Pagina 13 van 18

Re: E46 330ci | project circuit | Nieuwe aankoop!

Geplaatst: 10 aug 2015, 11:57
door Vanreijmersdal
Waar heb je die plug voor nodig?
Ik ga er vanuit dat je de airco en de verwarming weg hebt gehaald om het niet meer terug te zetten toch?

Re: E46 330ci | project circuit | Nieuwe aankoop!

Geplaatst: 10 aug 2015, 13:17
door lucasc
waarom heb je niet gewoon de hele motor er uit getrokken ? :O :p
wel goed zuur man.... hoop dat je alles weer een beetje op de rit krijgt en weer lekker kan gassen met die 3 liter :D

Re: E46 330ci | project circuit | Nieuwe aankoop!

Geplaatst: 16 aug 2015, 08:02
door Leooo
@ Vanreijmersdal, Ik ga inderdaad de airco en verwarming niet meer terugplaatsen. Maar dan zit er toch een leiding niet aangesloten in je radiator en kop? Het lijkt mij dat daar een soort van plug in moet.

@lucasc ja halverwege dacht ik, tja dat was misschien wel handig geweest:P

De kop is uit elkaar gehaald (door de BMW specialist) en de status is als volgt;
Klepstoters 4e cylinder kapot
Overige klepstoters zijn ook niet helemaal meer 100%
Geleiders zijn iets ruimer dan normaal maar nog binnen de marges
Kleppen zijn doorgezakt

Wat er nu gaat gebeuren is het volgende:
Alle klepstoters vervangen (a 28 euro per stuk :bang: )
Klepzittingen bewerken
Kleppen bewerken
In-en-uitlaatpoorten bewerken
Nieuwe kopbouten
Pakkingsset met extra dikke koppakking

Duur grapje...... maar het kon erger

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 16 aug 2015, 12:09
door Vanreijmersdal
Ik heb zelf ook het complete airco- en verwarmingssysteem verwijderd.

De airco is een gesloten systeem, dus als je de kachelunit in de auto, alle leidingen, aircopomp+ steun en de aircoradiateur verwijderd, is je complete airco systeem compleet verwijderd. Hiervoor hoef je dan dus ook geen pluggen te maken.

M.b.t. je verwarming. Deze zit in het zelfde circuit als je koelsysteem.
Als je de kachelunit uit de auto verwijderd zitten daar 2 slangen aan. Een heen- en retourslang. Deze moet je volgen onder de motorkap en komen volgens bij beide aan de rechterkant onder de motorkap uit (rechterkant als je voor de auto staat). Daar komen de slangen op een regelunit.
Afbeelding
Zie plaatje, waar het op neerkomt is dat je regelunit met nummer 2 en slang 3 verwijderd en dat je slang 1 en 5 op elkaar aansluit.
Slang 1 en 5 kon ik verbinden met de bestaande slangen en een koppelstuk. Je kan bij de raceshop een koppelstuk met 2 kragen hiervoor krijgen.
Plaatje als voorbeeld Afbeelding
Omdat ik op zondag aan het klussen was heb ik het onderstaande bij de bouwmarkt gehaald. Dan moet je wel met schroefdraad halen anders kan de slang en vanaf glippen. Dan haal je de moeren er af, slangen er omheen, aanknijpen met de slangklemmen en klaar. Ik heb er nu 1 keer mee op het circuit gereden en dat blijft goed.
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 23 okt 2015, 21:11
door Leooo
Ik ben een tijdje niet meer actief geweest op het e46 forum maar ik heb net weer wat leuks opgehaald :gekdoen:
Afbeelding
Er is aardig wat van de kop afgehaald om de compressie te verhogen :whistle:
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Het wordt alleen pas januari voor dat ik er tijd voor heb :bang:

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 24 okt 2015, 10:24
door Vanreijmersdal
Dat zijn wel serieuze ondernemingen. Wel goed dat je er mee doorgaat.

