Pagina 2 van 4

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 16 jul 2016, 23:10
door Mitslol
- APK check
- Oliewissel en overstappen van 5w30 naar 0w40 check
- Airco service (hij is niet zo koud) check
- 3 kleine sterretjes in de voorruit repareren
- luchtfilter & microfilter check
- bougies
- handbak & diff olie verversen (nog nooit gedaan volgens mij, of hoort dat bij inspectie 2?) check
- kleppendekselpakking lekt een klein beetje
- olieniveau sensor vervangen

APK kwam hij zonder problemen doorheen tevens ook daar de airco bij laten vullen, die is nu weer lekker koud.

Mijn neef de monteur heeft hem ook eventjes op zijn werk op de brug gegooid en het diff en bakolie vervangen voor Shell Spirax S6 olie. Wat een verschil zeg, wat schakelt hij nu lekker. :gekdoen: Tevens heeft hij hem ook helemaal nagekeken, het enige wat hij tegen kwam was een uitlaatbeugeltje dat afgebroken was. Heeft hij netjes kunnen repararen.

Oliewissel, luchtfilter (K&N 8)) en microfilter zelf gedaan, ging prima. Bougies moet ik nog doen maar moet nog eventjes een 16mm bougiedop scoren.

Ik heb al zo'n repareer setje gekocht voor de voorruit voor 2 tientjes, maar dit wou niet helemaal lukken. Binnenkort toch maar eens naar Carglass. Waarschijnlijk dus weer 100 euro lichter. :bah:

Kleppendeksel laat ik nog even zitten, deze laat ik wel over een tijdje direct met de Vanos en waterpomp doen bij P Motorsport. (Als die dan al aan vervanging toe zijn)

Olieniveau sensor komt ook nog wel een keertje, inmiddels 3000 kilometer gereden en het oliepijl is nog precies hetzelfde. Toch netjes voor een auto met 243.000km op de teller.

Ondertussen natuurlijk ook een paar mods uitgevoerd, onder andere de M ZHP shortshift schakelpook met een alcantara pookhoes, :///m: stripes voor op de nieren, :///m: oliedop en een mooie 3 serie sleutelhanger voor aan de sleutel. :love:


Het blijft wel een genot, zo'n 2.8L 6 in lijn motor. Wat een souplesse, aan de ene kant lekker stil en cruisen met 80km/u, maar dan trap je het gas in en dan blijft ze maar gaan. (is met me vriendin wel anders :+ ) Het hardste wat ik heb aangetikt was 190 om 3 uur in de nacht hier op de lokale 80 weg. Harder kan je daar niet want daar is de weg te kort voor. Binnenkort toch maar eens naar Duitsland om te kijken hoe hard hij nou echt kan. :)

Wel heb ik last van de bekende bonk bij het schakelen, hij heeft het niet altijd, maar meestal bij het ontkoppelen, gas los in ze 2, of het daadwerkelijk overschakelen van ze 2 naar ze 3. Waar zou dit aan kunnen liggen? Hardyschijf, differentieelrubber? En kan je dit zien zonder iets los te halen?

Hier nog wat plaatjes van de BMW voordat ik met 190 de weg over ging! Had haar net gepoetst!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 17 jul 2016, 13:30
door SnowWolf
Zit de Clutch Delay Valve er nog op? Zo ja, dan kan die het bonken veroorzaken... aangezien je vaak al schakelt als er nog ontkoppeld wordt vanwege de "delay". Heb je het bonken ook als je traag schakelt?

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 17 jul 2016, 14:50
door Mitslol
SnowWolf schreef:Zit de Clutch Delay Valve er nog op? Zo ja, dan kan die het bonken veroorzaken... aangezien je vaak al schakelt als er nog ontkoppeld wordt vanwege de "delay". Heb je het bonken ook als je traag schakelt?
Als het goed is hebben de 98-00 E46 (met M52TU motor) modellen geen CDV, heb me neef er ook eventjes naar laten kijken en die kon ook indedaad niks vinden. Vanaf de M54 motor hebben ze er volgens mij een CDV ingezet.

Op realoem.com staat ook als je mijn model aanklikt de CDV weggestreept, als je dan bijvoorbeeld een 330Ci aanklikt staat de CDV er wel tussen.

Toch maar een keertje de brug op, als ik rustig overschakel is het in ieder geval wel een stuk minder.

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 17 jul 2016, 17:52
door SnowWolf
M'n BMW specialist heeft gisteren alle rubbers en het subframe nagelopen, duurde nog geen 20 minuten incl. test rit (heb kromme velgen), misschien handig om ook ff langs een specialist te rijden? Dan weet je het iig zeker.

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 18 jul 2016, 00:06
door Mitslol
SnowWolf schreef:M'n BMW specialist heeft gisteren alle rubbers en het subframe nagelopen, duurde nog geen 20 minuten incl. test rit (heb kromme velgen), misschien handig om ook ff langs een specialist te rijden? Dan weet je het iig zeker.
Heb jij ervaring met een specialist in Noord-Holland, ik kan alleen Auto Molenaar vinden bij mij in de buurt maar daar hoor ik verschillende verhalen over.

