Simon - E46 320i 2004
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: Simon - E46 320i 2004
Ik zou persoonlijk de bobines vervangen als er eentje kapot gaat. Dan weet je dat de anderen er ook aan zitten te komen. Die van mij zijn nog origineel met 250.000 op de teller en de bobines staan mij niet als slecht bekend. Ik denk dat je wat langer door kan rijden dan die 60.000
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Netjes man, 250k op dezelfde bobines! Helder, ik zorg voor een reserve-exemplaar in de kofferbak en blijf lekker doorrijden
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Volgende klus bestond uit het vervangen van mijn ruitensproeimotortje: als ik wilde sproeien deed de ruitenwisser het nog wel, maar er kwam niks uit het reservoir.
Het motortje kostte me 7,41 (Meyle) en het werk kostte me nog geen 10 minuten. Zo kan het dus ook :-)
Het motortje kostte me 7,41 (Meyle) en het werk kostte me nog geen 10 minuten. Zo kan het dus ook :-)
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Netjes!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Nu werd het tijd voor:
1. Oliewissel (20k);
2. Differentieel olie (50k);
3. Versnellingsbak olie (3 jaar);
Laatste tweegenoemde nog niet zelf gedaan, maar was vrij eenvoudig om te doen.
De auto opkrikken en mooi recht krijgen kostte even wat tijd:-)
Eenmaal onder de wagen kon je er goed bij! Verrassend genoeg was dit een simpele klus.
Maar onderhoud is behoud, dus wellicht wat overdreven, maar ik ga dit gewoon om de oliewissel even meepakken. Die paar tientjes zal vast de levensduur van diff en bak ten goede komen
1. Oliewissel (20k);
2. Differentieel olie (50k);
3. Versnellingsbak olie (3 jaar);
Laatste tweegenoemde nog niet zelf gedaan, maar was vrij eenvoudig om te doen.
De auto opkrikken en mooi recht krijgen kostte even wat tijd:-)
Eenmaal onder de wagen kon je er goed bij! Verrassend genoeg was dit een simpele klus.
Maar onderhoud is behoud, dus wellicht wat overdreven, maar ik ga dit gewoon om de oliewissel even meepakken. Die paar tientjes zal vast de levensduur van diff en bak ten goede komen
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Nu tijd om weer wat af te strepen op het verlanglijstje:
1. Revisie remklauwen vóórzijde;
2. Nieuwe blokken en geleidepinnen (Brembo);
3. Messing geleidebussen (Hardeman Motorsport);
4. RVS- remslangen (Goodridge);
Moest de boel toch ontluchten dus dan maar alles in één keer :-)
Rechts zie je messing, links de rubberen versie (ter vergelijk)
De boel remt een stuk strakker, en dat voor relatief weinig geld. Fijne upgrade zonder diep te bukken voor een big brake kit.
1. Revisie remklauwen vóórzijde;
2. Nieuwe blokken en geleidepinnen (Brembo);
3. Messing geleidebussen (Hardeman Motorsport);
4. RVS- remslangen (Goodridge);
Moest de boel toch ontluchten dus dan maar alles in één keer :-)
Rechts zie je messing, links de rubberen versie (ter vergelijk)
De boel remt een stuk strakker, en dat voor relatief weinig geld. Fijne upgrade zonder diep te bukken voor een big brake kit.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
En zo, na een stevige drift (toeval of pech?) geen stuurbekrachtiging meer. Man wat stuurt dat zwaar zeg
Wat bleek: na 370k zei de pomp ‘gegroet zij u. Ik kap ermee’.
Alle schoepjes lagen in gruis:
Het betrof de beruchte LF-20 stuurpomp. De LF-30 zou sterker zijn. Maar om die te plaatsen had je een andere versie hogedrukslang nodig:
Die had ik niet. En als de volgende LF-20 (110bar) weer 3ton meegaat, dan vind ik het prima ;-)
Wat bleek: na 370k zei de pomp ‘gegroet zij u. Ik kap ermee’.
Alle schoepjes lagen in gruis:
Het betrof de beruchte LF-20 stuurpomp. De LF-30 zou sterker zijn. Maar om die te plaatsen had je een andere versie hogedrukslang nodig:
Die had ik niet. En als de volgende LF-20 (110bar) weer 3ton meegaat, dan vind ik het prima ;-)
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Sorry ben een beetje op dreef merk ik
Maar liep wat achter met posten, vandaar ff wat reuring hier zo
Maar liep wat achter met posten, vandaar ff wat reuring hier zo
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Na wat technische zaken werd het tijd voor optische dingen.
Ik ergerde me al een tijdje aan dit:
Doorhangende isolatie.
Dat spul heeft ook niet het eeuwige leven, dus besloot om maar meteen voor nieuw te gaan. OEM bij de dealer geen goedkoop grapje (104piek!), maar dan voorlopig er wel weer vanaf
Meteen ff nieuwe splijtpennen bijbesteld: wel zo netjes.
Het oog is weer blij:
Ik ergerde me al een tijdje aan dit:
Doorhangende isolatie.
Dat spul heeft ook niet het eeuwige leven, dus besloot om maar meteen voor nieuw te gaan. OEM bij de dealer geen goedkoop grapje (104piek!), maar dan voorlopig er wel weer vanaf
Meteen ff nieuwe splijtpennen bijbesteld: wel zo netjes.
Het oog is weer blij:
Re: Simon - E46 320i 2004
En ook deze Bimmer wordt weer goed verwend. Top!
