Pagina 2 van 2

Re: 2x starten...

Geplaatst: 09 dec 2019, 17:46
door m.h.
Vroeger merkte je het als een er 1 of meerdere gloeibougies niet meer werkte tijdens het starten idd.
Het grote verschil waarom de laatste generatie motoren hier weinig last van hebben (pak m beet een kleine 10 jaar geleden sinds de introductie van start/stop systemen) omdat de accu capaciteiten zijn gestegen (hierdoor is er meer capaciteit over bij de koudere dagen). Nog belangrijker het vermogen van een startmotor is de laatste 10 jaar bijna verdubbeld naar tegenwoordig gemakkelijk 2.2 kw, waar vroeger 1.4 kw de standaard wel was.

Nog een leuk weetje: Volvo activeert o.a. bij de D3 blokken de gloeibougies direct wanneer de auto wordt geopend, aangezien de verwachting is dat de auto dan wel gestart gaat worden.

Maar ik zal de proef op de som nemen, ben ook wel nieuwschierig. Ik zal ergens deze week de proef op de som nemen en tijdens een koude start meten hoelang de gloeibougies worden aangestuurd en hier een filmpje van posten. Bij de N47 kun je er heel gemakkelijk aan.
Ik merk trouwens wel als het echt onder 0 °C is buiten dat er een zeer kleine vertaging is met starten wat idd te maken zal hebben met voorgloeien.

Gloeibougies breken idd gemakkelijk af bij demontage, aangeraden wordt minimaal een week van te voren beginnen spuiten met WD-40 en voor demotage het blok zeer goed warm te rijden. (de cilinderkop is van alu en heeft een groter uitzettingscoefficient dan de gloeibougies, dat helpt al veel).
Er zijn trouwens ook demontage setjes waarmee je een afgebroken bougie vaak alsnog gedemonteerd krijgt.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 09 dec 2019, 17:56
door m.h.
Tegenwoordig komen defecte gloeiers aan het licht bij problemen met roetfilter regeneratie (temp wordt moeilijk behaald) of natuurlijk gewoon door een foutcode uit de computer via EOBD

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 08:27
door m.h.
@marcf11, goed dat we zijn door gegaan met de "discussie" omtrent gloeibougies. Ik wou dus testen, maar ik kreeg geen uitgaande spanning op het gloeirelais. Nieuwe besteld, dus de test zal voor volgende week zijn.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 11:39
door MarcF11
Ben erg benieuwd. Grappig dat er op deze manier een (tot dan toe onbekend) defect aan het licht komt. Hopelijk is het dan nog wat kouder als je gaat testen.
En ik zie het niet als discussie eigenlijk. Voor mij is het vooral leerzaam, ik wil altijd alles weten als het om auto/motortechniek gaat. Ik ben hevig geïnteresseerd. Soms is het goed om erachter te komen dat de dingen anders zijn dan je dacht.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 15:31
door m.h.
Ja daarom staat discussie tussen aanhalingstekens. K vind t ook interresant, en vind het top om met anderen ervaringen te kunnen delen en dingen van anderen te leren.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 18:16
door ehombie
Hier staat de werking. Goed uitgelegd voor de dieselaars..
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11- ... -6/XJdq8t6

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 19:17
door m.h.
Thanks ehombie, jij zit nogal eens op newtis te lezen!

Dus tot 5 graden koelvloeistof temp gloeit hij 1.1 seconden voor en bij -10 graden 2.3 seconden.

Bedankt voor de info, ik ga van de week het gloeirelais vervangen en nog even de weerstand van de gloeibougies controleren. Maak ik meteen een how-to voor op het forum, kan jou info er mooi bij.

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 19:56
door Kuupertie
Super !!

Re: 2x starten...

Geplaatst: 13 dec 2019, 21:30
door MarcF11
Dit vind ik mooi, we willen iets van elkaar leren. Zo hoort een forum te functioneren. Toen ik mijn Saabforum-vrienden vertelde dat ik BMW ging rijden begonnen ze al meteen van "nou, als ze zich op het furm net zo gedragen als op de weg wens ik je veelsucces". Het tegendeel is waar....Het gaat er hier aanzienlijk respectvoller aan toe al heb ik me ook weleens minder netjes gedragen. Maar dit is een leuk clubje zo volgens mij.