E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler
Re: E46 330ci | project circuit | Ga ik 6 april halen? JAZEK
Top! Succes!

Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: E46 330ci | project circuit | Ga ik 6 april halen? JAZEK
Leooo schreef:ADS trackdays in Assen
Kom misschien nog wel even koekeloeren en anders veel succes!
Re: E46 330ci | project circuit |
Het was een mooi dagje, de remmen deden het perfect.
Wel tijd voor nieuwe bandjes..

Wel tijd voor nieuwe bandjes..

e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16 feb 2015, 19:45
Re: E46 330ci | project circuit |
Super.
Nog actie foto's?
Met wat voor een slickbandenmaat rij jij?
Nog actie foto's?
Met wat voor een slickbandenmaat rij jij?
Re: E46 330ci | project circuit |
Het zijn Dunlop 21 -62 x17 de consumenten maat is volgens mij 205/40 R 17.
Ik heb geen actie foto's
Helemaal niet bij stil gestaan vorige week;)
Ik heb geen actie foto's

e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit |
Ik heb toch nog twee semi actie foto's ontvangen van vrienden;)Vanreijmersdal schreef:Super.
Nog actie foto's?
Met wat voor een slickbandenmaat rij jij?


e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit |
Gisteren had ik eindelijk wat tijd om te kijken hoe hij er bij staat.
Mijn nieuwe EBC Yellowstuff blokken van de vooras zijn op;
Wel ga ik nu even naar HAWK blokken kijken, misschien dat die het langer uit houden omdat bijv de HT-14 beter tegen de hitte kan.
Daarnaast denk ik dat het verstandig is om toch maar piping aan te leggen naar mijn schijven om ze te koelen.
Jammer genoeg is er nog een ander probleem aan het licht gekomen;
Als ik hem rustig in de 1e versnelling wil zetten, vanuit stilstand, lijkt het net of ik de koppeling niet in heb (2e,3e,4e en 5e is geen probleem).
Zet je hem voor de 1e versnelling en duw je hem er snel in, is er niks aan de hand.
Ook hoorde ik de bak ratelen toen deze koud was, ik de koppeling in had en hij nog in de 2e versnelling stond. Zodra ik hem in z'n vrij zette was het geratel weg.
Ik denk dat ik de synchromeshen moet gaan vervangen.
Misschien dat het vliegwiel los zit maar ik kan me niet voorstellen dat de ARP bouten het hebben begeven.
Ik heb het geratel ook niet kunnen reproduceren.
Ik vind het erg vreemd dat dit bij de 1e versnelling gebeurt omdat ik nooit terug schakel naar de 1e versnelling op het circuit. Wel heeft de 1e versnelling ,in zijn 'straat leven', het zwaarder gehad dan de overige versnellingen en misschien icm de hitte ontwikkeling heeft het synchromesh van de 1e versnelling de geest gegeven.
Iemand een idee of heeft iemand dit probleem ook gehad?
Mijn nieuwe EBC Yellowstuff blokken van de vooras zijn op;


- Spoiler: Laat zien
Wel ga ik nu even naar HAWK blokken kijken, misschien dat die het langer uit houden omdat bijv de HT-14 beter tegen de hitte kan.
Daarnaast denk ik dat het verstandig is om toch maar piping aan te leggen naar mijn schijven om ze te koelen.
Jammer genoeg is er nog een ander probleem aan het licht gekomen;
Als ik hem rustig in de 1e versnelling wil zetten, vanuit stilstand, lijkt het net of ik de koppeling niet in heb (2e,3e,4e en 5e is geen probleem).
Zet je hem voor de 1e versnelling en duw je hem er snel in, is er niks aan de hand.
Ook hoorde ik de bak ratelen toen deze koud was, ik de koppeling in had en hij nog in de 2e versnelling stond. Zodra ik hem in z'n vrij zette was het geratel weg.
Ik denk dat ik de synchromeshen moet gaan vervangen.
Misschien dat het vliegwiel los zit maar ik kan me niet voorstellen dat de ARP bouten het hebben begeven.
Ik heb het geratel ook niet kunnen reproduceren.
Ik vind het erg vreemd dat dit bij de 1e versnelling gebeurt omdat ik nooit terug schakel naar de 1e versnelling op het circuit. Wel heeft de 1e versnelling ,in zijn 'straat leven', het zwaarder gehad dan de overige versnellingen en misschien icm de hitte ontwikkeling heeft het synchromesh van de 1e versnelling de geest gegeven.
Iemand een idee of heeft iemand dit probleem ook gehad?
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Blokken en bak problemen
Pfoh.. een setje Yellowstuffs op één dag..
Jou bakproblemen ben ik alleen niet bekend mee, ik heb alleen vaak last van dat ie niet van 2 naar 3 wil, dan moet ik eerst naar 4 voordat ie naar 3 kan..
Jou bakproblemen ben ik alleen niet bekend mee, ik heb alleen vaak last van dat ie niet van 2 naar 3 wil, dan moet ik eerst naar 4 voordat ie naar 3 kan..
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 330ci | project circuit | Blokken en bak problemen
Afgelopen donderdag was het weer eens tijd voor een ADS Trackday op TT-circuit Assen.
Na wat gestuntel van DPD (lees; remblokken terugsturen naar Engeland ipv een parcelshop in Utrecht) toch uiteindelijk net op tijd nieuwe Yellowstuff blokken weten te bemachtigen.
's ochtends nog even de blokken van de vooras en bakolie vervangen.
Nieuwe slicks er onder, oliepijl checken en op naar het circuit.
Eerste twintig minuten rustig de blokken ingereden, daarna kon het gas er op.
In ieder geval dat was het plan...
Na een paar snelle rondjes werd het echt heel erg warm in de auto.
Je kon de rolkooi amper aanraken zo warm, dus besloten we maar even 15 min pauze te houden.
Toen ik de auto stil zette liet ik de motor nog even draaien zodat er nog wat koeling zou zijn.
Maar ik hoorde een luid tikkend geluid onder de motorkap vandaan komen...
De kap open gedaan en ik zag een enorm oliespoor vanuit de stuurbekrachtiging reservoir komen.
En dat verschrikkelijke alarmerende geluid.....
https://www.youtube.com/watch?v=BtHb9aS ... e=youtu.be
Dus dat was meteen einde oefening.
Krukaslager? Kleppenstoter?
Ik heb nog nooit het blok uit elkaar gehaald, daarom zou ik ook niet goed kunnen beoordelen wat hier aan de hand is.
Jullie enig idee?
Ik heb de auto in ieder geval meteen naar de BMW specialist in Stadskanaal gebracht. Hij gaat er dit weekend naar kijken.
Na wat gestuntel van DPD (lees; remblokken terugsturen naar Engeland ipv een parcelshop in Utrecht) toch uiteindelijk net op tijd nieuwe Yellowstuff blokken weten te bemachtigen.
's ochtends nog even de blokken van de vooras en bakolie vervangen.
- Spoiler: Laat zien
Eerste twintig minuten rustig de blokken ingereden, daarna kon het gas er op.
In ieder geval dat was het plan...
Na een paar snelle rondjes werd het echt heel erg warm in de auto.
Je kon de rolkooi amper aanraken zo warm, dus besloten we maar even 15 min pauze te houden.
Toen ik de auto stil zette liet ik de motor nog even draaien zodat er nog wat koeling zou zijn.
Maar ik hoorde een luid tikkend geluid onder de motorkap vandaan komen...
De kap open gedaan en ik zag een enorm oliespoor vanuit de stuurbekrachtiging reservoir komen.
En dat verschrikkelijke alarmerende geluid.....
https://www.youtube.com/watch?v=BtHb9aS ... e=youtu.be
Dus dat was meteen einde oefening.

