Pagina 2 van 3
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 29 mar 2016, 19:20
door thijsvanzwam
De beste banden monteer je aan de achterzijde. De simpele verklaring hiervoor is dat je de voorwielen kunt corrigeren met sturen, achter niet. Gaat dus om de veiligheid. Voor- of achterwiel aandrijving staat hier volledig los van.
wat betreft de redenatie van water afvoeren, een nieuwe band laat meer water achter op het wegdek dan een gebruikte, de middelste afvoergoot is immers minder diep geworden door slijtage. Een band heeft als taak water wegvoeren voor zichzelf, dit doet hij via groeven in verschillende richtingen. de breedste groeven over de lengte van het loopvlak voeren water voor de band af naar achter, de achterband rijdt er dus vervolgens opnieuw doorheen. Hoe ondieper de groef - dus hoe ouder de band-, hoe minder water er onder de band door komt.
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 10:28
door Degids
Op de voor-as rust ook veel meer gewicht (de motor) dan op de achter-as (reserve wiel?

).
In het geval van aquaplaning is de (gewichts)druk per oppervlakte van belang.
Ook al heb je op de voorbanden minder profiel, zal door het gewicht er toch in verhouding minder snel aquaplaning plaatsvinden (je moet natuurlijk niet met slicks gaan rijden, er zal een overgangspunt zijn).
Komt nog eens bij dat veel BMW's breedsets hebben waardoor de achterbanden nog eens breder zijn dan de voorbanden. Dat gecombineerd met de lagere gewichtsdruk op de achter-as zul je begrijpen dat dan de druk per oppervlakte nog veel minder wordt. Met een breedset wil je ZEKER het meeste profiel op je achterbanden hebben.
Deze redenering slaat alleen nog maar op het aquaplaning verhaal, het andere corrigeer-verhaal nog niet eens meegenomen.
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 12:16
door tom_il
Even terzijde : BMW heeft bijna steeds 50/50 of toch zeer kort daarbij gewichtsverdeling. Is voor een deel de reden van de goede wegligging. Daarom dat vooraan bijna alles van aluminium is en de batterij achteraan ligt. Vooras staat ook zo ver mogelijk naar voor en de motor zo ver ver mogelijk naar achter, allemaal om deze 50/50 verhouding te bereiken.
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 13:18
door Degids
Lijkt me toch erg lastig om het gewicht van een dikke motor te compenseren. Accu weegt een schijntje in vergelijking met een dik dieselblok.
Licht de accu maar eens op met je linkerhand (moet lukken) en de motor met versnellingsbak met je rechterhand!

Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 13:31
door hj2
Kracht is moment X arm... Je vergelijking gaat dus niet op :-)
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 14:05
door Degids
Ik geloof je op je woord. Het was ook een opmerking bedoelt met een knipoog..

Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 14:15
door tom_il
Degids schreef:Lijkt me toch erg lastig om het gewicht van een dikke motor te compenseren. Accu weegt een schijntje in vergelijking met een dik dieselblok.
Licht de accu maar eens op met je linkerhand (moet lukken) en de motor met versnellingsbak met je rechterhand!

Toch is dit zo, zoals hj2 terecht opmerkt zit de motor ook voor een stuk op de achteras, hij zit nu eenmaal niet boven op de vooras.
BMW probeert telkens 50:50 te bereiken. Dit zit in de BMW genen.
Hier bv een discussie :
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=461854
BMW's algemene uitleg :
http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... stribution en
http://www.bmw-me.com/me_rb/en/insights ... ution.html
Voor de E90 :
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/3 ... ution.html
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 14:41
door Patrickk
Wij hijsen de auto altijd van en aan boord (binnenvaarschipper) en alle hijsbanden zijn even lang en de auto hangt recht, Heb ook een a4 gehad 16jr geleden en daar waren de voorste hijsbanden korter van om de auto recht te laten hangen.
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 20:46
door hj2
Haha! Staan beide bimmers aan dek?!
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 30 mar 2016, 22:58
door Patrickk
Ja, 3 stuks.
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 31 mar 2016, 00:19
door Degids
Okay... 50/50 it is!
Kan heel m'n aquaplaning verhaal ook de prullenbak in..

Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 31 mar 2016, 09:12
door hj2
3! Dat moet een mooi gezicht zijn! Geen klein schip ook.
Doe eens een plaatje?

Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 31 mar 2016, 10:49
door Patrickk
Normaal staan er 3 op, als mijn vrouw komt 4. Hebben er al eens 6 op gestaan maar dat is de max.
3920Ton, Lengte 135 mtr

Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 31 mar 2016, 19:25
door COUPEDOC
Duidelijk de betere diefstalbeveiliging.
Rijd je die auto van het dek af of wordt die gehesen ?
Leuke foto trouwens.
Re: Betere banden voor of achter
Geplaatst: 31 mar 2016, 20:44
door Patrickk
Hijsen dmv hijsbanden op elke velg.