Pagina 16 van 31
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 24 jan 2009, 14:14
door rs13
Nu sta ik op het punt mn auto te chippen en vind ik het moeilijk keizen!
Zit te twijfelen tussen Tunex en Rica. Beide bieden een standaard programma en de specificaties zijn gelijkend. Echter rica biedt voor dat geld wel een rollenbank uitdraai althans aan de telefoon zeiden ze dat het niks extra kost en ze controleren je auto op foutmeldingen. Dat laatste vind ik minder belangrijk.
De vraag is dus heb ik er 210 euro voor over een rollenbankuitdraai te hebben? Op zich niet echt aangezien ik me afvraag of wanneer de auto niet genereert wat ze beloven er een compensatie zal zijn in de prijs. Qua tuning zullen ze waarschijnlijk niks kunnen bieden aangezien het standaard programmatuur si die ze ook via andere dealers verkopen.
Dan geeft Tunex wel weer een niet goed geld terug garantie wat ook best klantvriendelijk is.... ppff.. ga er even over denken. Wil eigenlijk deze week wel wat meer koppel hebben aangezien ik al een tijdje zit te dubben....
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 24 jan 2009, 17:52
door Dirktouring
Ipv. een 'citeer' knopje is er ook een 'reageer' button... Het quoten van het laatst geposte bericht is ongewenst en maakt het forum onnodig onoverzichtelijk. Ik heb de quote daarom verwijderd. 'Citeer' gebruik je voor een specifiek citaat uit een flinke lap tekst of om te laten zien dat je op een bericht van enkele posts geleden wilt reageren.
Moderatoropmerking Opt1mus
Ik had net hetzelfde probleem..welles, niets, welles nietes, ja ik doe het!! MMM nee, miss toch beter van niet. Moraal van het verhaal, ik heb het gedaan. Je krijgt een andere auto terug, echt waar.
Ik zal eerlijk zijn, die extra power is fenomenaal, aan de andere kant is ook het karakter van mijn wagen veranderd in de minder positieve zin. De motor heeft bij stadsverkeer +/- 50 km/u een meer nadrukkelijk on/of gevoel maw vind ik het minder confortabel om continue tegen vaste lage snelheid te rijden omdat ie dan durft (minimaal weliswaar, maar toch waarneembaar op de toerenteller) bokken, alé ja, het on/off gevoel.. dat is dan net het punt tussen net wel gas geven, en net niet als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat is ook de reden waarom de constructeur bvb een 320d e46 standaard op 150pk zet en bvb niet op 180 of 190 denk ik... Standaard wordt die wagen door x aantal verschillende mensen gekocht met x aantal verschillende rijstijlen.
Hou gewoon voor ogen, dat wanneer je met een motorisch getunede auto rijdt, dat je dan echt wel goed moet opletten om hem mooi warm te rijden vooraleer je het gaspedaal eens wat dieper duwt, dat je het oliepeil net wat regelmatiger controleert als anders, omdat je motor niet meer zoooo comfortabel binnen de veiligheidsmarges gaat zitten dan origineel. (Wat niet wil zeggen dat je niet meer in die marges gaat zitten hé, lol...lijk wel de advocaat vd duivel hahaha)
Moraal van het verhaal, voor mij persoonlijk is het wat geven en nemen, je neemt extra power wat volgens mij toch de hoofdreden is van zo'n tuning... maar je geeft er wat marge voor op (zonder dat dat uiteraard echt gevaarlijker hoeft te worden). Ik heb er tot nu toe helemaal geen spijt van!
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 24 jan 2009, 19:04
door rs13
@Dirktouring, ik snap wat je bedoelt, inderdaad. Ik warm zelfs nu de auto heel rustig op en ook voordat ik aankom doe ik het wat rustiger aan dus dat zit wel goed. Ben wel benieud waar jij hem hebt laten tunen? Is het koppel nu ook nog lager in de toeren dan daarvoor aanwezig?
