Pagina 2 van 5

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 26 nov 2015, 11:05
door hj2
Ik dacht dat het reservoir met remvloeistof was voorzien van een dop waar overdruk wel uit kan. Nu ben ik niet naar de autoschool geweest, en heb 'm dus ook niet afgemaakt, maar een plastic reservoir kan toch nooit zoveel druk opbouwen als je MBC met meatlen psitons, behuizing en afdichtingen? :whistle: Dus en te vol reservoir resulteert in een natte dop zeg maar ... Of maak ik nu een denkfout? Ik laat het me graag uitleggen en ben erg leergierig verder, dus kom maar op! :W

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 26 nov 2015, 19:12
door Jeffrey Streefkerk
Wat betreft het remmen heb ik ook 2 verhalen gehoord.. Ik ben een erg rustige rijder en rij veel op de snelweg.
Ik hoef nauwelijks af te remmen omdat ik altijd ver vooruit kijk. Als ik rem..rem ik rustig, misschien te rustig inderdaad. Heb ook gehoord dat schijven dan veel te warm worden en krom trekken.

Wat betreft het "eruit gooien" van remvloeistof, dat is onmogelijk lijkt mij. Waar moet ie het laten? Schijnt behoorlijk agressief spul te zijn waardoor er geen overloop zit. Heb ik gehoord. Het potje zat over de max gevuld.

Ik denk dat het probleem dus echt schuilt in hoe de schijven gemonteerd zijn of in de hoeveelheid olie. Binnenkort weet ik het in ieder geval. Heb alle tips genoteerd, erg bruikbaar!

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 26 nov 2015, 19:49
door JCK
hj2 schreef:Ik dacht dat het reservoir met remvloeistof was voorzien van een dop waar overdruk wel uit kan. Nu ben ik niet naar de autoschool geweest, en heb 'm dus ook niet afgemaakt, maar een plastic reservoir kan toch nooit zoveel druk opbouwen als je MBC met meatlen psitons, behuizing en afdichtingen? :whistle: Dus en te vol reservoir resulteert in een natte dop zeg maar ... Of maak ik nu een denkfout? Ik laat het me graag uitleggen en ben erg leergierig verder, dus kom maar op! :W
Aan de dop zit meestal een rubberbalg, je wilt geen verbinding tussen remvloeistof en buitenlucht, het is hygroscopisch, het trekt vocht uit de buitenlucht en vocht in remvloeistof, verlaagt het kookpunt.
De balg kan uitzetten, als het niveau daalt, maar als het potje te vol zit kan hij op een gegeven moment niet kleiner worden en zal er remdruk opgebouwd worden, niet heel veel maar genoeg om de rem te laten slepen en daar wordt hij goed warm van.

JCK

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 09:09
door AdE39
Goede morgen beste forum leden,

Kromme remschijven.
Ik heb alles al zien passeren, maar haal de voet van het rempedaal bij de stoplichten.
Dat werd dus al aangegeven.
Maar het waarom dan!
Als men heeft geremd, fors of normaal, dan zijn de schijven heet of warm.
Als men de voet op het rempedaal houd, dan koelt het gedeelte waar de remblokken raakt niet of minder snel af.
Een reden om kromme schijven te krijgen dus. De rest koelt immers wel goed af. Vooral gericht op de automaat rijders!!

Het verhaal te vol reservoir, helaas, dat kan dus nooit.
Er werd gezegd, dat wanneer het reservoir te vol zit, bij eventuele warme remvloeistof, dat dit niet kan uitzetten.
Waardoor er druk op het systeem komt te staan, helaas, dit klopt niet echt.

