afgelopen donderdagavond was het dan zover, na werktijd snel wat eten om daarna samen met mijn broertje de motor eruit te halen.
dit ging mooi voorspoedig, met 2,5 uur lag het blok voor de auto.
zaterdagochtend eerst met de koppeling naar een bedrijfje in de buurt die de zelfstellende werking van de koppeling terug kon zetten, dit schijnt nodig te zijn om te voorkomen dat de koppeling te snel slijt als je alles zomaar terugmonteerd.
daarna snel terug naar de werkplaats om het blok verder uit elkaar te halen, kleppendeksel- carter- kettingkast verwijderen. en toen ging het mis...
het tandwiel van de oliepomp heeft links draad, stond duidelijk aangegeven in de beschrijving van bosch maar wij gingen toch lekker de traditionele kant op, en dat was buigen of barsten. (lees barsten) overal rondbellen of iemand die bout nog had liggen. gelukkig had een BMW specialist 200m verderop nog exact zo'n kapot gelopen blok buiten liggen.
het geluk is met de dommen!
vanaf toen ging alles weer voorspoedig, geleiders en kettingen eraf, het nieuwe spul er weer op. alles weer dicht bouwen, blok erweer inhangen, bak d'r achter en vloeistoffen erop en klaar was kees.
ik heb de kettingen (oud en nieuw) nog naast elkaar gehouden, maar je ziet er helemaal niets aan. de oude waren niet langer en bogen ook niet verder door oid. de oude geleiders waren ook als nieuw, maar toch loopt het blok een tikje stiller. misschien dat het dan de spanner was die achter de kettingkast zit.
we kunnen in ieder geval weer gerust rond rijden zonder elke keer te luisteren of je de ketting hoort ratelen.
foto's zijn wel beetje waardeloos geworden, maar beter iets dan niets toch?
zonder motor staat ie toch wat hoger op de veren
kleppendeksel en carter eraf
nieuwe kettingen geleiders, en spanners zitten erweer op