Pagina 2 van 2

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 13:50
door Marcel RSD
Zou inderdaad kunnen.
Ik heb zelf bij 250000 last gekregen van een aarzelende automaat bij terugschakelen. Na het wisselen van de olie en een nieuwe zeef schakelde hij weer als nieuw.
Pas geleden heb ik vlak voor een motorolie wissel Forte toegevoegd en gespoeld. Ook dit heeft zijn effect gehad, Motor klinkt als een spinnend poesje.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 13:52
door FwA
Ik las in een ander forum dat je de automaatbak van een e46 kunt ressetten door de gaspedaal + kickdown 25 sec. in te drukken. Werkt dat ook bij een E39 automaat?? Iemand al geprobeerd?

GR.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 13:54
door nassje
Ik begrijp dat de auto in Duitsland staat?
Je kan het beste met de auto naar ZF Dortmund gaan voor je automaatbak..
Dat is the place to be voor je automaat en goedkoop ook..
Eenmaal daar geweest en je kan weer heel wat km aan ;)

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 14:01
door Marcel RSD
geen idee of je zo kunt resetten.
Ik gebruik INPA diagnose als er wat gereset moet worden.
Je zou ook de accu een half uur kunnen losgooien, maar of dat de adaptiewaarden wist ?

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 14:19
door Skippy1
nassje en marcel hartelijk dank voor de info.

ja de auto staat in duitsland bij mijn moeder... heb nog niet mn rijbewijs haha woensdag examen dus dat word duimen.

de auto staat wel int noorden bij papemburg dus dat is wel een eindje rijden..

@ marcel. als je de automaat olie vult kun je dat niet pijlen maar die moet je tog vullen tot hij ergens overloopt ( speciaal punt) en als hij daar overloopt zit er genoeg in.. MAAR.. hij aarzeld NIET bij het trug schakelen .. het duurt alleen na mijn idee lang voor hij DOOR schakeld.. dus zij de handelaar... dan moet je even trug naar de (S) en dan weer naar de (D) en dan schakeld hij een keer extra en gaat hij wel over van de 3 naat de 4 (volgend mij is het de 3) anders moet ik hem doortrekken tot 4500 toeren en dat kan niet altijd ( ivm met snelheids limiet haha)

de motor loopt al heerlijk geen rare geluide dus daar is echter nix mis mee.. maar de olie is pik zwart dus kan geen kwaad te verversen.

en wat die lampjes betreft er brande 3 lampjes dus nu koppel ik zaterdag ff de accu een half uur af en dan kijken hoeveel er over blijven..hopelijk geen een ... plus zal ik die week erop even langs die BMW fan...hij maakt autos ook tuv klaar dus hij is wel ervaren sleutelaar. kijken wat hij er nog van zegt.. en binnenkort even de olie van de automaat LATEN verversen,, ik begin daar niet aan.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 14:23
door Skippy1
FwA schreef:Ik las in een ander forum dat je de automaatbak van een e46 kunt ressetten door de gaspedaal + kickdown 25 sec. in te drukken. Werkt dat ook bij een E39 automaat?? Iemand al geprobeerd?

GR.
Fwa,, nu ben ik geen expert in autos.. verre van... alleen heb ik hier wel gelezen dat zoiets alleen werkt bij een "LERENDE BAK" en ik weet niet welke E39 jij hebt maar een van de mensen hier op het forum vertelde mij dat mijn 525 tds dat niet heeft

dus mocht jij ook geen "lerende bak" hebben.. kun je hem ook niet resetten.

dacht ik zo... als ik fout zit hoor ik het graag

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 14:49
door Marcel RSD
Als hij aangeeft om naar stand S te gaan, is het een steptronic. Dus zelflerend.
Vervuiling zit dus in de bak en kan dus willekeurig waar een effect geven (opschakelen en/of terugschakelen, achteruit).

Het terugschakelen naar de S is dus in de sportstand zetten. Dan zou ik voorlopig manueel schakelen. Vanuit stand S kun je met tikje op en tikje terug "handmatig" schakelen.Komt je verbruik namelijk ten goede.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 15:15
door Skippy1
ja het is een semi-automaat zij mijn vader,, en de auto geeft het niet aan maar de handelaar zij als ik wou dat hij eerder overschakelde (om zuiniger te rijde) dat ik hem even in de S moet zetten en dat weer in de D

er staat het volgende.. 2-3-S-D-N-R-P

en kan opschakelen van 2 tot D kan hem ook in de S laten voor sportiever rijden maar ben toch geen race monster
maar in de S sette en dan schakelen kan volgens mij niet... maar heb ik nu dan wel of geen lerende automaat?
want het kan ook een reden zijn (als het een lerende bak is) dat de vorige eigenaar een sportieve rijder was en dat hij aangeleerd heb laat over te schaken om sneller op snelheid te komen... klopt dat een beetje? k word steeds verwarder haha

maar ik zat eens te kijken bij de automaat later schoonmaken.. kost bij ZF dortmund tog 354 euro
maar dat laat het budget nu even niet toe haha ook heb ik gelezen dat filters en olie verversen iets van 150-225 kost.. dus denk dat ik dat maar laat doen beter iets dan niets

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 15:20
door Marcel RSD
Dus toch een standaard bak, geen steptronic.
Ik wist niet dat deze ook een sportstand had.

Begin eerst maar eens met de accu los te gooien of een reset te doen. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Pas daarna kun je besluiten om de olie te wisselen + zeef.
Prijs is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid olie die nodig is. Maar wacht daar dus nog even mee.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 17 feb 2011, 15:30
door Skippy1
ja misschien dat het een sport uitvoering is.. ik heb bij het topic schowroom een paar fototjes
linkje,
http://www.bmwportal.nl/showroom-f104/m ... 17044.html

is goed zaterdag gooi ik even de accu los.. koppie koffie en dan weer erop en hopelijk zijn die lampjes uit.. en volgende week kan ik er hopelijk mee rijden (ivm rijbewijs) dan ga ik even langs die kennis om hem erna te laten kijken even motor blok olie verversen want dat kan ook geen kwaad.. en dan moet ik toch helemaal naar nl rijden 3.5 uur dus zal eens kijken hoe het schakelen dan gaat.

nogmaals bedank voor de hulp heren

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 18 feb 2011, 21:45
door Skippy1
Nou... ik heb de accu losgekoppelt 60 min later weer aangekoppelt en de lampjes ( een ! met kringetje - abs- en airbag) blijven nosteeds brande.... heb ik wat fout gedaan? ik heb de min van de accu gehaald..dan hoort hij toch te resetten?
of moet ik nu tog langs de garage?

en na 1 week stil gestaan is de accu al te leeg om hem nog te kunnen starten...ook raar

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 19 feb 2011, 07:40
door FwA
Skippy1 schreef:
FwA schreef:Ik las in een ander forum dat je de automaatbak van een e46 kunt ressetten door de gaspedaal + kickdown 25 sec. in te drukken. Werkt dat ook bij een E39 automaat?? Iemand al geprobeerd?

GR.
Fwa,, nu ben ik geen expert in autos.. verre van... alleen heb ik hier wel gelezen dat zoiets alleen werkt bij een "LERENDE BAK" en ik weet niet welke E39 jij hebt maar een van de mensen hier op het forum vertelde mij dat mijn 525 tds dat niet heeft

dus mocht jij ook geen "lerende bak" hebben.. kun je hem ook niet resetten.

dacht ik zo... als ik fout zit hoor ik het graag
Ik heb een 528 touring exec. uit 1998 met een 5 traps automaat met sportstand en tiptronic. Geen idee eigenlijk of dit al een "lerende" bak is.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 19 feb 2011, 10:53
door Marcel RSD
Steptronic is een "zelflerende" bak. je kunt hier de adaptiewaarden wissen. Dat heb ik pas zelf nog gedaan, zie voorgaande post.
Losgooien van de accu was alleen bedoeld om eventueel het geheugen van de bak te resetten (als deze bak dat zou hebben), echter is dit van geen invloed op je ABS. Deze foutmeldingen moeten via een diagnose programma gereset worden. daarna kijken of ze terugkomen en wat dan de foutmelding is.
Ik haal zelf altijd de plus los. Anders blijft er spanning op de modules staan. Als je accu leeg is, is of je accu in een slechte conditie of je hebt ergens een lekstroom.
Vergis je niet, als je auto van slot is, wordt de gehele electronica geactiveerd. Deze gaat weer in rust na ongeveer 15 min nadat de auto is afgesloten. Dus een hoop spelen kan een te lage accuspanning veroorzaken. Je hoort nu waarschijnlijk een hoop relais klikken ?
Accu bijladen via de dop onder de motorkap (plus) en een massa punt. Ik zou het niet rechtstreeks op de accu doen.

Volgende stap is rijden om te kijken of de bak beter schakeld. Daarna in ieder geval uitlezen voor je ABS.

Re: automaatbak ???

Geplaatst: 19 feb 2011, 11:39
door Skippy1
ik had de auto gewoon gestart met startkabels..

maar ik kan nog wel even kijken als ik de + er ook af haal wat er dan gebeurt.. ben benieuwd.. en accu kan indd slecht zijn dat weet ik niet heb hem pas..
Edit:

nou accu helemaal afgekoppeld... dat airbag matje dat stekkertje losgedaan opnieuw erop accu er weer op nogsteeds selfde... dus dat word laten uitlezen bij garage

stiekum ff stukje gereden en nu is toch het ! in een cirkeltje uit en ook het abs lampje brand niet meer
MAAR de airbag nogwel