Pagina 3 van 9

Re: swirl flaps

Geplaatst: 28 nov 2010, 22:08
door Kingfisher
Terwijl mijn dealer (Lelystad) dus juist adviseert ze preventief te laten vervangen. Al bij 100dkm!

Re: swirl flaps

Geplaatst: 29 nov 2010, 11:40
door gogme
Hallo allemaal

Heb met bmw gebeld en zij zeggen alles is gecontroleerd en je moet er niets aan doen
je hebt 2jaar garantie met een optie voor een extra jaar
mocht er in die periode lekkage gemeten worden of iets stuk gaan wordt het gratis onder de premium garantie
gerepareerd. dus eerste 3jaar overal af blijven.

gr willem

Re: swirl flaps

Geplaatst: 29 nov 2010, 22:59
door z3mrunner

Re: swirl flaps

Geplaatst: 30 nov 2010, 19:25
door Mooggie
Ik ben inmiddels geswitched van uitgangspunt. :P

Ik ga gewoon het volledige spruitstuk laten vervangen door de BMW-dealer.

Waarom?

- zowel de BMW-dealers als de BMW-specialist die ik benaderd heb willen niet beginnen aan het verwijderen van alleen de swirl flaps
- wil je het verwijderen netjes doen door de zaak daarna dicht te zetten met speciaal gefabriceerde metalen plaatjes, dan ben je ook al snel € 150,- kwijt (plaatjes kosten online ca. € 85,- + wat arbeidsloon)
- spruitstuk gaat bij 535d/530d's sowieso vaak lekken bij een km-stand tussen de 100.000 en 150.000 km (mijn huidge km-stand is 126.000 km) en moet dan vervangen worden
- zekerheid van behoud van vermogen

En ik doe het trouwens bij de BMW-dealer omdat de BMW-specialist precies dezelfde prijs rekent (een iets lager uurtarief, maar waarbij dan weer allerlei vacuumslangen en klein materiaal worden opgevoerd in zijn prijsopgave).

Binnenkort even een afspraak maken. :)

Re: swirl flaps

Geplaatst: 30 nov 2010, 19:46
door z3mrunner
Mooggie schreef:Ik ben inmiddels geswitched van uitgangspunt. :P
- spruitstuk gaat bij 535d/530d's sowieso vaak lekken bij een km-stand tussen de 100.000 en 150.000 km (mijn huidge km-stand is 126.000 km) en moet dan vervangen worden
:)
Hmmm, dat snijdt wel hout. Mijn "gereserveerde" 535D heeft 125.000 gelopen.
Twijfel, twijfel.

Re: swirl flaps

Geplaatst: 30 nov 2010, 20:29
door Mustaa
Mooggie schreef:Ik ben inmiddels geswitched van uitgangspunt. :P

Ik ga gewoon het volledige spruitstuk laten vervangen door de BMW-dealer.

Waarom?

- zowel de BMW-dealers als de BMW-specialist die ik benaderd heb willen niet beginnen aan het verwijderen van alleen de swirl flaps
- wil je het verwijderen netjes doen door de zaak daarna dicht te zetten met speciaal gefabriceerde metalen plaatjes, dan ben je ook al snel € 150,- kwijt (plaatjes kosten online ca. € 85,- + wat arbeidsloon)
- spruitstuk gaat bij 535d/530d's sowieso vaak lekken bij een km-stand tussen de 100.000 en 150.000 km (mijn huidge km-stand is 126.000 km) en moet dan vervangen worden
- zekerheid van behoud van vermogen

En ik doe het trouwens bij de BMW-dealer omdat de BMW-specialist precies dezelfde prijs rekent (een iets lager uurtarief, maar waarbij dan weer allerlei vacuumslangen en klein materiaal worden opgevoerd in zijn prijsopgave).

Binnenkort even een afspraak maken. :)
Wat ben je dan kwijt voor het laten vervangen van het gehele spruitstuk?

Re: swirl flaps

Geplaatst: 30 nov 2010, 20:30
door Kingfisher
Ik heb gisteren precies dezelfde keuze gemaakt Moogie. Mijn dealer blijkt in combinatie met 2 parkeersensoren en de niveauregelingspomp slechts 4 tientjes meer te rekenen dan de specialist waarvoor ik in totaal 4 uur kwijt zou zijn met heen en weer rijden....