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Haha ik doe mijn best:-)
Altijd wel weer even lastig om keuzes te maken tussen ‘technisch’ en ‘optisch’… Wil toch de roest aan gaan pakken, zie al een beetje aan beginnende blaasjes komen in de wielkast rechtsachter. Maar eerst graag nog de achterbrug aanpakken bij Hardeman Motorsport. Hoop dit in de lente te kunnen gaan doen
Altijd wel weer even lastig om keuzes te maken tussen ‘technisch’ en ‘optisch’… Wil toch de roest aan gaan pakken, zie al een beetje aan beginnende blaasjes komen in de wielkast rechtsachter. Maar eerst graag nog de achterbrug aanpakken bij Hardeman Motorsport. Hoop dit in de lente te kunnen gaan doen
Re: Simon - E46 320i 2004
Dat is inderdaad een lastige keuze. Ik ken dat maar al te goed. Ik heb in het begin vooral voor het technische gekozen. Succes met het aanpakken van de roest.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Bij 377k werd het weer tijd voor de draagarmrubbers. Hoewel, dat dácht ik.
Dus vol goede moed met mijn nieuwe impactschroevendraaier van Milwaukee aan de slag. Fijn ding! Had ik eerder moeten kopen. Maar voor niks gaat de zon op: er moet altijd wat bij.
Het demonteren van de verstevigingsplaat ging prima. Nu kun je er goed bij. Het losschroeven van de draagarmrubbers ging makkelijk. Maar het loshalen van de rubbers…. Viel niet mee. Kruipolie, een grote hamer, het mocht niet baten.
Daarna een grote poelietrekker erop gezet, maar de driepoot werkte niet mee. Telkens een poot die weer losliet. Meteen genoteerd: ‘tweepoot poelietrekker bestellen’, pffff. Gelukkig met veel getrek en gedraai hem eraf gekregen.
Nu de nieuwe erop:
Meyle HD beviel goed. Dus opnieuw hiervoor gekozen. Fijn dat er frisse bouten bij werden geleverd.
Met wat zeepsop en wat geweld de boel er weer netjes op gekregen.
Wat een voldaan gevoel om ook deze klus zelf te klaren. Al met al viel het best mee.
Na inspectie van de ‘oude’ rubbers: die waren na 92k nog erg goed. De volgende interval wordt dus opgerekt naar 125k ;-)
Dus vol goede moed met mijn nieuwe impactschroevendraaier van Milwaukee aan de slag. Fijn ding! Had ik eerder moeten kopen. Maar voor niks gaat de zon op: er moet altijd wat bij.
Het demonteren van de verstevigingsplaat ging prima. Nu kun je er goed bij. Het losschroeven van de draagarmrubbers ging makkelijk. Maar het loshalen van de rubbers…. Viel niet mee. Kruipolie, een grote hamer, het mocht niet baten.
Daarna een grote poelietrekker erop gezet, maar de driepoot werkte niet mee. Telkens een poot die weer losliet. Meteen genoteerd: ‘tweepoot poelietrekker bestellen’, pffff. Gelukkig met veel getrek en gedraai hem eraf gekregen.
Nu de nieuwe erop:
Meyle HD beviel goed. Dus opnieuw hiervoor gekozen. Fijn dat er frisse bouten bij werden geleverd.
Met wat zeepsop en wat geweld de boel er weer netjes op gekregen.
Wat een voldaan gevoel om ook deze klus zelf te klaren. Al met al viel het best mee.
Na inspectie van de ‘oude’ rubbers: die waren na 92k nog erg goed. De volgende interval wordt dus opgerekt naar 125k ;-)
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Daarna werd het tijd voor een ‘Anti Roll Bar-setje’. Wat stond die al lang op mijn verlanglijstje! De Bilstein /Eibach Pro b12 bracht al veel stuurplezier met zich mee. Maar toch wilde ik het overhellen verminderen (verlagen = meer bodyroll), zodat het onderstel beter tot zijn recht kon komen.
Wat was ik blij toen deze doos binnenkwam!
Meteen de spoorstangen maar meegenomen (originelen zaten er nog onder…).
Na veel inlezen en youtubefilmpjes kijken lukte dit prima. Wel echt de tijd voor genomen, want alles gaat nog wat traag de eerste keer:-)
Leuk blauw kleurtje onder de auto :-)
Meteen Bmw M3 (kortere) stangetjes geplaatst:
En bij de dealer meteen ff nieuwe brackets voor de stabi-rubbers gehaald zodat dat ook weer netjes is. Nieuwe schroeven en moeren idem, is dat ook weer fris.
Nu de proefrit: man man man. Wat een upgrade zeg. Een rotonde: de auto wilde maar niet uitbreken: voelde als ‘plakken aan de weg’. Heerlijk! Echt een aanrader mensen! Moet bekennen dat ik de bochten afgelopen tijd erg hard neem…. Gewoon omdat het kan. Wordt weer sparen voor banden ;-)
Wat was ik blij toen deze doos binnenkwam!
Meteen de spoorstangen maar meegenomen (originelen zaten er nog onder…).
Na veel inlezen en youtubefilmpjes kijken lukte dit prima. Wel echt de tijd voor genomen, want alles gaat nog wat traag de eerste keer:-)
Leuk blauw kleurtje onder de auto :-)
Meteen Bmw M3 (kortere) stangetjes geplaatst:
En bij de dealer meteen ff nieuwe brackets voor de stabi-rubbers gehaald zodat dat ook weer netjes is. Nieuwe schroeven en moeren idem, is dat ook weer fris.
Nu de proefrit: man man man. Wat een upgrade zeg. Een rotonde: de auto wilde maar niet uitbreken: voelde als ‘plakken aan de weg’. Heerlijk! Echt een aanrader mensen! Moet bekennen dat ik de bochten afgelopen tijd erg hard neem…. Gewoon omdat het kan. Wordt weer sparen voor banden ;-)