Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 17 mar 2011, 22:02
Hey guys, goed dat jullie ook meer info gezocht hebben.
Ik heb gisteren van het Duitse E60 forum een hele montagehandleiding bijelkaar geknipt en geplakt naar een Word document. Het betreft een BMW van voor 09/2005. Er wordt alleen niet vermeld of het stuur ook van die periode is, want daar zit bij ons mogelijk het probleem; een auto van voor 09/2005 en een stuur van na 09/2005.
Het lastige is dat het flipperstuur niet 1 op 1 past op de huidige sleepring, zie de verschillen in de nok onder de stuurpen.
Die nok is dacht ik voor het uitschakelen van de richtingaanwijzer na een bocht. Maar dat lijkt me wel op te lossen
Wat ik tot nu toe zie; het nieuwe stuur past niet op de oude sleepring, maar als ik een nieuwe sleepring neem, past die weer niet op de grondplaat van het stuurhuis. Volgens mij zit de hele truuk in het kunnen monteren van het stuur op de sleepring; als dat kan, kun je de flippers gewoon met een kabeltje doortrekken naar de pook en aansluiten.
Waarom problemen met de MOST (whatever that is) ? Je voegt helemaal niks toe aan de elektronika van de auto. Wat je met de pook doet in Manual is tik naar voren met een schakelaar en tik naar achteren met een schakelaar. De flippers op het stuur zijn niks anders dan 2 schakelaars die hetzelfde doen.
Volgens mij zit de uitdaging in het mechanische stuk en niet in het elektronische stuk, want bij elke upgrade naar een flipperstuur lees steeds weer dat niks opnieuw ingelezen hoeft te worden.
Waar ze in Duitsland en Engeland vooral mee bezig zijn, is - hoe sluit ik de flipperschakelaars aan op de sleepring. De een doet het via een sleepring met stuurverwarming en pakt de pinnen van de stuurverwarming voor de flippers, en de ander opent de cassette van de sleepring en soldeert daar 2 draden aan vrije pinnen, zodat je een connectie hebt van stuur/sleepring naar de pookbediening. Wie van Duits houdt moet dit maar eens lezen:
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... 27a&page=2
Ik heb Niek nog niet gesproken, hij was gisteren op de BMW testbaan met de nieuwe M1 aan het spelen. Wat een pechvogel.
Ik heb gisteren van het Duitse E60 forum een hele montagehandleiding bijelkaar geknipt en geplakt naar een Word document. Het betreft een BMW van voor 09/2005. Er wordt alleen niet vermeld of het stuur ook van die periode is, want daar zit bij ons mogelijk het probleem; een auto van voor 09/2005 en een stuur van na 09/2005.
Het lastige is dat het flipperstuur niet 1 op 1 past op de huidige sleepring, zie de verschillen in de nok onder de stuurpen.
Die nok is dacht ik voor het uitschakelen van de richtingaanwijzer na een bocht. Maar dat lijkt me wel op te lossen
Wat ik tot nu toe zie; het nieuwe stuur past niet op de oude sleepring, maar als ik een nieuwe sleepring neem, past die weer niet op de grondplaat van het stuurhuis. Volgens mij zit de hele truuk in het kunnen monteren van het stuur op de sleepring; als dat kan, kun je de flippers gewoon met een kabeltje doortrekken naar de pook en aansluiten.
Waarom problemen met de MOST (whatever that is) ? Je voegt helemaal niks toe aan de elektronika van de auto. Wat je met de pook doet in Manual is tik naar voren met een schakelaar en tik naar achteren met een schakelaar. De flippers op het stuur zijn niks anders dan 2 schakelaars die hetzelfde doen.
Volgens mij zit de uitdaging in het mechanische stuk en niet in het elektronische stuk, want bij elke upgrade naar een flipperstuur lees steeds weer dat niks opnieuw ingelezen hoeft te worden.
Waar ze in Duitsland en Engeland vooral mee bezig zijn, is - hoe sluit ik de flipperschakelaars aan op de sleepring. De een doet het via een sleepring met stuurverwarming en pakt de pinnen van de stuurverwarming voor de flippers, en de ander opent de cassette van de sleepring en soldeert daar 2 draden aan vrije pinnen, zodat je een connectie hebt van stuur/sleepring naar de pookbediening. Wie van Duits houdt moet dit maar eens lezen:
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... 27a&page=2
Ik heb Niek nog niet gesproken, hij was gisteren op de BMW testbaan met de nieuwe M1 aan het spelen. Wat een pechvogel.