Pagina 2 van 5

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 14 jun 2017, 19:49
door Wing
ik heb de magneetventiel vervangen. Het is inderdaad niet moeilijk. Het enige was dat ik moest zoeken naar de vierde moer waarmee de afdek van de compressor afgedekt was. Deze zit een beetje verstop (aan de llinkerzijde als je met je benen naar achteren onder de auto ligt). En, wat ik niet gedaan heb is de luchtleidingen afknippen en voorzien van een nieuwe knelkoppeling zoals op de laatste foto getoond wordt. Ik wist niet zeker of deze vervangen moeten worden en voor alsnog heb ik het nog niet vervangen. Mocht het toch gaan lekken, dan vervang ik ze alsnog.

Als je het snel vervangt heb je het denk ik met 10 a 20 minuten wel vervangen.

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 14 jun 2017, 22:28
door AdE39
Goede avond beste Wing,

Good job, beste Wing.

Het is zeker niet moeilijk, het wijst zich zelf.
Als u twijfelt aan de afdichting van een koppelingetje.
Even wat lek zoek spray, of anders wat zeepsop maken, en op de aansluitingen doen.
Komen er geen grotere bellen in het zicht, dan is de afsluiting echt dicht.

Hartelijk dank voor uw replay.
Nu weten we dat het gelukt is, en dat het eigenlijk best eenvoudig is.

Soms gaat men alles afzoeken, en dan denken we er eigenlijk te moeilijk over.
Maar als er een zijde, of soms de beide zijden af gaat zakken, dan kunnen we gelijk erg vaak zeggen, dat is het kleppenblok bij de compressor.

U kunt in elk geval weer genieten van uw BMW.

TIP:
Wat ik eigenlijk nog wel even wil vermelden, wat best van belang is!
Ga nooit rijden met een leeg gelopen lucht vering, het maakt daarbij echt niet uit, of er nu eenzijdig is leeg gelopen, of de beide zijden.
Gaat men toch rijden, dan gaat men nog veel meer schade aanrichten aan de BMW!

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 16 jun 2017, 06:43
door Wing
Het is toch nog niet goed.

Eergisteravond heb ik de nieuwe magneetventiel geplaatst. Gisteren stond de auto keurig op niveau. Vanmorgen hing hij weer achterover .... wie weet wat het probleem kan zijn?

In 2015 is de rechterbalg vervangen. De linkerbalg is in februari/maart 2017 vervangen door BMW i.v.m. een terugroepactie. De auto heeft een hele tijd goed gestaan. In april heb ik een aanrijding met de auto gehad (voorschade). Nadat de auto terug kwam van het schadebedrijf is het probleem ontstaan. Kan het zijn dat er bij de aanrijding iets electronisch is ontregeld i.p.v. dat het aan mijn magneetventiel ligt? De relais van het systeem is ook al vervangen omdat de oude wat ingebrand uitzag. Mijn gevoel zegt mij dat bijna het hele systeem feitelijk al is nagekeken op het electronische computersysteem na?

Hij was vanmorgen net zo weggezakt als voor de montage van de nieuwe magneetventiel. Rechts meer onderuit gezakt dan links. Maar wel beide kanten zwaar onderuit gezakt. Na het starten komt de auto weer normaal op niveau.

Ik vermoed dat het systeem opnieuw ingeleerd moet worden?

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 16 jun 2017, 19:36
door AdE39
Goede avond beste Wing,

U zou de proef op de som kunnen nemen, en alle aansluitingen kunnen schoonmaken, en daarna afsoppen met wat lek zoek spray, of een zeepsopje.

Ook zou u uiteraard kunnen kiezen voor het uitlezen, indien mogelijk.
Laat dan eens even controleren, of de wagen hoogte geheel correct is.
Dat kan men dus wel instellen via de laptop.
Soms word de luchtvering op deze wijze verlaagd, door de parameters te veranderen.
Mogelijk, dat er iets is verstoord in de parameters, het kan zo maar.

Ik heb al meer dit soort problemen gezien via het forum.
Dit soort problemen is toen verholpen met het losnemen van de aansluitingen, en na het grondig reinigen van de aansluitingen, dat het probleem was verholpen.
Maar dit hoeft natuurlijk niet altijd dit euvel te zijn.

U verdenkt echter, dan na de reparatie van de schade, dat het probleem toen is ontstaan.
Dat kan zeker mogelijk zijn.

