Pagina 2 van 4

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 05 feb 2017, 19:01
door Arbi
Goedenavond mannen,

Afgelopen dinsdag ben ik bij ZF in Delfgauw geweest. Hoewel het een hoop geld heeft gekost, ben ik blij dat ik mijn automaat bij hen heb laten servicen. Hierbij even een kort verslag :

Rond 07.45 kwam ik aan bij het gebouw in Delfgauw. Na een kop koffie gedronken te hebben, ben ik samen met de monteur een rondje gaan rijden. Ik vertelde hem al dat de automaat erg soepel schakelt en niet bonkt. Wel vroeg ik mij af waarom de automaat soms "onrustig" lijkt te zijn. Met onrustig bedoel ik dat de automaat soms niet zo goed lijkt te kunnen kiezen bij lagere toerentallen en zeer weinig gas geven: in de versnelling blijven, of terugschakelen. Ook heb ik het idee dat de automaat af en toe wat toeren erbij gooit, zonder dat ik meer gas geef. Daarnaast vroeg ik de monteur of het "geluid van de remmen" als je stilstaat en je zet hem in z'n voor- of achteruit. De monteur gaf aan dat dat inderdaad de remmen waren en hij kon niets geks vinden en vond dat de automaat keurig schakelde.]

Eenmaal terug bij het hoofdkantoor zette de monteur mij bij de voordeur af. Door de dame achter de receptie werd ik naar de wachtruimte geleid. Deze wachtruimte was een stuk luxer dan ik mij had voorgesteld. Het is absoluut geen straf om daar te zitten. Na een tijdje werd ik uitgenodigd om even bij mijn auto te kijken. De monteur had de automaat net gespoeld met olie (zit niet standaard in de servicebeurt, wat ik raar vind) en het brein was er al uitgehaald. Erg interessant om te zien! Ook zag ik voor het eerst de onderkant van de auto. Er zit géén roest op!

Rond 12.30 was de beurt klaar. Overigens heb ik ook gelijk de differentieel-olie laten vervangen. Ik heb nog even mijn onderhoudsboekje gehaald en deze laten afstempelen met vermelding van wat er is gebeurd. Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil en dat vind ik een erg fijne gedachte. Met andere woorden: de automaat was nog in goede staat! Uiteraard wil je voor je gevoel "iets" voelen nadat je zo'n klap met geld hebt betaald.

Sinds woensdag gebruik ik de auto elke dag voor werk (8 km heen, 8 km terug). Ik merk wel dat als de auto één of twee nachten stil heeft gestaan, ik het rempedaal niet kan indrukken voordat ik de motor start. Zal dit door oude remvloeistof komen? Het is immers al bijna 5 jaar oud... Gelukkig gaat de auto deze zaterdag naar Jan Hermsen voor een grote beurt en zal hij alles nalopen.

Tijdens de proefrit heb ik op een gegeven moment een stop gemaakt. Nadat ik de motor had uitgezet en zag mijn vriendin dat er op het display stond dat ik olie level moest checken. Daarna het bericht niet meer gehad. Afgelopen vrijdag hetzelfde verhaal: Na werk naar huis gereden en ik zette de motor uit. Pas toen kreeg ik in het display te zien "check engine oil level". Dit heb ik toen gedaan en de olie kwam tot net op het blokje op de peilstok. Dit zou ook het tikken (1 - 3 seconden) bij een koude start kunnen verklaren(?). Overigens, was de olie ook lekker verkleurd. Fijn dat dit ook zaterdag gedaan gaat worden! Zal het tikkende geluid ook even melden bij Hermsen.

Ik heb de auto tot vandaag laten staan omdat ik olie moest kopen. Uiteindelijk voor de zekerheid bij de shell 5W40 synthetische olie gehaald omdat er al 5W40 in het blok zat. De bijvuldop ging er niet heel makkelijk vanaf (tijd geleden dat het gedaan is dus). Nadat deze er af was veel bruine prut in de dop. Heb er 250 ml. in gegooid. Tijdens het starten hoorde ik amper een tikkend geluid. Volgens mij heeel kort even.

