E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Waarom ga je niet meteen voor een spaghetti spruitstuk icm racekats? Betere flow, betere sound, en ziet er ook nog is griwelijk uit
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Erg vaag verhaal. Vrienden van mij rijden endurance met een 330i, tot aan de 24h. Het tempo ligt erg hoog, ook met kat. Ding blijft gewoon goed lopen.Leooo schreef:Ik ben net gebeld door de BMW specialist en het volgende is er aan de hand;
Doordat de katalysator nog onder mijn auto zit kunnen de cylinders hun warmte niet goed kwijt wanneer de auto op race tempo rijdt tijdens een warme dag. Hierdoor zijn de kleppen van de 4e cylinder verbrand en schakelde de motor de 4e cylinder steeds uit wanneer het merkte dat het de compressie niet meer aan kon. Dit veroorzaakte het ratelende geluid.
Verder is er zover hij kon zien geen schade.
To do:
24 nieuwe kleppen installeren
Koppakking vervangen
katalysator verwijderen en pijp terug lassen
Motor management aanpassen voor een rijkere ontbranding, hierdoor zou de temperatuur omlaag gaan.
Morgen hoor ik een prijs maar het zal niet goedkoop zijn
Omdat het blok toch open moet en de kleppen moeten worden vervangen, zijn er nog upgrade tips?
In ieder geval ben ik blij dat er geen andere onderdelen kapot zijn.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16 feb 2015, 19:45
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Ik zat nog even een stukje terug te lezen m.b.t. je remblokken en toen viel mij op dat bij jou de spatplaten achter de remschijven er nog op zitten. Deze houden heel veel warmte vast en er kan bijna geen koeling bij komen.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
@Vanrijmersdal, klopt ik had ze er eigenlijk al af moeten halen.
Ik wil er eigenlijk dit mee gaan doen;
@Dutchie,
Ik ga niet meteen weer een flinke investering doen omdat ik een nette E91 325d/330d bj. >2009 uit Duitsland wil gaan halen. Daarna ga ik weer meer budget maken voor mijn tracktool... Ik hou jouw geblazen motor plannen goed in de gaten;)
@Eduard,
Ik heb nog niet naar het SB-reservoir kunnen kijken. De auto staat nog steeds bij de specialist in Groningen, hij werkt nagenoeg gratis aan mijn auto, dus het gaat tussen klusjes door (of te wel langzaam).
@Erik-328,
Ik deel je vraagtekens, ik heb de kop nog niet met mijn eigen ogen gezien. Wel heeft het blok bijna 300k op de teller. Ik vind het dus ook niet erg raar dat een onderdeel het gaat begeven. Aan de andere kant zou het blok wel goed op temperatuur moeten kunnen blijven draaien met een katalysator in het spruitstuk. Hoeveel km heeft de endurance race E46 330i er op zitten?
Ik wil er eigenlijk dit mee gaan doen;
@Dutchie,
Ik ga niet meteen weer een flinke investering doen omdat ik een nette E91 325d/330d bj. >2009 uit Duitsland wil gaan halen. Daarna ga ik weer meer budget maken voor mijn tracktool... Ik hou jouw geblazen motor plannen goed in de gaten;)
@Eduard,
Ik heb nog niet naar het SB-reservoir kunnen kijken. De auto staat nog steeds bij de specialist in Groningen, hij werkt nagenoeg gratis aan mijn auto, dus het gaat tussen klusjes door (of te wel langzaam).
@Erik-328,
Ik deel je vraagtekens, ik heb de kop nog niet met mijn eigen ogen gezien. Wel heeft het blok bijna 300k op de teller. Ik vind het dus ook niet erg raar dat een onderdeel het gaat begeven. Aan de andere kant zou het blok wel goed op temperatuur moeten kunnen blijven draaien met een katalysator in het spruitstuk. Hoeveel km heeft de endurance race E46 330i er op zitten?
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Rond de 200.000 en een 6 uur race op Zandvoort. Gaan er zelfs een 24u mee rijden
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Ik heb eindelijk een prijsopgave gekregen.
Hij legde uit dat het verstandig zou zijn om alle onderdelen behalve de krukas/zuigers/lagers te vervangen.
En dat zou neer komen op 4500 euro. De goedkopere variant kwam neer op 2500 euro.
Ik ben zeker blij dat hij er naar heeft gekeken maar het blijkt dat hij de kop er zelf nog niet vanaf heeft gepakt. Of te wel de diagnose is niet echt ergens op gebaseerd.
Ik ga denk ik het blok gewoon zelf uit elkaar trekken om eerst maar eens te kijken wat er nou echt aan mankeert.
