Pagina 17 van 24
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 18 jun 2010, 11:32
door mantisnl
Gisteren even bij de BMW specialist gevraagd of ze dit voor me wilden doen.
Ze wilden er niet aan beginnen, hadden het nog nooit gedaan en waren bang dat het garantie-technisch niet juist was
Dan maar iemand anders zoeken die het voor me wil doen, of anders gewoon zelf
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 18 jun 2010, 15:27
door Frenkz
Zijn er mensen hier dit dit ook zelf kunnen en willen doen tegen een kleine vergoeding in het zuiden van het land?
Ik heb namelijk het gevoel dat ik dat CDV ding ook heb!
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 20 jun 2010, 01:45
door vegito
Zorg deze CDV ook ervoor dat je de koppelingspedaal nooit helemaal de bodem raakt??.. dat heb ik namelijk wel zodra ik wat meer druk geef op het pedaal kan ik makkelijker schakelen alhoewel de bak niet slecht schakelt, maar toch die CDV vind ik maar een eng ding. Liefst zou ik de uitgeboorde versie erin willen zetten nergens te koop in Nederland helaas. Een andere vraag of misschien probleem.. klapperende geluid bij intrappen van koppeling bijv. schakelen van 1 naar 2 en 3e versnelling maak ik vaak mee komt dit ook door het CDV?? m.b.t. geen gelijk oliedruk bijv op het cilinder.
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 20 jun 2010, 11:59
door largeproject
Ik snap alleen niet wat dat met schakelen te maken heeft :? ,
Als ik alles goed gelezen heb komt de koppeling langszamer terug??
Dan heb je toch al geschakelt en zou de valve geen invloed hebben op het schakelen,met het intrappen van de koppeling heb je geen last van vertraging omdat je genoeg kracht hebt om de koppeling in te trappen.
Slijtage???Laatst mijn koppeling vervangen naar 250000 km,dus slijtage is ook te verwaarloze denk ik.
Dus brand maar los......
..
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 20 jun 2010, 12:18
door largeproject
Soepeler,als iets sneller terug komt lijkt me dat het niet soepeler gaat,lijkt mijn eerder doordat het langszamer gaat het juist spoeler gaat. :?
Dan word het aangrijp punt korter wat dan eerder met een schok zou moeten gaan dan wanneer het geleidelijker inkomt.
Toch?
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 20 jun 2010, 15:52
door largeproject
Juist ontkoppelen heb je zelf in de hand,als je het pendaal sneller intrapt zal ie ook sneller reageren,alleen koppelen heb je niet in de hand,dat word geregelt door de druk van de diafragma koppeling en de diameter van de leiding,waar dus de cdv de beperkende factor is.
Ik weet alleen (nog) niet of de cdv een one way clutch is.
Ikkes is nog niet overtuigd...........
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 20 jun 2010, 17:44
door largeproject
mooi
Het gaat mijn derom dat ik opmerking voorbij zie kommen die naar mijn idee daar nix mee te maken heeft,het schakelen gaat soepeler......daar heeft de cdv totaal geen invloed op.
De cdv zorgt er alleen maar voor dat de drukgroep langszamer terug komt zodat de koppelingsplaat geleidelijk oppakt.
Daarbij vraag ik me af hoeveel vertraging is der??5 seconden???0,5seconden????
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 21 jun 2010, 19:30
door tonxx67
Ik heb die CDV er een jaar geleden tussen uitgehaald.
De koppeling is gewoon veel beter doseren ,dit merk je het meest bij schakelen tussen 1e en 2e versnelling.
Als er iemand is die dat ding helemaal geweldig vind en er soms een tweede bij wil plaatsen.
Ik heb hem nog ergens liggen in de schuur, hij is gratis af te halen.
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 01 jul 2010, 22:03
door Frenkz
Ik heb de auto vandaag op de brug gehad, geen CDV te bekennen. Beetje jammer, had hoop op nog een betere schakeling
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 06 aug 2010, 13:58
door Japsel
Weet iemand of een 323ti (m52) ook zo'n CDV heeft?
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 08 aug 2010, 02:40
door DJLeonardo
Vandaag ook mijn CDV eruit gehaald. Het stelt echt niks voor. losdraaien en even kliederen (olie loopt eruit) en dan eindjes weer dichtdraaien. Dan ontluchten.
Ruud heeft het voor me gedaan en was echt 5 minuten werk.
Nog eens even gevraagd wat hoe het nou zit. Het ding werkt dus idd vertragend zoals beschreven. Maar als de koppeling net nieuw is en daardoor meteen pakt is dat juist wel prettig. Maar naarmate de koppeling ouder wordt moet je steeds dieper trappen en is de afstand steeds groter. Dan gaat de vertraging dus eigenlijk tegenwerken en wordt de hele precedure zo traag dat de koppeling nog aan het ontkoppelen is als jij alweer klaar bent voor het aankoppelen.
Ik moet zeggen dat de mijne nu weer lekker schakelt. Mijn koppeling is al een stukje heen en zal over een x k lm's aan vervangeing toe zijn. Heb de CDV maar wel bewaard voor als er een keer een nieuwe op komt, dan zal ik 'm wel weer nodig hebben dus.
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 08 aug 2010, 10:30
door DJLeonardo
Nou hij zit er zo weer tussen dus je kan het best proberen.
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 08 aug 2010, 12:27
door largeproject
DJLeonardo schreef: Maar naarmate de koppeling ouder wordt moet je steeds dieper trappen en is de afstand steeds groter.weer nodig hebben dus.
Helaas niet waar,das nou net een nadeel van een vloeistof koppeling,die blijft altijd op het zelfde aangrijp punt ziten,als de plaat nl. verslijt komt er gewoon meer remvloeistof in de leiding waardoor het aangrijp punt gelijk blijft.
Daarom kon ik ook niet aanvoelen kommen dat mijn koppeling deruit ging,helaas was dat net in Zuid Frankrijk.
Met een kabel bediening komt idd dat punt dieper te zitten en zou je dus van te voren alles kunnen vervangen,wat in de praktijk ook niet gebeurd.
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 09 aug 2010, 10:33
door DJLeonardo
largeproject schreef:komt er gewoon meer remvloeistof in de leiding waardoor het aangrijp punt gelijk blijft.
Ik zei het niet goed idd.
Dus omdat er meer vloeistof doorheen moet werkt het te langzaam. Het is gewoon een buisje met een vernauwing. Daar gaat dus maar een vaste hoeveel heid per sec. doorheen. Als de afstand langer wordt en de hoeveelheid vloeistof blijft hetzelfde gaat het dus uiteindelijk langzamer.
Re: De koppeling (CDV)
Geplaatst: 09 aug 2010, 10:57
door Maestroxl
We hebben een sac mechanisme in onze koppeling dat er voor zorgt dat het aangrijppunt het zelfde blijft. Het is niet zo dat de "ruimte" door vloeistof opgevuld wordt maar mechanisch.
link naar uitleg