We weten allemaal, dat er een lekboring in het deksel aanwezig is.
Dit om onderdruk en overdruk in dit reservoir tegen te gaan.
Bij het remmen, dan word de vloeistof uit het reservoir aangesproken, en door het ontluchtings gaatje in het deksel, word dan de vacuüm tegen gegaan.
Bij het los laten van het rempedaal, dan moet de vloeistof weer terug keren naar dit reservoir, en door dat gaatje word dan weer overdruk tegen gegaan.
Als er nu werkelijk een te vol reservoir aanwezig is, dan zal de overtollige vloeistof heus wel door dit gaatje naar buiten treden.
Dus de overdruk op het reservoir, en het remsysteem, dat kan dus niet.

De rest is dus al beschreven, door de forum leden waarom de schijven krom kunnen trekken, of een vuil pasvlakken op de naaf.

Ik wilde enkel nog wel zeggen;
De schijven afdraaien, dat helpt vaak weinig, de schijf word dan dunner, en kan dan weer sneller kromtrekken, als een van de aangegeven items niet word verholpen.
Ik zelf, doe dit dus nooit, ik monteer dan liever nieuwe schijven en nieuwe remblokken.

Houd dus ook de in rem kilometers dus in de gaten, dit werd dus ook al aangegeven.
Probeer dan bruusk remmen te voorkomen, dus goed anticiperen, en eerder het gas los laten.

Bekijk dan ook of de remmen goed los komen, dat is ook al beschreven.
Krik de auto eens op na een rit, en bekijk of alle wielen even los draaien, en dat er niet een stroever draait.

Succes.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 13:31
door Bart70
Mits je de oorzaak verholpen hebt, kun je de schijven (mits nog bijna nieuw of zo goed als nieuw qua dikte), met een gerust hart laten afdraaien, wel door een goed bedrijf.

Ik heb dit bij verschillende wagens nu al laten doen en altijd zeer en zeer tevreden over !

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 13:45
door dw70
Jeffrey Streefkerk schreef:Wat betreft het remmen heb ik ook 2 verhalen gehoord.. Ik ben een erg rustige rijder en rij veel op de snelweg.
Ik hoef nauwelijks af te remmen omdat ik altijd ver vooruit kijk. Als ik rem..rem ik rustig, misschien te rustig inderdaad. Heb ook gehoord dat schijven dan veel te warm worden en krom trekken.
Als je rustig remt, oefen je amper druk uit op de schijf. Je komt echt niet tot stilstand met gloeiende schijven hoor. Het belangrijkste is inderdaad niet met de voet op de rem gaan staan bij de volgende kruising.
Wat betreft het "eruit gooien" van remvloeistof, dat is onmogelijk lijkt mij. Waar moet ie het laten? Schijnt behoorlijk agressief spul te zijn waardoor er geen overloop zit. Heb ik gehoord. Het potje zat over de max gevuld.
Bij mijn Opeltje gooit hij het gewoon aan de bovenkant eruit hoor. Er zit daar een miniscuul gaatje voor. Het moet ook weg kunnen. Anders wordt het echt een probleem en zoekt het zich een andere weg om ergens de druk af te laten. En als dat er niet is, wordt het gemaakt en dat wil je niet.
Ik denk dat het probleem dus echt schuilt in hoe de schijven gemonteerd zijn of in de hoeveelheid olie. Binnenkort weet ik het in ieder geval. Heb alle tips genoteerd, erg bruikbaar!
Naaf schoon, klauwen mooi gangbaar, tipje kopervet aan de achterzijde van de remblokken, reinigen van de schijven voor gebruik met remmenreiniger of aceton.
Bart70 schreef:Mits je de oorzaak verholpen hebt, kun je de schijven (mits nog bijna nieuw of zo goed als nieuw qua dikte), met een gerust hart laten afdraaien, wel door een goed bedrijf.

Ik heb dit bij verschillende wagens nu al laten doen en altijd zeer en zeer tevreden over !
Helemaal mee eens. Heb er ook goede ervaringen mee.

