Even weer tijd voor een update.
Afgelopen tijd aardig wat moeten doen aan de E91.
Ik heb een setje winterbanden uit Duitsland weten te halen;
Maar hij vertoonde ook wat raar gedrag.
Zo trilde de voorwielen bij het afremmen, ook al had ik mijn schijven recentelijk vervangen.
Maakt hij een zoemend geluid zodra ik boven de 100km/u kom.
Ratelende koppeling zodra ik mijn koppelingspedaal helemaal indrukte.
Daarnaast heb ik een KVS lekkageS
EGR regenereert niet helemaal top meer.
Handrem deed het niet meer goed.
Linker angel eye deed het niet meer.
Gloeibougie van 1e cilinder is kapot.
Dus tussen kerst en O/N maar de auto aanpakken.
Ik zou graag willen zeggen dat ik een topmonteur ben en alles gaat goed, maar onderstaande laat het tegendeel zien
To do lijstje was;
Angel eyes vervangen met leds
Remblokken voor en achter vervangen
Handremschoenen vervangen
Drukgroep en koppeling vervangen
Hardyschijf vervangen
Verse motorolie + filter
Differentieelolie vervangen
Bakolie vervangen
Brandstoffilter vervangen
Lucht en cabine filter vervangen
Gloeibougies vervangen
Zo gezegd zo gedaan, dus alle onderdelen besteld.
Echter had ik nog geen problemen met het vliegwiel en aangezien die dingen €1000,- kosten had ik de gok genomen om deze niet meteen mee te bestellen.
To do lijstje is uiteindelijk geworden;
Angel eyes vervangen met leds
Remblokken voor en achter vervangen
Handremschoenen aangespannen
Drukgroep, koppelingsplaat EN vliegwiel vervangen
Kurkassensorwiel(?) vervangen
Verse motorolie + filter
Lucht en cabine filter vervangen
Jammer genoeg had ik geen 4 of 2 koloms brug tot mijn beschikken dus heb ik alles op bokken gedaan, (noooooit weer

).
Aangezien ik wist dat de bak er onder weg krijgen verreweg het lastigste was zonder brug zijn we daar maar mee begonnen.
Het ging vlotjes totdat ik alle bouten er af had behalve de startmotor bouten en de bovenste bout er uit moesten.
Ik had gelukkig extra lange verlengstukken gekocht zodat ik er wel bij kon maar de bovenste startmotor bout moest met een op maat gemaakt sleuteltje;
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Toen we eindelijk alles los hadden (na veel gepiel) kregen we de bak er niet onder weg want kennelijk heeft de E91 een erg gek ontwerp van de 'lower shifter arm'. Er zit een uitsteeksel naar beneden wat er voor zorgt dat de bak er niet onder weg kan voordat deze volledig is verwijderd;
Dus de bak moest weer op de motor gezet worden.
En toen dachten we oke dit hebben we zo los, nou niet dus. Want wat blijkt er zit een pakking tussen het vliegwiel en de motor welke nog wordt vastgehouden met 1 piep klein boutje die je erg snel over het hoofd ziet.
maar de pakking was al dusdanig gebogen dat je geen dop meer op dit boutje kon zetten, laat staan een sleutel.
Dus dan maar de pakking wegkappen.
En toen kwam de bak er eindelijk af met redelijk veel as op de grond.
Het demonteren ging vrij makkelijk met een luchtsleutel.
Maar toen bleek het oppervlak van het vliegwiel aardig glad te zijn, niet gek met 248k op de teller. maar toch had ik gehoopt dat hij nog wat langer mee kon gaan. Mijn schatting zou zijn dat hij nog 50k mee kon. Aangezien mijn doel is om hier 500k mee te gaan rijden heb ik er maar een nieuwe op gezet.
Gelukkig kon BMW Dijker erg snel het vliegwiel leveren (16:45 besteld en volgende dag om 08:30 ophalen)
De koppelingsplaat was wel gek afgesleten;
Maar de BMW dealer adviseerde ook nog wat extra lagertjes mee te nemen. Tevens zag ik ook dat de pakking van de schakelstang(?) lekkage gaf dus deze had ik ook maar meteen besteld.
De schakelstang pakking moest je er uit pielen met een schroevendraaier, na 10 minuten was dit gelukt.
Zodoende ging ik verder met de toplager(?)/Kruskaslager(?) om deze te verwijderen met een schroevendraaier.
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Maar dit lukte voor geen meter. Uiteindelijk de dealer opgebeld om te vragen hoe dit er uit moest.
Dit duurde even want de monteur wist het ook niet zeker.
Wat bleek nou, je hebt een speciale vetpers nodig om dit er uit te persen

