Pagina 20 van 25

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 07 jun 2017, 11:49
door martinus83
rfs88 schreef:Nee hoor, check maar even op het internet: N47D20C beiden ;) (bijv. autoweek.nl en dan kenteken invullen ; bij de motorcode zie je staan wat er precies in zit)

Dit zijn ivm bijtelling gedowntunde blokken helaas.....
4-KPR-87, nieuwe type auto, en heeft de zgn M47 D20 motor, andere kenteken 5-KSK-46 ook.

Ik meen dat de 177 pk basis van alu is, roetfilter heeft en de ketting aan de andere zijde?
( zie filmpje http://www.autoweek.nl/video/klokje-ron ... 343000-km/)
Dit oud type model van het filmpje heeft ook motor M47 D20.

Waar zie jij N47 staan?

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 07 jun 2017, 12:07
door rfs88
http://www.autoweek.nl/kentekencheck/4-KPR-87

MOTOR
Motorcode N47D20C
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1995 cc
Vermogen 120 kW (163 pk)

http://www.autoweek.nl/kentekencheck/5-KSK-46

MOTOR
Motorcode N47D20C
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1995 cc
Vermogen 120 kW (163 pk)

Onder het kopje motor zie je de motorcodes staan bij het invullen van het kenteken.
N47 is volgens mij inderdaad van Alu en heeft de ketting aan de schutbord zijde, vandaar de dure reparatie.
Alle M47 E9X 2005+ zijn volgens mij voorzien van roetfilter om aan de euro 4 norm te voldoen, N47 is zowiezo allemaal met roetfilter.

Het filmpje klokje rond is inderdaad de 163pk M47 met de ketting aan de radiateur zijde, zeer degelijk blok met doorontwikkeling van de eerste Common rail 136pk die vanaf 1998 beschikbaar was in de E46.
( https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M47 )

Meer informatie N47 https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47 , hier zie je ook dat ze bestaan met 163pk

Persoonlijk vind ik de E9X LCI veel mooier als de pre-LCI, ook is het verbruik een stuk lager omdat het blok efficienter en van Aluminium is. Gewoon scherp inkopen en 1000/1500 achter de hand houden mocht het een keer kapot gaan. Dit zou ik persoonlijk ook gedaan hebben als ik in de markt was voor een E9X, momenteel beginnen ze in prijs de zakken en beginnen ze rond de 7000 maar wel met hogere km's. Omdat ik veel ruimte nodig had ben ik voor een E61 gegaan, daar had ik wel de keuze tussen het oude blok (M47) maar wel LCI variant.

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 07 jun 2017, 12:17
door martinus83
rfs88 schreef:http://www.autoweek.nl/kentekencheck/4-KPR-87

MOTOR
Motorcode N47D20C
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1995 cc
Vermogen 120 kW (163 pk)

http://www.autoweek.nl/kentekencheck/5-KSK-46

MOTOR
Motorcode N47D20C
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1995 cc
Vermogen 120 kW (163 pk)

Onder het kopje motor zie je de motorcodes staan bij het invullen van het kenteken.
N47 is volgens mij inderdaad van Alu en heeft de ketting aan de schutbord zijde, vandaar de dure reparatie.
Alle M47 E9X 2005+ zijn volgens mij voorzien van roetfilter om aan de euro 4 norm te voldoen, N47 is zowiezo allemaal met roetfilter.

Het filmpje klokje rond is inderdaad de 163pk M47 met de ketting aan de radiateur zijde, zeer degelijk blok met doorontwikkeling van de eerste Common rail 136pk die vanaf 1998 beschikbaar was in de E46.
( https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M47 )

Meer informatie N47 https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47 , hier zie je ook dat ze bestaan met 163pk

Persoonlijk vind ik de E9X LCI veel mooier als de pre-LCI, ook is het verbruik een stuk lager omdat het blok efficienter en van Aluminium is. Gewoon scherp inkopen en 1000/1500 achter de hand houden mocht het een keer kapot gaan. Dit zou ik persoonlijk ook gedaan hebben als ik in de markt was voor een E9X, momenteel beginnen ze in prijs de zakken en beginnen ze rond de 7000 maar wel met hogere km's. Omdat ik veel ruimte nodig had ben ik voor een E61 gegaan, daar had ik wel de keuze tussen het oude blok (M47) maar wel LCI variant.
ah daar, apart, onder kopje onderdelen zie je staan:

