Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 11 sep 2018, 10:52

Bedankt voor alle hulp en reacties. Onverwacht... n.a.v. het vervangen van de nox sensoren heb ik geen foutmeldingen meer gehad. Hopelijk blijven de storingen nu een tijdje weg :-)

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 13 sep 2018, 19:41

Top! heb je de sensor vervangen voor een "echte" van BMW of voor die van bimmerprofs?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door DJLeonardo » 01 okt 2018, 10:49

thijsvanzwam schreef: even een stukje persoonlijke mening: onderdelen vervangen die niet stuk zijn hou ik nooit zo van.
Hier wil ik wat aan toevoegen. Ik bedacht mij laatst dat de meeste garages niet mer "repareren" maar "vervangen"

Als er iets tuk is kan je het repareren zodat het weer naar behoren werkt. Dat kan je doen door een onderdeel dat kapot is en niet meer te maken is te vervangen. Tegenwoordig echter wordt er aan aan machiene gevraagd of er iets fout is en vervolgens wordt er maar iets vervangen "wat het wel eens zou kunnen zijn" En zo gaan we net zo lang door tot de klant niet meer zeurt of z'n geld op is. De monteur is geen reparateur meer maar een onderdelen vervanger.

Wat nou als een chirurg of een andere medisch specialist zo zou werken? "Oh, meneer heeft u hartklachten? Nou dan vervangen we toch gewoon uw hart? En als het niet werkt geven we u gewoon een nieuwe nier, misschien dat het dan over is" :gek:

Ik heb overigens ook een Noxem inmiddels. Die jongen die dat doet (uit Latvia) is een beste professor. Hij is nou wat je noemt een reparateur. Hij gaat op zoek naar de fout en analyseert 't. Zo komt hij er bv achter dat het bobine systeem van BMW eigenlijk niet goed werkt. Lees zijn stukje over de "snubbers" maar eens.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 03 okt 2018, 12:47

Grappig dat je dat zo omschrijft. In mijn dagelijks werk als docent motorvoertuigentechniek, zie ik dit maar al te vaak.
De oorzaak zit hem vooral bij de fabrikanten, die schrijven voor dat een onderdeel vervangen moet worden wanneer de uitleesapparatuur dit als "dader" aanwijst. en blijkt deze niet de oorzaak van het probleem te zijn, dan vervangen we gewoon nog wat meer of zeggen we "we komen er niet meer uit"
In dat laatste geval gaat een auto dan naar een specialist zoals GMTO, en rara, wat doen die? die openen de computer wel en gaan op de componenten meten, eigenlijk zoals die jongen uit Letland dat ook doet.

In de klas komt dit wel eens ter sprake, als ik diep in ga op een onderwerp (neem als voorbeeld de bobine) en uitleg wat er gebeurt en hoe een snubber de hoge piekspanning zou kunnen neutraliseren zodat de eindtrap van de computer minder te verduren krijgt, dan krijg ik te horen: waarom moeten we dit weten? als het stuk is dan vervangen we het gewoon, dat is voorgeschreven.

Lastige hierin is dat de fabrikant het simpelweg niet wil. wat valt er nog te verdienen als een onderdeel zoals een motor computer voor enkele euro's gerepareerd kan worden door een mosfet te vervangen, terwijl een nieuwe computer door de fabrikant kan worden verkocht?
Fabrikanten verdienen lang niet zo veel op een auto als wat men denkt (lees maar eens: https://www.autoweek.nl/nieuws/zoveel-w ... -per-auto/)
de aftersales en onderhoud zijn zaken waarop ze kunnen verdienen, dus door de diagnose apparatuur zo te schrijven dat bij een bepaalde storing wordt voorgeschreven dat er onderdelen moeten worden vervangen, kan nog voor enige inkomsten zorgen ook al kost dit de klant uiteindelijk meer geld.