Al met al ben ik nog steeds ontzettend blij met mijn 530! Hij rijdt heerlijk en aan alles blijkt dat het echt een goede auto is.

Groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 05 feb 2017, 22:54
door AdE39
Goede avond beste Otto,

Een heel mooi verslag van ZF.
Ja, dat is zeker geen straf om daar te moeten gaan zitten.

Om te weten:
De automaat dient elke 100.000 km een service beurt te krijgen.
En niet zoals de dealer het zegt, dat de automaat afgevuld is met LongLife olie.
Maar het woord LongLife betekent dus echt niet, dat de automaat met deze olie zijn hele leven met de olie kan doen!
Dat is echt een hele grote misvatting, van de fabrikant BMW en de dealer!

Longlife olie moet in deze bij de 100.000 km vervagen worden.
Dus u kunt er weer 100.000 km tegen aan.
Bereken dan eens de 100.000 km met de kost prijs van de service beurt!
Het is natuurlijk even een aardige uitgave, maar u kunt weer even door voor de 100.000 km.

Wees echt blij, dat u geen verschil merkt tussen voor en na de beurt!
Stel dat het wel zo was, dan bent u net op tijd geweest, voordat er brokken kwamen.
Nu bent u echt mooi op tijd geweest, voordat er strubbelingen waren.
Zo kunt u het ook bekijken.

Dat het olie peil waarschuwing kwam, dat betekent dat er olie bijgevuld dient te worden.
Stel dat de waarschuwing komt, en u gaat het olie peil controleren, en het olie peil staat op niveau.
Want dat kan dus ook nog.
Dat is dan een teken, dat de olie niveau sensor in de carter pan van de motor defect is.
Dat heb ik bij mijn E39 gehad.
Dat is echt simpel te vervangen.
Olie aftappen, de sensor demonteren, en een nieuwe sensor monteren, en nieuwe olie afvullen, tot het juiste peil.

De remmen, tja, elke vloeistof, die dient elke 24 maanden vervangen te worden, dus ook de remolie!
Rem olie die word steeds door het remmen naar de remmen geperst.
Als de olie naar de remmen word geperst, dan zou er een vacuüm ontstaan in het voorraadpotje.
Om dat vacuüm op te heffen, is er een klein gaatje in het deksel gemaakt.
Door de remwerking word er steeds verse lucht van buiten af binnen gelaten.
In verse buiten lucht zit vocht in gas vorm.
De gas vorm in het rem systeem, dat worden druppeltjes.
Deze druppeltjes die willen onder de olie gaan zitten, olie is immers lichter dan water.
Die waterdruppeltjes, die gaan dus naar het laagste punt van de remmen, in dit geval de remklauwen.
Daar kunnen deze waterdruppels behoorlijk wat schade aanrichten.
En dan moet men de remklauwen gaan vervangen. Onnodige onkosten op deze wijze.
het had voorkomen kunnen worden.
Dus beter is de remolie en andere vloeistoffen te vervangen bij elke 24 maanden..

Dan nog een bijkomstigheid van de remolie waar vocht in zit.

Bij vriesweer heeft men de kans, dat de remmen bevriezen.
Het harde pedaal.
Maar dat harde pedaal komt nu ook, doordat de auto een tijdje heeft stil gestaan, dus de vacuüm waar de rembekrachtiger mee werkt weg is.
De vacuüm keert weer terug als de motor draait!

De beurt komt eigenlijk niet helemaal op tijd, beste Otto.

Beter is, om elke week even alle vloeistof peilen te controleren, je weet maar nooit!

Succes, en heel veel rij genot toegewenst met de BMW. :driving:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 06 feb 2017, 06:43
door Arbi
Goedemorgen Ad,

Dank voor wederom een uitgebreid bericht. Het is inderdaad een goed teken dat ik geen verschil merk. En uiteraard vallen de kosten mee als je het afzet tegen de kilometers die ik nu weer gerust kan rijden!