Kenteken: 4KPR87
Type: Stationwagen
Bouwjaar: 12 2004 - 08 2007
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Brandstof: Diesel
Motor: 163PK | 120kW | 1995cc
Motorcode: M47 D20 (204D4)

Bij motor staat trouwens 136 pk? dat klopt sowieso niet of zou dat zijn omdat dat de basis motor is.
LCI is inderdaad mooier. Hekel punt is denk ik meer dan alleen de ketting? althans zover ik lees.

Ik blijft vooralsnog nog even E46 rijden, kan wel iets kopen met 250.000 km maar dan zit ik over 2 jaar weer te kijken.

Heb remmerij rondom besteld, turbo is wat lastig qua levering, bandjes ga ik ook vervangen. Twijfel enkel of ik nu wel of niet wat cosmetisch werk wil laten doen :)

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 08 jun 2017, 10:58
door Lex_b3
Ik rij sinds een weekje op Contisportcontact 5 in 225/40/18 en ben daar wel tevreden over! Heb 'm nog niet echt getest, maar met de overgewaaide stormpjes ook niets geks ondervonden. Prijs ook best prima.

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 08 jun 2017, 14:14
door martinus83
Conti komt overal wel goed uit ja. Zit toch sterk aan de Hankook V12 te denken ..

Ben toch ook voorzichtig aan het rondkijken toch de style 72 set niet eens te laten spuiten. suggesties welkom :duim:

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 08 jun 2017, 19:58
door meneer aard
Michelin Pilot Sport 3? Toyo Proxes T1 sport?

Heb de laatste onder de beemer zitten, zijn wel fijne bandjes! Plakken lekker, moest 144 euro p/band betalen incl montage.

Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?

Geplaatst: 09 jun 2017, 21:34
door martinus83
Toyo's heb ik al wel eens gereden, alleen dat was niet onder de bmw. Goede plakbandjes ja, slijten wel snel.
Mich PS heb ik nooit gereden, betaal er net iets te veel voor denk ik.

Heb tussendoor een andere mod uitgevoerd, had namelijk al maanden, ik denk al wel een jaar een aut. dimmende spiegel liggen. Retro kit besteld, niet leverbaar, afijn dan maar gewoon zo proberen.
Was goed te doen, ben zon 2 uur bezig geweest.
Meteen wat foto's geschoten gezien ik zelf toch niet zo 1,2,3 aan de juiste info kwam, kan ooit handig zijn voor de lezer hier :)

Kleine Howto

In mijn auto zit een alarm, dus een werkende clown led. Ook de dimmende spiegel heeft een clownsneus led.
Demonteer je spiegel.
Demonteer je zonneklep incl houdertjes.
Klik je hemel verlichting los.

Stekker van de spiegel heeft 10 pin posities. Deze stekker steek je gewoon om, dus oude spiegel eruit, nieuwe erin. Echter moet je nu ook pin 1 (=massa) pin 3 (12v) en pin 10 (achteruit signaal) aansluiten.
(achteruit signaal schakelt de dimmende functie uit als je de versnelling in zn achteruit zet)
Afbeelding

Deze pinnen haal je uit de stekker van de spiegel, klemmetjes afknippen.
Hier heb ik verlengdraden aan gesoldeerd en daar (mannetjes)stekkertjes aan geknepen.
Afbeelding

Je haalt de spiegel uit je auto, stekker los, binnen verlichting los en daar zoek je een plus en min
Ik pak degene van mijn regensensor, daar zitten een paarse (12v geschakeld) en bruine (massa) draad.
Ook hier soldeer ik twee draden aan.
Afbeelding

De plus en min die je net hebt vast gesoldeerd, plus een extra draad (1,5 meter, voor je achteruit) voer je door de rubber tulle heen richting spiegel. Daar knijp je stekkertjes aan de drie draden. (de 12V en het achterruit signaal moet een dicht stekkertje dus afgeschermd zijn)

Dan monteer je de spiegel, en sluit je alle stekkertjes aan.
Afbeelding

Kapje er op en de spiegel is klaar.
Afbeelding
Afbeelding

Nu je achteruit signaal.
Hier kon ik lastig wat info over vinden, meeste vinden dit te moeilijk maar dit is echt in 30 minuten gedaan.
Je hebt dus nog 1,5 meter draad hangen. Deze zit middels stekker verbinding vast aan pin 10 van de spiegel.

