Pagina 2 van 3
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 23 mar 2017, 12:41
door Mishav
Dutchie schreef:Overgestapt naar enkelmassa/lichtgewicht vliegwiel?
Jazekah! Haha
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 23 mar 2017, 12:50
door Dutchie
Heerlijke upgrade is dat, heb je 'm toevallig op de weegschaal gehad?
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 25 mar 2017, 19:03
door Mishav
Dutchie schreef:Heerlijke upgrade is dat, heb je 'm toevallig op de weegschaal gehad?
Heb ze helaas niet gewogen.
Heb er nog niet mee gereden maar heb goeie verwachtingen van de set.
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 25 mar 2017, 20:22
door Mishav
Er zijn weer een paar avonden voorbij gegaan en heb weer het nodige gedaan.
Ondertussen zit de bak weer op zijn plek en gaat zowel het koppelen als schakelen zoals het hoort en lekker soepel dus die kan ik weer afvinken.
De uitlaat moet ik nog wel wat op verzinnen want de bevestigingspunten onder de katalisatoren zijn compleet weggerot .Heb al nieuwe pakkingen ervoor maar die breng ik terug want het heeft simpelweg geen nut meer om dat aanelkaar te bouten haha.
De 2 steunen onder de auto die de uitlaat op zijn plek houden waren flink aan het roesten en iemand heeft daar ooit troep tectiel overheen gespoten . Ik heb ze kaal geborsteld en in de hittebestendige mat zwarte lak gezet.
Verder zag ik dat er nogal wat olie langs de kleppendeksel langs lekte aan beide kanten van het blok.
En het potje van het stuurbekrachtigings reservoir was ook nat vd stuur olie.
Dus ik kon weer langs de dealer om dit op te halen .
Vandaag de kleppendekselpakking vervangen en ben behoorlijk geschrokken van wat ik aantrof.
Niks heel ernstigs ofzo maar de oude pakking was volledig uitgehard. En niet alleen dat . Het leek en voelde als 1 geheel met de kleppendeksel. Heb het in een paar honderd stukjes verwijderd en me er nog aan gesneden. Werkelijk nog nooit eerder zoiets meegemaakt en heel erg blij dat ik hem vervangen heb.
Hier een kleine foto reportage van het vervangen.
Bmw raadde me aan om aan de voorzijde een beetje siliconen kit te gebruiken dus dat maar gedaan.
Alles gereinigd en gecontroleerd. Kwam er achter dat van de vacuum slangetjes onder de kap een paar verbindingslangen poreus waren dus die ook vervangen.
En weer een klusje klaar .Binnenkort het motorruim maar eens goed oppoetsen maar voor nu vind ik dit oke.
En nog even voor het weer genoeg was voor vandaag de gebroken achterste ruitenwisserarm vervangen en nieuwe bosch ruitenwisserbladen aan de voorkant .
Maandag avond weer verder met de onderzijde.
Wil dan als het even kan alles afbouwen op de uitlaat na. Dus dingen als de aandrijfas terugplaatsen en de hitteschilden,versnellingsbak steun etc.
De uitlaat zal gemodificeerd moeten worden wil ik het geheel weer terug kunnen plaatsen.
Was hem weer.
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 02 apr 2017, 16:20
door Mishav
De auto rijd ondertussen weer .
De grootste kopzorg onder de auto zo goed mogelijk opgelost voor nu:
En wat de rest betreft :
Auto gewassen ,afgetankt,ruitensproeiervloeistof voor en achter opgetopt en et olie peil op max.
Na 2.5 week weer rijden. Zo wijs met deze auto.
Blij met beide bolides.
Verder een afspraak gemaakt bij de bmw dealer vanwege de terugroep actie voor een bestuurders airbag.
12april komt er hopelijk een nieuwe in.Lijkt dat ook weer verser.
Ik lees trouwens regelmatig verhalen over het olie gebruik van de m54 motor vanwege de olie schraap veren.
Maar mijn vraag.
Wat zijn nu de specifieke punten die je moet controleren of vervangen buiten de olie schraap veren zelf om om het verbruik te verminderen?
Ik weet dat het in andere topics te vinden is maar vind het een beetje chaotisch en verspreid staan dus hoop dat iemand het helder heeft en het me kan vertellen.