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 24 jan 2009, 22:04
door AlpinaDrachten
Dirktouring schreef:
Ik zal eerlijk zijn, die extra power is fenomenaal, aan de andere kant is ook het karakter van mijn wagen veranderd in de minder positieve zin. De motor heeft bij stadsverkeer +/- 50 km/u een meer nadrukkelijk on/of gevoel maw vind ik het minder confortabel om continue tegen vaste lage snelheid te rijden omdat ie dan durft (minimaal weliswaar, maar toch waarneembaar op de toerenteller) bokken, alé ja, het on/off gevoel.. dat is dan net het punt tussen net wel gas geven, en net niet als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat is ook de reden waarom de constructeur bvb een 320d e46 standaard op 150pk zet en bvb niet op 180 of 190 denk ik... Standaard wordt die wagen door x aantal verschillende mensen gekocht met x aantal verschillende rijstijlen.
Dat een gechipte auto direct ook moet bokken ben ik het niet mee eens. Zoals je het omschrijft lijkt dat me aardig vervelend. Een goede afstelling zorg voor optimale prestaties en een soepelere motor. Bij jou presteert ie alleen optimaal wat ik begrijp uit je verhaal. Dat hoeft volgens mij niet altijd zo te zijn,.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 24 jan 2009, 22:56
door Dirktouring
Dat een gechipte auto direct ook moet bokken ben ik het niet mee eens. Zoals je het omschrijft lijkt dat me aardig vervelend. Een goede afstelling zorg voor optimale prestaties en een soepelere motor. Bij jou presteert ie alleen optimaal wat ik begrijp uit je verhaal. Dat hoeft volgens mij niet altijd zo te zijn,
Dat is idd niet even fijn, maar begrijp me niet verkeerd...het is niet dat die dan gaat horten en stoten en sprongen maken, maar ik voel een verschil en zie de naald vd toerenteller dan lichtjes fluctueren. Als ik dan even terug een versnelling hoger ga en dan terug is dat ook over maar dat is nu éénmaal mijn ervaring die ik heb met voorheen en erna. Dit is voor mij geen ramp daar ik toch 95% van de tijd op de asw zit te cruisen.
@RS13
Is het koppel nu ook nog lager in de toeren dan daarvoor aanwezig?
Naar mijn gevoel begint ie er inderdaad vroeger mee maar het grootste verschil wat ik voel is dat die duw in de rug zoveel sterker is dan voorheen. Ik vond die 150pk al redelijk vlot. Het is moeilijk om geen glimlach op je gezicht te krijgen dan....en dan denk je...t leven kan mooi zijn
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 27 jan 2009, 20:24
door Dirktouring
Voila,
Zit nu na m'n tuning gedurende 700 km met een gemiddeld verbruik van 4.5l/100 km, en dit op 1000 km verwijderd van een onderhoud. Ik doe 95 % autosnelweg en dit dan à 120/u. Niet slecht hé, ben er zeker van om daar nog 0.2 l/100 km vanaf te krijgen na m'n onderhoud.
De tuners komen hun afspraak tot op heden na qua daling van het verbruik.... 320D 150pk 6-bak
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2009, 20:53
door kuil15
Ik heb een maand geleden mijn e46 320d compact automaat laten chippen bij Ziptuning. Sindsdien loopt de auto vele malen harder. Optrekken vanaf stilstand in combinatie met de automaat is echt super, golf 5 gti blijf ik tot 70 redelijk bij/voor. Daarna komt ie toch voorbij
Topsnelheid op de snelheidsmeter 233, verbruik is nagenoeg hetzelfde. Door de automaat laat je wel heel makkelijk je voet vloeren bij groenlicht.
Voor de gene die twijfelen, gewoon doen! (zal niet meer zonder kunnen)
Gr
Jefff
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 03 feb 2009, 16:56
door Fabian79
- Spoiler: Laat zien
- totdat je automaat er de brui aan geeft (|
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 03 feb 2009, 18:23
door Griffendahl
Zit er een heel andere automaat in een 320d tov een 330d dan ?? (Even afgezien van de bakverhoudingen...)
