Deze maar weer eens updaten.
Heerlijke maar bloedhete vakantie gehad bij Venetie in Italie. De wagen trok de 1700 kg zware caravan weer prima, al moet je natuurlijk wel rekening er mee houden dat dit geen snelheidsmonster is, maar redelijk in zijn toeren houden (meestal 3000-3500 toeren) als je een klim hebt en het gaat prima !
Op de heenweg was het qua temperatuur niet zo erg warm, hier dan ook weer net als vorig jaar geen enkel probleem.
Verbruik op de heenweg lag zelfs op de 1:7,6, wat ik toch wel heel erg netjes vond, ik denk dat de laatste beurt met de toevoegingen in combinatie met het tanken van de betere brandstoffen, een behoorlijk verschil maakt. Vorig jaar kwam ik volgens mij op de 1:6,5 of 6,4 uit.
Op de camping nog een probleempje met het panodak, deze wilde vanuit de mantelstand weer niet sluiten
Na heel erg veel keer proberen, 30-40 keer, de moed bijna opgegeven en Gijsbertsen gebeld, die zelfs op een druk moment waar iedereen de telefoon zou laten gaan, toch opnam en me probeerde te helpen met wat tips. Ik stond op het punt om hem maar handmatig te sluiten maar dacht, goh, laat ik nog eens wat rommelen. De windvanger, zo noem ik hem maar even, die voor het 2e dak zit, paar keer op en neer bewogen en nog eens geprobeerd, voilà, hij deed het weer, wat nou precies de oorzaak was weet ik niet
Bij terugkomst maar weer eens onder laten nemen en laten schoonmaken en smeren, werkt prima weer, voorlopig hoop ik.
De terugreis was iets spannender, met een gemiddelde temperatuur van 35 graden had ik de eerste dag een melding oververhitte motor, blijft deze melding komen ga dan zo spoedig mogelijk naar de dichtstbijzijnde BMW dealer of zoiets stond er. Nou, daar begon mijn hart even sneller te kloppen
Ik moest nog ca. 200 meter een hele zware klim verder op voordat hij het weer makkelijker zou krijgen. Gelukkig had ik al behoorlijk ervaring met een andere wagen die dit probleem regelmatig had door een kapotte viscovin en bleef kalm. Ik kon twee dingen doen, sowieso langzamer rijden natuurlijk, maar of met meer toeren, hoger koppel, makkelijker voor de wagen dacht ik, of lager in de toeren en nog veel langzamer. Ik reed toen met ongeveer 3500 toeren en heb ervoor gekozen om heel erg langzaam achter een vrachtwagen te gaan kruipen en met 2200-2300 toeren te rijden. Dit pakte meteen goed uit, de melding verdween na ca. 5 seconden, few, dat was even spannend hahahahaha.
Natuurlijk had ik er daarna een hard hoofd in, er zouden nog veel van dit soort hellingen komen. De resterende 4 uur op die dag ben ik zoveel mogelijk met 2000-2500 toeren omhoog gegaan, met af en toe naar de 3000-3500 toeren en 1 of 2 keer met 4500-5000 toeren, wat ik op de heenweg overigens regelmatig deed.
De rest van de dag is de melding niet meer terug gekomen en ook de 2e dag geen last meer gehad gelukkig.
Thuis gekomen uitgelezen en geen enkele storing er in.
Ik sta nu wel op het punt om de koeling te gaan aanpassen, of een andere type waterpomp, er schijnt er eentje te zijn met een hogere pompcapaciteit, of de koelvin/radiator aanpassen. Ook schijnt er nog industriële koelvloeistof te bestaan waardoor het verschil 10 graden ten gunste wordt.
Ik ben daar nog niet over uit.
Het uiteindelijke verbruik bedroeg na 3500 km 1:7,5 waar ik toch wel zeer tevreden mee ben.
Tevens heeft de wagen geen druppel olie verbruikt, en dat is toch wel heel erg netjes !
Nou, succes met het lezen van dit verhaal hahahaha
Oja, 8 september staat de wrap op het programma
- Edit:
- Tevens vlak na de vakantie het rubber van het dak laten vervangen door de verbeterde versie, man, wat een verschil ! Heerlijk rijden weer zo zonder die ruis