Nieuwe nieren zijn onderweg en misschien ook een zwarte hemel .
Nog lang niet klaar met deze auto
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 02 apr 2017, 20:55
door Zoef007
Aardige klus weer gedaan zo!
Ik kan zelf pas vd zomer gaan beginnen, maar mijn handjes jeuken :-)
Wat ik naast de schraapveren vond waren klepsteelrubbers, het Vanos systeem, de DISA klep en de CCV klep carterventilatie, als hoofd issues. De schraapveren en klepsteelrubbers zijn dan ook het meest ingrijpend.
Naast olie issues lees ik ook regelmatig berichten over een zwakke waterpomp, dus vergeet die ook niet mee te pakken.
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 04 apr 2017, 02:41
door Mishav
Zoef007 schreef:Aardige klus weer gedaan zo!
Ik kan zelf pas vd zomer gaan beginnen, maar mijn handjes jeuken :-)
Wat ik naast de schraapveren vond waren klepsteelrubbers, het Vanos systeem, de DISA klep en de CCV klep carterventilatie, als hoofd issues. De schraapveren en klepsteelrubbers zijn dan ook het meest ingrijpend.
Naast olie issues lees ik ook regelmatig berichten over een zwakke waterpomp, dus vergeet die ook niet mee te pakken.
Snap ik . Sleutelen aan eigen spul blijft leuk!
Maar jou uitleg over de issues samen gevat komt er op neer dat je een halve motor revisie hebt uitgevoerd voor het klaar was ?
Veel werk voor zo'n klein motortje.
Ik wil de motor in de toekomst nog gaan swappen voor zijn 3 liter broer of een s54 dus hoop het olie verbruik tot die tijd te beperken. De operatie die jij hebt uitgevoerd zal aan onderdelen ook nog aardig wat gekost hebben lijkt me?
Bedankt voor de opsomming van de punten. Top!
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 04 apr 2017, 08:20
door Dutchie
Zoef007 schreef:Wat ik naast de schraapveren vond waren klepsteelrubbers, het Vanos systeem, de DISA klep en de CCV klep carterventilatie, als hoofd issues. De schraapveren en klepsteelrubbers zijn dan ook het meest ingrijpend.
Naast olie issues lees ik ook regelmatig berichten over een zwakke waterpomp, dus vergeet die ook niet mee te pakken.
Dat van de DISA klep kan ik me dan weer niet helemaal in vinden qua olieverbruik (die gebruikt namelijk geen olie), maar de eerste en beste fix zou in dit geval het carterventilatie systeem zijn. Mijn M54 verbruikt 0,0l olie.
Klepsteelrubbers kunnen wel eens gaan lekken inderdaad, dat is een wat serieuzere ingreep, schraapveren lijkt mij te controleren door een compressietest? als ie de olie er langsaf blaast dan zou je ook een mindere compressie moeten hebben denk ik.
De Vanos gebruikt ook olie, maar aangezien dit intern is lijkt mij niet dat de vanos olie kan 'verbruiken'.
Bij mij was het puur een kwestie van lekkage's oplossen en carterventilatie fixen (ik rij met open ventilatie icm catchcan), sindsdien geen olieverbruik meer waargenomen.
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 04 apr 2017, 11:31
door Mishav
Dutchie schreef:Zoef007 schreef:Wat ik naast de schraapveren vond waren klepsteelrubbers, het Vanos systeem, de DISA klep en de CCV klep carterventilatie, als hoofd issues. De schraapveren en klepsteelrubbers zijn dan ook het meest ingrijpend.
Naast olie issues lees ik ook regelmatig berichten over een zwakke waterpomp, dus vergeet die ook niet mee te pakken.
Dat van de DISA klep kan ik me dan weer niet helemaal in vinden qua olieverbruik (die gebruikt namelijk geen olie), maar de eerste en beste fix zou in dit geval het carterventilatie systeem zijn. Mijn M54 verbruikt 0,0l olie.
Klepsteelrubbers kunnen wel eens gaan lekken inderdaad, dat is een wat serieuzere ingreep, schraapveren lijkt mij te controleren door een compressietest? als ie de olie er langsaf blaast dan zou je ook een mindere compressie moeten hebben denk ik.