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 02 dec 2015, 22:01
door Jeffrey2309
Moet je nog iets aan je timing doen aangezien je kop flink gevlakt is?
Is je ketting nog wel volledig in orde geen rek?

Ik ben eventueel geintresseerd in je kachelkraan nummer 2 als je die los verkoopt?
Ik heb het vermoeden dat die bij mij regelmatig blijft hangen.

Succes met de opbouw.

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 03 dec 2015, 07:01
door Joshuwawa
Goed bezig zeg! Erg veel werk, weet er alles van.. maar het zal zeker lonen ;)

Heb je idd geen grotere veer nodig in je kettingspanner nu er zoveel af is?

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 04 dec 2015, 15:31
door Leooo
@ Jeffrey 2309,

De kachelkraan mag je gratis op komen halen, het enige is dat ik alles in een loods heb staan waar ik pas weer rond oud en nieuw weer in de buurt ben.Dus als je zo lang kan wachten mag je hem hebben.

Ik zou alleen niet weten of ik een grotere veer voor de kettingspanner nodig heb. Iemand hier ervaring mee? Ik heb mijn BMW specialist er niet over gehoord. Ik zal ze de vraag eens stellen.

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 08 dec 2015, 22:16
door lucasc
Als je je distributie gewoon netjes klokt ipv de standaard methode te gebruiken komt dat wel in orde. Hoeveel heb je eraf laten halen en wat voor finish zit op het vlak?

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 16 dec 2015, 18:00
door Jeffrey2309
Hey Leo,

Ik heb geduld en zou hem graag eens bij je ophalen alvast bedankt.
Ik weet niet zeker of het de kachelkraan is het kan ook de aansturing zijn vandaar dat ik hem niet meteen nieuw wil bestellen.

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 02 jan 2016, 11:06
door Leooo
Ik heb eindelijk een middagje kunnen sleutelen.
Kop zit er weer op
Vanos gereviseerd met anti ratel kit + nieuw rubber.
Jammer genoeg heb ik niet genoeg tijd gehad om alles brand schoon te maken, ik heb mij moeten beperken tot alleen de contactoppervlakten van de pakkingen.
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
De kop ging er niet vlekkenloos op, eerst heb ik het geprobeerd zonder motortakel, en dat ging fout, ik heb heb rubber op de pakking een klein beetje beschadigd :bang: Daarna toch maar die lompe motortakel in de garage gesleept en toen ging het vrij makkelijk.
De kopbouten gingen er erg makkelijk in afgezien van het feit dat ik geen dop had die dun genoeg was om de laatste slag van 90 graden te maken. dus er moest wat gefabriceerd worden;
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Ik heb de uitlaat niet gemonteerd voordat de kop op zijn plek zat, dit ivm de kans op beschadigingen van de pakking etc.
Maar daar heb ik denk ik nu al spijt van. Want ik kwam er ook achter dat ik bij het demonteren van de spruitstukken een aantal draadeindes er uit heb gedraaid :bang:
Afbeelding
Iemand hier een goed idee voor?

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 02 jan 2016, 11:12
door Vanreijmersdal
Maar waar loop je nu tegen aan dan? Die draadeinden kan je toch terug plaatsen?

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 02 jan 2016, 14:54
door lucasc
snap precies wat je bedoel! haal eigenlijk altijd de motor eruit om die reden.... dan hang ik ze terug met alles erop en eraan (Y).
maar met een klein rateltje en wat geduld gaat je dit prima lukken!

Re: E46 330ci | project circuit | Koprevisie

Geplaatst: 02 jan 2016, 17:05
door rob75
Voor die draadeinden kun je altijd proberen ze te monteren met twee identieke moertjes op het uiteinde. Die draai je stevig tegen elkaar aan. Dan heb je een soort boutkop gemaakt.

Er zijn ook speciale gereedschapjes voor, maar die zijn vrij prijzig als je ze maar één keer nodig hebt.

Groet,
Rob