Pagina 2 van 2

Re: E10 benzine

Geplaatst: 03 okt 2018, 18:36
door Blue Raccoon
https://www.telegraaf.nl/financieel/263 ... ieuwe-naam

Automobilisten krijgen aan de pomp te maken met nieuwe namen voor hun benzine. Vanaf volgende week vrijdag zijn tankstations verplicht nieuwe etiketten te plaatsen, waarbij Euro95 voortaan E10 gaat heten en Euro98 de naam E5 krijgt.

Om verwarring onder automobilisten te voorkomen start de overheid een informatiecampagne, zo laat autobrancheorganisatie BOVAG weten. De wit-zwarte labels zijn in de hele Europese Unie hetzelfde en moeten een einde maken aan verwarring bij het tanken over de grens. De oude merknamen blijven voorlopig naast de nieuwe namen op de pomp staan.

In Duitsland, Frankrijk als België zijn tankstations al langer verplicht de met bio-ethanol aangelengde benzine E10 aan te bieden.

De verschillende soorten brandstof zijn binnen het labelsysteem te herkennen aan hun vorm. Zo zijn alle labels voor benzine rond, met een E en een cijfer die het ethanolgehalte aangeven. De symbolen voor diesel zijn vierkant en gasachtige brandstoffen als lpg en waterstof krijgen een ruit.

Ongeveer 10% van de auto’s is niet geschikt voor E10, in de regel zijn dit oude auto’s. E5, dus met de helft minder bio-ethanol, kan volgens de ANWB dan wel getankt worden.

Re: E10 benzine

Geplaatst: 03 okt 2018, 19:54
door Daytonawim
Zag het ook in de krant, blijkbaar tanken we dat dus al een tijdje zonder dat we het echt weten.

Re: E10 benzine

Geplaatst: 04 okt 2018, 09:15
door NielsE36
Dus stieken E10 rommel leveren en verkopen alsof het Euro 95 is -_-

Re: E10 benzine

Geplaatst: 06 okt 2018, 08:09
door Blue Raccoon
Ja, ik was ook al verbaast :roll:

Re: E10 benzine

Geplaatst: 06 okt 2018, 14:18
door Daytonawim
Heb eens e en gekeken bij Shell en Total, beide geven aan dat conform de huidige regelgeving de Euro 95 tot 5% ethanol mag bevatten.
Dat zou betekenen dat dat nu naar 10% ethanol mag in de euro 95.

Van de euro 98 kan ik niet vinden hoeveel ethanol er nu in mag zitten, dat gaat in de nieuwe refelgeving dus naar max 5%

Re: E10 benzine

Geplaatst: 27 jan 2019, 00:57
door Edward
NielsE36 schreef:Dus stieken E10 rommel leveren en verkopen alsof het Euro 95 is -_-
95 zegt echter iets over het octaangetal... de E10 of E5 zegt iets over het percentage ethanol. Da’s wel een verschil hè... Super 98 kan straks ook gewoon 10% ethanol bevatten, maar toch nog een octaangetal van 98 hebben.

Re: E10 benzine

Geplaatst: 22 apr 2019, 14:36
door chris_schreurs
Rene Harley schreef: 01 okt 2018, 23:52
chris_schreurs schreef:Ik woon aan de grens met Belgie.
Het werd door mijn BMW specialist afgeraden om E10 te tanken, maar dat kan ook liggen omdat ik de 325i met N53 motor rij.
Hallo,

waarom werd dit afgeraden dan? Ik tank het de laatste maanden en ondervind geen problemen!

groet René
Beter laar dan nooit... Ik had je reactie niet eerder gezien.
De N53 motor schijnt problemen te kunnen krijgen. Deze zijn bij mij vervangen door betere, maar vuil kan zich blijven ophopen. Ik ben niet technisch aangelegd, maar e10 zou in dit geval slechter zijn.

Re: E10 benzine

Geplaatst: 28 apr 2019, 21:17
door m.h.
Het verhaal van de N53 motor ken ik niet, het grootste probleem is dat voornamelijk bepaalde aluminium legeringen en in mindere mate kunststof wordt aangetast door het (bio) ethanol. Ethanol is een alcohol dit is agressiever en heeft geen enkele smerende werking.
Denk hierbij aan:
Brandstofpomp
Cilinderkop


Een ander nadeel wat soms wel eens voorkomt bij auto's die weinig rijden. Er kan algengroei plaatsvinden in de kunststof tank. Met alle gevolgen vandien.

Op de raffinaderij wordt liever helemaal geen ethanol bijgemengd hoor. Ze verkopen liever echte zuivere brandstof.