Pagina 2 van 4
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 01 feb 2010, 00:53
door Niels
Ik ben niet zo'n LPG fan. Daarnaast ben ik ook niet zo'n 316i fan
Runningcosts kunnen wel wat lager zijn maar in de regel houdt een diesel het langer vol helemaal als je een relatief kleine motor op lpg neemt. Daarbij komt dat mensen altijd bang zijn voor kilometers en daarin voorzie ik ook wel een "probleem" qua afschrijving als je er weer vanaf wilt. In de regel is een diesel ook probleemlozer al kan de praktijk anders uitwijzen.
De runningcosts kom je weer tegemoet door een lagere aanschaf prijs van de diesel. Zorg wel dat je een diesel koopt waarbij de zwakke punten zijn aangepakt (136pk => brandstofpomp, 150pk turbo en swirl flaps).
Het belangrijkste voordeel van de diesel vind ik het comfort: meer koppel/kracht, minder toeren en dus minder motorgeluid op de snelweg, tanken om de 900 - 1000km en kofferbakruimte (of het hebben van een volwaardig reserve wiel).
Maar goed, ik sta niet voor de keuze

(die heb ik al gemaakt en tot volle tevredenheid

)
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 11:51
door sjef
Hoi Niels en anderen,
Het blijft inderdaad het afwegen van kwaden.
Het belangrijkste nadeel van LPG vind ik de ruimte die je inlevert.
Maar daar staat dan wel weer glimlachend tanken tegenover.
Je hebt het over de 136pk variant, dat zou dan de 320 moeten zijn? Of had de 318 in de E46 al zoveel vermogen?
Enne, swirlkleppen? Die ken ik niet, vertel eens wat meer?
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 11:54
door Opt1mus
sjef schreef:
Enne, swirlkleppen? Die ken ik niet, vertel eens wat meer?
20 pagina's leesvoer 
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 12:15
door sjef
Lekker, en als ik het goed begrijp is de enige manier om er zeker van te zijn dat ze er niet zitten je motor een eindje open te schroeven? Lekker... Dus dat zou voor een 318d pleiten? (Of de roemruchte 325 tds?)
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 12:48
door Robbel
ik kan er niet veel wijze woorden over vertellen.. maar ik kan me voorstellen dat een dieseltje idd lekkerder zal rijden iig. qua onderhoudskosten zou ik t allemaal niet durven zeggen.. maar als je 50 euro per maand bespaart met de LPG t.o.v. een diesel, zou ik toch echt nog ff wat info inwinnen daarover.. want als je dus idd die gaspomp van 750 euro moet gaan laten vervangen, dan lever je alweer gelijk 15 maanden in. maar dan moet de diesel natuurlijk geen gekke onderhoudspunten hebben gehad

tis lastig.. hoeveel km's maak je zo ong. in een jaar?
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 13:20
door sjef
Zoals het er nu uitziet zo'n 17.000 per jaar.
Dat kan meer worden, maar dat ligt een beetje aan hoe het met de leaseauto van mijn vriendin gaat lopen.
Dan zou het maximaal een kleine 25.000 worden vermoed ik.
De verhalen over de gaspomp zijn een beetje wisselend, de een zegt van wel, de ander van niet.
Maar je hebt gelijk, 1 gaspomp kost 15 maanden om terug te verdienen.
Daarnaast is er meer aanbod en ligt de aanschafprijs voor een diesel wel ietsje lager denk ik. (Zo'n 1000,= op 10.000,=)
Ik moet het misschien nog wat meer laten bezinken, wat dat betreft dus misschien niet zo verkeerd dat die grijze aan mijn neus voorbij is gegaan.
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 17:05
door Fabian79
Waaat 17000 per jaar maar. :?
ik zou je berekeningen nog maar eens gaan maken.
Diesel is misschien niet eens rendabel dan t.o.v. benzine. Gas is denk ik ook not done. Hoe wil je ooit eens iets daaraan gaan verdienen??? Als je 1x een probleem hebt dan ben je 1,5 tot 2 jaar bezig om dit aan de pomp terug te verdienen :?
Heb je überhaupt wel eens met een gasinstallatie in je auto gereden??
De normale onderhoudsintervallen gaan natuurlijk gewoon door. De verschillen tussen diesel en benzine daarin is nihil.
Er zit een extra installatie in een auto die er niet in hoort als je op gas rijdt. Alles wat je daar aan spendeert gaat dan natuurlijk van je winst af die je op brandstof en eventueel wegenbelasting haalt.
Ik zou rekenen met 300 euro per jaar aan extra kosten voor de gasinstallatie. Sensoren en kleine onderdeeltjes in de installatie zijn ook vaak prijzig.
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 19:11
door bjornc
Ik geloof dat ik met 17K per jaar ook een leuke 318 of 320 ging aanschaffen.
En dan het gas voor het fornuis bewaren.
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 20:49
door Supergrover
LPG is het goedkoopst rijden. The end.
Even wat genuanceerder: ik hoor allemaal geluiden over pompen en injectoren vervangen en al....
Ik heb enkele maanden geleden mijn Avensis met 250 dkm met dezelfde Vialle Lpi installatie ingeruild voor mijn huidige 316 touring (ook weer met dezelfde Vialle installatie). Ik heb de avensis 6 jaar gehad en heeeeel veel km's mee gereden. Nooit één enkel probleempje mee gehad. Niks, nul. Nog geen verkeerde klap.
Daarom heb ik zonder aarzelen deze 316 gekocht. Ik verwacht met de LPG installatie ook geen problemen te krijgen. Ik kan niet verzinnen waarom. Het enige probleem dat ik nu al met deze bmw heb is dat mijn gasklephuis (potentiometer dan) naar de haaien is. Niks met de LPi installatie dus.
Nee, ik zou me om de LPG installatie geen zorgen maken.
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 21:49
door Maestroxl
Ik rijd ook al weer 180K op gas, een saxootje weliswaar maar toch.
Merk vrijwel geen verschil tussen het rijden op gas en het rijden op benzine. (ik heb zelfs al een M3 op LPG voorbij zien komen)
Al moet ik zeggen dat ik in de saxo wel als een ouwe lul rijd. Om me uit te leven heb ik mijn BMW. (h)
Onlangs toevallig nog met een BMWspecialist er over gehad, die zei dat zolang je niet gaat trappen en je netjes warm rijd er in principe niet veel mis kan gaan. Af en toe de oude benzine even eruit rijden enzo.
Ik zou wel minimaal 6maand garantie proberen te krijgen. (dan heb je al 300 euro gespaard voor je "dure reparatie