Bedrijven zoals GMTO en ACtronics (die zelf zeggen dat ze kunnen bestaan omdat mercedes auto's blijft bouwen) hebben steeds meer werk.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door tom_il » 03 okt 2018, 14:30

We gaan er hier toch wel snel over.
Door de loonkost is repareren veel duurder geworden.
Door massa productie zijn de PCB's veel goedkoper geworden.
In veel gevallen loont het daarom effectief niet meer op te repareren.
Andere reden is : vervangen geeft U de zekerheid van herstelling. Een reparatie minder want waarom zou deze niet opnieuw stuk gaan. Bij een vervanging is mogelijks de reden van falen niet meer aanwezig.
Ook moet repareren mogelijk zijn veel electronica is niet meer toegankelijk.

Anyhow, Ik wil hiermee niet het klakkeloos vervangen van onderdelen verdedigen alleen dat het toch wat complexer is.
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 03 okt 2018, 15:45

dat klopt, het is veel complexer maar toch ook weer relatief simpel.
Grotere elektronische componenten zijn vaak nog steeds prima toegankelijk, daar maken bedrijven als GMTO of ACtronics ook gebruik van. Componenten als een bobine of injector maak je niet meer open.

Gaat er meer om dat onderdelen worden vervangen die vaak niet de oorzaak van het probleem zijn.
Voorbeeld weer de bobine; door hoge piekspanningen tijdens het uitschakelen van de bobine kan de eindtrap in de computer defect raken, deze is niet gemaakt voor de inductiepieken die hij te verduren krijgt en zal op den duur bezwijken. vervangen van de defecte computer waar de eindtrappen in zitten kost ongeveer 1500,- (ruwweg) maar de oorzaak zijn de bobines. Het vervangen van de computer is dus eigenlijk symptoombestrijding, uiteindelijk gaat hij weer stuk.
Door de computer open te maken en de defecte eindtrap (vaak een gewone mosfet) te vervangen is de klant vele malen goedkoper uit, ondanks dat er meer uur aan is besteed. daarbij kan er gekozen worden voor een type mosfet die hogere pieken aankan dus een tweede keer defect zal minder snel optreden.

Het vak van monteur is veranderd, ik merk het alleen al aan de lesstof welke we nu gebruiken, de boeken van 10 jaar geleden waren veel uitgebreider dan nu en beschreven veel meer diepgang.

In het verleden werd bij veel autobedrijven bijvoorbeeld een defect lager in de versnellingsbak gewoon nog in de werkplaats vervangen. Nu zijn er vooral bedrijven waar een ruilbak of zelfs een nieuwe gemonteerd wordt en de oude bak gaat terug. Een versnellingsbak is in de jaren in de basis niet veel veranderd, natuurlijk is hij nu voorzien van elektronica en worden ze compacter maar als ik hier naar een bak van 20 jaar oud kijk en een bak van een jaar oud, die we hier beiden op school opengewerkt hebben staan dan zitten er nog steeds gewoon tandwielen en lagers in die kunnen slijten en die vervangen kunnen worden.
Zoeken we echter de werkplaatsdocumentatie er bij dan zien we dat bij de 20 jaar oude bak een volledige handleiding bestaat die het vervangen van ongeveer ieder onderdeel in de bak beschrijft, terwijl van de nieuwe bak alleen een vervangend onderdeelnummer te vinden is, samen met een beschrijving van hoe de bak eruit en de nieuwe er in moet.
Gelukkig geldt dit nog niet bij alle merken dus behandelen we in het hoofdstuk transmissie nog steeds de versnellingsbak van binnen :)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

MindCtrller
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2016, 11:48

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door MindCtrller » 06 nov 2018, 09:12

Is het probleem nog steeds opgelost met het vervangen van de nox sensor? Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn 318i n43 uit 2010 met een ton op de teller. Eerst begon de auto te ratelen en gaf de foutcode 2a99, de ketting bleek opgerekt. We dachten dat door de ketting te vervangen de foutcode ook opgelost zou zijn. Helaas komt deze weer terug. Ik heb al de vanos ventielen en nokkenassensoren opgewisseld maar fout blijft op de uitlaatnokkenas.

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door bmweetje3 » 07 nov 2018, 17:49

grappig die discussie over vervangen of repareren, ik heb de laatste jaren al heel wat gerepareert ipv vervangen en dit heeft mij en mijn familie en kennissen toch al veel geld bespaard. Mijn zus met de arosa bijvoorbeeld, 5de versnelling stuk. dealer zegt dat kost €1500 een nieuwe bak. Zelf gerepareert, kosten een nieuw lager, pakking en olie voor de prijs van nog geen €100. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden, een dealer kan toch een leerlingmonteur dit soort klusjes laten doen.
Het mooie is dat deze bakken in heel veel merken (onder hetzelfde dak van dezelfde dealer) en modellen zitten en allemaal rond de 100.000 stuk lopen omdat het een plastic lager is. Voor een merkendealer heb je daar een volledige werkweek voor een monteur voor!
Maar nee er is aan gerekend en de klant betaald maar gewoon een nieuwe bak, service naar de klant is ver te zoeken. Ik heb de laatste jaren al 9 vanossen van de e46 gereviseerd, uiteraard bij 9 verschillende bmw`s :-). Volgens de dealer kan alleen een nieuwe gemonteerd worden!
Nog een leuk voorbeeld, een interieur blowermotor van een vw draait niet meer, dealer rekent ongeveer €300 alleen al voor de nieuwe blower. Nieuwe koolborsteltjes erin van €2 en hij draait weer als nieuw.
Als de dealers ook eens dit soort reparaties uitvoert bij de wat oudere auto`s dan jagen ze de klanten niet weg naar een universele garage of naar teun de beun.
E61 545 N62
BMW K1300S

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Bart70 » 12 nov 2018, 16:11

Dealers mogen dit simpelweg niet doen.

Ze worden ook niet naar teun de beun of een universele garage gejaagd, de slimme klanten gaan naar de BMW specialist ;-)

En zo is er voor elke garage een markt.

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door bmweetje3 » 12 nov 2018, 21:01

waarom mag een dealer geen versnellingsbak van een auto repareren die zeg maar 10 jaar oud is?
Denk dat ze het gewoon niet meer kunnen de huidige monteurs, als de uitlees kast het niet aangeeft dan weten ze al meestal niet meer wat ze moeten doen en beginnen maar van alles te vervangen.
Bij BMW doen ze ook liever geen olie verversen van de automaatbak, er zit zogenaamd lifetime olie in die goed blijft tijdens de levensduur van de auto. Nou ik heb toch al bij diverse van mijn auto`s de bakolie ververst en als je ziet wat daar uitkomt en als je dan merkt hoe de bak daarna schakelt dan weet je dus echt zeker dat die olie geen lifetime meegaat.
E61 545 N62
BMW K1300S

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Bart70 » 14 nov 2018, 09:21

Dit mogen ze van BMW uit niet, zelfde als dat ze geen dynamo's etcetera uit elkaar halen, ze vervangen de boel gewoon.

Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 12 dec 2018, 14:31

Update 12-12-2018:
Nogmaals alle dank voor het meedenken. Inmiddels rijden wij alweer bijna 6 maanden naar tevredenheid. Gek genoeg zonder enige problemen, want ik had niet veel vertrouwen meer in de auto. Wat er was vervangen: koelvin (alle vinnen waren afgebroken, waarschijnlijk vogel ingevlogen), vanos ventielen, katalysator chemisch schoongemaakt, er lagen onderin de motor nog afgebroken ketting dingen van de vorige keer dat distri vervangen is door vorige eigenaar. Katalysator was super ranzig. Oh ja, ook motor is 1 of 2 keer geflushed (ik las risico online, maar bedrijf adviseerde dit te doen).
Heb destijds ook de info van poster Thijsvanzwam doorgenomen. Die info hou ik graag achter de hand.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”