Spruitstuk alleen komt op € 604,- (incl.BTW)

Binnenkort maak ik dus een afspraak om de hele riedel te laten vervangen ($$$$ ;( ), ik wacht nog even tot de 16e, zodat de APK ook meteen meegenomen kan worden.

Re: swirl flaps

Geplaatst: 30 nov 2010, 20:58
door Mooggie
Mustaa schreef:
Wat ben je dan kwijt voor het laten vervangen van het gehele spruitstuk?
Offerte van de BMW dealer (van Poelgeest - Amstelveen): € 621,78 incl. BTW

Offerte van de BMW specialist (Kees Bakker - Lisse): € 624,85 incl. BTW

Klapper is de leverantie van het spruitstuk, dat bij beide € 360,80 excl. BTW kost.

Een aardige kostenpost, maar ik zie het maar als regulier onderhoud waar je nu eenmaal eens in de ca. 125.000 kilometer tegenaan loopt en dan kan ik (hopelijk) tot km-stand 250.000 km weer zorgenloos vooruit. :)

Re: swirl flaps

Geplaatst: 30 nov 2010, 21:08
door Mooggie
Kingfisher schreef: Binnenkort maak ik dus een afspraak om de hele riedel te laten vervangen ($$$$ ;( ), ik wacht nog even tot de 16e, zodat de APK ook meteen meegenomen kan worden.
Mooi zo, geeft toch een lekker gerust gevoel als de boel eenmaal vervangen is. :)

Re: swirl flaps

Geplaatst: 01 dec 2010, 14:14
door z3mrunner
Nog wat info van een belgisch forum:

Wat zijn het?
Het zijn kleppen in de inlaatcollector. De positie van deze kleppen varieert met de stand van het gaspedaal.

Wat doen ze?
Bij een koude motor (en dus koude cilinder wanden) komt het brandstof lucht mengsel in contact met de koude cilinder wand. Hierdoor is het zo dat een diesel druppel begint te verbranden, maar tijdens dit verbrandingsproces (en de druppel dus aan het bewegen is in de cilinder) kan deze tegen deze koude wand botsen, waardoor dit verbrandingsproces vroegtijdig wordt afgebroken en je dus geen volledige verbranding hebt. Met extra roetvorming (en verbruik) tot gevolgd.

Daarom wordt de positie van de wervelkleppen (swirlflaps) zo gesteld dat ze een soort obstakel vormen voor de instromende lucht. Hierdoor begint de lucht te tollen/wervelen. Ze komt dan dus al wervelend binnen in de cilinder. Door het ontwerp van de inlaat+wervelkleppen+cilinder is deze werveling zodanig dat de lucht zo weinig mogelijk in contact komt met de koude cilinder wand. Ze tolt dus rond in het centrum van de cilinder zonder in contact te komen met de koude wand. Met dus minder verbruik en roetvorming tot gevolg.

Het zelfde geldt in geval van deellast, dan is de temperatuur van de cilinder wand ook relatief beperkt.

Bij vollast (dus stevig door gassen, hoge rpm) is de temperatuur van de wand hoog genoeg (zelfs dusdanig hoog dat ze de verbranding kan versnellen) en mag de lucht dus wel tegen de wand botsen. Je zou dus eerst denken dat die kleppen ook geen kwaad doen, want die extra werveling zal wel geen kwaad kunnen, ook al is het niet nodig? -> niet juist! Bij deze hoge snelheden, heeft dus ook de instromende lucht een hoge snelheid (in de inlaatcollector). Bij deze hoge snelheden van de lucht, krijgen we een grote drukval over de wervelklep als die nog steeds zo is opgesteld als voordien. Dat obstakel zorgt dus voor een grote drukval bij deze hoge snelheid. (bekijk het alsof je blaast door een rietje met een prop papier in ofzo, als je even hard blaast als zonder prop, voel je duidelijk dat aan de andere kant minder druk uit komt, je hebt dus een druk val over het obstakel) Daarom is bij deze hoge luchtsnelheid de klep zo opgesteld dat de lucht vrij er door kan stromen (dus geen obstakel, dus geen druk val).
Waarom is deze drukval slecht? Je wilt de lucht er juist in persen met zo hoog mogelijke druk (en dus grote dichtheid), zodat er zoveel mogelijk lucht beschikbaar is voor de verbranding. Door die drukval verminderd dus de druk, en dus de beschikbare lucht voor de verbranding, en dus het vermogen.

