Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..
- martinus83
Re: Martinus' 330d Touring - van KW V2 naar Billstein B12
Ben weer een beetje aan het hobbien geweest.
Setje B8 dempers overgenomen, en een nieuwe Eibach Pro set in Dld gekocht.
Volgende week nieuwe veerschotels, boven- en onder rubbers bij de dealer oppikken en dan kan de zogenaamde Billstein B12 Prokit set gemonteerd worden.
Setje B8 dempers overgenomen, en een nieuwe Eibach Pro set in Dld gekocht.
Volgende week nieuwe veerschotels, boven- en onder rubbers bij de dealer oppikken en dan kan de zogenaamde Billstein B12 Prokit set gemonteerd worden.
Laatst gewijzigd door martinus83 op 26 jan 2017, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- martinus83
Laatst gewijzigd door martinus83 op 02 jul 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Waarom stap je over van kw V2 naar bilstein b12
- martinus83
Re: Martinus' 330d Touring - KW V2 VS Billstein B12 test!
Wilde hem weer terug 'origineel' maken. Het is dus bijna origineel geworden.Vanreijmersdal schreef:Waarom stap je over van kw V2 naar bilstein b12
KW variant 2 verkoop ik liever los, dan later bij de auto.
Heb afgelopen weekend de KW variant 2 schroefset dus vervangen door een Billstein B12 Pro (Billstein B8 dempers met Eibach pro veren) vaste set.
KW variant 2 (ingestelde hardheid precies in het midden) VS Billstein B12 pro kit.
Hoogte
De variant 2 set kan lager, voornamelijk voor. De billstein ligt achter ook al vrij laag (logisch, e46 ligt voor standaard achter dieper in de kas dan voor)
Hardheid
Voor is de V2 set op de middelste stand sportief rijden, de B12 set is qua hardheid vergelijkbaar.
Wat een verschil is is de hardheid op de achteras. B12 set is echt wel een slagje harder. Nu moet ik zeggen dat de veren splinternieuw zijn. Ik heb het nog niet merkbaar meegemaakt maar misschien dat de hardheid de'nieuwigheid' is
Met een B12 set kun je achter prima met brede velgen rijden. Stug genoeg. Met de KW set heb ik wel wat aanloopproblemen gehad met 19x9 velgen en 235 banden.
Uitvoering.
Voorpoten zijn moeilijk vergelijkbaar. Vaste dempers van Billstein zijn veel dikker dan de schroefvariant van KW. KW is een inox uitvoering, dit lijd niks in het nederlandse weer. Demperstangen achterdempers zijn bij KW een slag dikker.
Links Billstein B8 achterdemper, rechts KW variant 2 achterdemper.
Laatst gewijzigd door martinus83 op 02 jul 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Martinus' 330d Touring - KW Schroefset VS Billstein B12
Martinus, ik heb met veel plezier alle 17 pagina's gelezen. Top dat je zoveel zelf doet en je Touring zo op en top bijhoud. Mooi dat we met al die foto's en uitleg helemaal mee kunnen kijken.
Ik ga zelf ook op zoek naar een e46 Touring, benzine versie dan wel. Ze zijn erg gewild denk ik, net als met mijn zoektocht naar de juiste 325ti.
Keep on Bimmen!
Ik ga zelf ook op zoek naar een e46 Touring, benzine versie dan wel. Ze zijn erg gewild denk ik, net als met mijn zoektocht naar de juiste 325ti.
Keep on Bimmen!
- martinus83
Bedankt voor je toffe reactie
KW Variant 2
Billstein B12.
Voor iets omhoog, achter iets gezakt tov de KW V2 ..
KW Variant 2
Billstein B12.
Voor iets omhoog, achter iets gezakt tov de KW V2 ..