Het klopt inderdaad dat de beurt te laat is. Echter, dat komt omdat de vorige eigenaar de auto geen beurt heeft gegeven. Qua kilometers hoefde de auto nog geen beurt, qua tijd (4 jaar) wel. Moet nog een weekje rijden (wel 5 dagen, maar gelukkig niet veel kilometers) en vrijdagavond zet ik de auto in Kortenhoef neer. Als het goed is, heeft Hermsen alleen de zaterdag nodig voor de beurt en kan ik de auto zaterdag weer ophalen. Ben erg benieuwd of ik daarna verschil ga merken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 06 feb 2017, 12:39
door AdE39
Goede morgen beste Otto,

Het gaat helemaal goed komen, met de BMW.

Na de beurt zijn de vloeistoffen weer vervangen, en kunt u er weer 24 maanden tegen aan.
Bedenk echter wel, dat dit ook geld voor de koelvloeistof!

Het type vloeistof voor de koeling is de G11, en is blauw van kleur.
BMW zelf heeft de groene kleur koelvloeistof!

Een goede tip van mij.
Meng nooit geen verschillende kleuren koelvloeistof door elkaar!
Dit kan een chemische reactie veroorzaken.
De meest voorkomende reactie is dan het klonteren van de vloeistof.
En als de koelvloeistof klontert, dan kan de pomp dat niet verwerken, wat dan betekent dat er geen circulatie aanwezig is.

Bij het vervangen van de koelvloeistof, dient de BMW wel op de juiste manier ontlucht te worden.
Als u ooit een beschrijving van het ontluchten wil hebben, dan geeft u maar een seintje.
Maar als u de zoek functie gebruikt, dan zult u zeker en vast dit item ook wel kunnen vinden op dit mooie BMW forum.

Ik zelf rijd erg weinig, dat is rond de 4.000/6.000 km op jaar basis.
Dus ververs ik wel elk jaar de motor olie.
Terwijl dit een vol synthetische LongLife olie is, die elke 30.000 km ververst kan worden.
Dit doe ik omdat ik te weinig kilometers rijd, en dat de olie dan wel eens vocht kan bevatten.
In 2016 is de vanos gereviseerd, en de motor was gewoon als nieuw onder het kleppendeksel.
Geen spatje vuil te bekennen, en echt brandschoon.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 11 feb 2017, 23:10
door Arbi
Goedenavond mannen,

Vandaag zeer goed bericht van de heer Hermsen uit Kortenhoef gehad. De auto verkeert in een zeer(!) goede staat. Hermsen was er van onder de indruk. Erg fijn om te horen. Alleen bij de achterkant van de kleppendeksel zweette de motor een beetje bij de pakking. Op termijn zal die dus vervangen moeten worden, maar hoeft nu nog niet. Ook moet ik mijn voorruit vervangen voor de apk. Barst met vertakking was 5,3 cm en 5,0 cm is toegestaan. Moet daar maandag dus even achteraan gaan.

Voor de rest heeft Hermsen alle vloeistoffen en de motorolie vervangen en de auto goed nagelopen.

Kortom: ik ben erg blij :)

Groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 03:10
door lekkerebert
Beste Otto,

Als je je voorruit laat vervangen, wil ik één tip meegeven: kies niet voor het voordeligste alternatief, maar de beste.
OEM is natuurlijk t beste, maar of dat nog te krijgen is voor onze oudjes zou k niet weten.
Waarom: bij een vorige auto, Volvo 850 uit 1995, laatste bouwjaar, heb ik de voorruit moeten laten vervangen vanwege een barst. Bij de dealer zou me dat met alleen WA-dekking rond de 1000 euri hebben gekost, terwijl Aut#t##lglas een nieuwe ruit plaatste voor minder dan 200.
Die nieuwe aut#t##lglas ruit is helaas wel een heel klein beetje dunner dan de OEM ruit, met als gevolg gefluit, herrie, en wellicht als die auto niet altijd binnen in een verwarmde garage had gestaan, lekkages.

