19 inch + verlagen, kan dit?
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Tsja.. Het is maar net wat je zoekt, maar naar mijn smaak is de B8 demper (onderdeel van B12) veel te stug. Ik vind mijn boodschappenkar - een 118i op OEM dempers, OEM 18" velgen en Non-rft - al aan de stevige kant. Leuk in bochten, maar mijn huidige 420i en vorige 330d zijn héél wat beter afgeveerd en doen 98% van de bochten net zo snel als de 330i op B12/B8 of de 118i met lichter gewicht op stock.
Niet om gelijk te halen, maar mijn ervaring is tot nu toe dat bijv. nieuwe draagarmen en een set goed rubber (Michelin, Pirelli, Continental) meer helpt in strak bochtengedrag dan een set stugge dempers.
Niet om gelijk te halen, maar mijn ervaring is tot nu toe dat bijv. nieuwe draagarmen en een set goed rubber (Michelin, Pirelli, Continental) meer helpt in strak bochtengedrag dan een set stugge dempers.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Moet je nagaan als het met alle rubbers goed zit... helemaal strak Just kidding.
Feit blijft... de één wil de nadruk op iets meer comfort en de ander wil altijd stug.
Feit blijft... de één wil de nadruk op iets meer comfort en de ander wil altijd stug.
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Een mooi laagje rubber in de kofferbak is altijd goed ja.
Ik denk inderdaad dat topicstarter maar eens met jouw dikke E90 moet rijden en dat als startpunt gebruikten. Wat voor mij ook zeker meeweegt is dat ik met enige regelmaat naar Brussel moet rijden en dan is het toch wel prettig om wat vering te hebben, gezien alle kraters en ravijnen in de weg daar.
Ik denk inderdaad dat topicstarter maar eens met jouw dikke E90 moet rijden en dat als startpunt gebruikten. Wat voor mij ook zeker meeweegt is dat ik met enige regelmaat naar Brussel moet rijden en dan is het toch wel prettig om wat vering te hebben, gezien alle kraters en ravijnen in de weg daar.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 jul 2020, 08:22
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Ik snap Jeremy als je soms in België moet rijden dat een verlaging beste ellende kan geven . Alleen ik rij elke dag 18km naar m'n werk. En dat is over hoofdwegen dus ik kom nauwelijks kuilen tegen. Enige wat we hier in de buurt hebben is een eindeloze put aan drempels, maar dat is als je door het dorp rijd.
Ik denk dat het idd handig is om eens in een auto te rijden die 19" heeft en verlaagd is. Kan je het beste op beoordelen. Die 19" komen er sowieso maar of hij dan nog verlaagd wordt hangt van de testrit af . (Bij voorbaat alvast bedankt Edward .
Ik denk dat het idd handig is om eens in een auto te rijden die 19" heeft en verlaagd is. Kan je het beste op beoordelen. Die 19" komen er sowieso maar of hij dan nog verlaagd wordt hangt van de testrit af . (Bij voorbaat alvast bedankt Edward .
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Ik ben ook vaak in Brussel geweest... maar België staat dan ook bekend om hun slechte wegen. In Brussel zelf (rond centrum en Belliardstraat/Leopoldspark) maak ik in ieder geval geen stoplichtsprints, maar rij wel zoals het in die stad verwacht wordt: gewoon gaan.
Grappige anekdote: als directiechauffeur moest ik soms dagelijks naar Brussel. Wie kent de (soms hectische) beelden van Fortis, ABN en de Belgische overheid niet? Gedurende de betaalde wachtperiode (soms van ‘s ochtends tot dinertijd) kon ik heerlijk Brussel ontdekken. Wat je wel moet zien en waar je echt niet moet komen. Om vervolgens voor het diner van de Koningsstraat naar de andere kant van het Warandepark bij de Amerikaanse Ambassade te rijden om te gaan eten (en weer wachten). En dan eind van de avond terug naar Aerdenhout om het vervolgens de volgende dag weer opnieuw te gaan doen. Gelukkig was hij dat na weken ook zat en werd Brussel mijn tweede huis (hotel). Ik had toen wel de beschikking over een E60 535d, dus ik verveelde me nooit
Maar eh... zodra de auto weer op de 19” sloffen staat (na isolatie), hoor je het van mij.
