E61 535D van Z3MRunner
Re: E61 535D van Z3MRunner
Hey guys, goed dat jullie ook meer info gezocht hebben.
Ik heb gisteren van het Duitse E60 forum een hele montagehandleiding bijelkaar geknipt en geplakt naar een Word document. Het betreft een BMW van voor 09/2005. Er wordt alleen niet vermeld of het stuur ook van die periode is, want daar zit bij ons mogelijk het probleem; een auto van voor 09/2005 en een stuur van na 09/2005.
Het lastige is dat het flipperstuur niet 1 op 1 past op de huidige sleepring, zie de verschillen in de nok onder de stuurpen.
Die nok is dacht ik voor het uitschakelen van de richtingaanwijzer na een bocht. Maar dat lijkt me wel op te lossen
Wat ik tot nu toe zie; het nieuwe stuur past niet op de oude sleepring, maar als ik een nieuwe sleepring neem, past die weer niet op de grondplaat van het stuurhuis. Volgens mij zit de hele truuk in het kunnen monteren van het stuur op de sleepring; als dat kan, kun je de flippers gewoon met een kabeltje doortrekken naar de pook en aansluiten.
Waarom problemen met de MOST (whatever that is) ? Je voegt helemaal niks toe aan de elektronika van de auto. Wat je met de pook doet in Manual is tik naar voren met een schakelaar en tik naar achteren met een schakelaar. De flippers op het stuur zijn niks anders dan 2 schakelaars die hetzelfde doen.
Volgens mij zit de uitdaging in het mechanische stuk en niet in het elektronische stuk, want bij elke upgrade naar een flipperstuur lees steeds weer dat niks opnieuw ingelezen hoeft te worden.
Waar ze in Duitsland en Engeland vooral mee bezig zijn, is - hoe sluit ik de flipperschakelaars aan op de sleepring. De een doet het via een sleepring met stuurverwarming en pakt de pinnen van de stuurverwarming voor de flippers, en de ander opent de cassette van de sleepring en soldeert daar 2 draden aan vrije pinnen, zodat je een connectie hebt van stuur/sleepring naar de pookbediening. Wie van Duits houdt moet dit maar eens lezen:
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... 27a&page=2
Ik heb Niek nog niet gesproken, hij was gisteren op de BMW testbaan met de nieuwe M1 aan het spelen. Wat een pechvogel.
Ik heb gisteren van het Duitse E60 forum een hele montagehandleiding bijelkaar geknipt en geplakt naar een Word document. Het betreft een BMW van voor 09/2005. Er wordt alleen niet vermeld of het stuur ook van die periode is, want daar zit bij ons mogelijk het probleem; een auto van voor 09/2005 en een stuur van na 09/2005.
Het lastige is dat het flipperstuur niet 1 op 1 past op de huidige sleepring, zie de verschillen in de nok onder de stuurpen.
Die nok is dacht ik voor het uitschakelen van de richtingaanwijzer na een bocht. Maar dat lijkt me wel op te lossen
Wat ik tot nu toe zie; het nieuwe stuur past niet op de oude sleepring, maar als ik een nieuwe sleepring neem, past die weer niet op de grondplaat van het stuurhuis. Volgens mij zit de hele truuk in het kunnen monteren van het stuur op de sleepring; als dat kan, kun je de flippers gewoon met een kabeltje doortrekken naar de pook en aansluiten.
Waarom problemen met de MOST (whatever that is) ? Je voegt helemaal niks toe aan de elektronika van de auto. Wat je met de pook doet in Manual is tik naar voren met een schakelaar en tik naar achteren met een schakelaar. De flippers op het stuur zijn niks anders dan 2 schakelaars die hetzelfde doen.
Volgens mij zit de uitdaging in het mechanische stuk en niet in het elektronische stuk, want bij elke upgrade naar een flipperstuur lees steeds weer dat niks opnieuw ingelezen hoeft te worden.
Waar ze in Duitsland en Engeland vooral mee bezig zijn, is - hoe sluit ik de flipperschakelaars aan op de sleepring. De een doet het via een sleepring met stuurverwarming en pakt de pinnen van de stuurverwarming voor de flippers, en de ander opent de cassette van de sleepring en soldeert daar 2 draden aan vrije pinnen, zodat je een connectie hebt van stuur/sleepring naar de pookbediening. Wie van Duits houdt moet dit maar eens lezen:
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... 27a&page=2
Ik heb Niek nog niet gesproken, hij was gisteren op de BMW testbaan met de nieuwe M1 aan het spelen. Wat een pechvogel.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: E61 535D van Z3MRunner
Ik had tijdens mijn programmeer speurtocht toch wel hier en daar gelezne dat je bepaalde zaken op AKTIV moet zetten voor een M-Stuur. Ga nog wel even kijken of ik dat nog kan vinden en mocht dat zo zijn dan verleen ik voor dit geval graag mijn programmeer kunsten for free.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geweldig team work mannen. Dit is een leuk gezamenlijk project zo. Als het alleen een sleepring/connectie probleem is dan moet het op te lossen zijn. Als het een Most probleem is dan wordt het moeilijker. Maar wij hebben BMW Lover nog achter de hand
Re: E61 535D van Z3MRunner
hahahah wat een gedoe zeg.
