Pagina 2 van 3

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 19 apr 2018, 14:07
door Keesjan
Hoi Tom,

Je hebt helemaal gelijk. Heb me vergist. De maat die hij opgezocht heeft is 275/30-19 natuurlijk.

Inmiddels ben ik naar de verkoper van de spacers gegaan en zij hebben nog eens goed gekeken. En wat blijkt? 285/30-19 met 15mm spacers loopt nergens aan dus ze zitten erop. Maar eerlijk gezegd ben ik toch ontevreden want het ziet er niet uit. Vergelijk het met dikke billen in een te klein slipje....

Ik heb mijn probleem inmiddels ook gepost bij het E60-61 Tech Forum. Ik overweeg nog 1 keer andere achterbanden te kopen voor deze breedteset velgen. Maar dan wil ik een passende maat zonder spacers. Je gedachten hierover zijn natuurlijk van harte welkom. 275/30? of zelfs 265/30?

Alvast bedankt!

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 06 mei 2018, 12:40
door Keesjan
....and the story continues....

Het hele bandenverhaal heb ik even geparkeerd. Inmiddels met hulp van de vrienden op het tech-forum veel wijzer geworden. Als ik zin en tijd heb kan ik overwegen een iets smallere spacer erop te zetten of toch nog een iets smallere band (275) maar inmiddels zijn er wat acutere zaken:

Had al een tijdje last van trillende remmen dus nieuwe set schijven/blokken/sensor gekocht. Mijn velgen zijn nogal open en wat ik altijd zo lelijk vind is zo'n roestige naaf tussen de velg en de schijf. Dus speciale verf die tegen hoge temperatuur bestand is gekocht en naaf behandeld. Inspuiten en daarna in de oven uit laten harden. 2 lagen leken mij voldoende. Spullen erop geklust en wat een verschil. Remt weer zijdezacht! Toch wel bijzonder wat zo'n likje verf kan bijdragen aan de rijkwaliteit.....

Ondertussen ben ik de bak helemaal zat! Na het spoelen bij ZF is het schommelen bij 100 km/h er nagenoeg uit maar het stoten bij afremmen en het schakelen en weer oppakken in stadsverkeer blijft irritant. En nu ook regelmatig bij gas geven van 100 naar 140 of hoger slippen: als ik het gas intrap wordt teruggeschakeld maar krijg ik nauwelijks versnelling. Trap ik nog dieper schakelt de bak nog verder terug en versnelling blijft nog steeds uit. Laat ik het gas wat zakken schakelt de bak terug naar de 6e en versnel ik wel maar een stuk trager natuurlijk.... Niet leuk bij invoegen of inhalen. Nog even gedacht aan koppelomvormer vervangen. Maar ik heb het gevoel dat de hele bak gewoon moe en versleten is na 400k km. Dus even de spaarrekening gecontroleerd en een afspraak bij ZF gemaakt voor een nieuwe revisiebak!

Verder maar meteen een afspraak gemaakt bij de airco-boer want wat in de winter niet opviel ga je nu wel merken: airco wordt niet koud. Hoop dat dat gewoon vullen wordt en geen gekke lekkages of een kapotte pomp. Zag ergens een stickertje dat 'ie in juli 2014 nog bijgevuld is en het lijkt me zo dat dat spul er toch langer in zou moeten blijven zitten.....