Grappige anekdote: als directiechauffeur moest ik soms dagelijks naar Brussel. Wie kent de (soms hectische) beelden van Fortis, ABN en de Belgische overheid niet? Gedurende de betaalde wachtperiode (soms van ‘s ochtends tot dinertijd) kon ik heerlijk Brussel ontdekken. Wat je wel moet zien en waar je echt niet moet komen. Om vervolgens voor het diner van de Koningsstraat naar de andere kant van het Warandepark bij de Amerikaanse Ambassade te rijden om te gaan eten (en weer wachten). En dan eind van de avond terug naar Aerdenhout om het vervolgens de volgende dag weer opnieuw te gaan doen. Gelukkig was hij dat na weken ook zat en werd Brussel mijn tweede huis (hotel). Ik had toen wel de beschikking over een E60 535d, dus ik verveelde me nooit
Maar eh... zodra de auto weer op de 19” sloffen staat (na isolatie), hoor je het van mij.
Laatst gewijzigd door Edward op 02 apr 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
En voorlopig wordt dit ook niets Rick. Ik ben gisteravond van isolatie naar ziekenhuisopname gegaan. Je hebt er niets aan, maar wilde je het wel even melden.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 jul 2020, 08:22
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Da's vervelend om te horen! Ben zelf aankomende dagen/weekenden aardig druk. Dus tijd had ik korte termijn ook niet echt. Veel beterschap!
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Rickbmwe92 schreef: ↑17 feb 2021, 12:33 Hallo allemaal
Ik heb onder mijn huidige e92 een set velgen van 17 inch zitten. Deze heeft geen m onderstel of dergelijke en standaard veren.
Foto van huidige set:
Ik zou graag naar 19 inch willen en ik weet dat het zou moeten inleveren op rijcomfort etc. Echter vind ik de huidige set als winterset niet een ramp. Maar wil toch een ander uiterlijk dan dit
Verder wil ik dan minder ruimte tussen wiel en wielkast en ga ervan uit dat je hem dan eventueel een aantal cm's moet verlagen om dit te kunnen behalen. Maar daarvoor was ik benieuwd naar jullie mening als kenners.
Foto van doel (iets hoger zou ook niet erg zijn):
Ik heb hierover een paar vragen:
-is dit mogelijk met 19 inch (zelfde velgen als foto)
-moet er verlagingsveren gemonteerd worden? Zo ja welke wordt aanbevolen?
-is dit eventueel mogelijk met 4 season banden? Zo ja welke zouden jullie aanbevelen?
-zo niet welke zomerbanden zouden jullie aanbevelen?
Alvast bedankt voor de reacties
Zonder verlaging , wordt verlaagd dinsdag
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Tsja als je grotere velgen op je auto legt en dus plattere banden hebt voel je gewoon meer van oneffenheden.
Sommigen vinden dat irritant, andere zoals ik hebben juist graag veel gevoel met de weg.
Dat zweverige comfortabele gevoel vind ik vreselijk. Ik wil voelen wat ik doe en de fijnste stuurbeweging wil ik voelen zonder dat de koets helt of wangen van een band bewegen.
Wel is een en ander ook afhankelijk van de band die erop ligt.
Ik heb nu PS4s non runflat erop liggen in dezelfde maat en dat rijdt alweer een stuk comfortabeler als de oude Bridgestone RFT maar toch stuurt het directer.
Verder is verlagen de rijhoogte aanpassen en verkort je de veerweg waardoor die dus logischerwijs ook stugger is. Een schroefset is eigenlijk altijd wel stugger als een paar verlagingsveren met standaard dempers gebruiken.
Standaard dempers zou ik persoonlijk alleen gebruiken als ze nog niet teveel km achter de kiezen hebben. Verder zou ik met standaard dempers al dan niet M-dempers nooit meer als een subtiele verlaging monteren als bijv, Eibach Pro want anders krijg je een stuiterbak omdat de dempers dat gewoon niet fatsoenlijk aankunnen al denken sommigen van wel.
Dat rijdt echt niet lekker en komt de wegligging ook niet ten goede.
Mijn advies.