Ik heb nog nooit het blok uit elkaar gehaald, daarom zou ik ook niet goed kunnen beoordelen wat hier aan de hand is.
Jullie enig idee?
Ik heb de auto in ieder geval meteen naar de BMW specialist in Stadskanaal gebracht. Hij gaat er dit weekend naar kijken.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
DAMN... das niet zo mooi.
Tikkend geluid kan ik zo niet plaatsen. Oliereservoir van de stuurbekrachtiging wil er nog wel eens olie uitgooien als de O-ring van de draaidop erg verhard is. Heb ik ook gehad (welliswaar alleen zweten bij mij), maar heb toen een nieuwe dop gekocht (O-ring is niet los verkrijgbaar bij de dealer) en was mijn probleem opgelost.
Aan de andere kant heb jij een echt oliespoor...
Succes iig hoop echt dat je schade meevalt
Tikkend geluid kan ik zo niet plaatsen. Oliereservoir van de stuurbekrachtiging wil er nog wel eens olie uitgooien als de O-ring van de draaidop erg verhard is. Heb ik ook gehad (welliswaar alleen zweten bij mij), maar heb toen een nieuwe dop gekocht (O-ring is niet los verkrijgbaar bij de dealer) en was mijn probleem opgelost.
Aan de andere kant heb jij een echt oliespoor...
Succes iig hoop echt dat je schade meevalt
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Bij hoge temperaturen op het circuit kan het voorkomen dat de stuurbekrachtingsolie gaat koken en eruit geworpen wordt. Bij de s50 wordt er vaak een andere poelie op gezet.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Verder geen olie lampje dat brand?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16 feb 2015, 19:45
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Hmmm, dat is niet leuk. Ik hoop dat het meevalt.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Ik ben net gebeld door de BMW specialist en het volgende is er aan de hand;
Doordat de katalysator nog onder mijn auto zit kunnen de cylinders hun warmte niet goed kwijt wanneer de auto op race tempo rijdt tijdens een warme dag. Hierdoor zijn de kleppen van de 4e cylinder verbrand en schakelde de motor de 4e cylinder steeds uit wanneer het merkte dat het de compressie niet meer aan kon. Dit veroorzaakte het ratelende geluid.
Verder is er zover hij kon zien geen schade.
To do:
24 nieuwe kleppen installeren
Koppakking vervangen
katalysator verwijderen en pijp terug lassen
Motor management aanpassen voor een rijkere ontbranding, hierdoor zou de temperatuur omlaag gaan.
Morgen hoor ik een prijs maar het zal niet goedkoop zijn
Omdat het blok toch open moet en de kleppen moeten worden vervangen, zijn er nog upgrade tips?
In ieder geval ben ik blij dat er geen andere onderdelen kapot zijn.
Doordat de katalysator nog onder mijn auto zit kunnen de cylinders hun warmte niet goed kwijt wanneer de auto op race tempo rijdt tijdens een warme dag. Hierdoor zijn de kleppen van de 4e cylinder verbrand en schakelde de motor de 4e cylinder steeds uit wanneer het merkte dat het de compressie niet meer aan kon. Dit veroorzaakte het ratelende geluid.
Verder is er zover hij kon zien geen schade.
To do:
24 nieuwe kleppen installeren
Koppakking vervangen
katalysator verwijderen en pijp terug lassen
Motor management aanpassen voor een rijkere ontbranding, hierdoor zou de temperatuur omlaag gaan.
Morgen hoor ik een prijs maar het zal niet goedkoop zijn

Omdat het blok toch open moet en de kleppen moeten worden vervangen, zijn er nog upgrade tips?
In ieder geval ben ik blij dat er geen andere onderdelen kapot zijn.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Ok stappie verder dus. Hopelijk valt het qua Euris mee voor je
Met de verklaring kan ik nog steeds het tikkende geluid niet verklaren. Wat tikte ratelde er dan?
En wat is er met je SB-reservoir, is dat lek, of alleen de afdichtingsdop/schroef?
Met de verklaring kan ik nog steeds het tikkende geluid niet verklaren. Wat tikte ratelde er dan?
En wat is er met je SB-reservoir, is dat lek, of alleen de afdichtingsdop/schroef?
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!