Verder heeft de afstandsbediening het na een paar weken haperen begeven. Heel lastig (ook voor de buren) dat elke keer als ik de deur via het deurslot ontgrendel en instap het alarm afgaat. Een van mijn buren werkt bij de politie en is nogal alert op dit soort signalen... Eerste gedacht was natuurlijk een kabelbreuk op de gebruikelijke plek binnenin bij de scharnieren. Beetje tegen de klus lopen aanhikken maar spullen aangeschaft en met de uitstekende beschrijvingen op internet aan de slag gegaan. Eerst op safe spelen natuurlijk en de ontvangstunit onder de spoiler vandaan gesleuteld. Doosje opengemaakt en printplaat geinspecteerd: niets aan te zien, geen corrosie, geen water, niets. Doosje weer terug en alles aangesloten: AB deed nog steeds niets maar nu wel gek want de radio ontvangst ook dood. Klep dicht gedaan en ontvangst weer prima. Klep open en ontvangst weg. Zelfde bij alleen raam open en dicht. Klep heeel klein beetje open, weer ruis. Klep weer dicht, nou ja, je begrijpt het wel. Bij alleen raam idem. De wegen van de E61 electronica zijn soms ondoorgrondelijk.... Dus doosje weer open en printplaat er weer uit. Coaxkabel gecontroleerd en die is goed. Aansluiting op de plaat gecontroleerd en ook goed. Maar als ik met mijn vingers op bepaalde delen van de plaat drukte toch weer ontvangst. Met een draadje geprobeerd bepaalde verbindingen op de plaat te koppelen maar kwam er niet echt uit. Wel geconcludeerd dat het draadje (of via mijn vingers mijn hele lichaam) als antenne het zo slecht nog niet doet. Het zit dus wel goed met alle noodzakelijke spoorelementen in mijn bloed en ik voel me weer een stuk gezonder..... Het maar even gelaten en aan de slag met de kabelboom. Deze door het speakergat teruggetrokken en isolatie eraf gehaald. De dunne draadjes hadden alle flexibiliteit verloren en bij buigen braken ze allemaal door. Dus alle draden vervangen en alles hoopvol weer aangesloten. En.... Muziek bij alle klepstanden (even schrikken want volume stond nog errug luid!!) maar afstandsbediening doet het nog steeds niet, ook niet met reservesleutel. Beetje teleurgesteld maar aan de andere kant was de kabelboom wel aan vervanging toe.

Gelukkig las ik op het Tech-forum dat als je de sleutel in het portierslot eerst naar rechts draait en daarna meteen naar links, het alarm uit gaat voordat je instapt. Mijn Blauwe Pet Buurman zingt weer een toontje lager, net als mijn auto....

Het houdt je wel van de straat, zo'n E61! Of liever op de straat want dit klusje voor de deur gedaan....

Ik vermoed dat de printplaat toch de boosdoener is gezien dat radio probleem en de symptomen van de printplaat. Ik hoop dat ik ergens bij een dealer of mijn vriend en BMW-specialist even een antenne op proef kan vervangen om de diagnose te bevestigen want om nou voor niets 225,- uit te geven.....

Ga zo ook even de vraag op het tech-forum stellen wat de kleurcodes zijn van het stekkertje dat in de antenne gaat: bruin, wit/bruin, wit/groen en wit/rood....

Wordt weer vervolgd folks.....

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 06 mei 2018, 14:03
door BMWonder
Mooi om zo'n lekker uitgebreid verhaal te lezen ...
Heel herkenbaar dit soort klusjes en dingen proberen op te lossen.
Succes met de verdere vordering en hoor graag hoe het uitpakt !
Ook de automaat en het vervangen ervan hoor ik graag want uiteindelijk zijn we allemaal een keer aan de beurt als je lang genoeg door rijd.

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 06 mei 2018, 17:49
door Bart70
Jammer al die problemen !

Wat betreft je bak, dan ben je bij ZF wel aan de beurt qua kosten...

Wel goed te lezen dat je het niet opgeeft en de wagen weg doet, velen zouden dit geld er niet in steken.

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 06 mei 2018, 23:55
door Kubilay
Ik kan me eerlijk gezegd niets voorstellen over de printplaat (ik weet niet wat het is en hoe het eruit ziet), maar ik zelf ga altijd naar een elektriciën wat betreft printplaat-achtige dingen, solderen en het repareren daarvan. Zo'n elektriciën heeft dan een microscoop waarmee die alles tot op de moleculen kan zien. Misschien is dat wel handig om te proberen. Wellicht dat hij de jouwe kan repareren sinds die volgens je bericht een beetje half half werkt.