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 13:48
door Degids
AdE39 schreef:Maar het waarom dan!
Als men heeft geremd, fors of normaal, dan zijn de schijven heet of warm.
Als men de voet op het rempedaal houd, dan koelt het gedeelte waar de remblokken raakt niet of minder snel af.
Een reden om kromme schijven te krijgen dus. De rest koelt immers wel goed af. Vooral gericht op de automaat rijders!!
Het is precies andersom! Daar waar de remblokken de schijf raken koelt juist het sterkste af! Dat gaat door geleiding.
Wat juist NIET goed afkoelt is stilstaande lucht (= isolator). Daarom heb je dubbel glas als isolatie, stilstaande lucht tussen de dubbele beglazing.
Hoe dan ook, na hard remmen inderdaad niet de voet op de rem laten staan.

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 14:09
door dw70
7/8 deel van de schijf ligt vrij en geeft zijn hitte af aan de omgeving. 1/8e deel zit opgesloten tussen 2 remblokken die haast net zo warm zijn als de schijf. Dan kan er geen warmte worden afgevoerd als je het opsluit. Het enige wat dan nog hitte kan afvoeren is de remvloeistof. Dat moet je niet hebben.

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 16:04
door Degids
Je remblokken maken contact met je klauwen, die zit ook weer ergens vast aan (hoop ik voor je) en zo geleidt het hele spul uiteindelijk naar de auto toe. Die warmte wordt zeker sneller afgevoerd dan aan de lucht. Zeker als het stilstaande lucht is (je staat immers voor het stoplicht).

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 16:29
door Degids
En als ik dan toch bezig ben... Die indianen verhalen die je altijd hoort dat je juist kort en hard moet remmen in plaats van geleidelijk...

Wet van behoud van energie.
Quootje van Wikipedia schreef:De Wet van behoud van energie is een natuurwet, of meer specifiek een behoudswet, die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Een direct gevolg hiervan is dat energie niet kan worden gecreëerd of vernietigd, maar alleen kan worden omgezet van de ene in de andere vorm, bijvoorbeeld van chemische energie naar kinetische energie.
Snelheid is kinetische energie. Hoe wordt die kinetische energie minder: wrijving, o.a. door:
- luchtweerstand
- rolweerstand van de banden (in combinatie met zwaartekracht)
- remmen!
- verzin nog maar wat

De energie die door wrijving ontstaat is volgens mij warmte (maar zullen misschien uitzonderingen op zijn).

Als je een bepaalde snelheid in een kortere tijd kwijt moet raken, dus je kinetische energie naar 0 wil brengen, dan zul je harder moeten remmen en daarbij heb je veel grotere wrijving en treedt gewoon meer warmte op. Dus korter en dus harder remmen levert meer warmte op dan geleidelijk remmen.

Pak maar eens een touw vast, knijp daar eens heul flink hard in en haal dat touw door je hand heen. Doe ditzelfde nog een keer, maar houd het touw dan losjes vast en trek het door je hand heen. Ik denk dat het laatste echt wel een stuk minder pijnlijk is dan het eerste.

Of probeer maar eens op de bushbush manier een vuurtje te stoken door met een stokje over een plankje te wrijven. Probeer dat eens door heel lichtjes over het plankje te wrijven met je stokje... succes en heul veel geduld!
Je zult toch echt met behoorlijke druk dat stokje over dat plankje moeten wrijven om voldoende hitte te genereren.

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 17:46
door AdE39
Goede avond beste forum leden,

DW70 heeft helemaal gelijk.

De remblokken isoleren dus de remschijf, en de warmte kan dus niet weg.
Dus rempedaal los bij het stoppen van de stoplichten, dat kan veel schelen in de onkosten van de remschijven.

Wat betreft het remolie reservoir, daar zit dus een gaatje in het dopje.
Dit om tijdens het gebruik van het rempedaal de olie vrij doorgang te verlenen, zonder dat deze belemmerd word door het optredende vacuüm.

