Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Geplaatst: 15 mar 2020, 10:08
23Nm inderdaad, met een afwijking van +/- 3Nm
Je hebt dus een momentsleutel nodig vanaf ongeveer 15 a 20 Nm (ze zijn stelbaar)
Kopervet op de bougies NOOIT DOEN! net als kopervet op wielbouten. Je verlaagd de wrijving van het schroefdraad wat als gevolg heeft dat je de bougie (of wielbout) te vast draait. Gevolg kan zijn dat de bougie het bougiegat beschadigd of afbreekt, bij wielbouten zet je de bout onder een te hoge voorspanning wat de wielbout in zijn rekgrens laat werken, hierdoor rekken ze op en kunnen ze loslopen.
met perslucht of een zacht borsteltje kun je een bougiegat wel reinigen, maar zorg dat ze er droog in gaan.
Kopervet op een bougie heeft de volgende gevolgen:
- overgangsweerstand tussen massa van bougie en motorblok, gevolg een zwakkere vonk.
- er kan kopervet in de motorruimte komen tijdens monteren, dat spul wil je niet in je verbrandingsruimte hebben, zal je katalysator niet waarderen.
- aandraaimoment klopt niet meer, permanente schade aan bougiegat mogelijk
- slechte warmtegeleiding. kopervet is geen warmtegeleider, de bougie kan te heet worden. zeker bij dit soort DI motoren.
- de bougie kan loskomen waardoor de compressiedrukken langs de bougie kunnen weglekken
hier de beschrijving van BMW, lees even bij aandachtspunt twee
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... gs/HYNPdjA
Je hebt dus een momentsleutel nodig vanaf ongeveer 15 a 20 Nm (ze zijn stelbaar)
Kopervet op de bougies NOOIT DOEN! net als kopervet op wielbouten. Je verlaagd de wrijving van het schroefdraad wat als gevolg heeft dat je de bougie (of wielbout) te vast draait. Gevolg kan zijn dat de bougie het bougiegat beschadigd of afbreekt, bij wielbouten zet je de bout onder een te hoge voorspanning wat de wielbout in zijn rekgrens laat werken, hierdoor rekken ze op en kunnen ze loslopen.
met perslucht of een zacht borsteltje kun je een bougiegat wel reinigen, maar zorg dat ze er droog in gaan.
Kopervet op een bougie heeft de volgende gevolgen:
- overgangsweerstand tussen massa van bougie en motorblok, gevolg een zwakkere vonk.
- er kan kopervet in de motorruimte komen tijdens monteren, dat spul wil je niet in je verbrandingsruimte hebben, zal je katalysator niet waarderen.
- aandraaimoment klopt niet meer, permanente schade aan bougiegat mogelijk
- slechte warmtegeleiding. kopervet is geen warmtegeleider, de bougie kan te heet worden. zeker bij dit soort DI motoren.
- de bougie kan loskomen waardoor de compressiedrukken langs de bougie kunnen weglekken
hier de beschrijving van BMW, lees even bij aandachtspunt twee
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... gs/HYNPdjA