Is alweer een tijd geleden dat ik hier wat geschreven heb.
Tijd voor een update!
Allereerst heb ik m'n wielen + banden laten superbalanceren (roadforce balanceren op een hunter balanceermachine).
Daar bleek dat één van mijn banden serieus slecht gevormd was en die zorgde zeer waarschijnlijk voor de trilling die ik de hele tijd voelde. 1 andere band had beter gekund, maar viel goed te corrigeren en de 2 overgebleven banden waren uitstekend.
De wielen zijn ook uitstekend btw. Dat is altijd prettig. Kosten: 80 euro ex in de btw.
Omdat ik in de maanden juni en juli 2 keer naar Spanje heen en terug zou gaan (8k km in totaal), leek het me wel een goed idee om een chiptuning te laten uitvoeren waarbij het accent gelegd werd op eco tuning.
Om moeder de vrouw niet helemaal over de rooie te laten gaan heb ik hierbij scherp op budget gelet en ben ik niet voor een maatwerk tuning gegaan, maar voor een stage 2 + eco tuning mapping gegaan bij een tuner in Huizen (waar Anton ook met succes zijn F11 had laten chippen) voor een leuk bedrag van € 299.
Getallen zijn moeilijk te zeggen. De normale stage 2 tuning zou als getallen hebben gehad:
320 pk, 660 Nm koppel. Maar omdat meer eco getuned is, zullen de getallen meer in de trant zijn van: 300+ pk, 630 Nm koppel.
Ik moet zeggen, het rijd allemaal net wat lekkerder. Vooral op de snelweg istie nu erg lichtvoetig. Met een fluwelen voetje gestuurd, reageert de auto al heel alert. Alles lijkt nog moeitelozer te gaan dan voorheen.
Dan de eerste trip naar Spanje (foto's!):
Overnachting in Terradelles, Girona. Fleurt zo'n lege parkeerplaats behoorlijk van op, van zo'n E61
De heenreis hebben we rustig aan gedaan (aan de max. snelheid gehouden). Dit resulteerde in een verbruik van 7.8 l / 100 km.
Ben er wel een beetje in teleurgesteld, ik had er meer van verwacht.
Aankomst bij het vonkelnieuwe appartment van m'n ouders in Torrevieja. Spaanse auto's zijn blijkbaar klein, want ik moest de auto helemaal schuin zetten om het een beetje te laten passen.
Accessorize, accessorize, accessorize! Kat meegespoten in carosseriekleur!
Na 2 dagen klussen, tapas kanen en rondslenteren was het weer tijd om terug te gaan. Omdat het nieuwe verbruik toch niet echt naar verwachting was, hebben we de max. snelheid maar zoveel mogelijk losgelaten en zoveel mogelijk lekker 150 gps km/u op de cruise control gereden.
Al gauw kregen we interessante mede reizigers! Foto opportunity bij het tankstation.
Ik heb ook twee uitlaten!
We zijn zonder tussenovernachting naar huis gereden. Om 07:00 's morgen gestart en om 00:45 was ik in Zeeland om m'n vader af te zetten. Daarna nog met gezwinde spoed naar huis in Nieuwegein.
De stats van de hele reis:
1 op 12,2, wat ik dan eigenlijk weer niet slecht vind, getuige de snelheid die we op de terugreis erin hebben gehouden.
Ik kon het ook niet laten om op een gegeven moment bij het verlaten van een tolpoortje in Spanje even goed het gas erop te houden. Bij 230 km/u pas gestopt, maar goeie genade, wat looptie er nu hard naar toe!!!! Dat is echt wel even andere koek dan vóór de chiptuning!
That is indeed a different cook!
Ongelooflijk veel vliegjes opgepikt trouwens... Dit is de eerste keer dat ik een auto heb met een stoppelbaard!
Morgen maar even door de wasstraat.
Ik heb er nu inmiddels 20k km's mee gereden, tijd voor een beurt. Dat gaat woensdag gebeuren. Ook worden woensdagavond mijn koplampen gepolijst.