Een ding is wel zeker, dit jaar ga ik niet meer het circuit op gezien mijn beschikbare tijd om te sleutelen
De BMW specialist vertelde mij wel dat het loshalen van de Vanos geen probleem zou zijn maar het terugzetten wel, daar zou speciaal gereedschap voor nodig zijn. De rest zou ik ook prima zelf kunnen.
Wat zouden jullie doen?
- Dure reparatie
- Goedkopere reparatie
- Zelf proberen en we zien wel waar het schip strand
- Ander blok + aandrijflijn
Hij legde uit dat het verstandig zou zijn om alle onderdelen behalve de krukas/zuigers/lagers te vervangen.
En dat zou neer komen op 4500 euro. De goedkopere variant kwam neer op 2500 euro.
Ik ben zeker blij dat hij er naar heeft gekeken maar het blijkt dat hij de kop er zelf nog niet vanaf heeft gepakt. Of te wel de diagnose is niet echt ergens op gebaseerd.
Ik ga denk ik het blok gewoon zelf uit elkaar trekken om eerst maar eens te kijken wat er nou echt aan mankeert.
Een ding is wel zeker, dit jaar ga ik niet meer het circuit op gezien mijn beschikbare tijd om te sleutelen
De BMW specialist vertelde mij wel dat het loshalen van de Vanos geen probleem zou zijn maar het terugzetten wel, daar zou speciaal gereedschap voor nodig zijn. De rest zou ik ook prima zelf kunnen.
Wat zouden jullie doen?
- Dure reparatie
- Goedkopere reparatie
- Zelf proberen en we zien wel waar het schip strand
- Ander blok + aandrijflijn
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Eerst maar is kijken wat er echt aan de hand is. ben je daar achter, dan lekker zelf fixen
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
doe anders ook een olie sample naar het lab toe sturen! daar kan je bijna alles uit herleiden.
er is een lijst met welke metalen e.d. bij welk deel van de motor horen. daardoor kan je zelf een volledige interne diagnose doen van een motor zonder hem uit elkaar te hoeven trekken. en zelfs vaststellen of een motor nog te redden is! of dat je nieuwe wande enzo erin moet gaan zetten
er is een lijst met welke metalen e.d. bij welk deel van de motor horen. daardoor kan je zelf een volledige interne diagnose doen van een motor zonder hem uit elkaar te hoeven trekken. en zelfs vaststellen of een motor nog te redden is! of dat je nieuwe wande enzo erin moet gaan zetten
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Zal ik het blok er helemaal uit halen of alleen de kop er af halen?
@Lucasc, naar welk lab? Ik heb gezocht op internet maar ik kon niks voor particulieren en auto's vinden
@Lucasc, naar welk lab? Ik heb gezocht op internet maar ik kon niks voor particulieren en auto's vinden
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
onafhankelijk chemi lab zijn er een aantal van in nl. doen meen ik een "spectrum" analyse
en ik zie dat total het tegenwoordig ook doet! http://www.total.nl/pro/smeermiddelen/a ... /anac.html
en ik zie dat total het tegenwoordig ook doet! http://www.total.nl/pro/smeermiddelen/a ... /anac.html
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Na wat inspirerende woorden van Lucasc ga ik gewoon zaterdag het blok eruit halen.
Ook ga ik er toch maar een ander spruitstuk er op zetten.
Ik zie veel mensen gaan voor Schmiedman spruitstukken. Echter wil ik graag het bestaande middenstuk en einddemper blijven gebruik ivm tegendruk en kosten. Alleen vraag ik mij af of dit gaat passen zonder zelf piping aan te moeten leggen.
Zijn er nog mensen die andere spruitstukken hebben gebruikt?
Bijvoorbeeld zoiets?
http://www.europartsonline.com/bimmerbr ... e-headers/
Ook ga ik er toch maar een ander spruitstuk er op zetten.
Ik zie veel mensen gaan voor Schmiedman spruitstukken. Echter wil ik graag het bestaande middenstuk en einddemper blijven gebruik ivm tegendruk en kosten. Alleen vraag ik mij af of dit gaat passen zonder zelf piping aan te moeten leggen.
Zijn er nog mensen die andere spruitstukken hebben gebruikt?
Bijvoorbeeld zoiets?
http://www.europartsonline.com/bimmerbr ... e-headers/
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 22:08
Re: E46 330ci | project circuit | Motorproblemen
Goedendag
ik ben nieuw hier zal me ook even voorstellen in het voorstel topic.
Ik ben Jeffrey 31 jaar.