Succes.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 16 jun 2017, 20:18
door Wing
Beste Ad,

Bedankt voor jouw aanwijzingen. Ik ga het geleidelijk opsporen. Het vreemde is dat hij niet altijd gaat hangen. Vandaag ging het overdag gewoon goed. Kom ik thuis, hangt hij even later achterover. Ik start de auto, rijdt hem een metertje naar achteren, en hij staat nog steeds goed. Heel vreemd.

Als ik dit zo overdenk, dan kan het systeem volgens mij niet lek zijn. Want als hij lek zou zijn, dan zou hij iedere keer gaan hangen? Aangezien de magneetventiel ook is vervangen kan het hier ook niet aan liggen (sterker nog, ik twijfel of de oude magneetventiel dan wel stuk is en of ik deze niet terug moet plaatsen en de nieuwe terug zou moeten sturen nu het nog kan). Ik verdenk toch dat het aan de computer ligt en dat hij opnieuw ingeleerd moet worden?

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 17 jun 2017, 21:29
door AdE39
Goede avond beste Wing,

Dat is eigenlijk best wel erg raar, met nukken dus.

Heeft u ook al bij de compressor zelf gekeken?

Het gaat er op lijken, dat het misschien toch een electrische storing is, die met nukken het af laat weten.
Misschien eens een aantal half uur de accu pool er af laten!
Soms kan dat wel eens helpen, maar eigenlijk is dit geen officiƫle reset, maar sommigen hebben er soms wel baat bij.
Dus waarom niet even uitproberen.

Of de kans dat er ergens een slecht contact aanwezig is, dat kan ook nog zijn.

Wat is de kans, dat er ergens een slang net niet vast genoeg verbonden is, en dan ook soms wat lekt!
Het is natuurlijk niet zomaar een simpel iets, deze lucht lekkage.

Het is net alsof er iemand wat zit te klooien, zo zou je het kunnen interpreteren.
Misschien dat spookje eens aardig toespreken, misschien dat dit helpt! :gek:

Ik heb al veel rariteiten mee gemaakt, maar deze mag er dus ook echt zijn.
En als het gevonden is, dan zeggen we misschien wel, ja natuurlijk, wie zal het zeggen.

Ik ga er nog eens over nadenken, en ook nog eens wat na zoeken.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 18 jun 2017, 06:23
door Wing
ik zag in een artikel bij AMT dat ze schrijven dat het soms 10 uur duurt voordat het systeem weer zich helemaal gezet heeft: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/ ... n-10148105

Nu weet ik niet of ze hiermee 10 etmaal uren of 10 bedrijfsuren bedoelen. Als het etmaal uren zijn, dan zijn deze verstreken. 10 bedrijfsuren nog niet. Dan is het nog even geduld betrachten. Ik zal de accupool er een half uur vanaf halen om dit ook uit te proberen. Vanmorgen stond de auto normaal op niveau. Wordt vervolgd.

Bedankt tot zover voor het meedenken.

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 18 jun 2017, 12:43
door AdE39
Goede middag beste Wing,

Nou, volgens mij als de reparatie is uitgevoerd.
Dan zal de compressor opstarten en de luchtvering op niveau brengen, en dat zal zo echt moeten blijven.

Maar, ik heb dus nog eens gekeken, en heel soms blijven de niveau sensors met de reactie armpjes ook wel eens verstoken van enig onderhoud.
Als deze reactie armpjes geen onderhoud krijgen, dan kan het wel eens gebeuren, dat er rare zaken voorkomen.
Maar dit hoeft ook weer niet altijd te zijn.

Ik zou deze reactie armpjes eens bij de kogel verbindingen, en daar waar de armpjes met de sensoren verbonden zijn, eens inspuiten met wat WD40 om te controleren of dit de oorzaak kan zijn.

Als u dan toch onder de BMW bent, dan zou u voor het onderhoud van de luchtbalgen, deze ook eens in kunnen spuiten met een onderhoudsmiddel voor rubber!
Dat houd het rubber soepel, en dan zal daar in elk geval geen lucht ontsnappen.
Dit word ook erg vaak nooit gedaan, ook niet bij een onderhoud beurt bij de dealers.

