Pagina 2 van 6

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 31 okt 2016, 16:52
door BartS
keep us posted...

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 01 nov 2016, 22:55
door Vinnie74
Ik heb vanavond, net als in de video, het vacuum gemeten nadat ik de o2pilot mod had gedaan. Zodra ik de vacuummeter aansluit geeft ie 18 aan. Precies wat je wil. Maar zakt daarna helaas ook meteen weer weg tot 0. Dat doet ie iedere keer als ik opniewu meet. Dat is niet wat ik wil natuurlijk. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Zit er misschien een vacuumlek in de carter ontluchting?

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 02 nov 2016, 09:01
door JeroenV
In het filmpje heeft hij er nog een checkvalve tussen zitten op de slang naar je peilstok. Misschien heeft dat er mee te maken? Heb zelf geen vacuum meter dus kan het niet testen. Volgens mij zie ik dat jij ook gereageerd hebt op zijn filmpje?

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 02 nov 2016, 09:14
door Vinnie74
Ja klopt, ik heb hem ook gevraagd wat het zou kunnen zijn. En die terugslagklep heb ik inderdaad nog niet geplaatst. Die ga ik er zo inzetten.
Vanochtend trouwens stond mn hele straat blauw nadat ik hem had gestart. Niet normaal zoveel blauwe rook! Heb ik nog nooit eerder gehad... Ik vraag me af hoe dat ineens kan? Zou het komen doordat ik, netzoals in het filmpje, tijdelijk de slang van het inlaatstuk eraf heb gehaald om hem aan te sluiten op de vacuummeter?!

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 02 nov 2016, 09:24
door JeroenV
Misschien dat die daardoor olie omhoog heeft gezogen via de peilstok? Het zou zomaar kunnen. Bij mij komt er in ieder geval helemaal geen rook uit en heb al zo'n 500 km gereden met de modificatie.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 04 nov 2016, 11:53
door Münchburg
De zuigers in de M54 motor zijn gewoon slecht geconstrueerd. I.c.m. de lange service-interval is een fors olieverbruik haast niet te voorkomen, danwel door slijtage of slechte werking i.v.m. vervuiling. Volgens mij is dit De N-zescilinders van de E90 serie zijn afgeleid van deze motor en hebben dezelfde problemen aangaande olieverbruik.
Motorrevisiebedrijven hebben ook de handen vol gehad aan deze motoren omdat ze moeilijk 'olievrij' te krijgen/houden zijn.
Voor mij een reden om de M54 motor, en misschien de E46 in zijn totaliteit, links te laten liggen.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 04 nov 2016, 13:21
door Münchburg
@Vinnie74

Door het aansluiten van die vacuumleiding heb je nu waarschijnlijk dusdanig veel vacuum in die olieafscheider dat er olie vanuit het carter aangezogen wordt je verbrandingsruimte in. Als die pijp naar je carter dicht zit met vuil (wat volgens mij ook voorkomt) dan blijft er olie in staan welke dus weer aangezogen wordt. 50's kid heeft er een terugslagklep tussen gezet om ervoor te zorgen dat de olie wel naar het carter kan maar niet terug omhoog.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 04 nov 2016, 14:47
door Vinnie74
Ja klopt, dat denk ik dus ook. Ik heb inmiddels de terugslagklep gemonteerd. Ik ben benieuwd.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 07 nov 2016, 14:56
door JeroenV
Even een update: heb er inmiddels ongeveer 1000 km opzitten met de mod. En het oliepeil staat netjes nog op 3/4 van de peilstok. Bij mij heeft dus zeer zeker geholpen. Normaal had het oliepeil lampje al een keer gebrand. Ben benieuwd wat het vebruik op een wat langere tijd doet. Het is met deze mod heel belangrijk dat het complete CCV systeem met slangen nieuw of schoon is. Anders krijg je juist een verhoogd olie verbruik omdat je meer vacuum op het hele systeem zet.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 07 nov 2016, 15:05
door BrianGT
Bedankt voor de video, ik zal deze ook eens op de homepage delen.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 11 dec 2016, 22:16
door Neutron
JeroenV schreef:Even een update: heb er inmiddels ongeveer 1000 km opzitten met de mod. En het oliepeil staat netjes nog op 3/4 van de peilstok. Bij mij heeft dus zeer zeker geholpen.
Zelf heb ik ook last van een hoog olieverbruik en ben blij om te lezen dat deze mod. zou kunnen helpen en er evt. nog andere oplossingen voor zijn. Hoe is het ondertussen bij jou met het verbruik? En heb jij ook die terugslagklep ertussen zitten? Ik wil dit zeker gaan proberen icm nieuwe cv slangen.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 12 dec 2016, 08:13
door JeroenV
Helaas moet ik nog steeds olie bijvullen. Heb nog geen terugslagklep ertussen zitten. Heb hem al wel op de plank liggen maar nog geen tijd gehad om hem erin te zetten.

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 12 dec 2016, 09:55
door Dutchie
Ik gebruik de M54 inmiddels 2,5 jaar voor autosport doeleinden, en deze verbruikt 0 liter olie. Maar ook daarvoor verbruikte deze niks, vooral sinds er 10W60 olie in ging. Auto in 2011 gekocht en toen nog met 5W30 olie erin moest er iedere 1500km een liter olie bij.

De carterventilatie is vervangen door een oil catchcan, en sinds alle pakkingen vervangen zijn en de motor dus geen druppel olie zweet, verdwijnt er ook geen druppel uit het carter. Nu doe ik wel minstens 1 maal per jaar een motorflush en verse olie (ding draait nu 285pk op 7000 toeren), dit is in ongeveer iedere 1000km.

De motor zelf heeft 182.xxx gelopen.

Ik gok dat vooral onderhoud key is. Castrol Edge (of een ander merk) 10W60 erin, en dan iedere 15.000km verse olie erin. maarja, als de auto altijd slecht onderhouden is dan zal het probleem blijven ivm inwendige schade/slijtage..

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 12 dec 2016, 10:53
door JeroenV
Ik heb van een andere M54 autosport gebruiker de 10w60 olie ook al gehoord. Maar voor dagelijks gebruik en korte stukken weet ik niet of dit voor een juiste smering zorgt? ik heb nu 5w40 erin ipv 0w40. Kijken wat dat met het vebruik doet. Ik verwacht eigenlijk gewoon hetzelfde verbruik. Laatst nog met een monteur even onder de auto gekeken maar hij zag geen gekke lekkages dus het moet wel in het blok verbrand worden. Alleen is mijn compressie op alle cilinders goed. Misschien een keer flushen met de volgende olie wissel. Moet jij die catchcan dan zelf steeds legen of loopt dat vanzelf weer terug in het carter?

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Geplaatst: 12 dec 2016, 11:13
door Dutchie
10W60 is wat mij betreft dé olie voor de M50/52/54, ook voor dagelijks gebruik (2012-2013 liep deze motor ook al op 10W60 in straatauto-trim). Ik hoor minder problemen bij 10W60 gebruikers dan bij 5W30/5W40 gebruikers als het gaat om olieverbruik.