Het quoten van het laatst geposte bericht is ongewenst en maakt het forum onnodig onoverzichtelijk. Ik heb de quote daarom verwijderd.
Moderatoropmerking Griffendahl
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 22 dec 2008, 17:13
door Trebbie
Ik heb mijn auto laten chippen. Ik kan alleen maar zeggen: Laat het bij een gerenomeerd bedrijf doen. Ik heb het laten doen bij de goedkoopste, en mij is het niet goed bevallen. Alhoewel ik wel merkbaar iets meer vermogen heb kan ik niet zeggen dat ik de beloofde 166 pk opmerk. Ik heb naast een standaard 143pk 220cdi benz gestaan en kon hem niet of nauwelijks voor blijven. We zijn tot de 190 gegaan, dus het was een een test over het hele snelheidsbereik. Daarbij is de auto zelfs meer gaan verbruiken. Zelfs bij constante snelheid op de snelweg.
Ik wil hiermee chippen niet afraden, maar wel chippen bij een goedkoop bedrijfje. Dit was niet verstandig van me en weggegooid geld. Ik kan het nu nogmaals laten doen bij een van de bekende jongens.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 22 dec 2008, 23:21
door Fabian79
Ik heb het chippen dus wel bij chipmeister laten doen.
Vermogen en koppel top, roet uitstoot nihil, zelfs minder als daarvoor.
Ik weet ook echt zeker dat de motor rustiger ging lopen. Feller op het gas nou ja, ga zo maar door met alle lofzang
Uiteindelijk kom je toch van en koude kermis thuis. Het motortje houdt het allemaal wel, daar ben ik niet bang voor.
De aandrijflijnen e.d. krijgen toch op hun lazer. Alle mooie verhalen over zuinig rijden die kloppen ook wel, maar geloof mij je gaat echt anders rijden. Er is immers niets wat sneller went als snelheid. Je gaat toch anders met je rechtervoet om. Blijf je nu echt hetzelfde rijden dan kan het niet echt kwaad, maar je gaat toch af en toe trappen omdat het gewoon leuk is en dan worden de krachten toch enorm hoog voor zo'n auto.
Ik had zelf een 330d uit 2000 184pk. Problemen met de aandrijflijn kwamen na 30000 km gechipt rijden.
Vriend had een 330d uit 2004 204 pk aut. Na 120.000 km (vanaf nieuw gechipt, geloof me echt een kanon!!) hele versnellingsbak eronder vandaan. Duur grapje kan ik vertellen. En geen garantie omdat de dealer achterhaald had dat er gechipt was. Best lullig met een auto van toen net geen 3 jaar oud dacht ik zo. Deze jongen rijdt heel veel snelweg op de cruise, dat blijkt ook uit de km.stand en toch de bak aan stukken gereden. Geen aandrijfproblemen omdat de 204 pk een veel sterke aandrijflijn heeft. (gelukkig)
Al met al ervaringen waardoor ik mijn huidige 330d niet laat chippen. Ik heb genoeg dure ellende gezien. Ik ken mezelf te goed om te weten dat ik toch hard ga optrekken en zo, waardoor het dus blijkbaar stuk gaat. En voor de zuinigheid chippen vind ik onzin. Laat eens goed chippen. 400 euro is niks. Verdien dat maar een terug aan de pomp! x|
Echt zuinig rijden doe je over het algemeen toch niet in een e46, dan moet je ergens anders aan gaan denken.
Faab
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 23 dec 2008, 11:53
door AlpinaDrachten
Good posting.
Ik vraag me alleen af in hoeverre dit gebeurd was als er niet gechipt was. Er zijn meer BMW rijders die hun versnellingsbak kapot rijden. Helaas hoor je vaker dat dit soort dingen stukgaan. Je zou zeggen dat dat tegenwoordig allemaal wel prima in orde zou moeten zijn. Helaas niet het geval.
(met automaten zou ik zowieso echt oppassen. Als ik ermee rij denk ik daar altijd al over na. Vooral bij kickdown of iets dergelijks. Er gebeurd heel wat in zo een bak..
Het laatst geposte bericht citeren voegt verder niet zo veel toe
Bizar dat iemand daar een speciale site voor opricht.....
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 25 dec 2008, 00:38
door Fabian79
[quote="bjornc"]Jij hebt het ook niet helemaal begrepen...
Vergelijking die gemaakt wordt is absoluut mooie televisie |p , maar we weten allemaal dat dit natuurlijk geen vergelijken is. Doe de test dan nog een x maar dan met normaal gebruik van een auto.
Dan praten we verder.
Mijn mening is gebaseerd op eigen ervaring en is dus niet met mooie praatjes om te keren.
Chippen is geweldig voor je rijervaring. (en ego ook wel een beetje, niks mooier om sneller weg te zijn als gemiddelde sportieve auto) Voor het materiaal is het een behoorlijk extra belasting met gevolgen van dien. Je gaat het immers echt wel gebruiken, alleen al voor de fun factor.
Zuinigheid is zoals ik eerder al zei merkbaar bij absoluut hetzelfde gebruik van de auto.
De funfactor doet hier alleen dusdanig afbreuk aan dat de zuinigheid teniet gedaan wordt hierdoor.
Das mijn ervaring en die heeft me een hoop geld gekost. Voor mij iets minder fun, maar wel een auto die langer meegaat met minder onkosten.
