Pagina 2 van 3
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 09 jan 2017, 11:55
door bofkont
Dat is prima, het is echter wel zo dat de prijzen zoals aangeboden geldend zijn voor 2016.
Zou u op korte termijn komen voor het onderhoud dan hanteren wij de prijzen zoals aangeboden, indien u in het voorjaar 2017 komt gelden de volgende prijzen:
-Oliewissel € 575,00
-Spoeling € 89,00
-Differentieel olie verversen € 65,00
Met vriendelijke groet,
Michel van Santen
Service Adviseur
Afd. Operations
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 11 jan 2017, 16:45
door Joost530i
Net terug van ZF Services Dortmund, techneut Jäger heeft daar een uitgebreide beurt met spoelen uitgevoerd op mijn 530i. 595 euro's armer, maar een gespoelde bak met nieuw filter, nieuwe olie, vernieuwde kogeltjes en veertjes enz. rijker. Het schakelgedrag is duidelijk verbeterd, vooral merkbaar toen ik na 180km weer in Nederland was.
Reden van de beurt: ik heb de auto net, rij behoorlijk veel, en de auto zit vlak voor de 200dkm. Bovendien schakelde de auto nogal hard in de eerste versnellingen, en vooral maakt de auto -zoals hierboven al beschreven- iets teveel toeren op de snelweg. Eerste is echt verbeterd, laatste helaas niet.
Automaatbak was volgens de technici van ZF prima in orde, geen vreemde dingen gezien. De koppelomvormer waar de Power Lock Up (PLC) ook zit funktioneerde ook tijdens de testrit goed: hij houdt het aantal toeren vast terwijl de auto toch versnelt. Bij een kapotte PLC zou het toerental moeten doorschieten, dat gebeurde niet.
Het blijft ergerlijk; mijn 528iA van 1996 deed precies 3000tpm@160. Lekker rustig kruisen met om en nabij de 10L/100km volgens de boordcomputer. De 530iA touring van 5/2001 die ik hiervoor had, deed hetzelfde. Dat was de reden om de 525iA touring (3/2003) die ik daar weer voor had, te verkopen; deze maakte 3500@170.
Vreemd: mijn huidige 530iA sedan (12/2001) lijkt precies dezelfde overbrengingsverhoudingen lijkt te hebben als de 525iA touring. (zowel de 530 touring als sedan hebben exact dezelfde automaatbak 5HP19)
Waar het volgens ZF techniker Jäger aan zou kunnen liggen is het differentieel, banden (uitgesloten, heb de originele maten eronder), software van de bak (is van BMW, niet van ZF), of de informatie van het `gassignaalwissel`.
Deze gassignaalwissel is erg belangrijk volgens Jäger, en wordt bepaald aan de hand van informatie die wordt verzameld vanuit verschillende bronnen, kan dus aan van alles liggen. Meest aannemelijk en makkelijkst te controleren is de gassensor, die aan het pedaal of bovenop het blok kan zitten.
Differentieel vervangen of uitbouwen zie ik niet zo zitten met mijn verder helemaal originele en dealeronderhouden auto van 1ste eigenaar. Kijken naar de waardes van gassignaalwissel ga ik nog wel doen. Differentieel-olie ga ik zelf binnenkort wel een keer vervangen.
Als er mensen zijn met tips: meer dan welkom! Intussen blijf ik ermee bezig, en zodra er weer iets vordert laat ik het hier weten.
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 12 jan 2017, 20:29
door bofkont
Joost goed bezig
Ik wil eerdaags ook richting ZF Dortmund.
Kun je daar pinnen trouwens??
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 12 jan 2017, 22:14
door Zeevang
Nee kan alleen met marken betalen denk ik
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 13 jan 2017, 14:18
door bofkont
Goede oude tijd zou je bijna naar terug verlangen
Maar ben benieuwd of je met de pin kan betalen bij ZF in Dortmund, wel iets om rekening mee te houden.
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 13 jan 2017, 16:52
door Quadrantz
Bij ZF Delfgauw in ieder geval wel en het zou raar zijn als het in DLD niet kan....het is nou niet dat je 5 tientjes moet afrekenen
.
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 13 jan 2017, 19:30
door bofkont
Nee dat zeker , het is wel even 600 euro aftikken.
