Pagina 2 van 4
Re: Roetfilter opties
Geplaatst: 07 nov 2018, 07:02
door m.h.
Oke ik, ga ik dan toch ook maar eens mee aan de slag.
Succes met je vervolgstappen voor het roetfilter, ik blijf het volgen
Re: Roetfilter opties
Geplaatst: 13 nov 2018, 23:07
door sgm
malle pietje schreef:Goedenavond MH, de mijne heeft 247k gereden, niet zo'n gekke stand voor een volle roetfilter. Van de olie wist ik het niet, maar er gaat bij mij altijd 5w30 castrol in, dus dat zit snor.
Bij mijn E61 530d die ik hiervoor had, wist ik in 10minuten het inlaat spruitstuk te verwijderen, en lekker schoon te maken, bij deze heb ik het nog niet gedaan. Maar het zou absoluut moeten, getuige de ervaringen met de 530 moet er heel veel troep in zitten. Ik ben dus heel benieuwd naar je DIY! Heb je dezelfde motor toevallig?
Alles naar aanleiding overigens van de melding 'aandrijving weldra controleren' . Net uitgebreid uitgelezen en de melding kwam op ca 200km terug, die overeen komt met de eerste keer fouten 244800 en 244900, die respectievelijk 'beperkte levensduur' en 'maximaal kilometrage dieselroutfilter overschreden' betekenen. Voor mij is het duidelijk dat het tijd is voor een ingreep.
Het reinigen blijkt toch ook nog wel 5 a 600 euro te kosten. Wat weten jullie daarvan? Tips toevallig?
Ik heb deze melding ook gehad bij het uitlezen heb toen de flow bekeken bij roetfilter test diagnose en dat was nog perfect. Hij geeft deze melding na bepaalde jaren of kilometers niks om je zorgen over te maken.
Re: Roetfilter opties
Geplaatst: 14 nov 2018, 14:30
door malle pietje
Kan Rheingold de flow ook meten en zelf interpreteren? Of moet ik zelf de cijfers er bij gaan zoeken om te weten of de meetwaarden goed zijn?
Als de flow goed is en er verder geen gekke dingen zijn, dan reset ik de timer gewoon en vervang eea pas als de turbo echt overleden is. Wat overigens nog best 50d km kan duren.
Re: Roetfilter opties
Geplaatst: 14 nov 2018, 20:26
door malle pietje
Antwoord gevonden:)
linkje
Dit weekend even de tijd voor nemen.
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 19 nov 2018, 20:45
door malle pietje
Net de uitlaatgastegendruk uitgelezen. Volgens mij is er een sensor kapot want:
- Stationair hoogst gemeten 0,0mBar, Max toegestaan 35mbar
- Bij 2000rpm gemeente 0,0, Max toegestaan 75mbar
- Bij 4000rpm (afregeltoerental) gemeten 3,0mbar, Max toegestaan 200mbar
Gek genoeg meet hij dus wel iets, maar alleen bij 4000 toeren. Zou hij ernstig vervuild zijn? Of gewoon kapot?
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 20 nov 2018, 09:26
door m.h.
Is dit de druk voor of na het roetfilter?
Je zou dit gemakkelijk kunnen testen. Even met een blokje hout de uitlaat voor 3/4 afdekken, dan moet er zeker wat te zien zijn aan de waardes.
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 21 nov 2018, 00:45
door Lowkey
Kan me nog herinneren dat bij m'n oude M57tu E60 (2009) bij hoge vermogens tussendruk op 400 mBar zat. Je moet natuurlijk wel echt rijden en vol gas geven en dan op je laptop kijken. Bij stationair zo'n 20 mBar.
Het DPF was nog niet aan vervanging toe (240dkm). Volgens mij was dit net vóór een regeneratie maar weet ik niet zeker meer.
Hoe hoger de druk hoe meer verstopt natuurlijk. Althans bij de E60 diesel was er maar 1 drukmeter, vóór de KAT+DPF unit.