Werkzaam als automonteur tevens 6 jaar bij BMW gewerkt momenteel in de 4x4.
Sinds kort ook een 330ci in bezit die ik ook wat wil aanpassen om er mee te gaan driften maar low budget en het blijft ook mij privé auto waar ik ook lange ritten mee moet kunnen maken.
Wat super netjes gedaan allemaal aan jou 330ci
Ik wil jullie alvast erg bedanken voor alle informatie die hier te vinden is erg nuttig.
Zelf heb ik nog wel iets toe te voegen mits nog niet bekend maar had het niet voorbij zien komen.
Bij turnermotorsport staat een complete beschrijving over het verstevigen van de achteras bevestiging van een e46:
http://www.turnermotorsport.com/p-91-e4 ... t-kit.aspx
Daar staat een link naar een installatie instructie tevens bieden hun een complete verstevigingsset aan die je dan kan monteren.
Ik was hier zelf ook naar opzoek omdat ik bekend ben met de problemen wat betreft het uitschuren van bevestigings punten van een achteras van BMW.
Verder wat betreft de vanos volgens mij is dat niet zo spannend meer tegenwoordig ik zal het even moeten bekijken voor je in TIS en kan het je eventueel wel toesturen mits interesse.
Vroeger moest je het nog met perslucht controleren of de uitslag voldoende was en de nokkenas dus maximaal versteld wordt volgens mij is dat bij de m54 vervallen.
Misschien is het nog raadzaam om meteen de ringen te vervangen van de vanos verstellers hier kan je daar wat info over krijgen:
http://www.beisansystems.com
Aan de andere kant denk ik als je geen problemen hebt waarom zou je het dan doen.
Ligt de motor al uitelkaar? Zo niet gooi er is een bekertje ATF in is het tikken dan weg heb je last van een defecte klepstoter ik vind het verhaal van je kat die dichtzit niet vreemd dat komt vaker voor bij BMW en kan ook goed een oorzaak zijn waardoor alles te heet wordt. Wat ik wel raar vind is dat een cilinder uitschakeling een tik veroorzaakt dat kan ik niet verklaren.
Groetjes en nogmaals alle alvast bedankt voor de vele info in dit topic
ik ben nieuw hier zal me ook even voorstellen in het voorstel topic.
Ik ben Jeffrey 31 jaar.
Werkzaam als automonteur tevens 6 jaar bij BMW gewerkt momenteel in de 4x4.
Sinds kort ook een 330ci in bezit die ik ook wat wil aanpassen om er mee te gaan driften maar low budget en het blijft ook mij privé auto waar ik ook lange ritten mee moet kunnen maken.
Wat super netjes gedaan allemaal aan jou 330ci
Ik wil jullie alvast erg bedanken voor alle informatie die hier te vinden is erg nuttig.
Zelf heb ik nog wel iets toe te voegen mits nog niet bekend maar had het niet voorbij zien komen.
Bij turnermotorsport staat een complete beschrijving over het verstevigen van de achteras bevestiging van een e46:
http://www.turnermotorsport.com/p-91-e4 ... t-kit.aspx
Daar staat een link naar een installatie instructie tevens bieden hun een complete verstevigingsset aan die je dan kan monteren.
Ik was hier zelf ook naar opzoek omdat ik bekend ben met de problemen wat betreft het uitschuren van bevestigings punten van een achteras van BMW.
Verder wat betreft de vanos volgens mij is dat niet zo spannend meer tegenwoordig ik zal het even moeten bekijken voor je in TIS en kan het je eventueel wel toesturen mits interesse.
Vroeger moest je het nog met perslucht controleren of de uitslag voldoende was en de nokkenas dus maximaal versteld wordt volgens mij is dat bij de m54 vervallen.
Misschien is het nog raadzaam om meteen de ringen te vervangen van de vanos verstellers hier kan je daar wat info over krijgen:
http://www.beisansystems.com
Aan de andere kant denk ik als je geen problemen hebt waarom zou je het dan doen.
Ligt de motor al uitelkaar? Zo niet gooi er is een bekertje ATF in is het tikken dan weg heb je last van een defecte klepstoter ik vind het verhaal van je kat die dichtzit niet vreemd dat komt vaker voor bij BMW en kan ook goed een oorzaak zijn waardoor alles te heet wordt. Wat ik wel raar vind is dat een cilinder uitschakeling een tik veroorzaakt dat kan ik niet verklaren.
Groetjes en nogmaals alle alvast bedankt voor de vele info in dit topic
Re: E46 330ci | project circuit | Nieuwe aankoop!