")
Als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat er van alles kapot gaat dan weet ik nog wel een paar dingen, de opvoerpomp of turbo van de diesels bijv. kosten ook een bak geld.
2 van mijn collega's rijden BMW op gas en die heb ik nog nooit ergens over gehoord. (E36 en E30 met 350K)
Vertrouw je het toch niet dan kan je altijd nog voor een gewone lpg gaan ipv LPi, daar zit die pomp en injectoren niet op.
My 0.02 cnts.
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 22:17
door B46
Blijft idd altijd afwegen, maar wat verteld wordt over LPG/LPi wat betreft onderhoud (brandstofpomp/injectoren) geldt voor de Diesels natuurlijk net zo goed in de vorm van de brandstofpomp en turbo (en evt. flex.uitlaatstuk)
Als je (relatief) weinig vermogen (en vooral koppel) geen probleem vind, dan zou ik zeker voor een 316i/318i gaan. Wil je wat meer power misschien toch een 320d.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een net exemplaar met goede onderhoudshistorie tegen een goede prijs
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 02 feb 2010, 23:07
door Fabian79
Mooi altijd die verhalen van iedereen over de dingen die wel goed gaan.
Ik loop regelmatig in de garage rond en ik zie zoveel problemen langskomen met gasbakken.
Sensoren die verkeerde waarden presenteren waardoor de auto in noodloop gaat of niet meer start enzo.
No way voor mij op gas rijden. Het is in mijn ogen echt pas echt rendabel als je met een grote pc hooft tractor rond rijdt die 1 op 5 loopt.
De verhalen over de dieselpompen hoor je uiteraard ook rondgaan, maar hoeveel diesels rijden er ten opzichte van gasbakken??
Niet echt een mooie vergelijking.
Je hoort het bij diesels alleen als het fout gaat en niet wanneer het allemaal goed gaat.
Bij gasbakken is het precies andersom. ALs het fout gaat zeggen we lekker niks, omdat we ander commentaat krijgen
Vaak zijn de installaties ook op een budget manier ingebouwd en heb je na 200.000 een verrotte kop omdat er bespaard is op de kleppen en klepseals.
Je moet het uiteraard zelf weten, maar bij 17000 km per jaar ging ik gewoon benzine tuffen zonder poespas en risico's.
Je rijdt immers toch met een druktank met gevaarlijke stoffen in de rondte. (benzine brandt ook, maar gas is toch een tikkie linker.
Mijn voorkeur heeft het cker niet en dat blijft ook zo. Simpelweg omdat ik al veel te veel problemen heb gezien.
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 03 feb 2010, 11:39
door sjef
Jaja, lastige keuze. Als ik inderdaad veel meer kilometers zou maken dan was het voordeel groter en dus doorslaggevender.
Waar ik ook echt mee zit is de ruimte die je inlevert. En om nou zonder reservewiel te gaan rijden vind ik ook wat dapper. Ik heb een keer geprobeerd een lekke band op te lappen met een spuitbuis en dat werd niks, welliswaar een te kleine, maar toch. Bijpompen bij tankstations mocht niet baten.
Dus toch maar weer eens op marktplaats rondneuzen, kom ik deze tegen:
http://link.marktplaats.nl/318176365
Heeft hij zich vergist? Want als je het mij vraagt is dit een waanzinnige prijs.
320d uit 2004 komt wel in aanmerking voor de vlinderkleppen als ik mij niet vergis?
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 03 feb 2010, 12:19
door Robbel
wel erg goedkoop idd...
ook dit is "wat vreemd" :? : Datum aanvang laatste tenaamstelling 16-01-2010
Re: Aankoopadvies 316i touring LPG
Geplaatst: 03 feb 2010, 12:21
door Robbel
wazig hoor
