Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Geplaatst: 05 feb 2017, 19:01
Goedenavond mannen,
Afgelopen dinsdag ben ik bij ZF in Delfgauw geweest. Hoewel het een hoop geld heeft gekost, ben ik blij dat ik mijn automaat bij hen heb laten servicen. Hierbij even een kort verslag :
Rond 07.45 kwam ik aan bij het gebouw in Delfgauw. Na een kop koffie gedronken te hebben, ben ik samen met de monteur een rondje gaan rijden. Ik vertelde hem al dat de automaat erg soepel schakelt en niet bonkt. Wel vroeg ik mij af waarom de automaat soms "onrustig" lijkt te zijn. Met onrustig bedoel ik dat de automaat soms niet zo goed lijkt te kunnen kiezen bij lagere toerentallen en zeer weinig gas geven: in de versnelling blijven, of terugschakelen. Ook heb ik het idee dat de automaat af en toe wat toeren erbij gooit, zonder dat ik meer gas geef. Daarnaast vroeg ik de monteur of het "geluid van de remmen" als je stilstaat en je zet hem in z'n voor- of achteruit. De monteur gaf aan dat dat inderdaad de remmen waren en hij kon niets geks vinden en vond dat de automaat keurig schakelde.]
Eenmaal terug bij het hoofdkantoor zette de monteur mij bij de voordeur af. Door de dame achter de receptie werd ik naar de wachtruimte geleid. Deze wachtruimte was een stuk luxer dan ik mij had voorgesteld. Het is absoluut geen straf om daar te zitten. Na een tijdje werd ik uitgenodigd om even bij mijn auto te kijken. De monteur had de automaat net gespoeld met olie (zit niet standaard in de servicebeurt, wat ik raar vind) en het brein was er al uitgehaald. Erg interessant om te zien! Ook zag ik voor het eerst de onderkant van de auto. Er zit géén roest op!
Rond 12.30 was de beurt klaar. Overigens heb ik ook gelijk de differentieel-olie laten vervangen. Ik heb nog even mijn onderhoudsboekje gehaald en deze laten afstempelen met vermelding van wat er is gebeurd. Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil en dat vind ik een erg fijne gedachte. Met andere woorden: de automaat was nog in goede staat! Uiteraard wil je voor je gevoel "iets" voelen nadat je zo'n klap met geld hebt betaald.
Sinds woensdag gebruik ik de auto elke dag voor werk (8 km heen, 8 km terug). Ik merk wel dat als de auto één of twee nachten stil heeft gestaan, ik het rempedaal niet kan indrukken voordat ik de motor start. Zal dit door oude remvloeistof komen? Het is immers al bijna 5 jaar oud... Gelukkig gaat de auto deze zaterdag naar Jan Hermsen voor een grote beurt en zal hij alles nalopen.
Tijdens de proefrit heb ik op een gegeven moment een stop gemaakt. Nadat ik de motor had uitgezet en zag mijn vriendin dat er op het display stond dat ik olie level moest checken. Daarna het bericht niet meer gehad. Afgelopen vrijdag hetzelfde verhaal: Na werk naar huis gereden en ik zette de motor uit. Pas toen kreeg ik in het display te zien "check engine oil level". Dit heb ik toen gedaan en de olie kwam tot net op het blokje op de peilstok. Dit zou ook het tikken (1 - 3 seconden) bij een koude start kunnen verklaren(?). Overigens, was de olie ook lekker verkleurd. Fijn dat dit ook zaterdag gedaan gaat worden! Zal het tikkende geluid ook even melden bij Hermsen.
Ik heb de auto tot vandaag laten staan omdat ik olie moest kopen. Uiteindelijk voor de zekerheid bij de shell 5W40 synthetische olie gehaald omdat er al 5W40 in het blok zat. De bijvuldop ging er niet heel makkelijk vanaf (tijd geleden dat het gedaan is dus). Nadat deze er af was veel bruine prut in de dop. Heb er 250 ml. in gegooid. Tijdens het starten hoorde ik amper een tikkend geluid. Volgens mij heeel kort even.
Al met al ben ik nog steeds ontzettend blij met mijn 530! Hij rijdt heerlijk en aan alles blijkt dat het echt een goede auto is.
