koude start ratel
Re: koude start ratel
Ik heb van de week toevallig de rubber seals van mijn N42 vanos verstellingen vervangen omdat deze (uiteraard) licht lekten. Grappig genoeg LIJKT (!) het nu als of ik daarmee 2 andere gekkigheden ook heb verminderd/opgelost.... waaronder het fameuze ratelen. Het is nog vroeg dag want ik heb nog niet veel gereden en het bij deze temperaturen ook minder lijkt voor te komen.
Ik had opgemerkt dat vollast optrekken onder de 2000 toeren niet echt een favoriete bezigheid is van de N42, maar bij mij ging dat gepaard met af en toe een schokje en licht inhouden. Ook dit LIJKT (!) nu een stuk minder erg te zijn.
Voor de 6 cylinders is er een repair set voor soortgelijke klachten, die voornamelijk ook uit rubber afdichtringen bestaat. Dat versterkte het gevoel dat ik met het vervangen van mijn afdichtingen niet alleen het olieverlies heb beetgepakt.
Wat 't mooiste is; de afdichtringen (2x klein, 2x groot) kosten bijna niks en je kan t voor de deur binnen 30 minuten vervangen. Al doe je t maar omdat je weet dat die rubberen ringen knetterhard worden na verloop van tijd, wat er nog meer verbetert is dan bonus!
Ik wilde t jullie toch even meegeven, wie weet helpt het.. ik zal ook blijven opletten of het alleen de lekkage blijvend verholpen heeft of dat de rest ook verbeterd is!
Voor de hobbyisten: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 72&lang=NL Van de grote rubberen ringen heb ik er nog 8, gek genoeg moest ik die per 10 kopen..
Ik had opgemerkt dat vollast optrekken onder de 2000 toeren niet echt een favoriete bezigheid is van de N42, maar bij mij ging dat gepaard met af en toe een schokje en licht inhouden. Ook dit LIJKT (!) nu een stuk minder erg te zijn.
Voor de 6 cylinders is er een repair set voor soortgelijke klachten, die voornamelijk ook uit rubber afdichtringen bestaat. Dat versterkte het gevoel dat ik met het vervangen van mijn afdichtingen niet alleen het olieverlies heb beetgepakt.
Wat 't mooiste is; de afdichtringen (2x klein, 2x groot) kosten bijna niks en je kan t voor de deur binnen 30 minuten vervangen. Al doe je t maar omdat je weet dat die rubberen ringen knetterhard worden na verloop van tijd, wat er nog meer verbetert is dan bonus!
Ik wilde t jullie toch even meegeven, wie weet helpt het.. ik zal ook blijven opletten of het alleen de lekkage blijvend verholpen heeft of dat de rest ook verbeterd is!
Voor de hobbyisten: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 72&lang=NL Van de grote rubberen ringen heb ik er nog 8, gek genoeg moest ik die per 10 kopen..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Update; het ratelen is weg en de trekkracht in lage toeren is ook iets beter. Misschien is t allemaal toeval maar vooralsnog ben ik bijzonder blij dat die ratel weg is!
Ben benieuwd, vanmiddag ook vervangen, technisch weer
Opzich zagen de oude er nog goed uit.

kettingspanner ook gedaan? Laten we hopen dat het bij jou ook verbetert!
Die is een jaar geleden al vervangen (de nieuwe verbeterde), de ratel bleef, nu zaterdag krijgt die 5w40 i.p.v 5w30 kijken of dat flink verandering inbrengt.
ook nu nog na de vanosafdichtingen? Of nog niet geprobeerd....
Heb er vanmiddag nog niet mee gereden, de ratel is er ook niet altijd, mocht die het voor zaterdag nog doen zal ik het melden, maar denk toch dat het aan het soort olie ligt.
t zal zeker een combinatie van elementen zijn... zoals ik je vertelde hou ik ook voor bijvullen vast aan (nu) 0W30 LL01, voor de verversing ga ik denk ik voor 0W40 LL01
- Edit:
- vooe zover niet bekend bij de meesten; dit kwam ik nog tegen op internet zojuist, zeer informatief!! http://www.opieoils.co.uk/pdfs/BMW-Oil- ... d-Recs.pdf
Interresant indd, longlife01 zou indien deze nog verkrijgbaar is, waarschijnlijk beter zijn
Longlife-04 oils must not be used in BMW spark-ignition engines in countries outside Europe (EU plus Switzerland, Norway and Liechtenstein
Longlife-04 oils must not be used in BMW spark-ignition engines in countries outside Europe (EU plus Switzerland, Norway and Liechtenstein
Ik las ook voor het eerst dat specifiek BMW goedgekeurde LL01FE in het bijzonder geschikt is/aangeraden wordt voor Valvetronic motoren..
grappig genoeg vind ik t wel bij Castrol op de site, maar dan voor garagehouders... http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7031481 Zou dit dan ook gewoon leverbaar zijn voor ons stervelingen?
grappig genoeg vind ik t wel bij Castrol op de site, maar dan voor garagehouders... http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7031481 Zou dit dan ook gewoon leverbaar zijn voor ons stervelingen?
Ratel is er nog steeds, maar heb ook de indruk dat het toerengebied 2000-3000 soepeler is. Of dat nu is door het vervangen van de ringen of dat de verstellers zijn schoongemaakt.
k*t zeg,..,... dus toch niet de oplossing ervoor... is de ratel wel veranderd of ook dat niet?
Nee exact hetzelfde, maar is toch niet voor niks geweest.
Ach ja, maar niet teveel stilstaan bij elk bijgeluidje, op internet staan deze motoren te koop met 3 ton op de teller op gas, moet dus toch wat aankunnen
Als de 5w40 het remedie is zal ik het melden.

Als de 5w40 het remedie is zal ik het melden.