, speciale tooltje kost €1800 en nergens in het Noorden was hij te leen. Want BMWs waarbij dit vervangen moet worden komen niet meer bij de dealer voor onderhoud

.
De dealer had ook geen idee hoe we het anders moesten doen.
Dan maar zelf en vetpers maken;
Busje er in en rammen maar.
Maar wij faalden hier ook in omdat ik met de schroevendraaier het rubberen randje kapot had gemaakt.
Dus dan maar naar de BMW specialist waar ik ook heen ga voor mijn circuit auto.
Gelukkig had hij het er in 1.5 uur er uit.
Ondertussen had mijn compagnon het vliegwiel al vastgezet.
Bij terugkomst ging ik de drukplaat er op zetten en ik dacht te lezen dat hij met 98nm vast gezet moest worden.
Het vliegwiel moest met 120nm dus ik dacht dat is prima. (ik had alleen niet er aan gedacht dat ik een 8mm boutje vast ging zetten).
Dus bij 60nm zei deze knap
En natuurlijk heb ik geen linksom draadtappertje voor 4mm
Tevens waren alle winkels dicht op nieuwjaarsdag dus dat werd hem ook niet.
Weekend erna eindelijk het juiste gereedschap;
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
En hij ging er vrij makkelijk uit
Tijdens deze week kwam ik er achter dat er een busje zit in het wiel van de krukassensor. En mijn compagnon had hier waarschijnlijk geen rekening mee gehouden.
- Spoiler: Laat zien

Dus toch ook maar even nieuwe vliegwielbouten besteld en het wiel van de krukassensor incl busje.
Toch maar even het vliegwiel losgetrokken en inderdaad het busjes was helemaal plat gedrukt.
Gelukkig kwam het wiel er makkelijk uit en heb deze dus ook maar snel vervangen.
Alles weer gemonteerd, ditmaal met het correcte aanhaalmoment.
- Spoiler: Laat zien
Dus toen de volgende uitdaging, de bak er weer onder.
Op Youtube doet iedereen dat in 20 seconden met een 2/4 kolomsbrug, maar wij hebben daar lekker 3,5 uur over gedaan. Met krikken, op mijzelf gelegd en bankdrukken, niks bleek te werken. Keer op keer, erg voorzichtig geprobeerd. Totdat het 23:45 was en we het op wilden geven, maar ik bedacht me, die bak zit er niet recht voor, hoe kan ik die recht krijgen? Wat nou als we het motorblok naar beneden trekken lukt het dan?
Ja hoor dat ging toen klik pats boem klaar.
Dus of mijn motorsteunen zijn niet meer helemaal 100% stijf, of wij deden weer wat verkeerd, 1 van de 2 maar het is gelukt
UPDATE: De BMW specialist belde mij nog even om te vragen of alles gelukt was. Ik legde hem het gewurg uit met de bak er weer op te krijgen waarop hij reageerde ja je moet een L vormig stukje hout maken wat je tussen het blok en het chassis zet zodat het blok niet naar achteren gaat hangen. Dus voor de volgende keer even een blokje hout maken
Dus toen kon ik eindelijk beginnen met de rest.
Dat ging gelukkig allemaal volgens plan, behalve de angel eyes, deze passen niet in de bestaande plastic bolletjes. Althans de weerstandmodule niet. Dus uiteindelijk deze er buiten gemonteerd, alles afgekit en ingetapet en tywraps er omheen, daar komt geen druppeltje meer in
Ook had ik mijzelf nog een klein cadeautje gedaan.
Vorig jaar tijdens de wintersport ergerde ik me dood aan het feit dat ik niet harder mocht dan 120-140km/h ivm de dakkoffer die eigenlijk maar 90km/h mocht.
Dus na wat speurwerk op het net eentje gevonden die 200km/h DEKRA getest was;
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Ik zal binnenkort hem wel even op de auto zetten voor een plaatje incl de angel eyes.
De angel eyes zien er erg gaaf uit al zeg ik het zelf.
Alles doet het weer, maar ik moet nog wel een paar kleine dingen doen.
Dus over een week of 2 maar weer aan de slag. Pas eind Q1 denk ik weer tijd te hebben voor de E46