Laatst gewijzigd door martinus83 op 02 jul 2017, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Je topic helemaal doorgelezen, maar dikke auto hoor. Leuk om hier een volksforummer tegen te komen
E36 sedan Avusblau
- martinus83
Re: Martinus' E46 330d Touring
Ha sander, ja daar gaan we beide al even mee op dat forum
Ik zou daar meer moeten posten en hier minder. Is eigelijk ook de intentie, van de bmw afblijven. Vandaar de Billstein set, beetje meer OEM al zie je hierboven dat het geen drol uitmaakt qua hoogte en hardheid
Wat betrefd vermogens probleem. Heb Carrec (van de autoweek filmpjes) maar eens gecontact:
Ik zou daar meer moeten posten en hier minder. Is eigelijk ook de intentie, van de bmw afblijven. Vandaar de Billstein set, beetje meer OEM al zie je hierboven dat het geen drol uitmaakt qua hoogte en hardheid
Wat betrefd vermogens probleem. Heb Carrec (van de autoweek filmpjes) maar eens gecontact:
.....Goedemiddag Martinus,
Dank voor je bericht en de interesse in ons bedrijf. Wij kennen de BMW 330d inmiddels goed en hebben er dan ook veel aan gewerkt. Preventief vervangen van turbo en intercooler lijkt ons ook geen goed idee. Meestal is dat ook niet nodig.
In de meeste gevallen hebben we voldoende aan 1 tot 2 uur diagnose. We gaan dan proefrijden met de computer aan de auto en wat motordata verzamelen. Op basis daarvan kunnen we dan nog een aantal controles uitvoeren en komen we tot een advies voor reparatie of vervolgdiagnose. Ons uurtarief is € 70,- ex btw en uitlezen kost eenmalig € 30,- Gezien onze ruime ervaring met de BMW dieselmotoren verwacht ik dat we jouw klacht zeker kunnen verhelpen. Je kunt daarvoor volgende week al bij ons terecht.
Wij zijn een Bovag gecertificeerd bedrijf en werken dagelijks aan BMW's. Mocht je vragen hebben of een afspraak willen maken aarzel dan niet om even te bellen, wij staan je graag te woord.
Met vriendelijke groet,
Joep Schuurman
Carrec Technocenter B.V.
- martinus83
Heb het welgeteld 2 weken volgehouden met de B12 set. Bij deze te koop, B8 dempers voor elke e46 geschikt, achterveren voor veel e46's en voorveren voor 330(x)d'sbofkont schreef:
Ik hobbel weer rond op KW variant 2.
Begrijp met niet verkeerd, B12 is een keurige sportieve set, maar verslaat gewoon geen hardheid instelbare schroefset ..
Goed bezig met je E46 touring
Ben benieuwd hoe je ervaring zal zijn bij Carrec, hun antwoord is veel belovend.
Nu vraag ik mij alleen af of je KW-set nu juist harder of zachter afstelt t.o.v. Bilstein B8 dempers.
Ben benieuwd hoe je ervaring zal zijn bij Carrec, hun antwoord is veel belovend.
Nu vraag ik mij alleen af of je KW-set nu juist harder of zachter afstelt t.o.v. Bilstein B8 dempers.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- martinus83
Ik ga eerst zelf nog onder de auto liggen, kijken wat ik kan ontdekken, als ik het zie zitten schroef ik meteen de turbo eraf. Zullen zien.. anders Carrec..lj328 schreef:Goed bezig met je E46 touring
Over KW/Bilstein. Ik had de KW set op klik 8/16. Dan is de Bilstein al harder dan de KW set, eigelijk met name achter.
Nu zit de KW set er weer onder, en heb ik zowel voor als achter op klik 1/16, de zachtste stand. Dit is vrij comfortabel eigelijk, misschien iets te. Ik ga hier een weekje mee rondrijden en zal dan de set eens op zijn hardst zetten om te testen maar ik schat in dat hij uiteindelijk op klik 4/16 uitkomt, misschien voor iets zachter dan achter.
Het instellen van de hardheid heb ik gek genoeg nog nooit geprobeerd, achter kun je ook niet meer bij eenmaal dicht gebouwd, dat is wel jammer. Op zijn hardst is volgens KW set niet geschikt en niet nodig op de weg, feitelijk zelfs gevaarlijker. Hoe harder je vering hoe onvoorspelbaarder je auto bij oneffenheden in de weg.
-
mooie wagen hoor veel plezier ermee !
-
gave bak
Re: Martinus' 330d Touring - new rims: Style 72 breedset
Dat is egt top !! Zodra de mijne weer rijd ga ik ook langs de dealer met de brief. Kijk er al naar uit. Netjes man!martinus83 schreef:Dank je. Komt wel goed.
Veiligheid boven alles! Vind BMW. Verse airbag is een feit. Het brengen van koffie koste bijna meer tijd dan het uitwisselen van de airbag ;-)