Allelei gekke dingen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
malle pietje

Re: Allelei gekke dingen

Bericht door malle pietje » 03 sep 2019, 10:59

Na twee dagen is de melding weer terug, uitgelezen via Rheingold en de rechter wielsensor zou fout zijn. Dus die zal ik vanavond eens demonteren en kijken of de sensor versleten is, of er roest op de krans zit of dat er mmisschien andere gekke dingen zijn.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 03 sep 2019, 15:20

Wat een raar verhaal zeg. Denk overigens dat je niet te erg moet schrikken van al die horrorverhalen over o.a. de modules in de E46. Is veelal een liefhebbersauto die in groten getale geproduceerd is. Dat is de reden dat er enorm veel over bekend is en het hele internet vol staat.

Voor wat betreft de wielsensor: zou er niet te moeilijk over doen. Grote kans dat de originele er nog onder zitten en deze dus aan vervanging toe zijn.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 03 sep 2019, 16:24

Kijk even goed naar je ABS krans of die niet toevallig gebroken is, das wat lastig te zien maar een veel voorkomende klacht.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

malle pietje

Bericht door malle pietje » 09 sep 2019, 10:03

Ik heb de sensor er even uit gehaald, was niets aan te zien. Geen slijtage oid. Heb niet het idee dat hij ergens tegenaan loopt. Schoon gemaakt met wd40, er zitten wat gaatjes aan het uiteinde waar die wat verstopt zaten, en weer terug gezet. Fingers crossed want 40km verder nog geen melding gehad.

En komt het toch terug, dan gaat er een nieuwe in.

Dan over het oranje koelvloeistof lampje: die meet schijnbaar niet alleen het niveau, maar ook of er een verschil wordt geconstateerd. En inderdaad is het expansievat aan vervanging toe. Dus dat zou nog een logica kunnen bevatten. Wel nieuw voor mij. Een slimme sensor die niet binair meet, maar daadwerkelijk iets berekent....Geloof er niks van.

Uit Rheingold haal ik dat als het oranje olie lampje bij starten brandt, er wel niveau is maar geen druk. En als ie na het rijden even aan gaat, het miminum niveau is bereikt. En als ie tijdens het rijden eventjes brandt, er geen signaal wordt opgehaald. Dat lijkt bij mij het geval. En dat is dan weer aanleiding om de sensor maar te vervangen.

Het gekke gedrag van de ramen wijdt ik nog steeds aan het niet goed geinitialiseerd zijn. Maar nog geen aandacht aan gegeven, dus dat komt wel een keer.

Eerst nog op zoek naar een olie verbruiker. Kleppendeksel pakking al vervangen, dat had de nodige viezigheid veroorzaakt, dus nu schoon maken en kijken of niet ook carterpanpakking lekt....

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 09 sep 2019, 12:57

Las laatst ergens dat wanneer je een vacuümlek hebt de wagen ook meer olie gaat verbruiken. Of 't klopt weet ik niet, maar gezien de mijne nergens olie lekt, ik een vacuümlek heb en toch redelijk wat olie verbruikt, zou 't zo maar kunnen.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 10 sep 2019, 10:09

Een verlies in vacuum zou misschien voor hetzelfde effect kunnen zorgen als een verstopte carterventilatie? een te hoge druk waardoor olie in de cylinders komt en mee verbrandt? Je zou dan zeggen dat dat zichtbaar moet zijn bij de uitlaat. Hoeveel verbruikt hij bij jou? Ik heb er nog te weinig mee gereden om t echt te kunnen zeggen.

Inmiddels is overigens de kerstboom op het dashboard weer gaan branden en heb ik maar een nieuwe sensor besteld. Hopelijk is daarmee het euvel verholpen.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 12:55

Pfoe, goeie vraag. Normaliter vul ik iedere twee à drie weken wel een litertje bij. Rijd er normaal gesproken rond de 700 km per week mee, dus dat zou ergens rond 1l tussen de 1400 en 2100 km liggen.

dw70

Bericht door dw70 » 10 sep 2019, 13:23

malle pietje schreef: 09 sep 2019, 10:03 Een slimme sensor die niet binair meet, maar daadwerkelijk iets berekent....Geloof er niks van.
geloof het maar. Hij is trouwens niks anders dan de sensor van je ruitenwisservloeistof.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

malle pietje

Bericht door malle pietje » 11 sep 2019, 09:19

Weer wat geleerd :)

@Robin, dat vind ik een hoog verbruik persoonlijk. Kan erger, maar toch. En hij lekt nergens? Dan toch even voor de zekerheid: het klopt toch een verstopte carterventilatie zorgt voor overdruk in de motor, te controleren bij de olievuldop? Er af draaien met een lichten zuiging is goed, als ie er afgeblazen wordt is het foute boel?