Volgende keer dat ik een voorruit zou moeten vervangen, zeker bij deze BMW, kies ik liever voor het volle pond en laat het door de dealer doen. Heb ik ook garantie natuurlijk, en de kosten zijn hoger dan bij n beun, maar dan geniet je wel weer volop van de rust en stilte in het interieur van deze heerlijke auto's.

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 03:14
door lekkerebert
Kleppendekselpakking is trouwens een veel voorkomend probleem. Zelf vervangen kan, tegen de kosten van de pakking en een dik uur. Ik heb t mijn garage laten doen met de APK, en een beurt, maar als je een goed uitgerust gereedschapsrek hebt, en twee rechterhanden, is t n half uurtje werk.

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 08:42
door Arbi
lekkerebert schreef:Beste Otto,

Als je je voorruit laat vervangen, wil ik één tip meegeven: kies niet voor het voordeligste alternatief, maar de beste.
OEM is natuurlijk t beste, maar of dat nog te krijgen is voor onze oudjes zou k niet weten.
Waarom: bij een vorige auto, Volvo 850 uit 1995, laatste bouwjaar, heb ik de voorruit moeten laten vervangen vanwege een barst. Bij de dealer zou me dat met alleen WA-dekking rond de 1000 euri hebben gekost, terwijl Aut#t##lglas een nieuwe ruit plaatste voor minder dan 200.
Die nieuwe aut#t##lglas ruit is helaas wel een heel klein beetje dunner dan de OEM ruit, met als gevolg gefluit, herrie, en wellicht als die auto niet altijd binnen in een verwarmde garage had gestaan, lekkages.

Volgende keer dat ik een voorruit zou moeten vervangen, zeker bij deze BMW, kies ik liever voor het volle pond en laat het door de dealer doen. Heb ik ook garantie natuurlijk, en de kosten zijn hoger dan bij n beun, maar dan geniet je wel weer volop van de rust en stilte in het interieur van deze heerlijke auto's.
Beste Bert,

Dank voor jouw bericht. Gelukkig heb ik WA+. Aan de telefoon zei de verzekeraar dat ik mijn eigen risico kon afkopen voor 2,50e per maand extra. Ik meen dat de dame aan de telefoon toen ook zei dat het eigen risico voor ruitvervanging dan ook weg zou vallen. Nu keek ik gisteren in mijn polisvoorwaarden, blijkt dat het eigen risico bij ruitvervanging alsnog 100e is, zelfs nu ik het eigen risico heb afgekocht... :(

Nadeel is ook dat ik naar een bedrijf moet dat aangesloten zit bij Univé (zoals bijvoorbeeld Carglass, Autototaalglas, Kwikfit en een paar kleinere schadeherstellers). Uiteraard wil ik de beste ruit er in laten zetten. Ik woon in de buurt van Hilversum, enig idee waar ze geen slechte/dunne ruiten zetten https://www.unive.nl/schadeservice? Zag zelf de volgende http://www.autoschadesnel.nl/index.html . Zit ook dicht bij m'n werk, dus dat is wel makkelijk.

Nogmaals dank!

Groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 12:43
door AdE39
Goede morgen, beste Otto en Bert,

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe voorruit laten zetten, en elke ruitenboer gebruikt gewoon standaard dezelfde ruit, dunner als de originele dus.
IK heb ooit eens gelezen, dat een originele ruit bij de dealer net zo duur is, als bij een glasboer, als de verzekeraar dit zou betalen!
Enkel lees ik de laatste jaren, dat wanneer we niet bij een door hun aangewezen glasboer de ruit laten plaatsen, dat er bijbetaald zou moeten worden.
Ik heb het niet nagevraagd bij onze verzekeraar, dus weet ik het niet!