Wil je diep, schroefset. Of B12 sportline.
Wil je subtiel en comfort redelijk goed behouden, Eibach Pro veren mits je dempers goed zijn anders een paar dempers erbij maar dan opletten dat ze niet te sportief dempen.
Sommigen vinden dat irritant, andere zoals ik hebben juist graag veel gevoel met de weg.
Dat zweverige comfortabele gevoel vind ik vreselijk. Ik wil voelen wat ik doe en de fijnste stuurbeweging wil ik voelen zonder dat de koets helt of wangen van een band bewegen.
Wel is een en ander ook afhankelijk van de band die erop ligt.
Ik heb nu PS4s non runflat erop liggen in dezelfde maat en dat rijdt alweer een stuk comfortabeler als de oude Bridgestone RFT maar toch stuurt het directer.
Verder is verlagen de rijhoogte aanpassen en verkort je de veerweg waardoor die dus logischerwijs ook stugger is. Een schroefset is eigenlijk altijd wel stugger als een paar verlagingsveren met standaard dempers gebruiken.
Standaard dempers zou ik persoonlijk alleen gebruiken als ze nog niet teveel km achter de kiezen hebben. Verder zou ik met standaard dempers al dan niet M-dempers nooit meer als een subtiele verlaging monteren als bijv, Eibach Pro want anders krijg je een stuiterbak omdat de dempers dat gewoon niet fatsoenlijk aankunnen al denken sommigen van wel.
Dat rijdt echt niet lekker en komt de wegligging ook niet ten goede.
Mijn advies.
Wil je diep, schroefset. Of B12 sportline.
Wil je subtiel en comfort redelijk goed behouden, Eibach Pro veren mits je dempers goed zijn anders een paar dempers erbij maar dan opletten dat ze niet te sportief dempen.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Kleine toevoeging aan het verhaal van Martijn...
Of je plaatst een schroefset waarvan je het comfort kunt instellen. Eind mei wordt er een Cobra Suspension EVO 2 schroefset onder onze Compact gemonteerd door Gijsbertsen (Cobra-dealer en Hunter-uitlijnapparatuur aanwezig). Met standaard afstelling comfortabeler dan Bilstein B12 Sportline.
Concept van de EVO II schroefsets
Met Cobra Suspension EVO II schroefsets verbeteren wij naast de looks ook de rijeigenschappen van uw voertuig en bieden wij de bestuurder ook de mogelijkheid om de afstelling van de dempers aan te passen. Hiermee kunt u zelf bepalen hoe stijf u de demping wilt hebben. De basis-setting van de dempers is nog altijd heerlijk comfortabel voor de openbare weg, maar is tevens ook zo af te stellen dat u de sportieve rijeigenschappen die deze set biedt kunt ervaren.
Specificaties van Cobra Suspension EVO II
Of je plaatst een schroefset waarvan je het comfort kunt instellen. Eind mei wordt er een Cobra Suspension EVO 2 schroefset onder onze Compact gemonteerd door Gijsbertsen (Cobra-dealer en Hunter-uitlijnapparatuur aanwezig). Met standaard afstelling comfortabeler dan Bilstein B12 Sportline.
Concept van de EVO II schroefsets
Met Cobra Suspension EVO II schroefsets verbeteren wij naast de looks ook de rijeigenschappen van uw voertuig en bieden wij de bestuurder ook de mogelijkheid om de afstelling van de dempers aan te passen. Hiermee kunt u zelf bepalen hoe stijf u de demping wilt hebben. De basis-setting van de dempers is nog altijd heerlijk comfortabel voor de openbare weg, maar is tevens ook zo af te stellen dat u de sportieve rijeigenschappen die deze set biedt kunt ervaren.
Specificaties van Cobra Suspension EVO II
- Twin-tube schokdemper design
- Afgesteld voor comfort op straat
- In hoogte verstelbaar van 30-80mm
- Demping in 20 clicks verstelbaar
- Aluminium stelringen
- Perfect voor dagelijks gebruik
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Ik heb al ca 12 auto’s verlaagd gehad en ook vaker met schroefsets van verschillende merken (H&R, KW V2, KW Streetcomfort, Bilstein PSS10 ) die instelbaar waren. Toch is mijn ervaring dat een schroefset altijd stugger is als alleen veren.
