Pagina 2 van 6

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 14:02
door Bart78
Ik ben niet technisch maar ik dacht ook dat met gas de bougies of iets met de bougies heel snel sleten? Of iig bepaalde onderdelen sneller slijtage zouden vertonen dan op benzine/diesel? Of is dat al achterhaald?

Ik kijk voornamelijk voor een 323 of 328 (tenminste heb ik op dit moment mijn intresse in) tussen de periode van 1999-2001. Dus die hebben nog geen zesde versnelling.

Ik zat te denken aan diesel omdat iemand zei dat die kosten veel lager zouden zijn. Maar ik denk zelf dat diesel, kijkend naar alle kosten bij elkaar, niet een voordeel heeft onder de 15k/jaar. Ik mis bij de benzine af en toe wat trekkracht onderin. Maar het doortrekken is heel af en toe ook erg lekker. Als ik zo naar een 328 kijk dan heeft de benzine variant volgens mij nog redelijk wat koppel bij lage toeren.

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 15:01
door HeZz
DJLeonardo schreef:Ik zeg op de snelweg hoor, niet gemiddeld.... Gemiddeld rijden wij ook zo'n 9 a 9.5/100 maar ja dat is zo afhankelijk van waar je woont...
Ja dat begreep ik, maar dan haal ik nog niet zulke getallen op de snelweg.
Hoe hard rij je dan 100/110?
Mss dat mijn 18" breedset met 225 voor en 255 achter wat roet in het eten gooit?

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 15:10
door DJLeonardo
Een 328 trekt ook lekker onderin, daar is die motor om bekend. Weet het ook uit eigen ervaring. Is wel wat dorstiger dan een 330.
Maar wie vertelde je dat de kosten voor een diesel veel lager zouden zijn? Het is is n.l. precies andersom. m.u.v. de literprijs diesel is verder alles zo'n beetje duurder. Alleen omdat je zoveel rijdt wordt het uiteindelijk goedkoper. Maarinmiddels is de dieselprijs relatief niet zo heel veel lager meer dan de benzine prijs dus dat verschil wordt steeds lager. De wegenbelasting is zo'n beetje 3x zo hoog als ik me niet vergis en het onderhoud (door de prijs van sommige onderdelen) is ook wat hoger (turbo, pompverstuiver etc)

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 15:13
door DJLeonardo
HeZz schreef: Ja dat begreep ik, maar dan haal ik nog niet zulke getallen op de snelweg.
Hoe hard rij je dan 100/110?
Mss dat mijn 18" breedset met 225 voor en 255 achter wat roet in het eten gooit?
Nee, ik heb ook 225/245 (17") dus dat zal niet heel veel uitmaken. Ik rij meestal redelijk constant (niet als er file is natuurlijk)
zo'n 2200 toeren 100/110 km/u in z'n 6.
130 waar je 120 mag :X Dan draait ie zo'n 2600/2700 tpm

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 16:14
door Bart78
DJLeonardo schreef: Maar wie vertelde je dat de kosten voor een diesel veel lager zouden zijn? Het is is n.l. precies andersom. m.u.v. de literprijs diesel is verder alles zo'n beetje duurder. Alleen omdat je zoveel rijdt wordt het uiteindelijk goedkoper. Maarinmiddels is de dieselprijs relatief niet zo heel veel lager meer dan de benzine prijs dus dat verschil wordt steeds lager. De wegenbelasting is zo'n beetje 3x zo hoog als ik me niet vergis en het onderhoud (door de prijs van sommige onderdelen) is ook wat hoger (turbo, pompverstuiver etc)
Ja, precies dat dacht ik ook. Belasting sowieso en turbo extra wat op een gegeven moment onderhoud kost... Ik denk dat hij alleen keek naar de dieselprijs.


Ik heb eigenlijk nog nooit naar een 330 gekeken.

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 17:14
door DJLeonardo
328 is ook perfect hoor. Denk dat de 330's nog ietsje duurder zijn. Zijn ook nieuwere auto's natuurlijk. De 2.8 zit wel wat simpeler in elkaar geloof ik, dat heeft ook voordelen, kan er minder stuk. Een 3.0 wil snel olie gaan verbruiken (op zich niet zo'n ramp) Ik heb de Disa klep stuk gehad maar verder nog niks. Denk dat je voor dagelijks gebruik een 2.8 lekkerder vind omdat die wat meer koppel onderin heeft, de 3.0 gaat vanaf de 3000 tpm pas los. Ik vind 'm zelf onderin wat bokkerig. Maar dat kan ook aan de Vanos seals liggen alhoewel ik verder geen klachten heb die daarop duiden. Ga ze over een tijdje preventief vervangen en dan zien we wel weer.

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 21:03
door HeZz
DJLeonardo schreef:
HeZz schreef: Ja dat begreep ik, maar dan haal ik nog niet zulke getallen op de snelweg.
Hoe hard rij je dan 100/110?
Mss dat mijn 18" breedset met 225 voor en 255 achter wat roet in het eten gooit?
Nee, ik heb ook 225/245 (17") dus dat zal niet heel veel uitmaken. Ik rij meestal redelijk constant (niet als er file is natuurlijk)
zo'n 2200 toeren 100/110 km/u in z'n 6.
130 waar je 120 mag :X Dan draait ie zo'n 2600/2700 tpm
Dat bedoel ik dus...in zijn 6.
Die mis ik soms wel op de snelweg

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 21:26
door DJLeonardo
Dat was toen ik aan het zoeken was voor mij ook een absolute must. Was nr 1 op het prioriteiten lijstje.