Trouwens, NOx uitstoot is bij een diesel onontkomelijk. EGR of niet. Door de hoge topdruk+temperatuur in de cilinder vindt oxidatie van stikstof uit de lucht tot NO en NO2 plaats. Enkel met ureum SCR kat. na het DPF bij euro6 wordt deze emissie gereduceerd.
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 21 nov 2018, 11:56
door malle pietje
Mijn hoofdvraag is nu, meet die drukmeter uberhaupt nog wat? Want anders weet ik ook niet wanneer het 'te laat' is. Hij regenereert nog steeds uit zichzelf, is dat het antwoord of de druk nog wordt gemeten?
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 22 nov 2018, 02:54
door Lowkey
Dat zal dan wel, ik ga er vanuit dat de druk een van de parameters is waarop het moment van regeneratie bepaald wordt. Anders zou er toch een motorstoringslampje gaan branden zou je denken?
hoe weet je trouwens of hij nog wel regenereert? Ik kon dit zelf alleen zien met Rheingold door de periodieke verhoging van de uitlaatgastemperatuur.
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 22 nov 2018, 08:45
door m.h.
Je kan dat toch makkelijk testen, met het bovengenoemde blokje hout. Of je bouwt de sensor uit en zet er een beetje druk op, met de compressor en een goed reduceer, of de strandbal van je kinderen
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 26 nov 2018, 15:23
door malle pietje
Ik hoor met enige regelmaat de regeneratie. Wat minder vloeiend schakelen, zwaarder bromgeluid etc. En via Rheingold gewoon de laatste regeneratie kunnen uitlezen, en da's altijd max 3 a 400 km geleden. Dat gaat er bij ons in een kleine week doorheen dus regelmatig merkbaar.
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 26 nov 2018, 15:24
door malle pietje
m.h. schreef:Je kan dat toch makkelijk testen, met het bovengenoemde blokje hout. Of je bouwt de sensor uit en zet er een beetje druk op, met de compressor en een goed reduceer, of de strandbal van je kinderen
En met testen bedoel je dan, dat als je de uitlaat blokeert, er een foutmelding komt en op basis daarvan weet je dat de druksensor werkt?
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 28 nov 2018, 17:14
door m.h.
Je "vernauwt" de opening van de uitlaat. Je zal dan zeker de live waardes van de druk moeten zien oplopen. Aangezien er wordt gemeten in mbar moet dit snel zichtbaar zijn.
Als de drukmeting tot leven komt dan zal die in orde zijn.
Dus niet een foutmelding creëren, maar de tegendruk zelf verhogen. Hierdoor kun je zien of de sensor überhaupt reageert zoals die zou moeten doen.
Als je het echt nauwkeuriger wilt weten kun je de sensor uitbouwen. En sluit hem aan op de campinggasfles is vast wel mogelijk met het betere DIY werk. Dit reduceer reduceert naar 30mbar. Zo heb je een "redelijk" nauwkeurige referentie. Dan stekkertje weer aansluiten en weer uitlezen
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 03 dec 2018, 11:48
door malle pietje
Hmm, is het proberen waard. Ik bedoel, live data. Thanks
Re: Roetfilter opties en problemen
Geplaatst: 05 dec 2018, 21:24
door malle pietje
Zojuist geprobeerd om de differential pressure sensor te vinden (13627805758), maar tot mijn verbazing zie ik niets zitten. Zo zou hij er uit moeten zien volgens Realoem m op mijn 520d uit maart 2011.
https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 627805758/
De typerende F sensor met aanvoer en retour vind ik überhaupt niet, alleen een sensor die op die plek zit, met 1 aansluiting. Vervelend genoeg krijg ik die ook niet los. Zou dat m zijn? Als ik afbeeldingen van mijn roetfilter zoek, zie ik ook geen leiding van de onderzijde naar boven komen.
Mn idee was om de sensor eens goed schoon te maken in de veronderstelling dat er wel wat troep in zal zitten. Ik kan me bovendien herinneren dat deze sensor eerder oneigenlijke waarden gaf (althans bij uitlezen die fout gaf).
Logischerwijs zoek ik boven de roetfilter en heb ik de leidingen gevolgd tot onder de luchtinlaat, maar enkel vind ik dus de sensor met 1 aansluiting..... Is dat m?