Ik heb dus dat irritante gefluit gelukkig niet.
Want als ik dat zou hebben, dn ging ik terug, want dat is een teken, dat de ruit niet juist is gemonteerd.
Te laag, te hoog of een niet goed passende ruit.
En als er een irritant geluid aanwezig is bij het vervangen van de ruit, dan hebben zij de plicht om de ruit of opnieuw te monteren of te vervangen!

De eigen risico, dat heb ik dus niet bij mijn verzekeraar, als ik een nieuwe ruit laat plaatsen.
Ik hoef niets bij te betalen, en ik krijg ook een vervangende auto mee, wat mij ook helemaal niet kost, zelfs de brandstof hoef ik niet te betalen.

Ik moet natuurlijk wel naar een glasgarage die de verzekeraar heeft voorgesteld, maar dat maakt mij dus echt niets uit!
Ik heb nog nooit een probleem gehad, met een fluitend en een ruis geluid gehad met het vervangen van de voorruit!
Niet bij Carglass, en ook niet bij de Glasgarage, dat was de laatste waar ik de voorruit heb laten vervangen.
Het was een kleine dependance van de Glasgarage, en de service was echt top!

LET WEL: Ik maak dus geen reclame voor deze bedrijven, ik beschrijf enkel maar mijn bevindingen!

Ik heb dus ook een WA beperkt casco, dus denk ik dat het aan de verzekeraar zelf ligt, dat men een eigen risico heeft.
Misschien eens goed de algemene voorwaarden goed doorspitten!

Ik zelf zoek altijd gewoon de goedkoopste verzekeraar uit, en daar ben ik al jaren bij verzekerd, zo ook met de zorg verzekering. ( Beide dezelfde maatschappij ).
** Deze was met de beide verzekeringen de goedkoopste!
De service van de verzekeraar is gewoon erg goed, en wij zijn tevreden.
Ik heb nog nooit een on oplosbaar geschil gehad met deze verzekeraar, en we zijn altijd zeer correct behandeld.

Misschien ook eens gaan shoppen, wat de verzekering betreft!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 20:31
door Arbi
AdE39 schreef:Goede morgen, beste Otto en Bert,
Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe voorruit laten zetten, en elke ruitenboer gebruikt gewoon standaard dezelfde ruit, dunner als de originele dus.
Goedenavond Ad,

Dank voor jouw bericht. Dus als ik niet naar de dealer ga, krijg ik een dunnere voorruit? Ga ik daar verschil van merken ook al is de ruit goed gezet? Dunnere ruit, dus meer geluid? Dat zou flink balen zijn. Vind het heerlijk dat de auto zo stil is.

Helaas zal ik toch naar een schadehersteller van Univé moeten gaan anders kost het mezelf 700 euro ipv 100 euro...

Groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 21:00
door AdE39
Goede avond beste Otto,

Nou zo werkt het ook weer niet!
Ik heb echt weinig tot geen verschil gemerkt met het geluid, want glas is glas, ongeacht hoe dik het is.

Ik heb al diverse keren een nieuwe voorruit laten monteren, en ik heb nooit verschil gemerkt.

Het enige wat ik dus echt niet tolereer, dat is dat er een nieuwe ruit word gemonteerd, en dat het dan ineens geluid gaat maken, in de vorm van ruis of het fluiten.
Dan ga ik direct terug, en kunnen ze opnieuw gaan beginnen!

Huhh, het lijkt mij toch niet mogelijk!
Dat de verzekeraar u gaat verplichten om de ruit zelf te moeten betalen, als u naar een andere zaak gaat, dan zij hebben aangewezen.
Dat men dan bepaalde kosten in rekening brengen, dat zou eventueel nog kunnen.

Maar laat ik het nu eens anders zeggen.
U gaat naar de dealer, en u vraagt de prijs op, wat het bij de dealer gaat kosten.
Daarna gaat u naar de aangewezen glasboer, en u vraagt daar dan ook eens naar het kostenplaatje!
Dat kan u dan direct vergelijken.
Ik heb al eens gelezen op een forum, dat de prijs soms niet eens verschillen, of dat het soms de een ietsje goedkoper is.