Klik het stripje van de rechter A stijl los, en schroef de afdekking van de stijl af.
Schroef je handschoenenkastje los (6 schroefjes)
Afbeelding

Kantel je zekeringskast naar voren (twee witte klipjes 90 graden draaien), duw de kast wat naar boven, haal hem iets naar voren je hij hangt los.
Afbeelding

Bovenop vind je een rij geel/blauwe draden. (deze schakelen 11/12v op je achteruit versnelling) Deze komen samen op 1 punt op je zekeringskast en zijn van het achteruit signaal. Deze zijn voor je trekhaak, parkeersensoren, lichten etc. En daar komt nu de spiegel bij.
Hier voer je de draad van de spiegel via hemel, rechter A stijl, dan rechts langs je dashboard prikken (even pielen) en dan komt hij rechtsboven je zekeringskast uit.
Afbeelding
Afbeelding

Voila.

Testen: bedek de sensor van je spiegel aan raamzijde, en schijn in de sensor op je spiegel. Hij wordt blauw. Zet de auto in zn achteruit en hij wordt weer blank.
Deze draad soldeer je aan een blauw/gele draad vast.

Re: Martinus' E46 330d Touring Lifestyle Edition

Geplaatst: 18 jun 2017, 20:29
door martinus83
Dag stille lezers :)

Tijdje gelezen constateerde ik een raar piep geluid bij het bijna stilstaan en loslaten van mijn rem, later werd dit een langere piep en vrij vervelend dus de remmen maar eens losgehaald.
Voor waren de blokken op, schijven onder fabrikant minimum, achter zelfs 3 mm onder de voorgeschreven dikte (staat op de schijf).
Kortom, rondom nieuwe schijven en blokken.

Na wat speurwerk gekozen voor rondom Zimmerman sport, geperforeerde schijven met zogenaamde Coat Z laag icm Textar Epod remblokken.
Origineel geeft BMWinfo textar aan, heb echter gekozen voor deze verbeterde ontwikkeling van Textar met vooral minder remstof en toch geen keiharde remvoering dus gewoon remmen zoals origineel.

Begonnen met achter, boel demonteren en schoonmaken.
Handremregmenten bleken in erbarmelijke staat, net zoals de oude schijf van binnen overigens, dus ook de voeringen meteen maar vervangen.
Boel schoonmaken zo goed als het kan, wat een troep zat er tussen de bewegende handremdelen, en ook weer subtiel invetten.
Afbeelding
Afbeelding
En weer fris
Afbeelding

Remankerplaten kaalgeborsteld, in de primer en daarna hoogglans zwarte lak gezet.
Geleidepennen, rubbertjes etc. schoongemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de hele boel erop. Rechtsachter tevens een nieuwe sensor gemonteerd.
Afbeelding

Ook de voorkant natuurlijk. Deze klauwen had ik ooit al eens een nieuwe laklaag gegeven, dus hier enkel de boel even schoongemaakt, alles opnieuw ingevet en weer gemonteerd.
Net als achter, hier linksvoor een nieuwe sensor gemonteerd.
Before:
Afbeelding
After (nee ben de veer niet vergeten ;) ):
Afbeelding

Voor het eerst dat ik rondom schijven heb vernieuwd. Het remt nu nog wat onwennig, coating slijt er op het remvlak snel af. Ik wil de keuringen en stofhoezen van de achterklauwen nog eens vervangen, deze leken wat te zweten.
Daarna de vloeistof helemaal vervangen. Voor nu is dit in ieder geval voorlopig geen zorg meer :driving:

