Pagina 2 van 2
Re: motor-up
Geplaatst: 08 aug 2009, 15:37
door Marvin 328iT
De israeli's hebben een jaar of wat geleden wel een nieuw soort koolstofverbinding(of hoe dat ook heet) uitgevonden wat 2x zo goed smeerde als het beste smeermiddel wat toen voorhanden was.
Het patent ervan is als het goed is afgekocht door een grote (olie?)maatschappij...
Dat spulletje zou als het op de markt zou komen ervoor zorgen dat auto's stukken zuiniger zouden worden(gebruik in motorolie, versnbakolie, vet voor lagers, koppelingen enz.), de auto's zouden beter presteren, en ze zouden wat langer meegaan door verminderede slijtage.
Helaas is hetzover ik weet nooit op de markt gekomen...
Ik kan met Google ook geen info meer vinden hierover (stond een jaar of 12 geleden in de krant)
Zelf gebruik ik in m'n auto's wel TSL...
http://www.lare.nl/
Heb wel het idee dat de motor wat stiller/lekkerder loopt...het moet nu ook nog in het differentieel, en de versnellingsbak(binnenkort verversen).
gr.
Marvin
Re: motor-up
Geplaatst: 08 aug 2009, 15:59
door JayZee
Marvin 328iT schreef:De israeli's hebben een jaar of wat geleden wel een nieuw soort koolstofverbinding(of hoe dat ook heet) uitgevonden wat 2x zo goed smeerde als het beste smeermiddel wat toen voorhanden was.
Het patent ervan is als het goed is afgekocht door een grote (olie?)maatschappij...
Dat spulletje zou als het op de markt zou komen ervoor zorgen dat auto's stukken zuiniger zouden worden(gebruik in motorolie, versnbakolie, vet voor lagers, koppelingen enz.), de auto's zouden beter presteren, en ze zouden wat langer meegaan door verminderede slijtage.
Helaas is hetzover ik weet nooit op de markt gekomen...
Ik kan met Google ook geen info meer vinden hierover (stond een jaar of 12 geleden in de krant)
Bedoel je dit misschien
http://www.israel21c.org/index.php?opti ... Itemid=101
Re: motor-up
Geplaatst: 08 aug 2009, 16:28
door Marvin 328iT
Ja dat zou het wel eens kunnen zijn...dacht alleen dat ik het wat langer geleden had gelezen in de krant, en niet in 2004.
Over slick-50
Ik heb ook wel eens een verpakking slick-50 voor motorfietsen aan een kennis kado gedaan omdat ik een 4-2-1 spaghettispruitstuk had gekregen van hem.
Hij heeft het spul in het carter van z'n KTM gedaan, en.......kon dus z'n olie weer aftappen, en z'n koppelingsplaten vervangen!
Het spul zorgde dus ècht voor minder wrijving, maar icm met natte koppelingsplaten was het geen succes
gr.
Marvin
Re: motor-up
Geplaatst: 08 aug 2009, 16:59
door Fabian79
Dat is dan wel een domme motorrijder.
Op ducati na heeft bijna elke motor een natte koppeling. Je koopt niet voor niets speciale olie voor een motorfiets.
Daar ga je dan toch cker niks bij gooien wwat beter moet gaan smeren. (|
no offence trouwens.
Heeft hij de koppeling nog wel kunnen gebruiken of was deze meteen helemaal verziekt?
Re: motor-up
Geplaatst: 08 aug 2009, 22:58
door Marvin 328iT
Koppeling was verziekt...ging gelijk als een dolle slippen!
Het was overigens speciale 'motorfiets' slick-50, dus we hadden er eigenlijk niet bij stilgestaan dat je last zou kunnen krijgen met de natte koppelingsplaten.
Hij heeft daarna dus een setje nieuwe koppelingsplaten erin gezet, carter schoon gemaakt, en nieuwe olie erin gedaan.
gr.
Marvin
Re: motor-up
Geplaatst: 09 aug 2009, 10:56
door fronteradriver
Fabian79 schreef:Dat is dan wel een domme motorrijder.
Op ducati na heeft bijna elke motor een natte koppeling. Je koopt niet voor niets speciale olie voor een motorfiets.
Daar ga je dan toch cker niks bij gooien wwat beter moet gaan smeren. (|
no offence trouwens.
Heeft hij de koppeling nog wel kunnen gebruiken of was deze meteen helemaal verziekt?
BMW-motorfiesten hebben een droge koppeling....
de volvo's bij ons op het werk lopen op minerale olie 15w40 met een interval van bijna 100.000 km..wel bijvullen tussentijds
Deze worden verkocht bij een tellerstand van 1.000.000 km en niet omdat ze versleten zijn.....dus een additief is niet echt nodig...
