Re: 2x starten...
Geplaatst: 09 dec 2019, 17:46
Vroeger merkte je het als een er 1 of meerdere gloeibougies niet meer werkte tijdens het starten idd.
Het grote verschil waarom de laatste generatie motoren hier weinig last van hebben (pak m beet een kleine 10 jaar geleden sinds de introductie van start/stop systemen) omdat de accu capaciteiten zijn gestegen (hierdoor is er meer capaciteit over bij de koudere dagen). Nog belangrijker het vermogen van een startmotor is de laatste 10 jaar bijna verdubbeld naar tegenwoordig gemakkelijk 2.2 kw, waar vroeger 1.4 kw de standaard wel was.
Nog een leuk weetje: Volvo activeert o.a. bij de D3 blokken de gloeibougies direct wanneer de auto wordt geopend, aangezien de verwachting is dat de auto dan wel gestart gaat worden.
Maar ik zal de proef op de som nemen, ben ook wel nieuwschierig. Ik zal ergens deze week de proef op de som nemen en tijdens een koude start meten hoelang de gloeibougies worden aangestuurd en hier een filmpje van posten. Bij de N47 kun je er heel gemakkelijk aan.
Ik merk trouwens wel als het echt onder 0 °C is buiten dat er een zeer kleine vertaging is met starten wat idd te maken zal hebben met voorgloeien.
Gloeibougies breken idd gemakkelijk af bij demontage, aangeraden wordt minimaal een week van te voren beginnen spuiten met WD-40 en voor demotage het blok zeer goed warm te rijden. (de cilinderkop is van alu en heeft een groter uitzettingscoefficient dan de gloeibougies, dat helpt al veel).
Er zijn trouwens ook demontage setjes waarmee je een afgebroken bougie vaak alsnog gedemonteerd krijgt.
Het grote verschil waarom de laatste generatie motoren hier weinig last van hebben (pak m beet een kleine 10 jaar geleden sinds de introductie van start/stop systemen) omdat de accu capaciteiten zijn gestegen (hierdoor is er meer capaciteit over bij de koudere dagen). Nog belangrijker het vermogen van een startmotor is de laatste 10 jaar bijna verdubbeld naar tegenwoordig gemakkelijk 2.2 kw, waar vroeger 1.4 kw de standaard wel was.
Nog een leuk weetje: Volvo activeert o.a. bij de D3 blokken de gloeibougies direct wanneer de auto wordt geopend, aangezien de verwachting is dat de auto dan wel gestart gaat worden.
Maar ik zal de proef op de som nemen, ben ook wel nieuwschierig. Ik zal ergens deze week de proef op de som nemen en tijdens een koude start meten hoelang de gloeibougies worden aangestuurd en hier een filmpje van posten. Bij de N47 kun je er heel gemakkelijk aan.
Ik merk trouwens wel als het echt onder 0 °C is buiten dat er een zeer kleine vertaging is met starten wat idd te maken zal hebben met voorgloeien.
Gloeibougies breken idd gemakkelijk af bij demontage, aangeraden wordt minimaal een week van te voren beginnen spuiten met WD-40 en voor demotage het blok zeer goed warm te rijden. (de cilinderkop is van alu en heeft een groter uitzettingscoefficient dan de gloeibougies, dat helpt al veel).
Er zijn trouwens ook demontage setjes waarmee je een afgebroken bougie vaak alsnog gedemonteerd krijgt.