Als jij nog even informeerd bij Laarman morgen dan ben ik benieuwd of er verschil zit in een smg (dus geen M5) stuur voor 2006 en na en hoe hij dit oplost met de sleepring
Zijn we weer iets verder
Als jij nog even informeerd bij Laarman morgen dan ben ik benieuwd of er verschil zit in een smg (dus geen M5) stuur voor 2006 en na en hoe hij dit oplost met de sleepring
Zijn we weer iets verder
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: E61 535D van Z3MRunner
Volgens mij hebben wij een SSG stuur en geen SMG stuur; die laatste zit in een M5.
Maar op de BMW forums wordt alles door elkaar gegooid voor het gemak - deed ik ook in het begin !
Geef anders een duidelijke beschrijving door aan Laarman; dat het een stuur is met push/pull paddles, maar hij heeft er al eens zo eentje ingebouwd bij die Raven in zijn 535D Touring.
Ziet jullie flipperstuur er aan de achterzijde hetzelfde uit als de mijne ? - zie eerdere foto.
Het gaat wel lekker zo met z'n 3-en ! En met support van BMW_Lover !!
Maar op de BMW forums wordt alles door elkaar gegooid voor het gemak - deed ik ook in het begin !
Geef anders een duidelijke beschrijving door aan Laarman; dat het een stuur is met push/pull paddles, maar hij heeft er al eens zo eentje ingebouwd bij die Raven in zijn 535D Touring.
Ziet jullie flipperstuur er aan de achterzijde hetzelfde uit als de mijne ? - zie eerdere foto.
Het gaat wel lekker zo met z'n 3-en ! En met support van BMW_Lover !!
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: E61 535D van Z3MRunner
Eerlijk gezegd, wordt het steeds onduidelijker naarmate ik meer lees.
Met stuurverwarming, zonder stuurverwarming, smg stuur voor en na september 2005, wel MOST geen MOST etc. etc.
Ik weet zo langzamerhand niet meer hoe ik de vraag concreet moet gaan verwoorden.
Er zit zeker verschil tussen een stuur van voor en na september 2005.
Mijn stuur is nadrukkelijk verkocht voor modellen na september 2005.
Ik heb dit nadrukkelijk vermeld met foto aan Laarman.
Hij ziet dat niet als bezwaarlijk en wil het wel proberen.
Ik denk dat ik er maar gewoon een paar euries tegen aan gooi en Laarman zelf laat kijken/meten.
Met stuurverwarming, zonder stuurverwarming, smg stuur voor en na september 2005, wel MOST geen MOST etc. etc.
Ik weet zo langzamerhand niet meer hoe ik de vraag concreet moet gaan verwoorden.
Er zit zeker verschil tussen een stuur van voor en na september 2005.
Mijn stuur is nadrukkelijk verkocht voor modellen na september 2005.
Ik heb dit nadrukkelijk vermeld met foto aan Laarman.
Hij ziet dat niet als bezwaarlijk en wil het wel proberen.
Ik denk dat ik er maar gewoon een paar euries tegen aan gooi en Laarman zelf laat kijken/meten.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Inderdaad, er komt een hoop bij kijken. Bij mij zat er gewoon een flipperstuur in toen ik de auto kocht
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
Re: E61 535D van Z3MRunner
Hey, als het simpel was dan was er ook geen reet aan he !
a90 - ja, jij wel ! Maar als ze mijn M5 ooit zouden stelen zou ik zelf flink staan te flippen !
a90 - ja, jij wel ! Maar als ze mijn M5 ooit zouden stelen zou ik zelf flink staan te flippen !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: E61 535D van Z3MRunner
stuur mij even een PM met je emailadres, dan stuur ik je die Duitse handleiding die ik heb gevonden, kun je altijd in de auto leggen als hij naar Laarman gaat. Mocht het niet meteen lukken, kan het altijd nog helpen.z3mrunner schreef:Eerlijk gezegd, wordt het steeds onduidelijker naarmate ik meer lees.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: E61 535D van Z3MRunner
Mochten jullie een M5 flipperstuur tegenkomen met een klein alu scherp puntje op de linker flipper dan weet ik wel wie de vorige eigenaar is geweest
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
Re: E61 535D van Z3MRunner
idd wel een goedoe, maar als het ooit willen lukken zijn we wel weer blij als een kind
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: E61 535D van Z3MRunner
Het is zo tenminste niet saai op het forum.
Zo nu nog even in een klein k.t autootje naar het werk en straks de bolide weer afhalen.
Ik rij nog even langs Jeremy. Kijken of ik nog pics "in uitvoering" voor het forum kan maken.
Zo nu nog even in een klein k.t autootje naar het werk en straks de bolide weer afhalen.
Ik rij nog even langs Jeremy. Kijken of ik nog pics "in uitvoering" voor het forum kan maken.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Nog even voor de duidelijkheid.
SMG= stuur met maar 1 functie per flipper, dus + = opschakelen en - = terug schakelen
SSG= stuur met 2 functie's per flipper. met elke flipper kan je zowel op als terug schakelen
SMG= stuur met maar 1 functie per flipper, dus + = opschakelen en - = terug schakelen
SSG= stuur met 2 functie's per flipper. met elke flipper kan je zowel op als terug schakelen
Re: E61 535D van Z3MRunner
aha das duidelijk dan
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: E61 535D van Z3MRunner
Dat is inderdaad duidelijk want ik raakte ook even de weg kwijt. Thnks