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 03 feb 2009, 18:38
door Fabian79
Geen idee, maar het chippen in combinatie met een automaat is in mijn ogen onverstandig gezien de rpijzen van deze dingen.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 03 feb 2009, 22:51
door kuil15
automaat gaat bij collega ook prima mee, deze heeft um direct bij aanschaf laten chippen en plankt meerdere keren per dag...
mocht ie toch kapot gaat laat ik hem wel reviseren, voor me gevoel trekt ie het makkelijk
.
grr
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 03 feb 2009, 23:50
door carnifex
Persoonlijk is mijn ervaring met de tuning van mijn 320Cd positief. Ik heb hem bij een "echte" tuner laten tunen, in dit geval beschouw ik Supro als een "echte" tuner. Even snel nieuwe aangekochte software er op fietsen kunnen veel bedrijven. Van Supro heb ik wat een betere indruk.
Een echte aanrader is de rollerbank sessie. Erg interessant bezoekje aan Hans Vooijs!
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 11 feb 2009, 14:19
door Mario TT
kuil15 schreef:automaat gaat bij collega ook prima mee, deze heeft um direct bij aanschaf laten chippen en plankt meerdere keren per dag...
mocht ie toch kapot gaat laat ik hem wel reviseren, voor me gevoel trekt ie het makkelijk
.
grr
Maar dank niet janken als hij dan ook een keer kapot gaat he?
Een automaat kan lang mee mits je deze ook goed onderhoud..dus zorg er voor dat je je bak eens laat spoelen. En ook dat je dat herhaald na elke 100.000km. De hitte die vrij komt in zo`n bak die getuned is is behoorlijk, je hebt niet voor niets een olie koeler erop zitten. En olie is iets wat goed tegen warmte kan maar als het te warm is dan is het ook snel afgelopen.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 mar 2009, 22:38
door Goediman
Dirktouring schreef:IK heb de mijne begin van de maand laten chippen bij ziptuning in Gent, van 150 naar 190 pk en van 330 Nm naar 410 Nm. Jongens (en meisjes) wat een verschil!!
Of het nu goed of niet goed is...ik ben ervan overtuigd dat de koppeling en de turbo het zwaarder te verduren krijgen, maar als je de discipline kunt hebben en houden om niet boven de 2000 rpm te gaan totdat ie ECHT op bedrijfstemperatuur is, heb ik er een goed oog op.
Het verbruik is gedaald, maar de moeilijkheid is om niet constant die rechterpedaal in te drukken om die ongelofelijke push in je rug te voelen lol.
Een collega heeft iets gelijkaardig laten doen bij een nieuwe passat CC, ook bij zip...en die gaat regelmatig in noodloop als ie er de pees oplegt....(max 2000 rpm en/of 110/u)...ze onderzoeken het...
Trouwens op ons wegennet kan je maar zelden de topsnelheid is gaan opzoeken volgens mij....koppel moet je hebben zodat je regelmatig eens een chauffeur vol verwondering kan laten kijken van ' hoe kan dat toch dat die van mij wegrijdt met z'n 2-litertje'? hahaha
Oef eindlijk iets positiefs over ziptuning (en dan nog in Gent) waar ik komende dinsdag mijn wagen ga laten chippen.
Ik ben eens benieuwd (en eigenlijk ook naar wat jij betaalde
)
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 03 mar 2009, 13:34
door Goediman
Ziezo,de wagen is vandaag onder handen genomen door ZIPTUNING en mijn eerste ervaring is alvast positief.
Onderin is een betere gasrespons merkbaar maar voor de rest is het nog even afwachten daar ik de wagen
opnieuw wat moet inrijden (de wagen mag 300-500km niet boven de 3000rpm daar deze zich moet aanpassen
aan de nieuwe software... :? ,het risico bestaat dat de wagen anders in noodloop gaat)
De ontvangst was heel goed (incl koffie) met veel autoliteratuur voor het doden van de tijd :z ...mmhhhh ik begrijp
eigenlijk niet goed dat het flashen van de software zo lang duurt...alle reacties met kennis van zaken zijn dus
welkom.
Wel jammer dus dat geen enkel rechtstreeks bewijs van de vermogenstijging kan worden aangetoond bij gebrek
aan een rollentestbank :fuit: