E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler
Re: E46 330ci | project circuit | It's alive! barely..
Afgelopen weekend ben ik toch even langs de loods gereden om het KVS peil te checken en de motorolie.
En dit is het resultaat:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik de kopbouten niet goed heb aangedraaid .
Dit moest ik namelijk doen zonder correcte sleutel die graden aan geeft, waardoor ik het heb gedaan met een karton waarop ik de graden heb getekend.
Ik heb zeker nieuwe koppbouten gebruikt, tot twee keer toe zelfs. Ik had namelijk een fout gemaakt bij de eerste keer aandraaien waardoor de bouten weer los moesten. dit was bij de eerste ronde van het aandraaien maar ik durfde het niet aan de nieuwe bouten her te gebruiken. Dus heb ik een nieuw setje laten komen, maarja kennelijk heb ik het toch nog fout gedaan.
Dit is een mooi voorbeeld van het risico dat je loopt als je het zelf doet zonder ervaring.
Maargoed, er moest bijna 500ml KVS bij terwijl de motor maar 30 minuten heeft gedraaid, dit is dus geen kleine lekkage.
Zoals we in het noorden zeggen; tis eem nie anders. Binnenkort zet ik hem bij de specialist neer, mag hij het even doen.
#UPDATE: Blijkt dus niet zo te zijn
En dit is het resultaat:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik de kopbouten niet goed heb aangedraaid .
Dit moest ik namelijk doen zonder correcte sleutel die graden aan geeft, waardoor ik het heb gedaan met een karton waarop ik de graden heb getekend.
Ik heb zeker nieuwe koppbouten gebruikt, tot twee keer toe zelfs. Ik had namelijk een fout gemaakt bij de eerste keer aandraaien waardoor de bouten weer los moesten. dit was bij de eerste ronde van het aandraaien maar ik durfde het niet aan de nieuwe bouten her te gebruiken. Dus heb ik een nieuw setje laten komen, maarja kennelijk heb ik het toch nog fout gedaan.
Dit is een mooi voorbeeld van het risico dat je loopt als je het zelf doet zonder ervaring.
Maargoed, er moest bijna 500ml KVS bij terwijl de motor maar 30 minuten heeft gedraaid, dit is dus geen kleine lekkage.
Zoals we in het noorden zeggen; tis eem nie anders. Binnenkort zet ik hem bij de specialist neer, mag hij het even doen.
#UPDATE: Blijkt dus niet zo te zijn
Laatst gewijzigd door Leooo op 10 okt 2016, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | It's alive! barely..
Helaas, maar al doende leert men toch! en als het dalijk eenmaal gelukt is heb je een dijk van een motor
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 330ci | project circuit | It's alive! barely..
Hahah ik heb net mijn specialist te pakken gekregen en die denkt dat het niet zo erg is.
Volgens hem is het heel erg normaal dat er overmatige condensvorming aanwezig is in mijn blok omdat hij erg lang buiten heeft gestaan (met het blok open). Het zou alleen niet mogen voorkomen als hij op temperatuur is en je het gas vol intrapt. Ook heeft hij het KVS niveau niet helemaal afgetopt maar alleen voldoende om de motor te kunnen laten draaien. Er moet namelijk nog uitgesloten worden dat er een nieuw lek is ipv oud vocht wat nog in de motor kan zitten. Een klant zou hij namelijk adviseren om 1000-2000 km te rijden en dan terug te komen voor een olieflush.
Dus de komende acties:
- Koppeling fixen (ontluchten)
- Rondjes rijden in de loods
- KVS peil checken en kijken of de motorolie niet een mayonaise kleur krijgt.
- Olie verversen en kijken of de drap weg is.
Volgens hem is het heel erg normaal dat er overmatige condensvorming aanwezig is in mijn blok omdat hij erg lang buiten heeft gestaan (met het blok open). Het zou alleen niet mogen voorkomen als hij op temperatuur is en je het gas vol intrapt. Ook heeft hij het KVS niveau niet helemaal afgetopt maar alleen voldoende om de motor te kunnen laten draaien. Er moet namelijk nog uitgesloten worden dat er een nieuw lek is ipv oud vocht wat nog in de motor kan zitten. Een klant zou hij namelijk adviseren om 1000-2000 km te rijden en dan terug te komen voor een olieflush.
Dus de komende acties:
- Koppeling fixen (ontluchten)
- Rondjes rijden in de loods
- KVS peil checken en kijken of de motorolie niet een mayonaise kleur krijgt.
- Olie verversen en kijken of de drap weg is.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | It's alive!
Gisteren eindelijk weer tijd gehad om met de e46 bezig te gaan.
Na 3 maanden stilstand startte hij in 1x.
Ik heb de hulp koppelingcilinder vervangen (wat een gepruts.... erg weinig ruimte )
Daarna de koppeling ontlucht, KVS bijgevuld tot de max, en rondjes rijden maar.
Eerst geen rook, toen plots na 30 seconden wel witte rook en na een half uur; rook weg
Hij koppelt ook weer goed, alleen het synchromesh van de 1e versnelling is waarschijnlijk overleden.
De overige versnellingen doen het namelijk prima, (even stiekem naar buiten geweest).
Let op het vrij rare gepiep in de 1e paar seconde van de video, dit is stationair draaien, ik verdenk het vliegwiel of toch iets met de koppeling, vandaar dat ik het nogmaals wil gaan ontluchten.
To do;
Ultra Racing strut brace
Korte stabi stangen voor
Motorolie verversen
Remleidingen achter vervangen
Cockpit afdichten
iPad Mini installatie
Maar eerst mn huis nog afmaken.... bovenstaande worden winterklusjes.
Na 3 maanden stilstand startte hij in 1x.
Ik heb de hulp koppelingcilinder vervangen (wat een gepruts.... erg weinig ruimte )
Daarna de koppeling ontlucht, KVS bijgevuld tot de max, en rondjes rijden maar.
Eerst geen rook, toen plots na 30 seconden wel witte rook en na een half uur; rook weg
Hij koppelt ook weer goed, alleen het synchromesh van de 1e versnelling is waarschijnlijk overleden.
De overige versnellingen doen het namelijk prima, (even stiekem naar buiten geweest).
Let op het vrij rare gepiep in de 1e paar seconde van de video, dit is stationair draaien, ik verdenk het vliegwiel of toch iets met de koppeling, vandaar dat ik het nogmaals wil gaan ontluchten.
To do;
Ultra Racing strut brace
Korte stabi stangen voor
Motorolie verversen
Remleidingen achter vervangen
Cockpit afdichten
iPad Mini installatie
Maar eerst mn huis nog afmaken.... bovenstaande worden winterklusjes.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Kapot!
Eindelijk weer een avondje gevonden om het blok wat rustige kilometers te gunnen.
De auto startte redelijk vlot alleen er kwam een erg harde ratel bij de versnellingsbak vandaan.
Dit was dezelfde ratel die die altijd al had nadat er een 6 puck koppeling in was gezet maar nu was het wel extreem.
Toch ben ik gaan rijden maar na een kilometer of 30 eindigde we zo;
Het koppelingspedaal leek nergens meer aan vast te zitten, geen tegendruk helemaal niks.
Nadat we hem terug hadden gesleept konden we de auto even snel op bokken zetten.
Ik had verwacht dat een slangetje was gesprongen, maar de leidingen van de hulpkoppelingscylinder waren droog.
Maar ik denk dat de ratel de boosdoener is.
Ik gok dat de drukgroeplager kapot is gegaan waardoor er op de een of andere manier veel kracht op de hulpkoppelingcylinder is komen te staan en deze is afgebroken en dat er op deze manier olie in de bak lekt en er dus geen tegendruk meer is.
Maar ik heb met oud en nieuw de koppeling van mijn daily vervangen op bokken en dat ga ik nooit weer doen.
Eind mei kan ik over een brug beschikken dus dan maar verder;)
De auto startte redelijk vlot alleen er kwam een erg harde ratel bij de versnellingsbak vandaan.
Dit was dezelfde ratel die die altijd al had nadat er een 6 puck koppeling in was gezet maar nu was het wel extreem.
Toch ben ik gaan rijden maar na een kilometer of 30 eindigde we zo;
Het koppelingspedaal leek nergens meer aan vast te zitten, geen tegendruk helemaal niks.
Nadat we hem terug hadden gesleept konden we de auto even snel op bokken zetten.
Ik had verwacht dat een slangetje was gesprongen, maar de leidingen van de hulpkoppelingscylinder waren droog.
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Maar ik denk dat de ratel de boosdoener is.
Ik gok dat de drukgroeplager kapot is gegaan waardoor er op de een of andere manier veel kracht op de hulpkoppelingcylinder is komen te staan en deze is afgebroken en dat er op deze manier olie in de bak lekt en er dus geen tegendruk meer is.
Maar ik heb met oud en nieuw de koppeling van mijn daily vervangen op bokken en dat ga ik nooit weer doen.
Eind mei kan ik over een brug beschikken dus dan maar verder;)
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Kapot!
Aiii. Moeilijk om zo te bedenken waar de ratel vandaan komt, maar daar kom je wel achter als je de bak eraf pakt.
Koppelingscilinders van BMW zijn ruk (zodra je ook maar de race/drift kant in gaat), het rubber is k*t, de staaf wil wel is afbreken, alle olie sijpelt er dan uit (wat bij jou het geval is dus).
Het lullige is dat dit wss ook je drukgroep en koppeling kost (als hier olie op komt kun je het net zo goed direct weggooien..), maar wacht nog even met conclusies, ben benieuwd hoe het eruit ziet als je de bak eraf pakt.
Wél één concusie, zodra iets rammelt, kijk het na voordat je gaat rijden (spreek uiteraard uit ervaring)
Koppelingscilinders van BMW zijn ruk (zodra je ook maar de race/drift kant in gaat), het rubber is k*t, de staaf wil wel is afbreken, alle olie sijpelt er dan uit (wat bij jou het geval is dus).
Het lullige is dat dit wss ook je drukgroep en koppeling kost (als hier olie op komt kun je het net zo goed direct weggooien..), maar wacht nog even met conclusies, ben benieuwd hoe het eruit ziet als je de bak eraf pakt.
Wél één concusie, zodra iets rammelt, kijk het na voordat je gaat rijden (spreek uiteraard uit ervaring)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 330ci | project circuit | Kapot!
Hahaha ja inderdaad normaliter doe ik dat ook alleen was er altijd al een rateltje, de bmw specialist vertelde mij dat dit geen kwaad kon. Ach ja, liever nu er achter komen dat iets kapot gaat dan na 2 rondjes op het circuit.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Kapot!
Even een korte update;
Eindelijk heb ik de brug nu op z'n plek
Nooit meer kloten met die bokken, of te lage krikken.
Daarnaast ook eindelijk ruimte om je sleutel te kunnen verlengen zonder dat de grond in de weg zit.
Waardoor eindelijk de e46 in de garage kan staan;
En ook gelijk gecheckt of mijn theorie correct was, en ik had een keer gelijk (komt niet vaak voor;))!
De nieuwe hulpkoppelingcylinder had het begeven, dus nu maar een originele bmw besteld ipv Febi.
Ik verwacht namelijk niet dat de olie op de drukgroep en koppeling is gekomen omdat hij is gebroken toen ik stil stond en de bak in z'n vrij. Fingers crossed.
Eindelijk heb ik de brug nu op z'n plek
- Spoiler: Laat zien
Daarnaast ook eindelijk ruimte om je sleutel te kunnen verlengen zonder dat de grond in de weg zit.
Waardoor eindelijk de e46 in de garage kan staan;
En ook gelijk gecheckt of mijn theorie correct was, en ik had een keer gelijk (komt niet vaak voor;))!
De nieuwe hulpkoppelingcylinder had het begeven, dus nu maar een originele bmw besteld ipv Febi.
Ik verwacht namelijk niet dat de olie op de drukgroep en koppeling is gekomen omdat hij is gebroken toen ik stil stond en de bak in z'n vrij. Fingers crossed.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Eindelijk thuis!
Gaaf project! ik ga je volgen ;-)
Re: E46 330ci | project circuit | Eindelijk thuis!
Ook maar even snel de stabi 'end links' vervangen;
Een van de stangen was al kapot, de auto stond eigenlijk te laag voor deze lange stangen.
Nu nog net iets meer camber gekregen maar voor 'echte' camber moet ik wellicht toch maar even wat anders regelen.
To do voor komende tijd;
Uitlaatlek vinden, er komen uitlaatgassen de cabine in
Gat dichtmaken in de firewall
Linker achterlicht repareren
Motorolie verversen
Kooi spuiten
Binnenkant spuiten
Swirlpot installeren
Studs monteren
Dashboard oplossing bedenken
Wrappen in Phoenix Yellow?
Lexaan glas, scheelt 17kg
Fiberglass deuren, scheelt 38kg
Fiberglass kofferklep, scheelt 11kg
Fiberglass motorkap, scheelt 8 kg
Een van de stangen was al kapot, de auto stond eigenlijk te laag voor deze lange stangen.
Nu nog net iets meer camber gekregen maar voor 'echte' camber moet ik wellicht toch maar even wat anders regelen.
To do voor komende tijd;
Uitlaatlek vinden, er komen uitlaatgassen de cabine in
Gat dichtmaken in de firewall
Linker achterlicht repareren
Motorolie verversen
Kooi spuiten
Binnenkant spuiten
Swirlpot installeren
Studs monteren
Dashboard oplossing bedenken
Wrappen in Phoenix Yellow?
Lexaan glas, scheelt 17kg
Fiberglass deuren, scheelt 38kg
Fiberglass kofferklep, scheelt 11kg
Fiberglass motorkap, scheelt 8 kg
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Eindelijk thuis!
Mijn tweedehands bandenleverancier is er mee gestopt dus ik ben op zoek naar een nieuwe 'setup' waarbij ik niet €300 per band kwijt ben.
Zelf heb ik onderstaande opties gevonden;
Federal FZ 201 R 225/45R17
€80
Federal 595 RS-R 235/40 ZR17 90W
€102,50
NANKANG NS-2R 235/45 ZR17 97W
€113
TOYO PROXES R888R 235/40 ZR17 90W
€184
Nankang AR-1 235/40R17 tw80
€190
Ik heb nog 17 inch 8J velgen liggen, dus wil eerst daarvoor wat zoeken.
Het liefst heb ik slicks maar de goedkoopste die ik kon vinden waren €300,- en dat wordt me wat te gortig.
Iemand suggesties? Want 11 oktober kan ik eindelijk weer een stukje sturen op Assen
Zelf heb ik onderstaande opties gevonden;
Federal FZ 201 R 225/45R17
€80
Federal 595 RS-R 235/40 ZR17 90W
€102,50
NANKANG NS-2R 235/45 ZR17 97W
€113
TOYO PROXES R888R 235/40 ZR17 90W
€184
Nankang AR-1 235/40R17 tw80
€190
Ik heb nog 17 inch 8J velgen liggen, dus wil eerst daarvoor wat zoeken.
Het liefst heb ik slicks maar de goedkoopste die ik kon vinden waren €300,- en dat wordt me wat te gortig.
Iemand suggesties? Want 11 oktober kan ik eindelijk weer een stukje sturen op Assen
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: E46 330ci | project circuit | Wat voor rubber?
Toyo proxes, heerlijke plakband.
Op mn gti keer goed wezen sturen met nankang, gaat ook goed. Met nat weer en bochten wel stuk minder.
Op mn gti keer goed wezen sturen met nankang, gaat ook goed. Met nat weer en bochten wel stuk minder.
Re: E46 330ci | project circuit | Wat voor rubber?
Deze zijn goede bang for your buck.Leooo schreef:Federal 595 RS-R 235/40 ZR17 90W
€102,50
NANKANG NS-2R 235/45 ZR17 97W
€113
Weet alleen niet hoe lekker die maten passen op een 8J velg, een 225 zou beter zijn denk ik.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 330ci | project circuit | Wat voor rubber?
Ja inderdaad dat dacht ik ook al Dutchie.
Echter heb ik een Poolse test gevonden waarbij dit de resultaten waren met een GTI;
Federal FZ-201 1,38.138
Toyo R888R 1,38.669
Federal 595 RS-R 1,39.474
Federal 595 RS-RR 1,39.996
Nankang NS-2R soft 1,40.257
http://www.racingtires.pl/pliki/RacingT ... T_OPON.pdf
Vandaar mijn twijfel
Verder heb ik onderstaande tabel gevonden voor bandenmaten.
Als zij hun huiswerk goed hebben gedaan zou dat dus moeten passen
Echter heb ik een Poolse test gevonden waarbij dit de resultaten waren met een GTI;
Federal FZ-201 1,38.138
Toyo R888R 1,38.669
Federal 595 RS-R 1,39.474
Federal 595 RS-RR 1,39.996
Nankang NS-2R soft 1,40.257
http://www.racingtires.pl/pliki/RacingT ... T_OPON.pdf
Vandaar mijn twijfel
Verder heb ik onderstaande tabel gevonden voor bandenmaten.
Als zij hun huiswerk goed hebben gedaan zou dat dus moeten passen
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit | Wat voor rubber?
Ja zoiets blijft lastig, eigenlijk kun je daar geen peil op trekken.
Iedere band reageert op iedere auto en onderstel setup weer anders.
mbt die bandenmaten, daar heb ik een leuk appje voor op mn telefoon, en als ik het zo zie wordt 235/45 17 op een 8j velg net te breed. met een beetje "stretch" reageert een band weer totaal anders, en zal die ook de wang gaan gebruiken wat bij sommige banden (zeker van dat kaliber) goed kunnen hebben en daardoor dus meer grip leveren:
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Iedere band reageert op iedere auto en onderstel setup weer anders.
mbt die bandenmaten, daar heb ik een leuk appje voor op mn telefoon, en als ik het zo zie wordt 235/45 17 op een 8j velg net te breed. met een beetje "stretch" reageert een band weer totaal anders, en zal die ook de wang gaan gebruiken wat bij sommige banden (zeker van dat kaliber) goed kunnen hebben en daardoor dus meer grip leveren:
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact