Bluetooth BMW carkit toevoegen

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Probe

Re: Bluetooth BMW carkit toevoegen

Bericht door Probe » 26 jan 2009, 20:50

die bm 54 radio module,
wat is dit juist ?

'k heb een mk4 dvd navi steken met 16:9 scherm
heb ik dit onderdeel dan al ?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 26 jan 2009, 22:57

Hoogstwaarschijnlijk heb je die wel dan ja. BM54 is je radio als je MK4 hebt, omdat je scherm voorin zit en die veel ruimte in neemt is je radio zelf verplaatst naar je kofferbak. Die radio is je BM54.

wammes

Bericht door wammes » 30 jan 2009, 00:09

Ik ben nog een gruwelijke noob met al die termen, Ik heb even foto van mijn middenconsole geplaatst.

ik heb standaard een navigatie systeem in mijn E46. maar mijn radio zit bij mijn weten wel ook voorin.
Afbeelding (sorry, heb geen duidelijkere foto.

Wat houd een MB54 in, en een MK4 of BIT 2.

navigatie systeem zit wel achterin.

Nu heb ik net een topic gestart met de vraag of het mogelijk mijn bluetooth carkit in te bouwen.
nu ik dit lees lijkt mij dit wel een betere upgrade.

Ik ben redelijk handig met solderen en dat soort dingen wat dat betreft. maar volg het verhaal nog niet helemaal door de onbekende termen.

als ik het verhaal goed begrijp, kun je een bluetooth module kopen, met eenzelfde conector als in de auto zit. enkel de draden wisselen zodat ze goed aangesloten zitten.

werkt mijn telefoon dan via het navigatie systeem of de radio? en in hoeverre werkt de spraakbesturing.
Er zit ook wel een carkit in mijn auto nu, maar daar past mijn telefoon niet in. en is niet via bluetooth.

wie kan mij een eenvoudig verhaaltje vertellen hoe dit in zijn werk gaat. zonder te veel moeilijke (nog) onbekende termen
vast bedankt

Bocca

Bericht door Bocca » 30 jan 2009, 01:31

Zo te zien heb je een VDO navigatie systeem en geen OEM. Dit betekend dat je dus geen MK3/MK4 en BM54 Radiomodule hebt. Daarintegen zie ik dat je wel een draadloze telefoon hebt wellicht zelfs de BIT2.

Ik weet niet of jij een OEM bleutooth module kan aansluiten. Volgens mij heb je hier namelijk ook een MK3/MK4 voor nodig. Je zal i.i.g. geen integratie hebben met je navigatie systeem.
De kosten zullen in het geval je ook een MK3 nodig hebt duur uitvallen.

alleen al voor de BM54 ben je 250,- kwijt, dan de Bluetooth module van 250,- nog en wellicht zelfs een compleet navigatiesysteem van rond de 1000,-
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 30 jan 2009, 13:00

Bocca schreef:Daarintegen zie ik dat je wel een draadloze telefoon hebt wellicht zelfs de BIT2.
Volgens mij zie ik daar een snap-in adapter voor een Nokia mobiel (6230?)
Dat betekent dus dat je waarschijnlijk al een Bluetooth carkit habt want anders had er een Siemens toestel ingezeten. (zoalsbij mij) Oftewel, even prberen te pairen met je huidige telefoon (Bluetooth wel aanzetten) en kijken of het werkt. (diverse Howto's te vinden over hoe je moet pairen op het net)
Ja kan dan altijd nog kijken of je een snap-in adapter (waar je dus je telefoon in stop zodat hij kan laden) vind voor jou telefoon al is de keus niet meer zo groot tegenwoordig.

Kijk hier maar ff:
http://www.bimmernav.com/What_is_BMW_Bluetooth.html
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

wammes

Bericht door wammes » 31 jan 2009, 00:36

Ik heb inderdaad een VDO navigatie, mij is verteld dat dit zo standaard is geleverd. of dat zo is weten jullie beter dan ik.

zat er op die nokia 6230 bluetooth? meende dat die dat nog niet hadden. zal eens wat gaan googlen, bedankt alvast zover.