Dus samengevat:
- Lage belasting en laag toerental en koude motor: kleppen zorgen voor werveling -> minder roet en verbruik
- Hoge belasting en hoog toerental: kleppen staan gewoon open zodat ze geen drukval veroorzaken

Wat is het probleem?
Eens de 100.000 km voorbij durven ze afbreken, en dan beland dus het klepje in de cilinder met alle gevolgen van dien (motor kapot).

Wat zijn de oplossingen?
1. Nieuwe inlaatcollector plaatsen, kost rond de 500 euro, meer info bij PSG etc. (dan heb je dus nog steeds de werking van de kleppen, en dus kleinere uitstoot + verbruik bij lage belasting/toerental en koude motor)
2. Blank plates (staat hier al vermeld in dit topic of zie ook http://www.swirlflaps.co.uk ), dan heb je wel niet meer het voordeel van de swirl flaps
3. De klepjes gewoon verwijderen en het gaatje dichten met een degelijke schroef. (bimmerstyle heeft dit reeds toegepast)
4. Hopen dat het u niet voorkomt en al een zak euro's klaar houden

Welke auto's hebben het?
Alle diesels van 2001 tot 2005 zijn mogelijk probleemgevallen. Meestal hebben de oudere manuele modellen het niet, maar de automatische meestal wel.
Voor de veiligheid best controleren door de inlaatcollector er af te nemen.

Re: swirl flaps

Geplaatst: 01 dec 2010, 18:03
door bjornc
Interessant!
Maar dan moet ie maar een beetje meer roeten, 't milieu betaald mij geen nieuw blok (h)

Re: swirl flaps

Geplaatst: 01 dec 2010, 19:36
door Mooggie
Duidelijk stukje uitleg! :duim:

Re: swirl flaps

Geplaatst: 10 dec 2010, 23:41
door z3mrunner
Heb net e.e.a. laten checken t.a.v. de 535D die ik gereserveerd heb:
Auto is van april 2005 en volgens dealer zitten daar al de juiste swirl flaps in.
Verder zijn alle standaard storingen / onderdelen ook vervangen:
- lekkend touring dak met panoramaruit
- nieuw stuurhuis
- nieuw motorsteunen
- nieuw accu oplader telefoon
- nieuwe dvd wisselar
- nieuw navigatie
- modificaties stuurwiel en luchtvering.

Top, dat scheelt weer een paar centen. :)

Re: swirl flaps

Geplaatst: 10 dec 2010, 23:57
door Mooggie
Zo, dat is nogal een waslijst zeg!

Dan mag ik hopen dat ik dat niet allemaal nog voor mijn kiezen ga krijgen. x|

Maaruh, swirl flaps wellicht vanaf april 2005 dus al 'verbeterd' uitgevoerd? Hmmmm ... mijn wagen is van september 2005.

Toevallig ga ik morgen naar mijn zwager (die een Bovag-garagebedrijf heeft) om mijn winterset eronder te laten gooien, dus ik zal eens vragen of hij dan meteen het spruitstuk even wil bekijken (wel/geen of oude/nieuw swirl flaps aanwezig). :!

Re: swirl flaps

Geplaatst: 11 dec 2010, 08:56
door z3mrunner
Mooggie schreef:Maaruh, swirl flaps wellicht vanaf april 2005 dus al 'verbeterd' uitgevoerd? Hmmmm ... mijn wagen is van september 2005.
Ja, dat is de ook reden dat ik het poste. Daar is op diverse fora nogal wat discussie over.
Blijkbaar zijn ze dan al verbeterd.

ik wil wel met mijn eigen ogen zien of er daadwerkelijk de juiste swirl flaps in zitten, dus gaat ie wel uit elkaar zodra ik 'm heb.
Nu nog even opzoeken hoe ik dan kan zien of het wel de juiste swirl flaps zijn.

Let ook op de modificaties van stuurwiel en luchtvering. Daar weet BMW dus blijkbaar iets meer van.
Zodra ik meer weet, zal ik het posten.