De Vanos gebruikt ook olie, maar aangezien dit intern is lijkt mij niet dat de vanos olie kan 'verbruiken'.
Bij mij was het puur een kwestie van lekkage's oplossen en carterventilatie fixen (ik rij met open ventilatie icm catchcan), sindsdien geen olieverbruik meer waargenomen.
Carterventilatie klinkt inderdaad wel als iets om na te kijken maarrr. Als dat niet goed zou zijn ,zou er er toch olie aan xD onderkant van de motor moeten zijn. De mijne is kurkdroog dus dan denk ik dat ik het eerder intern zou moeten zoeken? Weet trouwens nog niet waar de carterventilatie zit. Het is in iedergeval iets om na te kijken. Bedankt voor de tip !
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 04 apr 2017, 11:36
door Dutchie
Carterventilatie zit onder het inlaatspruitstuk, maar het originele gedeelte zit ook vast aan het inlaatspruitstuk geloof ik, waardoor ie de olie je inlaat en dus ook je motor in blaast, waarna het weer je uitlaat uit komt
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 04 apr 2017, 11:39
door phreaky
dat is een behoorlijk klusje! goed bezig geweest
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 05 apr 2017, 23:09
door Mishav
Dutchie schreef:Carterventilatie zit onder het inlaatspruitstuk, maar het originele gedeelte zit ook vast aan het inlaatspruitstuk geloof ik, waardoor ie de olie je inlaat en dus ook je motor in blaast, waarna het weer je uitlaat uit komt
Dat klinkt inderdaad als een mogelijke oorzaak. Ga er zsm naar kijken . Hardstikke bedankt !
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 05 apr 2017, 23:09
door Mishav
phreaky schreef:dat is een behoorlijk klusje! goed bezig geweest
Dankjewel! Op korte termijn weer verder haha
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 17 apr 2017, 18:04
door Mishav
Uhm sja waar te beginnen.
Er zijn een paar weken verstreken sinds ik de nieuwe koppeling en al de rest gemonteerd heb.
Afgelopen week ging het allemaal strak achter elkaar door.
Allereerst vorige week woensdag middag bij de bmw dealer geweest om de stuur airbag na te laten kijken in de hoop dat hij vervangen zou worden voor een nieuwe.
Dit was niet het geval want bleek de juiste type code achter op de airbag te hebben staan.
Verder geen probleem want hij is nog gewoon netjes dus dat was dat.
Afgelopen donderdag was ik voor de verandering een keer vrij omdat ik weer een jaartje ouder ben geworden en ben dit gaan halen :
Toen ik het bij huis had ben ik eerst alles maar eens gaan controleren en reinigen.
Je kan je misschien voorstellen dat het jeukte om alles om te gaan zetten en dus schoten 2 maatjes te hulp en konden we de auto in een uurtje of 4 omtoveren van dit:
Naar:
En nog een paar van het resultaat.Erg blij nu alles strak zwart is.
Verder vrijdag middag nog langs de bmw dealer geweest voor de parafaan als ik de benaming juist heb.
Zal verder niet toelichten waarom ik hem perse wilde vervangen want de foto`s spreken voor zich:
Verder van mijn vriendin nog een paar dingen gekregen die ik graag aan de voorkant wilde wijzigen.
Namelijk hoogglans zwarte nieren en smoke knipperlichten.
Met dit als resultaat van vandaag:
Verder aan de bmw alleen nog het interieur gereinigd en het leder behandeld want dat was al aardig droog.
Tot slot nog een klein verjaardags cadeau van mijn zusje gehad met voor mij grote waarde want nu is de voorkant van mijn Lexus compleet:
Namelijk met dit verse nieuwe originele embleem.
Het was me het weekje wel haha.
Tot de volgende updates
Re: Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 17 apr 2017, 18:09
door Mishav
Oohw en voor ik het vergeet.
Ik ben op zoek naar een alpina lip zoals hieronder afgebeeld dus als iemand er een te koop heeft,weet waar ik er een kan kopen of gewoon heeft liggen en er wel vanaf wil neem ik hem graag over.
Dan weten jullie gelijk voor hoe zo`n stijl ik ga.
Fijne 2e paasdag nog allemaal !