Re: motor-up
Geplaatst: 09 aug 2009, 22:51
door Roy323Ci
Is bij mij op de zaak ook, maar dan heb ik het wel over Volvo Trucks
Re: motor-up
Geplaatst: 10 aug 2009, 21:00
door Fabian79
dan is ie net lekker ingelopen
.
Ik heb een half jaartje op een FH16 mogen rijden. 1,6 miljoen op de klok.
Deze auto wat ook uitgerust met een PTO met daarop een compressor om de tanktrailer op vacuum/ druk te zetten.
Als je die draaiuren en nog bij op moet tellen dan staat het klokje nog wel wat hoger.
En dat allemaal zonder extra additieven.
Dusss.... conclusie. Standaard is gewoon goed, voor mij geen probeeracties met allerlei goedjes.
Re: motor-up
Geplaatst: 10 aug 2009, 22:31
door Griffendahl
No offense maar je kan een vrachtwagenmotor echt niet met een moderne personenauto diesel vergelijken hoor...
Dat gaat zo mank als een geit met maar één poot...
Is het niet vanwege de veel kleinere marges die je in een personenauto gebruikt dan is het wel vanwege het veel hogere toerental van een personenauto. Dit alles heeft grote invloed op de levensduur en de kwaliteit die van de olie verlangd wordt.
De levensduur en duurzaamheid die van een vrachtauto vereist wordt zorgt voor een heel anders ontworpen motor.
Overigens heb ik laatst een heel stuk gelezen over een relatief moderne Mercedes CDI met enkele tonnen km op de klok die nog nooit olie ververst had. Was van een of andere professor die niet geloofde in de additieven in zijn motor en beweerde dat de olie interval puur voor de additieven was en dat een goede olie zijn smerende eigenschappen bleef behouden. De beste man verving alleen eens in de zoveel tijd zijn oliefilter.
Re: motor-up
Geplaatst: 10 aug 2009, 23:25
door Roy323Ci
Ik heb een half jaartje op een FH16 mogen rijden. 1,6 miljoen op de klok.
Deze auto wat ook uitgerust met een PTO met daarop een compressor om de tanktrailer op vacuum/ druk te zetten.
Als je die draaiuren en nog bij op moet tellen dan staat het klokje nog wel wat hoger.
1,6, dat noemen wij een oud hok
En voor de PTO (krachtafnemer) moet je per gebruikt uur 50 kilometers bij de totale stand optellen.
@ griff, respect voor die man! Verhaal heb ik ook gelezen en ergens heeft hij ook wel een punt. Maar ik houdt me toch gewoon aan de opgegeven intervallen. Al is het maar om mezelf er lekkerder bij te voelen.
Re: motor-up
Geplaatst: 12 aug 2009, 17:40
door BoMeWm
Griffendahl schreef:
Overigens heb ik laatst een heel stuk gelezen over een relatief moderne Mercedes CDI met enkele tonnen km op de klok die nog nooit olie ververst had. Was van een of andere professor die niet geloofde in de additieven in zijn motor en beweerde dat de olie interval puur voor de additieven was en dat een goede olie zijn smerende eigenschappen bleef behouden. De beste man verving alleen eens in de zoveel tijd zijn oliefilter.
HaHa, klopt dit verhaal ken ik ook en als je het leest geloof je het ook.
Durf het alleen zelf niet aan, maar is wel een plausibel verhaal.
Re: motor-up
Geplaatst: 12 aug 2009, 18:11
door bjornc
Tja, uiteindelijk verbruikt elke auto wel olie.
Doordat er olie nagekieperd word, kan je dus niet spreken van de oorspronkelijke olie.
En, als je het oliefilter vervangt, neem je ook al gauw een halve liter olie mee.
Re: motor-up
Geplaatst: 12 aug 2009, 18:44
door BoMeWm
Correct, maar is toch maar 10% verse olie bij elke oliewissel t.o.v. een gehele oliewissel
Re: motor-up
Geplaatst: 15 aug 2009, 12:17
door bofkont
Zag net deze Amazing reclame
tijdens het zapen, echt Amerikaanse onzin als je het mij vraagt.
Grappige is dat ze meer dan 10 jaar geleden precies dezelfde reclame al hadden met en ook precies dit filmpje.
Ze hadden vast nog een lading ergens onder het stof gevonden die nooit verkocht is
Ik hecht meer waarde aan goed onderhoud op tijd dan aan die wondermiddeltjes.
En daarbij staat ook in je instructieboekje dat het gebruik van toevoegingen aan de olie wordt afgeraden.