horen.
Sta je dan midden in Parijs voor het grootste en drukste treinstation van Frankrijk. Geen Franse taxi-chauffeur die ons met startkabels wil helpen. Dus maar de ANWB bellen, "binnen 1 à 2 uur zijn we er". Na kwartier een SMS "Goedemiddag, de hulpdienst verwacht over 60 minuten bij u te zijn. Mvg, Alarmcentrale". 70 Minuten later nog niemand, krijg ik een telefoontje van de ANWB "hoe is de situatie". Opnieuw zouden ze contact opnemen met de Franse hulpdienst die er vervolgens binnen 15 minuten was. "Accu is oud" was de conclusie binnen 1 minuut. Gestart en advies gekregen zo spoedig mogelijk te vervangen.
Maandag maar even de accu laten vervangen. ANWB had het telefonisch al over de "accu-service" die ze aanbieden in Nederland. Na 1 telefoontje komen ze de accu controleren en als het nodig is vervangen tegen onderdeelprijs. Waarschijnlijk doe ik dat maandag even.
Even een dure periode, zo ineens.
Maar wat vervangen is zal voorlopig niet meer moeten worden vervangen.