Re: Martinus' E46 330d Touring Lifestyle Edition

Geplaatst: 19 jun 2017, 21:07
door meneer aard
Ziet er weer puik uit!
Geen problemen gehad met het loshalen van het boutje wat de remschijf op de plek klemt? Bij mij zat deze muur en muur vast, eerdere beunhaas had ooit kennelijk er al moeite mee gehad en heeft de kop enig sinds naar de gallemiezen geholpen. Gevolg is dat ik gewoon de helft van de oude schijf heb moeten weg flexen, tot de naaf, schijf eraf, netjes centreren, uit moeten boren + tappen :gek:

Achter moet bij mij ook nog een keer, voorlopig vlees genoeg. Remmen willen ze wel.

Re: Martinus' E46 330d Touring Lifestyle Edition

Geplaatst: 19 jun 2017, 22:14
door martinus83
Nee, gelukkig hier geen horror verhalen. Ging er zonder problemen uit. Remankerplaat zat wel goed vast, moest er flink aan hangen die los te krijgen. Vervangen van de remmen ging verder aardig soepel. Opknappen van de klauwen etc kost nog het meeste (ook droog)tijd

Re: Martinus' E46 330d TLE -- Dension, eindelijk

Geplaatst: 30 jun 2017, 21:16
door martinus83
Fijn, photobucket verplicht je sinds kort te upgraden als je foto's willen delen middels tags [img] ...
Tijd voor een andere host, wel fijn, nu alle foto's het dus niet meer doen.. :-/

Re: Martinus' E46 330d TLE -- Dension, eindelijk

Geplaatst: 01 jul 2017, 08:46
door Yor
Flickr.com. 1tb opslag.. gratis

Re: Martinus' E46 330d TLE -- Dension, eindelijk

Geplaatst: 01 jul 2017, 09:19
door Purm
Tis een werkje van niks (althans geen rocket science) remschijven en blokken als je wat handigheid in je handjes hebt. Het lastige is (als amateurtje) soms niet het verwisselen maar het niet los krijgen (boutje remschijf is een bekende, ook gehad) of die bouten van bracket dat heb ik in mijn woede mijn vingertjes wel is flink open geramd

Re: Martinus' E46 330d TLE -- Dension, eindelijk

Geplaatst: 05 jul 2017, 11:43
door martinus83
Nja werkje van niks... bent wel eventjes bezig als je het netjes wil doen. Maar heel moeilijk is het niet nee. En gebruik de juiste smeermiddelen op de juiste plek! Geen kogellagervet op de glijbussen bijvoorbeeld! Gaan de rubbertjes van uitzetten en komen ze vast te zitten. Moet je maar net weten. Net als het waar wel en waar juist niet gebruiken van kopervet...

De remankerplaten zaten goed vast ja. Dan kun je ook nog eens de slagmoersleutel er niet recht op zetten.. Maar met gepaste kracht ging het uiteindelijk.
Remschijfschroefjes gingen soepel los, heb ik bij 90ér gti's wel eens anders meegemaakt.

Fotos probeer ik te fixen middels een andere server.. gaat helaas wel wat tijd kosten.

Re: Martinus' E46 330d TLE -- Dension, eindelijk

Geplaatst: 09 jul 2017, 19:36
door Zoef007
Hoi Martinus, even vanuit de stilte reageren :roll:
Je bent mij net voor met die klus van de achterremmen. Van de touring begon het slijtage lampje te branden, direct nieuwe schijven en blokken besteld. Net als onder de Compact ben ik voor ATE powerdisc en keramische blokken gegaan. Iets duurder maar geen zwart remslijpsel meer en goede remervaringen. Bedankt voor de uitleg en foto's, kan ik ook wat mee.

Ik heb trouwens een eigen webpagina met 500gig ruimte voor maar 15euro per jaar, daar plaats ik mijn foto's op die hier zichtbaar zijn, zo blijf ik er ook altijd zelf baas over. Eenmalig een ftp onder Windows instellen en je bent zo klaar door de te gebruiken foto's erheen te slepen. De te gebruiken link blijft zo ook altijd eenvoudig hetzelfde op de fotonaam na dan.