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 13 jan 2017, 21:04
door Zeevang
Zou wel raar zijn als je niet kan pinnen...maar ik zou dan voor de zekerheid ook 600 of 700 cash meenemen
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 14 jan 2017, 10:37
door bofkont
Bel of mail eerst ook nog wel even
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 14 jan 2017, 11:04
door Joost530i
@bofkont; ik heb er kunnen pinnen.
Het uitje was zeker wel de moeite waard. Delftgauw is voor mij maar een klein stukje korter, scheelt 40km.
En het voordeel van Duitsland: je kunt de auto(maatbak) ook meteen goed uittesten boven de 130. xD
Wat me na een paar dagen extra is opgevallen: de auto trilde soms heel lichtjes tussen 80-100 en bij 120 (alleen in koude toestand). Dat is na het ZF bezoekje echt minder geworden.
Update t.a.v. mijn 'probleem' : ik heb her en der nog eens navraag gedaan bij verschillende E39 530iA-rijders. De meesten gaven aan dat hun auto 2500tpm draait bij 120. Een enkeling 2700. Het zal dus bij mijn auto wel normaal zijn.
En toch blijf ik het vreemd vinden, dat een 528i minder toeren draait dan een 530i. In elk geval -voor mij- onwenselijk. Scheelt toch herrie en verbruik als het met minder kan (de motor kan het prima hebben).
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 14 jan 2017, 14:53
door bofkont
Bedankt voor je reactie Joost
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 07 feb 2017, 12:28
door Joost530i
Nog altijd ben ik niet erg te spreken over het schakel-gedrag van de automaat.
De ZF-medewerker gaf toen een tip, dat iets met de informatie die de auto doorkrijgt m.b.t. de gassignaal wissel, niet helemaal in orde is.
Dat kan aan vele componenten liggen, hij noemde snel de sensor die de pedaaldruk meet. Die kan achter het pedaal of in de motorruimte zitten. Iemand een idee welke hier bedoeld wordt?
Ik wil dit eens gaan uitproberen.
Het vervelende is namelijk, dat de auto soms niet doet wat je wil. Vaak schakelt hij op, terwijl ik net bezig ben met meer gas geven. Ookal is het een beetje meer gas (beetje meer gaspedaal-druk) je verwacht niet dat de automaat dan juist op(omhoog)schakelt.
Ook bij het afremmen, tot bijna stilstand, en daarna weer wegrijden gaat niet helemaal vlekkeloos. De auto weet soms niet wat hij ermee aan moet. Hij lijkt echt verstoord te worden als je dan weer gas geeft. Hij houdt licht in, om daarna te doen wat ie moet doen.
Ook vind ik dat hij voor een 530i relatief snel terugschakelt, terwijl de motor voldoende koppel zou moeten hebben (mijn vorige 530i touring bleek lekker in de hoogste versnelling hangen: prima).
Weet iemand wat met deze gaspedaal-druksensor bedoeld wordt, en waar hij te vinden is bij mijn auto? (CJ51864)
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 07 feb 2017, 13:11
door Zeevang
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 08 feb 2017, 12:25
door Bimmernees
Ik wil voor m'n vaders auto misschien ook de servicebeurt laten uitvoeren.
Echter weet ik niet wat wijs is. De km stand staat op 298k. Er zijn geen noemenswaardige problemen, maar de vraag is nu doorrijden tot een revisie of laten servicen.
Re: Automaatbak spoelen
Geplaatst: 08 feb 2017, 14:01
door Zeevang
is er ooit al eens onderhoud aan gepleegd? als je het niet weet of het is nooit gebeurd zal ik zeker een x-tje laten spoelen en filtertje vervangen, dan ben je voor paar honderd klaar.
Bij een revisie is de auto bij wijze van spreken al total loss, de dagwaarde zal niet veel meer zijn bij deze leeftijd/km-stand. Maar aan de andere kant ik had auto voor vriendin nog niet zolang en als je hem dan met kapotte automaat moet verkopen krijg je er niet veel voor terug.
Het zit afhankelijk als je de auto als youngtimer (btw) gebruikt en wat korting kan bedingingen tussen de 1400 - 3000 euro bij een revisie