Heb je die test al gedaan?

Zodra mijn DHZ garage weer terug van vakantie is, ga ik de oliefilterpakking, carterpakking en alle andere usual suspects nog eens goed inspecteren.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 12 sep 2019, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 11 sep 2019, 10:18

Yes, is ook een hoog verbruik. Thoerie over de carterventilatie klopt ook. Weet in ieder geval zeker dat hij in mijn geval valse lucht aanzuigt bij de dop, gezien 't weg is als ik m'n hand op de dop houd en even druk.

Krijg vandaag een nieuwe, orginele M-dop binnen zonder de 'ring' die onder de standaard dop zit. Dus ik hoop dat dit m'n probleem oplost.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 19 sep 2019, 10:58

@Robin, en? Al een eerste indruk gekregen?

Mijn meldingen zijn na het vervangen van de wielsensor nog uitgebleven, hopelijk blijft dat zo.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 20 sep 2019, 10:12

Yes. Vacuümlek bij de vuldop is verholpen. Sluit netjes af, zonder de nokjes van de standaard ring.

Probleem is echter niet weg, storing blijft terugkomen. Nu heb ik het vermoeden dat mijn LMM gewoon gaar is om de volgende reden:
Zodra de storing erin staat, loopt de auto ietsjes onregelmatig, maar niet slecht. Wanneer ik stil sta bij bijvoorbeeld een stoplicht, loopt het stationair toerental op naar 1600-1800 toeren en zakt gelijk weer terug. Als ik een keer gas geef, blijft het weer een tiental seconden weg en begint het weer opnieuw. Tot hier kan het nog duiden op een ander vacuümlek. Wat mij echter doet vermoeden dat het de LMM is, is het volgende.

Zodra ik de storing (P1159) wis via de OBDII stekker, loopt de auto héél slecht. Zodra ik er een stukje mee gereden heb, is het probleem weer helemaal weg en rijdt hij zoals 'ie hoort te rijden. Na een x-aantal kilometer (vaak tussen de 200 en 300) begint het stationair toerental weer op te lopen en gaat niet veel later het motor management lampje weer branden.

Gezien ik de stekker van de LMM niet losgetrokken krijg (kloteding, zit muur en muur vast. Krijg de clips aan de zijkant niet goed ingeduwd door de onmogelijke positie van dat ding) ga ik straks na werk even een set torx schroevendraaiers halen om gewoon de sensor los te schroeven, misschien krijg ik 'm er dan wel af zoals 't moet. Als de auto dan goed loopt, heb ik in ieder geval m'n probleem gevonden. Hopen dat dat 't is: relatief simpel en niet veel zoekwerk.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 21 sep 2019, 20:58

Hmm. Gaat je toerental ook omhoog als je stilstaat stationair en de rem intrapt? Dat was bij mij het kenmerkend euvel om de LMM te kunnen aanwijzen. Koop in ieder geval (als het de LMM is) geen imitatie, of goedkope alternatieven van internet, maar direct bij de dealer. Trust me

malle pietje

Bericht door malle pietje » 21 sep 2019, 21:01

Helaas vanavond wilde het dak niet meer dicht. Moest 20x op de knop drukken om hem dicht te krijgen, stukje bij beetje. Gek verhaal. Alles doet het dus nog, maar iets onderbreekt hem.

Iemand suggesties? Morgen maar uitlezen

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 23 sep 2019, 08:22

malle pietje schreef: 21 sep 2019, 20:58 Hmm. Gaat je toerental ook omhoog als je stilstaat stationair en de rem intrapt? Dat was bij mij het kenmerkend euvel om de LMM te kunnen aanwijzen. Koop in ieder geval (als het de LMM is) geen imitatie, of goedkope alternatieven van internet, maar direct bij de dealer. Trust me
Yes, afgelopen weekend dus idd geconstateerd dat de LMM de boosdoener was. Even stekkertje eruit getrokken en storing gewist. Probleem is daarna niet meer teruggekomen. Straks even een VDO LMM bestellen, dan issie binnen no time weer zoals 'ie hoort te zijn.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”