Wat mij erg opviel bij het vervangen van de gehele carter ventilatie/olie afscheider.
Dat mijn M54B25 motor daarna iets meer olie ging verbruiken.
Deze verkeerd ontworpen carter ontluchting zal ik dus echt niet meer monteren, als de slangen van kunststof scheuren.
Ik zal dan gaan voor de modificatie die ik heb gezien op YouTube.
Een paar slangen, wat klemmen en een oil catch can, dit in samen werking van een terug slagklep nabij de oliepeil stok.
Er kan dus gewoon een slang gemonteerd worden, waar bij de olie vanuit de catch can, weer gewoon terug loopt in het carter via de bypass van de oliepeil stok.
Maar uiteraard natuurlijk wel met een terugslagklep.
Ik heb dus ook toen de oliepeilbuis uit het carter getrokken, wel eerst de 13 mm zeskant bout van de oliepeilbuis verwijderen.
Ik heb dus die bypass geheel schoongemaakt, een lastige klus, er kan wat verbrande of aan geklonterde olie in die zeer smalle doorgang gekoekt zitten!
Een nachtje in een badje met diesel en wat kruip olie vullen, en leg daar de olie pijlbuis in.
Dat lost de meeste olie koek wel op.
En anders even met een dunne RVS lasdraad er voorzichtig er doorheen steken, en dit blijven herhalen, na dat bad.
Warm stoken heeft dus weinig nut, want dan zal de olie koek enkel maar harder worden.
Denk er vooral aan, dat wanneer de olie peilbuis weer gemonteerd gaat worden, dat men eerst de oude O-ringen uit de boring van de oliepeilbuis haalt van het carter.
Deze dienen natuurlijk wel vernieuwd te worden.
Ik wens u, en de lezers uiteraard een heel fijn weekend toe, geniet van het heerlijke weer.

Met vriendelijke groet,
Ad