Het enige wat ik u aan kan bevelen, controleer de aansluitingen en de slangen, vergeet dan ook echt geen centimeter van deze slangen.
Er hoeft maar net op een plaats waar weinig overzicht is, een schaafplekje te zitten, en dan hebben we de poppen aan het dansen.
Kijk vooral naar waar de slangetjes dicht ergens langs lopen, of dat er een doorvoer rubber niet juist is geplaatst, en dat het slangetje het metaal kan raken.

Misschien dat er ergens een koppelingetje door het bewegen van een onderdeel iets lekt.
Houd de bus lek zoek spray in de aanslag, en duw eens voorzichtig met niet al teveel kracht tegen de koppelingetjes, en spuit de plaats van de aansluiting lichtjes in.
Komen er grotere bellen te voorschijn, dan heeft u waarschijnlijk al een lekje gevonden.

Het komt er op neer, dat er een gedegen controle van alle aansluitingen en slangen gedaan dienen te worden.
Er is niet zoveel anders om het te controleren.

En ja, het zou een mogelijkheid zijn, dat het kleppenblok wel of niet de oorzaak zou kunnen zijn.
Want nieuwe onderdelen kunnen ook wel eens defect in de verpakking zitten.
Er hoeft maar een klein vuiltje in een klep te zitten, en het probleem is daar.

Ik heb wel eens een paar keer gehad, dat er een nieuw pas gekocht electronisch nieuw in de verpakking, dat dit defect was. Dat gebeurt soms wel eens.

Het is zeker Knudde, dat u net een nieuw onderdeel heeft geplaatst, en dat het goed blijkt te werken, en dat u na een aantal uren ineens moet zien, dat het niet heeft geholpen.
Dan zou de moed echt in de schoenen kunnen zakken.
Maar de vast beradenheid en de doorzettings vermogen, kan hier het tij ook keren.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 20 jun 2017, 18:33
door Wing
Beste Ad,

Twee dagen ging het goed. Maar vanmiddag was de achterkant weer weggezakt. Het is dus nog steeds niet goed. Kan jij mij vertellen waar ik die reactie-armpjes kan vinden? die ga ik nu als eerste controleren/inspuiten.

Mvg,

Wing

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 20 jun 2017, 21:26
door AdE39
Goede avond beste Wing,

Ik heb eigenlijk een vraag!
Heeft u toevallig nog garantie op de BMW?
Want dan kunt u dit probleem naar de verkopende partij brengen, en hoeft u het niet te bekostigen.

De reactie armpjes, deze houden de wagenhoogte op het ingestelde peil.
Het zijn in feite sensoren, met een reactie armpje, zodra de wagenhoogte te laag word, dan geven de sensoren een seintje aan een of de beide kleppen door, er moet meer lucht naar de balgen.

De rode leidingen staan voor de linker zijde.
De blauwe leidingen staan voor de rechter zijde.
Beide leidingen vind u weer terug op het magneet kleppenblok.

De wagenhoogte sensoren die vind u onder de auto, bij de achter as.
Aan beide zijden van de achter as vind u dus een wagenhoogte sensor, met een reactie armpje.

Eigenlijk zou er aan deze sensoren nog niets mogen mankeren, maar het is electronica, dus kan dit ook bij een vrij jonge BMW falen.
Ik zou de kogel scharniertjes even goed inspuiten, met een goed smerende spray.
U zou ook even de stekkers kunnen controleren op corrosie van de contact punten in deze stekkers.
Even lichtjes inspuiten met een goede contact spray.

De luchtbalgen, die mogen ingespoten worden met rubber bescherming spray.

U zou ook nog even kunnen kijken met wat lek zoek spray, of er bij de luchtbalgen lichte lekkage aanwezig is.
Als u op een brug staat met de BMW, dan zou u de auto eens wat op en neer kunnen duwen en trekken.
Dus opwaarts en terug naar beneden trekken.
Kijk of u dan wat grotere bubbels ziet verschijnen bij de lucht balgen.

Kijk ook of er nog lucht leidingen ergens bij de achter as lopen, en controleer deze ook.( Indien aanwezig )

U zou eventueel ook in de kofferbak kunnen controleren op lekkages bij doorvoeren, en op leidingen die dicht ergens langs lopen, en kunnen gaan schuren.

Ik las onlangs een reactie van een forum lid op een ander BMW forum.
Dat hij ook met dit probleem kampte.
Ook het magneet kleppenblok vervangen, en we dachten dat het probleem verholpen was.
Ja, en wel voor 2 dagen!

