Even de tijd gehad om het een en andere uit te zoeken / berekenen.
Toen ik de E46 328i uit 1999 kocht was ik bang dat deze mij veel meer geld zou gaan kosten als zijn voorganger, een Alfa Romeo 2.0TS 16V echter dat bleek niet helemaal waar te zijn: ik het de diverse onkosten bijgehouden en dergelijke bijgehouden en de cijfers spreken voor zich.
BMW gekocht in augustus 2012 oftewel
28 maanden in mijn bezit.
Situaties en gegevens:
- Km-stand bij aankoop = 128.000 km
- Km-stand tot op heden = 168.000 km
- Gereden afstand in 28 maanden = 40.000 km
- Gemiddeld per maand = 1.430 km waarvan er 1.230 km woon/werkverkeer zijn en 200 km prive
- 20 km éénbaansweg met 2 rijstroken (80km/u), 36 km tweebaansweg met 2 rijstroken (80km/u)
- Onderweg 14 stoplichten, 1 flitspaal en vaak flitswagens langs de weg.
Het verbruik van de auto heb ik nu al diverse keren bijgehouden en kan met zekerheid vertellen dat de bordcomputer het goed doet en aan geeft: zowel volgetankt om deze bij nog 100 km te rijden weer vol te tanken.
Het gemiddelde ligt op = 8,2 a 8,4 lt op de 100 km oftewel 1 lt op de 12 km.
Op langere afstanden ligt het nog lager terwijl de snelheid hoger is, zeker als je CC inschakeld.
Laten we hierbij een gemiddelde van €.1,50 euro per liter aanhouden (was 1,68 en is nu 1,37)
1.430 km deel 12 = 120 lt benzine a €.1,50 euro per liter = €. 180,= euro per maand
Wegenbelasting per maand = €. 61,= euro per maand
Verzekering per maand = €. 38,= euro per maand
VASTE LASTEN = €. 7.812,= euro
Wat waren de onkosten die ik heb gehad in de afgelopen 28 maanden?
- €. 500,= euro - 4 nieuwe Hankook banden waarvan de helft door de verkopende partij werd betaald
- €. 350,= euro - Vanos revisie (automonteur gedaan)
- €. 100,= euro - Katalysator gelast (automonteur gedaan en deels mijn persoontje ivm demontage)
- €. 125,= euro - 6 nieuwe Bosch bougie's en radiateurslang rechts onderin (zelf gedaan)
- €. 225,= euro - 4 nieuwe remschijven en remblokken (zelf gedaan)
- €. 350,= euro - 2 nieuwe voorste draagarmen + uitlijnen (automonteur gedaan, zelf geen tijd)
- €. 100,= euro - 1 nieuwe bobine (automonteur)
- €. 275,= euro - 2 nieuwe spanrollers, 1 nieuwe geleiderol, 2 nieuwe riemen en 2 banden balanceren (automonteur)
TOTALE ONKOSTEN = €. 2.025,= euro
OVERZICHT = €. 7.812,= eruo plus €. 2.025 euro = €. 9.837,= euro in 28 maanden.
Via werkgever een vergoeding woon/werkverkeer van €. 125,= euro per maand
€. 125,= euro maal 28 maanden = €. 3.500,= euro
€. 9.837,= euro (totale onkosten)
€. 3.500,= euro (vergoeding werkgever)
------------------
€. 6.337,= euro (eigen uitgave) deel 28 maanden =
€. 226,= euro per maand
Kijk ..... je weet van te voren dat als je een oudere auto koopt je tegen bepaalde onkosten gaat lopen die te wijten zijn aan ouderdom of slijtage. Ik ben de 4de eigenaar van deze auto en ken de 3de eigenaar die er heel zuinig om was en de auto goed onderhield (zoon van de garagehouder), daarvoor was de auto van een 40 jarige militair die er niet echt veel in heeft gereden (geimporteerd 12-2009 met 86.500 km wat op neer komt dat de laatste 2 eigenaren deze 32 maanden hebben gedeeld, zo ook de 41.500 km die ermee gereden is). De duitse eigenaar heeft deze auto ruim 10 jaar lang gehad en niet meer dan de bewuste 86.500 km ermee gereden (onderhoudsboekje en TUV rapporten bewijzen dat).
Mijn oude Alfa Romeo 156 2.0TS 16V was van 1998 en deze was ook geimporteerd vanuit Duitsland in 2004 met een km-stand van 90.000 km toen ik haar kocht. Deze heb ik 8,5 jaar lang gehad en met een km-stand van 235.000 km van de hand gedaan (3 maal op vakantie in Italie geweest, goed voor 10.000 km).
Was deze duurder dan de BMW die ik nu heb?
Ja, om 2 redenen:
- de auto reed gemiddeld 1:10
- ik tankte RON98 wat motorisch beter was en ook beter voelde gezien de chiptuning
Ik hoop dat de BMW nog jaren in mijn bezit zal blijven want ik moet eerlijk bekennen dat het fantastisch rijdt.
Ik weet dat als je de auto netjes warm rijdt, het normale onderhoud doet zonder er teveel aan te willen besparen en deze niet als een gek gaat belasten, je er jaren nog plezier aan kan beleven, ondanks de leeftijd.
Wat ik allemaal heb gedaan en veranderd aan de Alfa Romeo ga ik zeker niet doen met de E46, misschien ooit 17" eronder maar voorlopig ben ik met de 16" ook zeer te spreken, minder last van mijn rug bij wat langere ritten (de Alfa Romeo was verlaagd en had 19" velgen/banden).
Misschien een lang verhaal maar het geeft mij ook een goed inzicht in het e.e.a.