Ik was voor een autosleutel ooit naar zo'n elektriciën geweest. Met de blote oog zag ik niks, maar tot mijn verdriet liet hij toen weten dat die zo veel vochtschade/corrosie had dat het niet meer gered kon worden.. Daarna maar naar de dealer gereden en helaas €130 moeten aftikken voor een nieuwe. -_-

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 08 mei 2018, 09:55
door Keesjan
...en hierbij het korte vervolg:

Op het tech-forum de vraag van de kleurcode gesteld en een link naar allerlei electra-schema's gekregen van de E61. Een van de draadjes loopt naar een zekering en die had ik natuurlijk vergeten te controleren....

Tja.... Blond maar wel happy want alles doet het weer!

Cheers!

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 08 mei 2018, 10:44
door Quadrantz
Mooi dat er weer een probleem van het lijstje geschrapt kan worden :duim:

Wel balen dat je bak gereviseerd moet worden, weet je al ongeveer wat dit gaat kosten? Die van mij gaat nu richting de 350K en wil eigenlijk nog wel een tijdje doorrijden (rijdt nog heerlijk!) :).

Hou ons maar op de hoogte :duim:

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 16 mei 2018, 10:23
door kenza750
Keesjan schreef:...en hierbij het korte vervolg:

Op het tech-forum de vraag van de kleurcode gesteld en een link naar allerlei electra-schema's gekregen van de E61. Een van de draadjes loopt naar een zekering en die had ik natuurlijk vergeten te controleren....

Tja.... Blond maar wel happy want alles doet het weer!

Cheers!

Ik lees dit topic nu pas, maar dat verhaal van die zekering had ik dus ook. Ik had alle kabels vervangen en tot mijn verbazig/verdriet werkte de AB nog steeds niet. Dan zakt de moed wel even in je schoenen na een lange dag klussen.
Voor de grap de zekeringen nagemeten en toen bleek er dus 1 uitgefikt te zijn. Blijkbaar brand die snel door als je aan de diversity gaat rommelen (alhoewel ik toch echt de accu had losgekoppeld tijdens klussen; wellicht een te hoge piekstroom bij het weer aansluiten ofzo).

Anyways: goed te lezen dat het je ook gelukt is met die verrekte kabelboom.
Een E61 met >400k km verdient respect en is dus wel de moeite/tijd waard om rijdend te houden vind ik. :duimen: :duimen:

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 28 mei 2018, 15:52
door IsRaEl
Keesjan schreef:...en hierbij het korte vervolg:

Op het tech-forum de vraag van de kleurcode gesteld en een link naar allerlei electra-schema's gekregen van de E61. Een van de draadjes loopt naar een zekering en die had ik natuurlijk vergeten te controleren....

Tja.... Blond maar wel happy want alles doet het weer!

Cheers!

Dit is allemaal zeer herkenbaar, weet jij toevallig nog welk nummer deze kapotte zekering had- dus heeft ??

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 28 mei 2018, 17:44
door kenza750
Bij mij nummer 59 (5A) in de ruimte oven de accu

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 28 mei 2018, 21:39
door IsRaEl
kenza750 schreef:Bij mij nummer 59 (5A) in de ruimte oven de accu
thanks

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 10 apr 2019, 08:19
door Keesjan
Zo, we zijn ruim een jaar verder sinds de aanschaf en mijn laatste post. Tijd voor een update in de bewogen geschiedenis van mijn Blauwe BMW Bolide (hierna te noemen BBB). En tijd om iets terug te geven aan dit forum waar ik zoveel hulp en tips van heb gekregen.

