Pagina 2 van 3

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 30 jan 2010, 11:49
door Mac
Als de wagen goed warm is na een eindje rijden en er komt nog steeds witte rook uit je uitlaat, dan kun je er met enige zekerheid vanuitgaan, dat je koppakking lek is.
Ik had deze koffiemelk ook aan mijn dop en peilstok van mijn Golf II GTI en tevens flinke witte rook. Er ging aardig wat koelvloeistof in en na wat sleutelwerk kwam ik er idd achter dat mijn koppakking lek was.

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 30 jan 2010, 11:53
door Robbel
lekke koppaking schijnt bij een 330i zelden voor te komen had ik ergens ooit is gelezen... zou een stalen pakking oid hebben :? kweet t ook niet hoor :P
maar als t zo koud buiten is komt er toch altijd wel wat witte "rook" uit de uitlaat?

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 30 jan 2010, 12:01
door Mac
je ziet echt wel het verschil tussen 'wel wat' en 'veel' witte rook |p

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 03 feb 2010, 19:26
door rough
Ik heb dit eens eerder gehoord.
Het advies toen was, olie en filter vervangen, maandje of twee kachelen en dan weer filter en olie vervangen.
Inderdaad te veel korte ritjes; zeggen ze :)

suc6

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 04 feb 2010, 11:47
door willem-57
Alles weer gecontroleerd.
Peilstok radiateur blijft op dezelfde hoogte, toch krijg ik weer die troep aan de vuldop van mijn carter. ;(
Maar het klopt... ik rijdt de laatste tijd allemaal van die flut afstandjes van ongeveer 10 a 15 km.

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 04 feb 2010, 14:16
door PIR3lly
Ik zou zeggen, houd dit topic goed in de gaten. Leg een camera in je auto en maak eens een lange rit om een mooie foto te schieten.
Misschien is na een uurtje snelweg de meeste zooi er wel weer uit?!?

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 04 feb 2010, 14:23
door NielsE36
Mijn auto produceert ook erg veel witte rook. Volgens mij komt dat gewoon door het vochtige koude weer.
Als de koppakking lek zou zijn, wordt die witte rook dan veroorzaakt door verdampende koelvloeistof?

Groeten

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 04 feb 2010, 15:15
door PIR3lly
Juist.
Witte rook in het koude weer is mogelijk, maar dat is dan meer wit/grijze damp. Zou na een tijdje rijden minder/weg moeten gaan.

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 04 feb 2010, 20:41
door bjornc
Yup, als de motor en het uitlaat traject warm zijn, moet het dampen in een normaal geval ophouden.

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 09 feb 2010, 08:54
door willem-57
Gisteren zo'n 200 km gereden en de grijze smurrie was inderdaad verdwenen :)
Ook bijna geen damp meer uit de uitlaat.
Dus gelukkig geen kapotte koppakking :W

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 09 feb 2010, 12:51
door Robbel
:duimen:

olie verbruik?

Geplaatst: 10 feb 2010, 17:45
door wiebe2
mijn bmw 330ci gebruikt de laatste tijd veel olie wat kan de oorzaak daar van zijn rijd 2000 duizend kilometer per maand
grt wiebe

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 10 feb 2010, 18:11
door PIR3lly
Olie verbruik heeft weinig te maken met het mosterd verhaal hier.
Kan een hoop oorzaken hebben.
Veel korte afstanden rijden. Zware rechter voet.
330Ci's verbruiken over het algemeen wel wat olie.

Stel je overigens even voor in het voorstel topic. Ik ben nog steeds op zoek naar de nieuwe eigenaar van mijn vorige 330ci... ;)

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 10 feb 2010, 18:19
door Cliff
Zoals inderdaad al gezegd wordt...

Blauwe rook... dan lekt ie olie en gooit ie de verbrande olie via de uitlaat eruit... lekt meestal langs de zuigerveren (minder leuk)
Witte rook.. vaak in de winter, trekt na een tijdje weg...trekt het niet weg > koppakking :roll: (indien de motor op bedrijfstemperatuur is)

Re: Mosterd in mijn carter ?

Geplaatst: 10 feb 2010, 21:25
door Fabian79
Ik qoute hier even een bericht uit een ander topic. Ik lees nu al zo vaak spookverhalen dat ik het maar eens zo duidelijk mogelijk opgeschreven heb. Ik heb geen zin om weer dat hele verhaal te typen (|

Enne vergeet bij olieverbranding een eventueel aanwezige lekkage bij een turbo niet (voor de dieselboys ;) )


Fabian79 schreef:Ik lees nu al zo vaak dat er bij de auto's witte rook uit de uitlaat komt. :z

Rij je auto eens goed warm en ga dan pas naar de rook uit de uitlaat kijken. Niet meteen schreeuwen om koppakkingen enzo.(|

In de motor wordt gewoon buitenlucht gebruikt voor de verbranding van je brandstof.
Ooit wel eens van luchtvochtigheid gehoord??
Er zit dus vocht in de buitenlucht die niet verbrand wordt. Dit water komt dus ook als damp uit je uitlaat, simpelweg omdat je uitlaatgassen nog niet goed warm zijn (koelen af door de uitlaat) kan je die damp zien. Soms zie je zelfs straaltjes water uit de uitlaat komen. Dit is echt niet raar.
Vocht zal ook condenseren in de uitlaat, omdat lucht maar een bepaalde hoeveelheid vocht kan bevatten bij een bepaalde temperatuur. Hoe kouder de lucht hoe minder vocht deze kan bevatten. Is de lucht verzadigd zal het water als condens neer slaan (kijk maar op de muur als je lang hebt staan douchen, boven de douchekop)

Dus als je uitlaat pas helemaal goed warm is en ook al het vocht uit de pijp verdampt is (wat er in is gekomen door het condenseren bij de nog koude uitlaat) zal je geen witte rook (damp) meer zien. :)
Daarna verdwijnt dus de witte rook pas. Dat kan dus cker bij deze temperaturen buiten misschien wel 30-40 km duren, als het niet langer is.
Dus als je koelwater goed op temperatuur is wil het niet zeggen dat je uitlaat warm is. Dit duurt meestal langer.

Rook die ontstaat door het verdampen van koelvloeistof bij een lekke koppakking is veel dikker en voelt ook vettig aan als je je hand even achter de uitlaat houdt. Deze damp wordt ook minder snel opgenomen door de buitenlucht (blijft hangen)
Ook is de geur van verdampte koelvloeistof heel anders als van normale uitlaatgassen.

Dus als je echt dikke rookwolken achter je auto hebt na bijv. 50 km gereden te hebben. Dan kan je je wel eens afvragen of je koppaking lek is. ;)
Maar dan ben je waarschijnlijk ook al wel aan het bijvullen (of je vaatje is al behoorlijk lager) en heb je uiteraard gecheckt of er niks lekt zoals bovenstaand verhaal.






In je uitlaat zal dus ook vaak een beetje vocht liggen als je de auto niet goed warm rijdt. Dat is dan ook de reden dat uitlaten snel stuk gaan als je alleen korte stukken rijdt. Omdat er zure dampen in de gassen zitten en deze opgenomen worden door het vocht vreet het metaal van je uitlaat van binnenuit weg.