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 31 jan 2009, 00:41

Bocca schreef:alleen al voor de BM54 ben je 250,- kwijt
Maak daar maar een kleine 400 van, voor die prijs kun je ze niet vinden (goed werkend dan, kapotte zijn er genoeg te koop), voor die prijs wil ik er wel 10..... :P
www. M3 register .nl

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 31 jan 2009, 00:47

wammes schreef: zat er op die nokia 6230 bluetooth? meende dat die dat nog niet hadden. zal eens wat gaan googlen, bedankt alvast zover.
Net ff gechecked op Bimmernav en ik bedoelde de Nokia 6310. Een heel veel gebruikte zaken telefoon:
Afbeelding

Bocca

Bericht door Bocca » 31 jan 2009, 12:00

De 6310i had wel bluetooth. Heb hem ook gehad.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 31 jan 2009, 12:19

Bocca schreef:De 6310i had wel bluetooth.
anders was er ook geen snap-in adpater voor geweest ;)

wammes

Bericht door wammes » 05 feb 2009, 23:10

Op dit forum vertelde iemand dat mijn BMW zo op de foto van het interieur te zien is, is voorzien van bluetooth.
Echter wanneer in de pairing procedure volg van de PDF die ik heb gevonden geeft dit geen resultaten.

Hoe weet ik zeker of mijn 320D Bluetooth heeft?

ik heb wel zo snap-in voor de nokia 6310, hier past mijn nokia niet in.
In het PDF bestand praat men over een Bluetooth antenne en een UFL control module. Ik neem aan dat deze onderdelen ergens in de auto verstopt moeten zijn, waar kan ik deze vinden?

of doe ik bij het Pairen wat mis? wie kan mij verder helpen.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 05 feb 2009, 23:37

links achterin achter de bekleding kan je 'm vinden:
Afbeelding

De ULF module zit dus boven je Navigatie en CD wisselaar. Op de foto het ding bovenop wat nog los hangt.
Of het is een BIT 2 (die had ik ook) maar dan moet je een Siemens draadloze hoorn hebben (2 versies zijn daar van, een soort ouderwetse DECT lookalike en een meer fancy bluetooth versie (die alleen verbind via bluetooth, dus niet met een mobiel)
Maar als jij een Nokia snap-in hebt kan het bijna niet anders dan OEM Bluetooth zijn.

Anders moet je Thommy.nl even bellen. Die gozer (Robert heet ie geloof ik) weet echt alles van dit soort dingen. Hij kan e.v. dingen inbouwen/aanpassen en programeren voor je (inclusief inleren)
laat 'm d'r ff naar kijken weet je gelijk wat je wel/niet hebt en wat je opties zijn.

Johanbouw

Bericht door Johanbouw » 28 feb 2009, 16:54

Hallo..

Allereerst voor de beeldvorming. Het gaat om een 325i van 2002 (facelift model) met een BIT2 telefoon en MK3 navigatiesyteem (16:9)

Ik heb vanmiddag de module van de BIT2 telefoon in mijn auto vervangen voor een bluetooth ULF.
Verder heb ik in de middenconsule de telefoon losgekoppeld en aan de kabelboom van de auto (de 18 polige stekker) tussen de pinnen 2 en 11 een maakcontactje gemaakt.

Daarna de auto op contact gezet en in het scherm waar altijd "karte einstecken" stond staat nu "Activate Phone", ik blij.

Tot zover volgens mij alles goed. Hierna heb ik als volgt gehandeld:
- Auto helemaal uit (dus niet op contact oid)
- Pairing knop indrukken
- Auto op contact zetten en even wachten tot radio compleet is "opgestart"
- Pairing knop loslaten
- Pairing knop weer kort indrukken

Volgens mij moet nu in het scherm komen te staan iets als "bluetooth koppeling", maar er gebeurt helemaal niets en er blijft staan "Activate Phone".. Ik heb natuurlijk op verschillende momenten geprobeerd de module op te zoeken met mijn mobiel, maar die kon niets vinden.

Is er hier iemand die me kan vertellen wat er aan de hand is of wat ik fout doe?

Alvast bedankt voor je reactie..

Groeten, Johan

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 28 feb 2009, 20:08

Heb je de (Bluetooth en BIT2) antenne aangesloten?
Het stekkertje onder de midenarmsteun:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
De antenne zit onder het bakje achter de armsteun:
Afbeelding
en ziet er zo uit:
Afbeelding

Johanbouw

Bericht door Johanbouw » 01 mar 2009, 14:19

Allereerst bedankt voor je uitgebreide uitleg..

Dat kabeltje op je bovenste foto zit er inderdaad. Maar uit je uitleg begrijp ik dat dat kabeltje moet worden aangesloten op het kastje wat op de onderste foto staat. Of is het de bedoeling dat ik het kabeltje wat nu in dat kastje zit eruit haal en dan de twee kabeltjes aan elkaar koppel, dat is namelijk volgens mij het enige wat op elkaar past. Ik heb dit nu ook maar gewoon geprobeerd maar dan werkt het hele spulletje nog steeds niet.

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Johan Bouw

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”