Heb begin juni 2018 een nieuwe gereviseerde bak onder de BBB laten plaatsen bij ZF in Delft. De hoofdprijs inderdaad en bij ophalen meteen al spijt dat ik dat had laten doen. Het slingeren van het toerental was compleet weg maar het hinderlijke stoterige schakelen in stadsverkeer nog onverminderd aanwezig! Heb daarover een opmerking gemaakt tegen de ZF-monteur die mij toevertrouwde dat ik een jaar garantie heb en altijd kan terugkomen. Maar heb daar geen gebruik van hoeven maken want in de loop van de maanden daarna ging de bak steeds beter en soepeler schakelen. Er zal dus toch echt wel iets “zelflerends” in de bak zitten. Of misschien toch wat gewenning gekweekt in de gevoelige billen hoewel die een prima plekje hebben in die heerlijke comfortstoelen. Hoe dan ook: inmiddels een jaar verder en gewoon zijdezacht (de bak én de billen).

Sta ik een paar weken later in de rij voor het stoplicht, komt er zo’n spuitgastje in zijn rode brandweerpolotje achter naar binnen! Achterzijde van de BBB volledig in elkaar! Kan hier een heel positief pleidooi gaan houden over de MoNo campagne maar de overheid was die te laat gestart om dit voorval te voorkomen. Hoewel ik me afvraag of dit gastje de campagne zou begrijpen. Maar om de vrede te bewaren (je weet nooit wanneer je hem wél nodig hebt) de papierwinkel vriendelijk afgehandeld en de verzekering ingeschakeld. Expert erbij: ruim 6k schade. Gelukkig kon ik alle investeringen in reparaties en onderhoud (incl de bakrevisie!) aantonen, anders was het waarschijnlijk een total loss geweest! En een paar weken later weer een keurig glimmend blauw kontje!

In de zomer mijn band kapot gereden. De ANWB moeten bellen want er bleek geen moersleutel in de auto aanwezig. Vervolgens met het “fietsbandje” 250 km naar huis gereden met 80km/h. Verbruik schoot naar 1:17,5 en zelfs, toen ik hem handmatig in de zesde versnelling hield (1300 rpm) naar 1:18,2!! De week daarop nieuwe band erop en ’s nachts van Friesland naar het zuiden weer eens ingetrapt. Maar geen enkele power meer! Na heel lang vol gas kroop de naald naar de 150. Na heel lang 150 begon langzaam de power weer terug te komen en uiteindelijk een groot stuk 180 gereden. Daarna fenomeen nooit meer voorgekomen. Conclusie: lange stukken 1300rpm is niet goed voor het systeem. Vertrouw op de bak die de toeren boven de 1500 houdt!

Over banden gesproken: me nog eens wat verdiept in de maten van mijn velgen en rij nu helemaal happy met 10mm spacers rondom...

Een paar maanden later was de uitlaatlucht inmiddels zo sterk gegroeid in het interieur bij stilstand dat ik mijn ramen moest openen voor een beetje frisse lucht (en dat in Amsterdam dus dat wil wel wat zeggen). Nu dus toch eindelijk het spruitstuk te vervangen waar ik al een tijdje tegenaan zat te hikken. Wat een absolute takkenklus! Voordat je overal bij kan de halve motor moeten demonteren, uitlaat, turbo eraf en dan nog steeds uiterst lastig los te schroeven, dat ding. Maar mijn interieur ruikt weer naar Chanel (als mijn vriendin naast me zit tenminste), mede ook dankzij vervanging van ventilatiefilters voor koolstof exemplaren. Wat nu in mijn interieur ontbreekt spuit ik weer naar mijn achterliggers, daar waar het hoort…. En tegelijkertijd ook even remvloeistof vervangen op aanraden van mijn waarschuwingssysteem.

Ondertussen was het mij opgevallen dat de ruitenwisser aan de bestuurderszijde aanliep tegen de motorkap door speling op de as. Bij BMW moeten ze gedacht hebben: “kom, we ontwerpen een wissermechanisme en gaan er dan een auto omheen bouwen”. Na een halve dag pielen uiteindelijk een ontbrekend borgringetje achterop het asje weten te frummelen en van bovenaf druk op de as door wat viltjes aan de binnenkant van de motorkap te plakken. Tot nu toe lijkt het te houden maar met nat weer piept het viltje door de wrijving. Dus als het regent de stereo wat luider en een liedje zoeken wat in dezelfde maat meepiept en zo modderen we voorlopig even verder….