Voor het echte knallen heb ik een ander speeltje in de schuur staan. Nog geen auto met of zonder chip of grotere turbo's noem het maar op die mij voorbij gekomen is. En dit apparaat kan er wel tegen en biedt misschien nog wel meer funfactor.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 25 dec 2008, 01:55
door Patron
en als je een 320d met een handbak chipped? hiervan heb ik niet zoveel mensen horen zeggen dat hun versnelling naar de .... is.. maar ik twijfel echt nadat ik verhalen hier lees.. als ik het doe, wordt het zowiezo bij Supro.. dat staat vast.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 25 dec 2008, 02:16
door Griffendahl
Dan krijgt in theorie vooral je koppeling meer op zijn donder, maar normaal gesproken is die dusdanig geoverdimensioneerd dat dat in de praktijk wel meevalt.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 25 dec 2008, 10:30
door Fabian79
320 heb ik geen ervaring mee. Alleen de 184 hp 330d handbak en de 204 hp 330d met automaat.
Allebei kregen problemen. De handbak had aandrijflijn en differentieelproblemen. De automaat had automaatproblemen en allebei binnen een paar jaar.
greetz and merry christmas
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 25 dec 2008, 15:16
door Maestroxl
Bij chippen verhoog je het vermogen niet dusdanig dat je kan verwachten dat je aandrijflijn het gaat begeven.
Automaatbakken uitgezonderd omdat die zowiezo al relatief zwak zijn.
Ik rij al bijna 2 jaar met 120pk meer dan standaard, mijn aandrijflijn is nog in prima conditie.
Mijn kopppeling heeft het wel al begeven maar dat mag ook wel na 185000 km en extra belasting.
Ik heb nu een sportkoppeling en alles is in orde.
Ik kan me wel voorstellen dat de ophangrubbers e.d. het eerder opgeven.
Versnellingsbak en differtieel, denk het niet. De marges met betrekking tot de krachten die er op spelen zijn dusdanig groot dat na het chippen je nog niet eens in de buurt van de limiet komt.
Ik ken een turbo M3 waarbij de aandrijf-as pas brak bij 1000+ pk op de wielen.
Achterstallig onderhoud en verkeerd gebruik (afraggen met koude motor of elke keer voor het stoplicht de koppeling laten stuiteren bijv.) heeft een veel grotere impact op de levensduur.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 26 dec 2008, 17:22
door Mario TT
Ik vraag me af of je hem kan laten chippen zodat hij echt op jouw motor is afgestemd maar niet met meer vermogen.. hoe zou het dan uitpakken?? Is dat mogelijk? Dus gewoon de topsnelheid die je hebt.. en hetzelfde vermogen. Maar meer rendement.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 27 dec 2008, 15:37
door Fabian79
Geen idee of dat zou kunnen.
Dat zou dan wel een mooie optie zijn, maar beetje knap chippen kost 4 a 500 euri.
Wanneer denk je dat terug te gaan verdienen op 5% verbruikskosten. Daar moet je aardig wat km's voor wegdraaien.
Ervaring met 320d heb ik niet.
Ik heb wel advies gekregen van de chiptuner waar ik 2 auto's heb laten doen. De 330d 184 pk versie wil hij niet meer chippen, omdat ze simpelweg stuk gaan. En de problemen die ik had (aandrijflijn) zijn het eerste die genoemd worden. De 204 pk versie wordt nog wel door hun gedaan, die schijnt een sterkere aandrijving te hebben.
De mooie verhalen van de tuners zelf, kijk maar eens simpelweg met google in het rond, klinken echt als lofzang in de oren van de gemiddelde automobilist. WOW.......meer power!!!.......zuiniger rijden!!!.......enz...
Allemaal lof, maar zou je als je zelf iets verkoopt dit de grond in boren??
Hun hoeven lekker het risico niet te nemen toch??
Ik ben er klaar mee. Ik heb al zveel ellende gehoord met chippen. Ik ben genezen. Als je dan echt de power wil, koop een snellere auto. Dat kost geld en rijdt duur. Als je dat niet wil of kan betalen, dan moet je het volgens mij gewoon niet doen. Ik ben zo dom geweest om meerdere auto's te laten chippen en elke keer van een koude kermis thuis. Vandaar dat ik genezen ben.
Greetz
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 27 dec 2008, 17:22
door Niels
Mario TT schreef:Ik vraag me af of je hem kan laten chippen zodat hij echt op jouw motor is afgestemd maar niet met meer vermogen.. hoe zou het dan uitpakken?? Is dat mogelijk? Dus gewoon de topsnelheid die je hebt.. en hetzelfde vermogen. Maar meer rendement.
Een hoger rendement bereik je met name door je compressie einddruk te verhogen of idd door minder brandstof in te spuiten. Waar jij naar opzoek bent is een beetje het lean-burn principe van Toyota, dus bij bestaande drukken minder inspuiten. Als je door interne drukken te verhogen bij hetzelfde brandstof verbruik meer vermogen krijgt dan zou andersom ook moeten werken. Blijft de vraag waarom dat af-fabriek niet zo is natuurlijk :? Ik denk dat die grens van minder inspuiten moeilijker te vinden is dan het vinden van de maximale interne (turbo) druk als het gaat om de zaak netjes draaiende te houden. Ik hou me aanbevolen mocht je de juiste programmeur hiervoor vinden, dat weet je