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 09 feb 2010, 23:46
door ///M 330Ci
Hier even mijn genuanceerde mening: Gas is om op te koken en ''diesel is the fuel of satan'' lol.. :zwaai:

Ik rijd gem zo'n 15k per jaar met een 330Ci. Prima te doen qua kosten en een geweldige auto om mee te rijden.
Als je er redelijk rustig mee rijd is 1 op 10 een makkie.
Of je nou een 320i of een 330i koopt, de ervaring leert dat het qua verbruik niet veel uitmaakt.

Verder zie ik geen enkel voordeel van een 328i (M52B28) ten opzichte van een 330i (M54B30). Los van de prijs.
M54's staan er om bekend dat ze wel eens wat olie willen verbruiken en de M52 niet. Dat zou dan het enige zijn.

Los van het feit dat het natuurlijk beide prima auto's zijn is een 330i sneller en ook zuiniger dan een 328i.

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 10 feb 2010, 15:22
door Niels
12000km is zo'n beetje het omslag punt. Als je rond die kilometers zit dan kun je imho beter een benzine auto rijden (mits het een beetje een motor is). Je bespaart niet veel door diesel te rijden als je een beetje meer rijdt. Qua onderhoud is een diesel iets gunstiger omdat je geen bougies hebt en er minder olie in de vier cilinder (uitgaande van een 2.0D) gaat dan in een zes cilinder. Turbo kan voorbij komen maar een Vanos komt ook wel weer eens voorbij bij een benzine motor. De 2.8 heeft zat koppel dus daar hoef je geen diesel voor te nemen.

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 10 feb 2010, 15:49
door PIR3lly
12000 km per jaar het omslagpunt?
Ik dacht dat juist met de huidige brandstof prijzen en overige kosten het omslagpunt ergens rond de 20000 tot 25000 km per jaar lag!?!?

Edit:
Vind ineens een heel leuk rekenvoorbeeld. Even alles nauwkeurig invullen van de auto's die je overweegt en je bent er snel genoeg achter wat voordeliger zou moeten zijn:
http://www.esset.nl/brandstof2009.htm
of misschien nog mooier:
http://www.autobelastingen.nl/berekenkmprijs.php

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 10 feb 2010, 15:55
door DJLeonardo
idd. dat dacht ik ook . iig boven de 15k
Lijkt me ook niet dat de prijs van een paar bougies nou bepalend is voor het duurder of goedkoper zijn qua totale kosten. Zeker niet als je het wegzet tegen kosten als het vervangen van turbo's. (wat vroeg of laat altijd moet gebeuren) danwel van Vanos systemen (wat bij e46 's bij mijn weten niet meer voorkomt, e36 wilde nog wel eens slecht functioneren bij mijn weten)

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 10 feb 2010, 15:56
door Griffendahl
PIR3lly schreef:12000 km per jaar het omslagpunt?
Voor de meeste auto's ligt het hoger (zeker nieuwe auto's waarbij diesels gewoon een paar duizend euro meer kosten in aanschaf), maar voor de E46 is het echt vrij laag, want:
  • Het verbruik van de 320d is echt een heel stuk gunstiger als van een vergelijkbare benzine (320i) Je betaalt wel iets meer wegenbelasting, maar ik tank momenteel voor 63 euro en dan kan ik ruim 1200 km rijden. Dat is heel hard voordeel halen hoor... Tov van pak hem beet 800 km op een tank van 90 euro voor een 320i...
  • Er weinig verschil in aanschafprijs is tussen een diesel en een benzine (uitgaande van een 320i)
  • Een diesel met veel kilometers toch iets waardevaster is als een benzine met veel kilometers
Het ligt volgens mij echt heel dicht in buurt van 15K... En je doet net alsof er bij een benzine niks kapot kan ?? Ik zie bijvoorbeeld ook al VANOS revisies voorbij komen. En heel concreet heb ik hier nog helemaal niet zoveel 320d's gezien met kapotte turbo's of brandstof pompen en er zijn er echt al veel de 'magische' 2 ton voorbij hoor...

Turbo en brandstofpomp van een diesel blijven een beetje 'what if' uitgaven naar mijn mening...

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 10 feb 2010, 16:10
door PIR3lly
Heb bovenstaande rekenvoorbeelden eens geprobeerd met een 330Cd en een 330Ci.
Kwam toch rond de 20000 km per jaar als omslagpunt (als de fabrieksopgaven qua gewicht en gemiddeld verbruik een beetje kloppen).

Re: Diesel vs Benzine

Geplaatst: 10 feb 2010, 16:13
door DJLeonardo
Vanos revisie is volgens mij meer een dingetje voor de oudere types en met name de :///m: maar dat kan ik mishebben. Misschien dat de turbo's van de e46 wat langer meegaan maar ik hoor het voor de "gemiddelde" diesel (en met name VAG) wel heel erg vaak. idd een "what if" scenario. Maar dat geld eingelijk voor bijna elke grote reparatie. Van de turbo weet je dan tenminste nog dat het vroeg of laat wel moet gebeuren. Heb ook even het berekeningtje gedaan en idd kom je wel onder de 15k uit. Dat verhaal van waardevast zijn is wel waar maar volkomen ten onrechte. De "kennis" dat een diesel langer meegaat komt nog uit de tijd dat er zonder turbo's en swirlflaps etc werd gereden. Als je met een 330d of een 330i identieke km's zou maken weet ik niet of de 330d het langer vol zou houden, mischien wel andersom.