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 18 jul 2016, 19:16
door SnowWolf
Nee helaas, ken er 1 in Zuid Holland en mijn eigen zit in Odijk, dat is niet echt om de hoek voor jou gok ik zo.

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 19 jul 2016, 10:36
door Yoghurt
Mitslol schreef: Het hardste wat ik heb aangetikt was 190 om 3 uur in de nacht hier op de lokale 80 weg. Harder kan je daar niet want daar is de weg te kort voor. Binnenkort toch maar eens naar Duitsland om te kijken hoe hard hij nou echt kan. :)
:stupid:

In Nederland rekenen mensen niet op dergelijke snelheden. met 190km/h gaat alles zo rap, corrigeren is er echt niet meer bij. 1 x kan al te veel zijn. Dan ben je zo blij & trots op je auto, gepoetst en wel, Afbeelding


Voor jouw veiligheid en vooral de anderen op de weg, doe dat in DE of op het circuit.

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 19 jul 2016, 12:12
door Mitslol
Yoghurt schreef:
Mitslol schreef: Het hardste wat ik heb aangetikt was 190 om 3 uur in de nacht hier op de lokale 80 weg. Harder kan je daar niet want daar is de weg te kort voor. Binnenkort toch maar eens naar Duitsland om te kijken hoe hard hij nou echt kan. :)
:stupid:

In Nederland rekenen mensen niet op dergelijke snelheden. met 190km/h gaat alles zo rap, corrigeren is er echt niet meer bij. 1 x kan al te veel zijn. Dan ben je zo blij & trots op je auto, gepoetst en wel, Afbeelding


Voor jouw veiligheid en vooral de anderen op de weg, doe dat in DE of op het circuit.
Tuurlijk het is absoluut niet veilig. Ga ik ook niet beweren.

Maarja, wie heeft nou niet z'n auto eens een keer getest op topsnelheid? Beter moment als woensdagnacht 3 uur, letterlijk niemand op straat, op een rechte (boeren) 80 weg van 3km lang kan ik niet verzinnen.

Maarja zoals ik al zei, binnnenkort eventjes naar Duitsland inderdaad! :duim:

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 20 jul 2016, 17:13
door Mitslol
Nieuwe knipperlichten besteld, helaas heeft Winparts de verkeerde geleverd. Deze is voor 01-up. -_-

Afbeelding

Afbeelding

En nadat ik een 16mm bougiedop heb bemachtigd eventjes bougies verwisseld, de oude zagen er nog redelijk uit:

Afbeelding

Vervangen voor deze rakkers:

Afbeelding

Moet zeggen dat de auto nu een stuk rustiger is stationair, vooral als de motor nog koud is. Geeft toch een bevestiging dat ze aan vervanging toe waren.
Hier nog even een plaatje van de ZHP shortshift pookknop met de alcantara pookhoes:

Afbeelding

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 20 jul 2016, 18:01
door Nick376
Heb je er bougies met 1 elektrode ingedaan?
Het is aan te raden om er gewoon bougies in te doen die er in horen, met 4 elektroden dus. Tip voor de volgende ;)

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 20 jul 2016, 20:40
door Mitslol
Ik heb ze vervangen voor Denso IK20 bougies, staat op de website van Denso (en tevens elke bougie website) dat deze worden aangeraden voor de M52 en M54 motoren. (en nog een hoop)

Het zijn ook iridium bougies dus ''t moet wel goed zitten, waren ook relatief goedkoop. 9 euro per stuk. :)

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 21 jul 2016, 19:10
door Tomba
Nick376 schreef:Heb je er bougies met 1 elektrode ingedaan?
Het is aan te raden om er gewoon bougies in te doen die er in horen, met 4 elektroden dus. Tip voor de volgende ;)
Ik zou dat ook doen @Mistlol.
Ik heb ze gekocht bij Maraal te Alkmaar en was niet heel veel kwijt hiervoor, volgens mij iets van €. 85,= euro

Afbeelding

Art.no.12120037607 type NGK BKR6EQUP

De mijne zagen er toen ook niet erg fris uit
Afbeelding

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 24 jul 2016, 08:39
door BMWf20 2.0d
Mitslol schreef:Heb jij ervaring met een specialist in Noord-Holland, ik kan alleen Auto Molenaar vinden bij mij in de buurt maar daar hoor ik verschillende verhalen over.
Karreman, Andijk, een BMW-specialist in hart en nieren........ :duim:

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 24 jul 2016, 09:15
door SnowWolf
niks mis de met de Iridium bougies, die gaan echter maar de helft van de tijd mee in vergelijking met de BKR6EQUP

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99

Geplaatst: 24 jul 2016, 12:39
door Nick376
Het zijn ook geen slechte bougies nee, echter hebben deze 1 elektrode en de bougies die er in horen 4. Dit is wel degelijk een verschil.