We zijn aangekomen in januari 2019, de eerste echte winterstorm in Amsterdam en een lief studentje met een grote gitaar op haar rug wordt met fiets en al tegen (alweer) de achterkant aangeblazen. Studenten begrijpen de MoNo campagne wel maar ondanks 2 handen aan het stuur… Deuk en kras en weer een paar dagen met de trein naar het werk….

Halverwege februari, 1 week voor vertrek naar de sneeuw, 5 mensen in de auto. Plotseling een gesis en de BBB zakt langzaam door zijn hoeven. Jaja, de balgen aan de beurt. Een week lang heel voorzichtig doorgereden. Elke zandkorrel op de weg keihard door de hele auto voelbaar! Daar helpen zelfs de comfortstoelen niet meer. Mijn tandarts heeft een mooie dag binnenkort want al mijn vullingen door het interieur! De vrijdag voor vertrek nieuwe erop gezet en op hoop van zegen maar probleemloos comfortabel de bergen in. De Zwitserse Zwaantjes waren weer lekker bezig langs de snelweg. Ik wacht op de rekening. Ook uitgevonden dat de auto volgeladen niet harder gaat dan 227 km/h.

Een paar weken geleden springt mijn achterklepraam plotseling open. En daarna regelmatig opnieuw. Ik denk “kabelboom” en duik een dagje de auto in om dat wat ik nog niet had vernieuwd onderhanden te nemen. Grrr, geen resultaat. Telkens als ik start springt dat ding weer open tenzij ik direct de vergrendelingsknop indruk.

Tijd voor de zomerslofjes. Zodra ik de BBB iets omhoog doe op de brug valt er een deel van de veer aan de voorkant op de grond. Twee nieuwe veren besteld en over 2 weken erop zetten. En dan meteen maar even uitzoeken waarom sinds 3 dagen mijn airbag/gordellampje brand met bijbehorende waarschuwing op mijn schermpje.

Ondertussen puzzel ik me suf over dat achterraam, bekijk ik het schakelschema van de auto en struin ik allerlei fora af naar een oplossing. De grootste gemene deler op het moment is een probleem met de knop van het raam onder de ruitenwisser. Maar ik begrijp er helemaal niets van en dat irriteert me mateloos! Vandaag testen…..

Tegelijkertijd ook maar even een afspraak gemaakt met de aircoboer. Een jaar geleden, toen ik hem kocht, was de airco leeg en tijdens het vullen een paar lekjes geconstateerd bij de radiator en de pomp. Wilden ze wel maken voor ruim 600,- maar heb dat even afgewacht. Airco heeft het goed gedaan maar nu een jaar na vullen begint de pomp wat geluid te maken. We gaan het zien….

2 be continued folks…..

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 10 apr 2019, 15:09
door Toink
Bewonderingswaardig hoe je met goede moed in een ravijn kan wandelen en een jaar later nog steeds van tak naar tak slingert. Respect! (En sterkte)

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 10 apr 2019, 20:36
door Robin
Wauw, heel verhaal en heel wat onderhoud. En wat Toink zegt: hulde!

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen

Geplaatst: 11 apr 2019, 15:30
door Quadrantz
Mooi verhaal om te lezen (mooi geschreven kan ik beter zeggen :)) maar minder uiteraard van alle problemen!

Wat betreft je achteruitraampje, hier heb ik ook het nodige over gelezen en dit zou gewoon de switch (knop) zelf moeten zijn.

Hoeveel km staat er nu op de teller? Ik heb een paar weken terug voor het eerst stil gestaan met de bimmer....melding was: kapotte dynamo. Achteraf was het de inlaatslang die gescheurd is met alle gevolgen van dien (multiriem in de krukaspoelie, verschillende slangen onder de olie en niet meer te redden). Totaalplaatje was 1500 euro :(. Dat was ook ff minder. Het was gelukkig 1 week na de wintersport.....