Ik denk zelf dat voornamelijk de uitgaande slag bij schroefsets stugger is waardoor je een stugger karakter krijgt.
Ik heb nog nooit een schroefset gehad waarmee ik gewoon met 120 over een spoorlijn hier in de buurt kan rijden, met verlagingsveren op M-dempers kan ik gewoon volle bak door rijden om maar een voorbeeld te noemen.
Maar verlaging is ook een persoonlijk iets. De een heeft andere wensen als de ander.
Ik ben nu net de 40 voorbij en hecht nu een tikkeltje meer aan wat restcomfort als 20 jaar geleden al wil ik wel een mooi lage en heel strak sturende auto.
Nu heb ik een mooi lage Touring die echt snaarstrak stuurt en toch nog behoorlijk comfortabel is, ideaal voor mij.
Cobra heb ik ook nog overwogen maar wou toch echt geen schroefset meer en ben nu heel blij met die keuze op de touring.
Ik denk zelf dat voornamelijk de uitgaande slag bij schroefsets stugger is waardoor je een stugger karakter krijgt.
Ik heb nog nooit een schroefset gehad waarmee ik gewoon met 120 over een spoorlijn hier in de buurt kan rijden, met verlagingsveren op M-dempers kan ik gewoon volle bak door rijden om maar een voorbeeld te noemen.
Maar verlaging is ook een persoonlijk iets. De een heeft andere wensen als de ander.
Ik ben nu net de 40 voorbij en hecht nu een tikkeltje meer aan wat restcomfort als 20 jaar geleden al wil ik wel een mooi lage en heel strak sturende auto.
Nu heb ik een mooi lage Touring die echt snaarstrak stuurt en toch nog behoorlijk comfortabel is, ideaal voor mij.
Cobra heb ik ook nog overwogen maar wou toch echt geen schroefset meer en ben nu heel blij met die keuze op de touring.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Een kleine reactie... Bilstein B12 Sportline is natuurlijk voorzien van de sportieve Bilstein B8 dempers, welke de kortere versie van de B6 zijn. Deze zijn sowieso stugger dan alleen verlagingsveren met standaard dempers. En 120 over een spoorwegovergang? Ik mag hier in het buitengebied maximaal 60km/u rijden...
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Ik woon in Limburg tegen de Duitse grens.
Ik kan hier lekker door rijden. Buitengebied 80 maar veel wegen zijn best op een verantwoorde manier wat harder te berijden, uiteraard niet op plaatsen waar mensen fietsen of lopen in de buurt of op de weg en sowieso niet in de bebouwde kom.
En ik kom ook wel eens regelmatig in Duitsland en plan vaker een Nurburgring tripje
Ik kan hier lekker door rijden. Buitengebied 80 maar veel wegen zijn best op een verantwoorde manier wat harder te berijden, uiteraard niet op plaatsen waar mensen fietsen of lopen in de buurt of op de weg en sowieso niet in de bebouwde kom.
En ik kom ook wel eens regelmatig in Duitsland en plan vaker een Nurburgring tripje
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
Ik achter Doetinchem tegen de grens... grens loopt door het dorp en daar (Duitsland) is het uiteraard 100 op de provinciale wegen (buiten de vele 70 stukken), maar de rest hier is alleen maar landelijk aan de NL kant en op de autobahn geen spoorwegovergang
Afgelopen jaar niet ver Duitsland ingeweest. Wordt wel weer eens tijd om richting de Eifel - en met name de Nordschleife - te gaan, maar nee... nu nog niet. Heb niet voor niets een leuk onderstel, goede bandjes en Ferodo-blokjes
Afgelopen jaar niet ver Duitsland ingeweest. Wordt wel weer eens tijd om richting de Eifel - en met name de Nordschleife - te gaan, maar nee... nu nog niet. Heb niet voor niets een leuk onderstel, goede bandjes en Ferodo-blokjes
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 19 inch + verlagen, kan dit?
De mijne is verlaagd met een AP schroefset, maar ik vind het 100x beter dan de originele M-tech set die eronder zat. Geen geklapper meer aan de achterkant als je over een drempel gaat.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem