Pagina 11 van 14

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 01 apr 2016, 20:16
door Mooggie
Sinds deze week helaas niet meer in het bezit van mijn 535d (kettingbotsing, total loss -_- ), maar hier nog even de statistieken na er 276 tankbeurten en ca. 190.000 km mee te hebben gereden.

Overall gemiddelde 1:12,9 (zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave van 1:12,5 dus)
Meest zuinige tank: 1:15,7
Minst zuinige tank: 1:11,3

Was echt 'best of both worlds' met lekker veel vermogen/koppel en (relatief) nog best zuinig ook! :duim:

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 02 apr 2016, 09:11
door Dutchlincoln
Ben het nu met een appje (fuelio) gaan bijhouden, in plaats van af te lezen. 1e resultaat (dus 2x tanken) is 1 op 13,25. Dat is dus 70% snelweg, de rest binnendoor en korte stukjes. standaard 530D LCI. Gemiddeld 20-30km boven max. snelhed (behalve bij trajectcontrole.. :whistle: )
Voordeel van het appje is dat ie ook gelijk van alles uitrekent, historie opbouwt, en dat je de bonnetjes weg kan kieperen. Er kunnen trouwens meerdere voertuigen ingevoerd worden, dus 1 app voor alles tegelijk :)

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 07:34
door FrankP_550i
Degids schreef:Mijn vorige auto was ook een LPG. Big smile aan de pomp inderdaad, maar je staat er dan ook wel heul vaak!
Ik had ook maar een 50 liter tank, omdat ik geen compromis wilde op het gebied van laadruimte.

Ik heb nog wel wat specifieke nadelen van LPG (hoeft niet op iedereen van toepassing te zijn):
- niet "after hours" tanken vond ik zelf een groot nadeel
- op vakantie in het buitenland moet je echt heel erg rekening houden met dat je LPG rijdt: beschikbaarheid van LPG, heel setje verloopnippels bij je hebben, in sommige armere landen is de kwaliteit van de LPG ook laag, dus goed je filters op tijd verwisselen. Als je door Oostenrijk reist om bijv. naar Kroatië te gaan, dan moet je dat echt heel goed plannen om niet zonder peut te komen zitten.
- je vrouw kan niet tanken (hahaha, dat zal per vrouw verschillen, maar mijn vrouw weigerde het om te proberen).

jouw argumenten "tegen" LPG zijn inmiddels - zo ze er ueberhaupt al waren - achterhaald;

ringtank van 69 ltr. past in mijn E60,
beveiliging van 80% eraf laten halen door de LPG inbouwer en hoppa 69 ltr tanken,
actieradius ( 550i ) ongeveer 465 km
LPG is in bijna geheel Europa goed verkrijgbaar
verbruik ligt bij mij ( zelf gemeten - de berekening van de auto zelf klopt voor geen meter) tussen de 1:7 en 1:8
1 ltr. LPG kost gemidd. € 0,56

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 08:02
door Quadrantz
Ik heb zo'n 7jr geleden een Octavia gehad op LPG (lease auto), was toen net begonnen met werken dus nog niet veel keuze ;). Naast het vaak bij de pomp staan toen heb ik ook veel start problemen gehad. Althans hij startte wel maar moest altijd gas bij geven.

@FrankP_550i: heb je weleens het verschil uitgerekend met een diesel? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Mijn 530D (gechipt naar 275pk) rijdt 1 op 14 en ik tank 1ltr voor € 0,99. Actieradius van ongeveer 1000km.

Wegenbelasting is een stukje hoger wel maar voor een paar tientjes verschil per maand zou ik liever een diesel rijden...

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 17:28
door Tjaam
Geweldig lpg had tig jaren terug Scorpio 2,4 op lpg, backfires luchtfilter aan gort, prachtig geluid haha, reed 1:6 airmiles!!

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 20:07
door Dutchlincoln
Nou moet ik toch even ingrijpen... :whistle:

Ik heb zelf een aantal amerikaanse oldtimers gehad (4 tegelijk max, nu nog 1 over dankzij Dhr. Frans Weekers..) en kan je verklappen dat er geen betere brandstof is dan LPG....
Backfires? Duuh, dat ligt aan je ontsteking, niet aan je gasinstallatie! Verkeerde bougies, Gap afstand niet goed, timing verkeerd, rotte bougiekabels, etcetera!
LPG verlangt simpelweg een uitstekende ontstekingsinstallatie! Daar worden Zoooooooveeeeel fouten mee gemaakt!!
(Ohja, ik heb inmiddels meer dan 30 installaties ingebouwd; ik weet waar ik het over heb denk ik...)

Modernere installaties zijn ze-ker erg goed, maar wel gevoeliger: het behoeft onderhoud en heeft een beperktere levensduur. Oude " ongeregelde" systemen zijn echt idiot-proof, mits goed aangelegd.
Elk half jaar een nieuw luchtfilter van een tientje, en je bent het ventje.
Veel mensen monteren ook de verdamper verkeerd, waardoor de sludge (olie residu van het raffinage-proces) achterblijft in je verdamper en deze (of minimaal het membraan) sloopt..

LPG gaat niet in de winter? Bull... Mijn yank startte perfect met -10! Echt, nog geen volledig rondje en hij liep! Sterker nog: benzinetank is er uit en er ligt 2x lpg tank in, en heeft geen carburateur meer. Nooit, maar dan ook nooit problemen gehad. Europa mee rondgereden! (aaargh... Zwitserland en lpg... Brrr...)
Mooie van LPG? Hoe hoger de compressie hoe meer energie je er uithaalt! Heerlijk klopvast!


LPG is perfect, maar veel installateurs zijn simpelweg onkundig... :gek:

Oh, ik heb zelf nu een 530D (erbij) overigens... :gekdoen:

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 20:09
door Mikkie
LPG kan heel lucratief zijn, maar het is ook weer een ander karakter. Net wat je wil. Qua prijs per km kom je vaak onderaan de streep op ongeveer hetzelfde uit als diesel. Tenzij je vaak in België kan tanken, waar de LPG op dit moment geen drol kost. Mrb en verzekering van een diesel zijn wat hoger, maar het voordeel is je actieradius. Met een beetje LPG-verbruik sta je twee keer zo vaak aan de pomp als met een diesel...

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 20:14
door tom_il
Grappig is dan dat België een diesel land is. LPG zie je weinig.

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 20:22
door Tjaam
LPG is voor mij synoniem met back fire, met officiële installaties in lease auto's, tenminste was in de jaren 90 mijn ervaring: scorpio dus, Alfa 75 en 155, gescheurde inlaatspruitstukken. Mazda 626 deed het slim, had een overdrukventiel in het inlaat kanaal, hoorde je af en toe een doffe boef, weer stukje binnenbekleding van de motor kap verschroeid, haha. Zal later vast beter techniek gekregen hebben.

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 08 apr 2016, 22:40
door Dutchlincoln
mmja... mijn autos zijn allen rond '79. Leeftijd zegt dus weinig. Zoals gezegd: backfire isontsteking.

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 09 apr 2016, 08:57
door FrankP_550i
Quadrantz schreef:Ik heb zo'n 7jr geleden een Octavia gehad op LPG (lease auto), was toen net begonnen met werken dus nog niet veel keuze ;). Naast het vaak bij de pomp staan toen heb ik ook veel start problemen gehad. Althans hij startte wel maar moest altijd gas bij geven.

@FrankP_550i: heb je weleens het verschil uitgerekend met een diesel? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Mijn 530D (gechipt naar 275pk) rijdt 1 op 14 en ik tank 1ltr voor € 0,99. Actieradius van ongeveer 1000km.

Wegenbelasting is een stukje hoger wel maar voor een paar tientjes verschil per maand zou ik liever een diesel rijden...

Backfires bij LPG is VERY old school; de laatste > 15 jaar is gebruikelijk dat een LPi systeem wordt toegepast (LPG wordt vloeibaar - Vialle - of in gas vorm ingespoten in het inlaat traject,vlak voor de inlaatpoort van de cilinderkop). Backfire is uitgesloten.

In kosten maakt het niet zo heel veel uit denk ik DIESEL of LPG. Een benzine motor blijft in mijn optiek altijd mooier lopen dan een diesel en ik houd van benzine motoren :driving:
Nadeel is idd de minder grote actieradius. Maar ja hoe vaak sta jij in de file per dag , per week etc. ? Met andere woorden wat maakt dat nu echt uit?
Oh ja vergeet het milieu niet!
LPG is één van de meest "schone" autobrandstoffen (is voor mij geen overweging hoor).

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 09 apr 2016, 17:46
door Dutchlincoln
Ik moet zeggen: actieradius vind ik wel een groot nadeel. Simpelweg omdat ik een hekel aan tanken heb denk ik. Daarom had ik ook samen 130L(netto) lpg er in, goed voor 450 a 500km.. :) Eerst 70L (netto), maar daar werd ik echt gek van...
Zelfs nu ik diesel bezoek ik de pomp pas na een indringende ploink en een benzinepompje in mijn dashboard... :whistle:

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 12 apr 2016, 08:40
door rens914
ehhh ? 130l en dan 450 km. dat is 1:3,5
jij moet een sprookjesboek gaan schrijven.
LPG is een schonere brandstof dan diesel, WB is een stuk goedkoper en per km rijd je een stuk voordeliger.
Ja je moet vaker tanken dan bij een diesel (bij mij netto 52 l en dat is goed voor 480 km) maar pompen zijn in het buitenland tegenwoordig overal te vinden.
En als bonus ! je hebt altijd nog een restant in je benzinetank voor extra kms.
Hogere onderhoudskosten ? kijk eens naar de levensduur van veel kleinere diesels. De motoren zijn zo compact en met een dermate hoge compressie dat ze vaak bij 100.000 al grote problemen geven.
Verstuivers die los komen, dieselpompen die de geest geven etc etc
Problemen opbergruimte ?. gewoon op de plaats van je reservewiel.
Toegegeven, sommige merken lopen niet zo fijn op lpg maar daar valt BMW zeker niet onder

Mn zoon was ook anti LPG. Hij is zelf werkplaatschef en APK keurmeester en zn statement was altijd: op gas moet je koken.
enfin, hij rijdt nu al jaren op LPG g3 en is blij met de inhoud van zn portemonnee.

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 12 apr 2016, 10:02
door FrankP_550i
helemaal mee eens; check de motorolie maar eens van een LPG benzine motor na 30.000 km of ueberhaupt het motorblok na vele kms trouwe dienst; brandschoon, dus blijvend optimale smering.

ik heb nog een variant op "GAS is om op te koken"; "Diesel is voor TRUCKS" (geintje hè!)

Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?

Geplaatst: 12 apr 2016, 12:14
door vpzeeman
Een 535d weegt ook ongeveer zo zwaar als een truck :P