Ik vertelede hem, dat hij dan gerust elke aansluiting beter kan controleren.
Niets gevonden!
Dus heeft hij elke koppeling los genomen, en gereinigd en lichtjes ingesmeerd.
Ik heb na een aantal dagen van hem vernomen, dat het probleem verholpen was.
En het is tot nu toe nog probleem loos!

Op een gegeven moment gaat men echt van alles doen, om van het probleem af te geraken.
En als je nu eenmaal alles hebt gehad en los gehad hebt, dan kan het wel eens zijn, dat het probleem over is.

Je moet de pech maar hebben!

Maar ik zou dus echt alles goed nalopen, en controleren met lek zoek spray.

Succes, en hopelijk kunt u het probleem vinden.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 20 jun 2017, 22:24
door Wing
Bedankt Ad,

Ik ga beginnen met het zoeken naar de armpjes en de contacten. Garantie heb ik niet meer op deze auto. Ik heb hem twee jaar geleden gekocht met zes maanden garantie. Onder garantie is toen de rechterbalg vervangen. Recentelijk is de linkerbalg vervangen onder de terugroepactie. De magneetventiel heb ik vervangen. Dus gevoelsmatig kan het niet aan deze onderdelen liggen.

Ik kan mij niet voorstellen dat het een lekkage zou zijn. Want dan zou dat veel regelmatiger inzakken. Soms blijft hij een paar dagen goed en ineens zakt hij weer weg. Dus ik ga toch uit van een vorm van storing. Als ik dat uitgezocht heb ga ik het nog uitproberen met het opnieuw inleren. Volgens mij is het op zich geen complex systeem. De mechanische onderdelen zijn te overzien. Het moet volgens mij bijna zeker in de electronica zitten. Wordt vervolgd.

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 21 jun 2017, 20:36
door AdE39
Goede avond beste Wing,

Geen dank verschuldigd.
Ik ben erg graag bezig met auto's, en natuurlijk ook de helpende hand bieden zo goed als ik kan op de BMW fora.

Ja, dat zou ook nog een optie kunnen zijn, even in het systeem kijken, of alle parameters nog correct ingesteld staan.

Want als straks alles is nagelopen, wat de hardware betreft, dan zal het er op aan moeten komen met de software instellingen.

Ik weet dat het mogelijk is, om de wagenhoogte in te stellen via de parameters.
Dus wie weet.

Ik wens u succes toe, en ik hoop dat u het erg snel mag vinden.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 28 jun 2017, 10:48
door Wing
Zojuist met de auto naar de dealer geweest nadat ik zelf het e.e.a. gecontroleerd heb. Ze hebben een diagnose gesteld en geconcludeerd dat de compressor vervangen moet worden. De regeleenheid daar binnenin is volgens hun inschatting defect. Nu vraag ik mij af of het vervangen van de compressor een eenvoudige klus is en of je na de vervanging ervan het systeem opnieuw moet laten inleren. Als dat wel het geval zou zijn, dan moet ik het wel door de dealer laten doen. Mocht het niet het geval zijn, dan zou ik de compressor wellicht zelf kunnen vervangen?

Added:
Inmiddels wat verder gekomen. Via het artikel van AMT ben ik bij Arnott Europe uitgekomen. Even met hun gebeld. Installatie bij de F11 is eenvoudig. Inleren is niet nodig. Manual is op de website van Arnott te vinden: http://www.arnottmanuals.com/Reader/def ... art=P-2794

Ik ga de compressor dan maar bestellen en zelf monteren. Het enige wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is hoe de luchtslang in die knelkoppeling gemonteerd moet worden. In de handleiding lijkt het net of je die er zo instopt. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat je het aan moet draaien. Wellicht dat Ad daar nog een antwoord op weet.

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 28 jun 2017, 13:50
door ehombie
Het zijn volgens mij idd van die push in fittingen. Om slang erin te doen gewoon er insteken. Om ze eruit te halen moet je de slang in duwen in de fitting en vervolgens ook de rand van die fitting induwen vervolgens slang terug trekken.

Bedankt voor de terugkoppeling....mbt regeleenheid. Airsus heeft ook compressors voor f11 e.d.

Re: Luchtvering zakt soms in F11

Geplaatst: 28 jun 2017, 14:42
door Wing
maar hoef je dan niks aan te draaien en is het daarna luchtdicht door de slang erin te drukken?