Als de remolie warmer word bij het gebruik van de remmen, en het reservoir is nokkie vol.
Dan zal bij het opwarmen de remolie via dit gaatje ontsnappen.
Ik heb dus al vele doppen van deze reservoirs schoon gemaakt, omdat deze verstopt zaten.
En bij vele auto merken, van oud tot nieuw destijds.

Dat remolie zeer lak onvriendelijk is, dat is bij velen bekend.
Daar waar de remolie over het plaatwerk is gevloeid, daar zal dus echt flinke corrosie ontstaan.
De lak word dus gewoon weg gevreten door de remolie.

Fijn weekend allen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 19:58
door Degids
AdE39 schreef:DW70 heeft helemaal gelijk.
Nee, op dit punt niet en jij ook niet.

Stilstaande lucht is een isolator (kun je googlen en ik heb ook al een treffend voorbeeld genoemd: dubbel glas), remblokken zijn juist geleiders door hun samenstelling. Via via staan de remblokken in contact met het chassis: een groot en koel oppervlak. En daarom koelt het juist sterker af op het punt waar de remblokken op de remschijven gedrukt worden, om dat het z'n warmte kwijt kan via geleiding uiteindelijk aan het chassis.

Daarom zit er op veel chips bijvoorbeeld koelblokjes. Chips die normaliter hun warmte niet voldoende kwijt kunnen aan de lucht, maar een koelblok nodig hebben die het koeloppervlak dramatisch vergroot. Al die ribbeltjes en insnijdingen, etc. zijn er allemaal voor om het oppervlak van het koelblok te vergroten.
Overigens wordt tussen de chip en het koelblok zelfs nog warmte geleidende pasta gedaan om die geleiding maar zo optimaal mogelijk te krijgen.

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 27 nov 2015, 21:39
door JCK
Dus er zit alleen een gaatje in het deksel?
Misschien dat iemand de functie van #5 uit kan leggen. Dit is het onderdeel wat er voor zorgt dat buitenlucht en remvloeistof gescheiden blijven.
http://www.bmwetk.info/onderdelen-catal ... 34/34_0528

JCK

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 28 nov 2015, 10:15
door hj2
Mannuh! Jullie verbeten in de afkoeldiscussie de factor tijd!

Re: Kromme remschijven keer op keer

Geplaatst: 28 nov 2015, 14:49
door AdE39
Goede middag beste forum leden,

Het maakt mij verder weinig uit, of men nu de voet wel of niet op het rempedaal houd.

Waarom probeerde men in het verleden alles te isoleren met asbesthoudende stoffen, juist omdat het isoleert.

Dit gaat dus met de remblokken net zo.
Zo heeft men het mij dus ook geleerd op school.
Enkel heeft men nu iets milieu bewustere stoffen gebruikt voor de remblokken, dan in de tijd van weleer.

Remblokken halen dus echt de warmte niet uit de remschijf, maar houd daar net de warmte vast.

Als de remblok de warmte niet vast zou houden, volgens de bewering.
Dan zou dus 5/8 van de schijf kromtrekken, en dat is een onjuiste bewering.

Het is dus de 3/8 rest van de schijf die krom trekt door de isolering van de remblokken.
Kijk maar eens naar de uitslag van een micrometer die een kromming aangeeft van een kromme schijf.

Dit heb ik dus al vaker gezien in de werkplaats.

Maar ik vind het voor de rest helemaal goed.
Ik zorg dan wel dat ik mijn voet van het rempedaal heb, zodat ik gevrijwaard blijf van kromme remschijven.
Ik hoef enkel maar de schijven te vervangen, als deze dus echt te dun worden, verder nooit.
Dan is mijn tegen vraag, waarom heb ik nooit kromme remschijven?

Ik heb dus gemonteerd de hele set, schijven en remblokken van voor naar achter van het merk Zimmermann.
Het remt echt grandioos.

Fijn weekend allen. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad