Pagina 2 van 2

Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P

Geplaatst: 25 aug 2017, 13:22
door FaTaLiTy
Zeer nette auto! Hoop dat je er veel plezier van krijgt, maar dat moet wel goedkomen denk ik zo :)

Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P

Geplaatst: 25 aug 2017, 13:35
door Erwin P
Heel veel plezier heb ik er zeker al van. Al 2 keer bijna naast de weg gezet vanwege overmoedigheid.

Het vermogen, achterwielaandrijving etc maken het echt compleet anders dan alles wat ik hiervoor gereden had.

Betreft een gechipte 320D.

Re: Erwin P - E90 320D Sedan

Geplaatst: 21 sep 2017, 12:01
door Erwin P
Even een copy paste reisverslagje en intro over de BMW aankoop vanaf een ander forum waar ik actief ben.

Na ruim 100.000 vrijwel probleemloze km's toch m'n Seat Cordoba te koop gezet. Puur omdat ik toe was aan wat snellers, luxers, achterwielaandrijverigs. Na allerhande ongure types aan de lijn te hebben gehad waarmee mijn Seatje toch echt niet mee ging uiteindelijk 3 dagen voor mijn roadtrip/hike vakantie verkocht.

Dus ja dan moet je snel even wat. Ik had al een keer proefgereden in een BMW 320D E90 en deze stond nog te koop ook. Opgebeld, nog wat van de prijs gemaakt en s'middags opgehaald. Hij was al gechipt naar minimaal 210+ pk en 420 Nm.
Afbeelding

Gelijk de 3 dagen voor de vakantie tegen de 1000 km's mee gemaakt om een beetje vertrouwen te krijgen in de techniek.
Het is wel echt even wennen aan het vermogen, het sturen, alles eigenlijk. Het is allemaal heel vertrouwd en de software let wel heel goed op je, totdat je de traction control uit zet... De butler verandert dan in een hooligan in maatpak, deze 1400 kg zware diesel drift!

Afijn, daarna in de auto gestapt voor een ruim 8000 km lange roadtrip door Skandinavie.
Op de heenweg natuurlijk direct de autobahn getest. Het verschil in rijgedrag met de Seat is enorm. Wegens verkeersdrukte niet verder kunnen drukken dan 240 km/h.
We zijn via Noorwegen grotendeels langs de kust naar de Noordkaap gereden. De hele route in gewoon 1 langgerekte rijdersweg zoals wij die in Nederland niet kennen. Echter als je aankomt bij de laatste 150 km tot waar de weg stopt beland je middenin een topgear aflevering. 150 km aan perfecte kustweg met alles wat een autoliefhebber zich wensen kan, slingerende kustweg, haarspeldbochten omhoog en omlaag, lange rechte klimmen en dalen met onbeperkt uitzicht slechts af en toe gehinderd door overstekende rendieren. Hier komt de BMW pas echt tot zijn recht tov de Seat. De combinatie van het vermogen, de achterwielaandrijving, de onafhankelijke achterwielophanging en hoe hij zich alleen maar harder vastbijt in het asfalt als je hem harder de bocht in gooit.
Uiteindelijk eindigde dit nog in een heuse challenge om voordat de zon onderging op de Noordkaap te zijn.
Dit is gelukt en na een magische zonsondergang werden we ook nog getrakteerd op het Noorderlicht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al kon de roadtrip niet meer stuk zou je denken... De trip inderdaad niet, de BMW helaas wel. In the middle of nowhere in Noord-Finland was het ineens gedaan met het vermogen. De nieuwe topsnelheid was een goede 80 km/h als we geen heuvel op hoefden.
De turbo was natuurlijk meteen de hoofdverdachte en later bleek ook de schuldige. We hebben daar 3 dagen moeten wachten op een gereviseerd exemplaar. In die tijd was er niks anders te doen helaas dan samen met de monteur de turbo er maar vast onderuit halen en wat rond te struinen over bijbehorende sloperij. Toen de turbo er eenmaal onder weg was bleek dat de as van de turbo schoon door de midden te liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna zijn we in een zo recht mogelijke lijn via Zweden en Denemarken weer naar huis gereden. Helaas zijn die landen een stuk minder noemenswaardig dan Noorwegen, behalve dat ik de ''Elandproef'' heb mogen doen en dat de BMW daar gelukkig voor geslaagd is.

Na een beetje een valse start motorisch hoop ik er net zo veel en meer plezier mee te beleven als met de Cordoba en kijk dan ook echt uit naar de eerste Ring-meet!