Als u nu ziet wat het verschil is, dan kunt u toch best eens even contact opnemen met de verzekeraar!
Dan kunt u het ook eens aan hun vertellen, dat de glasboer een dunnere ruit plaatst, die ook wel eens eerder stuk kan gaan door een steentje.
Terwijl de dikkere ruit van de dealer dit zou kunnen doodstaan.

Ik heb ook nog een tip voor u!
Stel dat u ergens op een weg rijd, met wat putten of putjes, daar kunnen dus steentjes uit los komen!
Als dit zo is, dan zou u in feite de wegbeheerder daar over aan kunnen spreken!
En veel mensen doen dat dus ook!
U moet dan enkel even te weten zien te komen, wie de beheerder is.
Vaak kan dat een gemeente zijn, maar ook de provincie of Rijkswaterstaat!

Als op die weg vaker meldingen vandaan komen, door gebroken ruiten, dan zullen ze dat echt vergoeden.
Zorg dan wel dat er foto's van die putten gemaakt worden met eventueel de steentjes die daar uit komen!
De wegbeheerder is daar echt verantwoordelijk voor, dat de wegen in goede staat verkeren, zonder dat de bestuurders van een voertuig door het slechte onderhoud schades oplopen door dit slechte onderhoud!
Nu zal men natuurlijk niet alles zomaar gaan vergoeden, tenzij er bewijzen worden aangetoond.

Ik heb dat al eens gelezen op de site van Rijkswaterstaat!

Maar nu vallen niet alle ruitschades onder deze noemer.

Ook kan er wel eens een vrachtwagen met los gestort afval of puin over de wegen rijden, en dat kan ook de oorzaak zijn.
De afgevallen lading!
Rijd men daar achter, dan kan men de chauffeur daar op aanspreken.
Hij is dan verantwoordelijk voor de aangerichte schade!

Dit soort schades door de eerder genoemde oorzaken, dat zou men kunnen proberen aan te kaarten.
Want nooit geschoten is altijd mis!

Maar ook kan er wel eens een steentje op de weg liggen, en dat men dan net de pech heeft dat het net op uw voorruit knettert, door een tegenligger of uw voorganger word opgeworpen, dan valt er weinig aan te doen.
Want ik weet natuurlijk niet tot hoever de wet rijkt met dit soort gevallen van een schade aan de voorruit!
Wat door een voorganger of een tegenligger opgeworpen steentje uw voorruit beschadigd.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 12 feb 2017, 21:13
door Arbi
Goedenavond Ad,

Helaas werkt het wel zo. Als ik bij een reparateur naar eigen keuze ga, moet ik 500 euro eigen risico betalen. Zie het als een soort van boete. Maar goed, als dunner glas niet zo veel uitmaakt dan ga ik daar voor. Scheelt weer een hoop centen.

Zal in het vervolg (hopelijk niet (snel)) bij steenslag even documenteren waar het gebeurd is en proberen de schade op de eigenaar van de weg te verhalen. Niet geschoten is altijd mis.

Dank voor uw tips en advies!

Groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 13 feb 2017, 01:28
door AdE39
Hallo beste Otto,

Ik ga het morgen nog eens nakijken.
Volgens mij heb ik iets meer vrijheid, bij de verzekeraar.
Daar kan er nog eens over gepraat worden, als de prijzen niet ver uit elkaar liggen.

Maar voor mij maakt het echt weinig uit, of de ruit 3 mm dunner is.

Het enige risico is, dat de ruit er iets sneller weer kapot springt, en dat is dus niet mijn zorg!

Daarbij maakte het een aantal jaren niets uit, of je naar de glasboer ging, of de dealer.
Dat is dan verzekering technisch gezien, de prijs die de verzekeraar dus moet betalen.

Want als ik als klant naar de glasboer ga, dan is dat weer goedkoper, schijnbaar!
Als ik een forumlid mag geloven, destijds op het Audi forum!