Bedankt voor de info Jeffrey2309!
Het blok ligt op dit moment al een maand half uit elkaar;
Dit weekend heb ik gelukkig 2 hele dagen de tijd om er aan te werken
Daarnaast ben ik ook sinds gisteren de trotse eigenaar van een E91 325d
Wanneer ik hem op kenteken heb staan zal ik wat betere foto's maken (en hem ook op het juiste forum introduceren;))
Het blok ligt op dit moment al een maand half uit elkaar;
Dit weekend heb ik gelukkig 2 hele dagen de tijd om er aan te werken
Daarnaast ben ik ook sinds gisteren de trotse eigenaar van een E91 325d
Wanneer ik hem op kenteken heb staan zal ik wat betere foto's maken (en hem ook op het juiste forum introduceren;))
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Nieuwe aankoop!
Netjes man!! Als je je vanos gereviseerd wilt hebben met een nette anti ratel kit kan ik je wel doorverwijzen naar iemand. Hoever heb je je motor al uit elkaar? Want je cilinderkop zelf is natuurlijk een grote ristrictie in de flow. Dus als je naar meer vermogen op zoek bent kan ik je wel een heel eind op weg helpen.
Re: E46 330ci | project circuit | Kop er af!
Na flink lang zoeken, eindelijk de laatste bout er uit kunnen halen.
Ik had niet gedacht dat de bout van de kettingspanner tot in het onderblok zou reiken.
Zo zien de kleppen er uit;
Cylinder 1:
De compressie was voor alle cylinders beneden niveau en cylinder 4 was helemaal laag. (waardes weet ik niet, dit had de specialist een paar maanden geleden al gechecked)
We hebben er even snel remreiniger in gedaan (we hadden even geen benzine) en binnen 5 minuten waren cylinder 5 en 4 al flink gezakt.
Alle kleppen waren flink ingezakt, er zitten kuiltjes aan de randen van de kleppen.
De specialist gaat de kop uit elkaar trekken en kijken wat te doen.
Maar voordat dit gebeurd ga ik komende week even met hem het onderblok bekijken zodat hij kan kijken of er misschien nog meer aan de hand is. Het zou zonde zijn om de kop flink aan te pakken, hem weer aan de praat krijgen en over een paar weken dat het onderblok kapot gaat.
Ik zit er aan te denken om de kop wel te laten flowen etc maar niet meteen voor erg veel vermogen te gaan. Op het moment is het budget wat strakker dus ik ga plezier hebben met 250/260 pk. De kop wil ik gewoon weer werkend hebben en over een jaar of 3 komt er misschien wat leuks op.
Ook heb ik meteen de airco en verwarming verwijderd (wat een k*t klus)
Niet de airco compressor maar voornamelijk de plastic kappen en verwarming in de cabine;
Wie heeft er eerder een plug gemaakt voor een radiator?
Ik zat er aan te denken om de huidige aansluiting in de pijp dicht te lassen en zo een plug creëren.
Ik had niet gedacht dat de bout van de kettingspanner tot in het onderblok zou reiken.
Zo zien de kleppen er uit;
Cylinder 1:
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
De compressie was voor alle cylinders beneden niveau en cylinder 4 was helemaal laag. (waardes weet ik niet, dit had de specialist een paar maanden geleden al gechecked)
We hebben er even snel remreiniger in gedaan (we hadden even geen benzine) en binnen 5 minuten waren cylinder 5 en 4 al flink gezakt.
Alle kleppen waren flink ingezakt, er zitten kuiltjes aan de randen van de kleppen.
De specialist gaat de kop uit elkaar trekken en kijken wat te doen.
Maar voordat dit gebeurd ga ik komende week even met hem het onderblok bekijken zodat hij kan kijken of er misschien nog meer aan de hand is. Het zou zonde zijn om de kop flink aan te pakken, hem weer aan de praat krijgen en over een paar weken dat het onderblok kapot gaat.
Ik zit er aan te denken om de kop wel te laten flowen etc maar niet meteen voor erg veel vermogen te gaan. Op het moment is het budget wat strakker dus ik ga plezier hebben met 250/260 pk. De kop wil ik gewoon weer werkend hebben en over een jaar of 3 komt er misschien wat leuks op.
Ook heb ik meteen de airco en verwarming verwijderd (wat een k*t klus)
Niet de airco compressor maar voornamelijk de plastic kappen en verwarming in de cabine;
Wie heeft er eerder een plug gemaakt voor een radiator?
Ik zat er aan te denken om de huidige aansluiting in de pijp dicht te lassen en zo een plug creëren.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.