Re: Marbre E91 320i 2006
Geplaatst: 27 nov 2020, 07:44
Vandaag was het zover, de oude standaard demper ging eraf en de nieuwe Performance demper kwam ervoor in de plaats.
Het enige probleem(pje) was dat de oude met een flensaansluiting aan de uitlaat vast zat en de Performance demper had die dus niet.
Dat vereiste een beetje aanpaswerk, maar alles bij elkaar was het in vrij korte tijd gepiept!
Hier wat plaatjes van de ombouw:
De oude demper waar de flens al vanaf is gehaald op de werkbank.
Aan de flens werd een kort stukje pijp gelast wat van de nieuwe Performance demper was gehaald want die pijp moest worden ingekort.
Geen extra materiaal nodig dus.
Even de flens met het pijpje ertussen passen en meten zodat de demper mooi aan zou sluiten op de flens aan de uitlaatzijde.
En na het aflassen kon de Performance demper vrij simpel worden gemonteerd, ook al liepen daarna we toch nog tegen een klein dingetje aan.
De Flensaansluiting is namelijk flexibel tot op zekere hoogte en omdat de Performance demper één ophangpunt minder heeft dan de originele demper, zit er daardoor teveel speling op om hem permanent mooi te laten hangen.....hij zakte steeds een centimeter naar beneden en dat stond niet mooi.
Dus hebben we besloten om er een 'stijve' flensaansluiting van te maken door de speciale bouten met de veren ter vervangen door gewone RVS bouten.
Zo is het ook als je een pijpaansluiting met een klem erom maakt dus dat werkte prima.
Tevens een paar extra borgmoeren achter de vaste moeren op de flens geplaatst voor alle zekerheid...beter dubbel vast dan losgelopen.
Hier een close up van de constructie zoals die uiteindelijk geworden is.
En het eindresultaat vanaf de buitenkant gezien.
Dat zit er strak onder en blijft nu ook prima zitten. Ben dus helemaal happy met het werk van Pajic R&D uit Ulft!
En nu willen jullie natuurlijk ook een filmpje, maar dat moet nog even wachten want de auto loopt op dit moment beroerd.
Oorzaak is de elektromechanische regelaar onder het kleppendeksel die het niet meer doet en dus is de Vanos van slag en loopt de auto nu ongeveer 1 op 4.
Dinsdag gaat hij naar de garage en wordt dat verholpen, samen met een schakelas keerring, de grijze katalysator, de pakkingen van het kleppendeksel, de vacuümpomp, het oliefilterhuis en de warmtewisselaar, en een nieuwe distributieset als preventie om problemen in de toekomst te voorkomen. (hij heeft nu 194.000 km gelopen dus is het zo'n beetje tijd ook al hoor je er niks aan.)
Zodra dat klaar is komt er dus een filmpje om het geluid te kunnen horen......beloofd!
En wat heb ik verder nog gedaan.....afgelopen zondag heb ik mijn Zenec Naviceiver Z E-3215 MKII ingebouwd zodat ik nu muziek kan streamen via Bluetooth en handsfree kan bellen met Voice command.
En navigeren kan uiteraard ook met gebruikmaking van de laatste actuele kaarten die ik mooi kon downloaden bij Zenec.
Dus niet zoals bij BMW waar ik elk jaar mag betalen voor de kaarten en de licentie.....
Natuurlijk zijn er modernere oplossingen maar voor die 260 Euro die ik hieraan kwijt was ben ik dik tevreden met mijn zo goed als dove linkeroor.
Plaatjes:
De radio functie die ik niet zoveel gebruik omdat er teveel wordt geluld op de radio.
De Navi functie (hier geblurred vanwege privacy) die ik wel ga gebruiken inclusief de toegestane snelheidsaanduiding en de realtime snelheid ernaast!
Want ook daar moet je bij BMW extra voor betalen.
Wordt binnenkort vervolgd......
Het enige probleem(pje) was dat de oude met een flensaansluiting aan de uitlaat vast zat en de Performance demper had die dus niet.
Dat vereiste een beetje aanpaswerk, maar alles bij elkaar was het in vrij korte tijd gepiept!
Hier wat plaatjes van de ombouw:
De oude demper waar de flens al vanaf is gehaald op de werkbank.
Aan de flens werd een kort stukje pijp gelast wat van de nieuwe Performance demper was gehaald want die pijp moest worden ingekort.
Geen extra materiaal nodig dus.
Even de flens met het pijpje ertussen passen en meten zodat de demper mooi aan zou sluiten op de flens aan de uitlaatzijde.
En na het aflassen kon de Performance demper vrij simpel worden gemonteerd, ook al liepen daarna we toch nog tegen een klein dingetje aan.
De Flensaansluiting is namelijk flexibel tot op zekere hoogte en omdat de Performance demper één ophangpunt minder heeft dan de originele demper, zit er daardoor teveel speling op om hem permanent mooi te laten hangen.....hij zakte steeds een centimeter naar beneden en dat stond niet mooi.
Dus hebben we besloten om er een 'stijve' flensaansluiting van te maken door de speciale bouten met de veren ter vervangen door gewone RVS bouten.
Zo is het ook als je een pijpaansluiting met een klem erom maakt dus dat werkte prima.
Tevens een paar extra borgmoeren achter de vaste moeren op de flens geplaatst voor alle zekerheid...beter dubbel vast dan losgelopen.
Hier een close up van de constructie zoals die uiteindelijk geworden is.
En het eindresultaat vanaf de buitenkant gezien.
Dat zit er strak onder en blijft nu ook prima zitten. Ben dus helemaal happy met het werk van Pajic R&D uit Ulft!
En nu willen jullie natuurlijk ook een filmpje, maar dat moet nog even wachten want de auto loopt op dit moment beroerd.
Oorzaak is de elektromechanische regelaar onder het kleppendeksel die het niet meer doet en dus is de Vanos van slag en loopt de auto nu ongeveer 1 op 4.
Dinsdag gaat hij naar de garage en wordt dat verholpen, samen met een schakelas keerring, de grijze katalysator, de pakkingen van het kleppendeksel, de vacuümpomp, het oliefilterhuis en de warmtewisselaar, en een nieuwe distributieset als preventie om problemen in de toekomst te voorkomen. (hij heeft nu 194.000 km gelopen dus is het zo'n beetje tijd ook al hoor je er niks aan.)
Zodra dat klaar is komt er dus een filmpje om het geluid te kunnen horen......beloofd!
En wat heb ik verder nog gedaan.....afgelopen zondag heb ik mijn Zenec Naviceiver Z E-3215 MKII ingebouwd zodat ik nu muziek kan streamen via Bluetooth en handsfree kan bellen met Voice command.
En navigeren kan uiteraard ook met gebruikmaking van de laatste actuele kaarten die ik mooi kon downloaden bij Zenec.
Dus niet zoals bij BMW waar ik elk jaar mag betalen voor de kaarten en de licentie.....
Natuurlijk zijn er modernere oplossingen maar voor die 260 Euro die ik hieraan kwijt was ben ik dik tevreden met mijn zo goed als dove linkeroor.
Plaatjes:
De radio functie die ik niet zoveel gebruik omdat er teveel wordt geluld op de radio.
De Navi functie (hier geblurred vanwege privacy) die ik wel ga gebruiken inclusief de toegestane snelheidsaanduiding en de realtime snelheid ernaast!
Want ook daar moet je bij BMW extra voor betalen.
Wordt binnenkort vervolgd......