I zal het eens bekijken, of anders gewoon navragen, want vragen staat immers vrij.
Ik kan toch erg goed met de verzekeraar praten, dat heb ik al meer gedaan.

Maar maakt u zich echt geen zorgen, de dikte van de ruit, dat maakt niets uit met het geluid van buiten.

Maar als de ruit suist of fluit, direct terug gaan, en zeggen dat u dit niet accepteert!

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 13 feb 2017, 21:31
door Arbi
AdE39 schreef:Maar maakt u zich echt geen zorgen, de dikte van de ruit, dat maakt niets uit met het geluid van buiten.
Goedenavond Ad,

Goed nieuws, voorlopig hoef ik mij niet druk te maken. Hermsen heeft het rdw even gebeld en gevraagd of de barst een afkeur zou zijn omdat deze 0,3 cm te lang is. Het rdw zei van niet en Hermsen heeft de auto afgemeld. "Toevallig" kreeg hij een steekproef. De auto is met vlag en wimpel door de keuring. Zelfs de rdw-man was onder de druk van de staat van de auto. Met name het feit dat de remleiding 0,0 roest hadden was blijkbaar erg bijzonder.

Hoe dan ook, Hermsen heeft een en ander aan de auto gedaan voor een zeer schappelijke prijs. Ik heb nog het oude carterventilatiesysteem, maar dat was geen probleem zolang hij geen olie verbruikt. Ik ging er altijd van uit dat stuurbekrachtigingsvloeistof ook elke 2 jaar vervangen moest worden, maar dat is blijkbaar niet het geval. Er moest maar een heel klein beetje bij. Remvloeistof vervangen en ook de motorolie (5W30).

Ik vraag mij alleen af of de koelvloeistof vervangen had moet worden. Ik weet van mijn eerdere auto dat dit "geregeld" moest gebeuren om een lekke koppakking te voorkomen. Ik heb geen idee wanneer de koelvloeistof voor het laatst is gedaan, zal ik morgen ff in het boekje moeten kijken. Hoe vaak moet dit normaal gesproken gebeuren?

Kortom: ik ben erg blij om te horen dat de auto in een erg goede staat is. Aankomend weekend ga ik de auto eens goed poetsen. Heb daar mooie spulletjes voor gekocht.

EDIT: Ik vraag mij nog af of een additief bij de benzine zin heeft? Omdat ik niet weet hoe de vorige eigenaar heeft gereden wil ik binnenkort de auto even goed warm rijden en flink gas geven om het systeem te reinigen. In mijn vorige auto heb ik een keer een flesje Forte in de tank gegooid. Is dat ook een verstandige voor mijn e39? Dit bedoel ik dus: http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... tment.html

Groet,

Otto

Re: Introductie E39 530i + to-do lijst

Geplaatst: 13 feb 2017, 22:15
door AdE39
Goede avond beste Otto,

Neem gerust van mij aan, dat echt alle vloeistoffen elke 24 maanden ververst dienen te worden, behalve de motorolie!

De olie voor de stuurbekrachtiging, dat is ook een hydraulische olie.
Door het gebruik van het stuur, word de olie heen en weer gepompt.
Door deze actie zou er een vacuüm kunnen ontstaan in de voorraadpot, daardoor is er een lekboring aangebracht, om dat vacuüm op te heffen.
En zoals we allen weten, bevat frisse buitenlucht ook vocht.
Vocht, dat in de koude olie weer een druppeltje water word, dat heeft de rotte eigenschap om onder de olie te kruipen.na
Dat druppeltje water zal dan ook het laagste punt gaan opzoeken, net zoals bij de remmen.
Dat is dan in dit geval het hydraulisch gedeelte van het stuurhuis.
Daar kan dat druppeltje water de schade aan gaan richten.

Verder, als de olie donkerder word, en verbrand gaat ruiken, dan is de olie waardeloos, en kan schade berokkenen aan het systeem.
Dus is het echt zaak, om ook deze olie te gaan verversen bij 24 maanden.
Dit alles is terug te vinden op de site van al deze vloeistoffen!