Groet,
Otto
Afgelopen dinsdag ben ik bij ZF in Delfgauw geweest. Hoewel het een hoop geld heeft gekost, ben ik blij dat ik mijn automaat bij hen heb laten servicen. Hierbij even een kort verslag :
Rond 07.45 kwam ik aan bij het gebouw in Delfgauw. Na een kop koffie gedronken te hebben, ben ik samen met de monteur een rondje gaan rijden. Ik vertelde hem al dat de automaat erg soepel schakelt en niet bonkt. Wel vroeg ik mij af waarom de automaat soms "onrustig" lijkt te zijn. Met onrustig bedoel ik dat de automaat soms niet zo goed lijkt te kunnen kiezen bij lagere toerentallen en zeer weinig gas geven: in de versnelling blijven, of terugschakelen. Ook heb ik het idee dat de automaat af en toe wat toeren erbij gooit, zonder dat ik meer gas geef. Daarnaast vroeg ik de monteur of het "geluid van de remmen" als je stilstaat en je zet hem in z'n voor- of achteruit. De monteur gaf aan dat dat inderdaad de remmen waren en hij kon niets geks vinden en vond dat de automaat keurig schakelde.]
Eenmaal terug bij het hoofdkantoor zette de monteur mij bij de voordeur af. Door de dame achter de receptie werd ik naar de wachtruimte geleid. Deze wachtruimte was een stuk luxer dan ik mij had voorgesteld. Het is absoluut geen straf om daar te zitten. Na een tijdje werd ik uitgenodigd om even bij mijn auto te kijken. De monteur had de automaat net gespoeld met olie (zit niet standaard in de servicebeurt, wat ik raar vind) en het brein was er al uitgehaald. Erg interessant om te zien! Ook zag ik voor het eerst de onderkant van de auto. Er zit géén roest op!
Rond 12.30 was de beurt klaar. Overigens heb ik ook gelijk de differentieel-olie laten vervangen. Ik heb nog even mijn onderhoudsboekje gehaald en deze laten afstempelen met vermelding van wat er is gebeurd. Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil en dat vind ik een erg fijne gedachte. Met andere woorden: de automaat was nog in goede staat! Uiteraard wil je voor je gevoel "iets" voelen nadat je zo'n klap met geld hebt betaald.
Sinds woensdag gebruik ik de auto elke dag voor werk (8 km heen, 8 km terug). Ik merk wel dat als de auto één of twee nachten stil heeft gestaan, ik het rempedaal niet kan indrukken voordat ik de motor start. Zal dit door oude remvloeistof komen? Het is immers al bijna 5 jaar oud... Gelukkig gaat de auto deze zaterdag naar Jan Hermsen voor een grote beurt en zal hij alles nalopen.
Tijdens de proefrit heb ik op een gegeven moment een stop gemaakt. Nadat ik de motor had uitgezet en zag mijn vriendin dat er op het display stond dat ik olie level moest checken. Daarna het bericht niet meer gehad. Afgelopen vrijdag hetzelfde verhaal: Na werk naar huis gereden en ik zette de motor uit. Pas toen kreeg ik in het display te zien "check engine oil level". Dit heb ik toen gedaan en de olie kwam tot net op het blokje op de peilstok. Dit zou ook het tikken (1 - 3 seconden) bij een koude start kunnen verklaren(?). Overigens, was de olie ook lekker verkleurd. Fijn dat dit ook zaterdag gedaan gaat worden! Zal het tikkende geluid ook even melden bij Hermsen.
Ik heb de auto tot vandaag laten staan omdat ik olie moest kopen. Uiteindelijk voor de zekerheid bij de shell 5W40 synthetische olie gehaald omdat er al 5W40 in het blok zat. De bijvuldop ging er niet heel makkelijk vanaf (tijd geleden dat het gedaan is dus). Nadat deze er af was veel bruine prut in de dop. Heb er 250 ml. in gegooid. Tijdens het starten hoorde ik amper een tikkend geluid. Volgens mij heeel kort even.
Al met al ben ik nog steeds ontzettend blij met mijn 530! Hij rijdt heerlijk en aan alles blijkt dat het echt een goede auto is.
Groet,
Otto