Het is net zoals bij een automaat, de fabrikant en de dealer beweren, dat de olie van de automaat van de kwaliteit LongLife olie is!
Dat is een hele grote misvatting in deze!
Dit soort olie voor de automaat, die dient echter bij elke 90.000/100.000 km vervangen te worden!
Dat is tenminste wat de fabrikant van deze automaat zegt en aanbeveelt ZF in deze.

Dan nog even een misverstand uit de weg helpen.

Wat ik dus bedoelde, met mijn opmerking dat het niet op die manier werkte, daar bedoelde ik dus mee, de dikte van de voorruit.
En niet wat uw verzekeraar gaat doen, als u niet naar een aangesloten bedrijf zou gaan voor het vervangen van de voorruit!

Maar ook hier heeft u mooi geluk!
Maar pas wel op!
Als het vriest, en u zet de verwarming op de voorruit, dan zal de voorruit verder kunnen gaan scheuren.
Dat heb ik al meegemaakt, maar dat was nog voor het APK tijdperk.

Nu denkt u, de APK is immers toch al ververst.
Dan kan de politie bij een aanhouding voor een controle nog erg veel roet in het eten strooien!
Zij weten immers dat er een bepaald gedeelte van de ruit beschadigd mag zijn, en ook in wel vlak dat kan zijn.
Vaak mag dat gescheurde gedeelte niet in de vorm van een A-4tje niet ion het gezichtsveld aanwezig zijn.
Dat was onlangs nog te zien, in Stop Politie op RTL 7 !

Dan zou ik ook nog even terug komen op de verzekeraar!

Als u niet naar een aangesloten ruitenboer zou gaan, dan moet u € 700,00 betalen voor het vervangen van de ruit.

Mijn verzekeraar wil dan € 500,00 zien.

Echter wil ik dan wanneer het zover is wel eens een vergelijk gaan doen, tussen de dealer en de glasboer,
Ik weet haast zeker, als de beide bedrijven haast hetzelfde bedrag berekenen voor het plaatsen van de ruit.
Dat ik het best wel eens zou kunnen laten uitvoeren door de dealer.
Want de prijs als die gelijk is, dat maakt dan voor de verzekeraar toch niets uit, en de dealer doet zijn werk zeker net zo goed, zo niet nog veel beter dan die glasboer!

Dan wil ik daar best eens een gezonde discussie over starten bij de verzekeraar!

Afgelopen jaar, ben ik eens op het eigen verzoek overgeplaatst van een Belgisch ziekenhuis naar een Nederlands ziekenhuis.
De ambulancekosten die bedroegen € 883,00
De ambulance firma uit België stuurde mij de rekening, en die wilde dat niet naar de verzekering versturen!
Ik zou de rekening moeten voorschieten, maar ik heb dus kenbaar gemaakt dat ik dat niet zou doen, en eerst even met de verzekering ging aankaarten.
Dat werd dus goed bevonden.
De verzekering wilde in eerste instantie dit bedrag niet vergoeden.
Maar na voldoende tegen argumenten wilde de verzekeraar dat weer wel gaan vergoeden.
Dat heb ik dus kenbaar gemaakt aan de ambulance firma in België, dat de betaling onderweg was.
Nu werd at bedrag eerst naar mijn rekening overgemaakt, en ik moest het weer over maken naar de ambulance firma in België.
Eind goed, al goed.

Kijk, als ik ja en amen had gezegd, dan was ik de klos geweest!
En ik ben de gezonde discussie aangegaan met de verzekering, en heb wel mooi dat bedrag niet zelf uitgegeven.

De zorg verzekering is dezelfde verzekering maatschappij van de auto.

Dus mijn advies, ga toch even vergelijken, en ga eens een gezonde discussie aan, soms wint de verzekerde, en soms wint de verzekering.

Nooit geschoten, dat is immers altijd mis.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad