Pagina 3 van 7

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 02 okt 2010, 17:02
door Bandje
Beste Mario Als ik het goed heb is er ook iets mis met je voor schok dempers in een ander stuk gelezen.
Als dit niet verholpen is kan je blijven balanceren maar word de auto nooit stil.
Reactie armen speling vrij maken schokdempers laten testen en banden laten optimaliseren en je weet niet wat je meemaakt.
Een bijna nieuwe E39.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 03 okt 2010, 13:19
door Mario TT
Hey Bandje,

dat van de vering dat is nu opgelost. De auto is ten eerste soepeler geworden en ten tweede lag dat ook gedeeltelijk aan mezelf.

Woensdag wordt er naar gekeken, voor de tweede keer want de eerste keer is er niets gevonden. Ook geen speling op de reactie armen e.d. Ik hoop dat ze nu wel wat vinden, al krijg ik steeds meer het gevoel dat mijn remschijven krom zijn. Want als ik rem dan trilt het stuur een beetje, maar dat kan natuurlijk ook door de reactiearmen komen. Woensdag weten we meer!

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 06 okt 2010, 20:25
door Mario TT
Nou het probleem zit hem dus in de remmen zoals ik al dacht. Ben vandaag bij Koudijs geweest in Soest, de remschijven zijn blauw wat betekend dat de remmen aanlopen. Waarschijnlijk zijn daardoor de remmen kromgetrokken en moeten de klauwen of gereviseerd worden of worden vervangen.
Heeft iemand ervaring hierin om het zelf te doen? En is het moeilijk?

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 21 jan 2011, 18:07
door AdE39
Hallo BMW vrienden,

trilling in het stuur, dat kan meerdere oorzaken hebben..

Als er bij het remmen ook sterker gaat trillen in het stuurwiel, dan kan het aan de schijven liggen, helaas ik moet dit even noemen!
Het kan zijn dat er iets speling zit op de stabilisatorstangrubbers zit, dit gebeurt ook erg vaak.

De fusees kunnen de oorzaak zijn.
De stuurkogels kunnen de oorzaak zijn, ook het stuurhuis, wanneer er teveel speling op het stuurhuis zit.

De wielophanging, daar bedoel ik de wieldraagarmen mee, waarin ook rubberbussen zitten. Boven en onder.

Een hangende remtang die al werd genoemd.

Iets teveel speling op de wiellagers.

Slecht geballanceerd, of naderhand een steentje verwijderd die met wat asfalt op de binnen zijde van de velg zat, verwijderd na het balanceren!
Een kromme velg, een eivormige velg, dat kom je nooit teweten met balanceren, je moet het maar net even zien!

Een band die net even ietsje scheef gemonteerd is, dan zie je het profiel ietsje slingeren, word vaak ook niet gezien!

Een slecht ballanceer apparaat, dat niet goed functioneert..

een slechte uitlijning, verkeerde wielvlucht, teveel uit of toespoor.

Banden zelf die het probleem veroorzaken, zo heeft elk merk een allergie tegen een bepaald merk banden, raar dat ik het zo moet noemen, maar het gebeurt helaas wel!

Even een goede tip !!

Bij het ballanceren onder uw auto, vergeet dan a.u.b. niet uw wiel even te merken en de naaf, hoe de velg gemonteerd dient te zijn, anders kan u deze velg naderhand een keer of 5 gaan versteken om het onbalans te verhelpen, Let u daar wel even goed op!! Dat is het grote nadeel van het balanceren onder uw auto..

Bovenste lager van de veerpoot, waar de as doorheen gaat van de demper! Deze zit vaak vast met 3 of 4 moeren of bouten in het binnenscherm, de as van de schokdemper word daar met een grote borgmoer weer in vast geschroefd.
Word vaak helemaal vergeten, dit lager, maar kan enorm veel ergernis opwekken! Door de trilling die men maar niet kan vinden.

Zoals u kan zien, zijn er best een aardig wat onderdelen aan uw auo die debet kunnen zijn aan dit euvel, de irritante trilling.

Zo zullen er ongetwijfeld nog meer zaken zijn die aanwezig kunnen zijn die dat irritante trillen kunnen veroorzaken.

Ik hoop beste BMW vrienden, dat ik u een beetje op het geode spoor kon zetten door deze uiteenzetting van het trillings probleem.
Ik zelf heb ook iets trilling in de vooras, maar heb er nog niet naar gekeken, ik heb dus een E39 touring, maar ga daar binnenkort mee aan de gang, ga alles eens zeer aandachtig bekijken op de brug, en eens goed mijn bandijzertje laten werken op de gehele ophanging, er zal best iets uit tevoorschijn komen, zo niet, dan ben ik heel snel klaar, dan zal het nog de onbalans kunnen zijn of de sporing.

Ik wens u veel succes toe, en wens u allen een heel fijn weekend toe.

met vriendelijke groet,

Ad

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 22 jan 2011, 21:54
door RubberBurner
Op de banden staat een geel of rood puntje.Die hoort bij je ventiel te staan.Is dat bij jouw bandjes ook zo ?

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 26 jan 2011, 22:38
door Bandje
Sorry maar rood of geel puntje op band hoeft niet bij het ventiel.
Dit is een broodje aap verhaal.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 04 feb 2011, 17:55
door Bandje
Dat klopt wel maar dit alleen als de velg ook puntjes heeft dan doe je de puntjes bij elkaar.
De een werkt met hoogte speling en de andere met gewicht.
Dus als je velg geen puntjes heeft is er geen referentie punt van montage.
En de meeste velgen hebben geen puntjes.
Dit zie wel vaak bij nissan of toyota maar dit is een bmw forum.
En op bmw velgen ben ik dit nog nooit tegen gekomen.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 05 feb 2011, 13:21
door Mario TT
Nou het volgende is gedaan:

Ik heb de remschijven laten vervangen en de remtangen laten reviseren. Dat is nu echt allemaal goed. Op de winterbanden voelde ik nog steeds trillingen in het stuur waardoor ik de zomerbanden er weer onder heb gezet. Dit was echt een heel stuk beter. De zomerbanden zijn ook al 4x gebalanceerd. De laatste keer door een ander bedrijf. Ik voel de trilling eigenlijk vanaf 100km/uur. Boven de 120km/uur is het redelijk weg. Als ik op een klinkerweg rij hoor ik wel speling en voel ik het ook in het stuur. Dit kan denk ik dus ook zijn dat het stuurhuis of de fusees speling hebben. De banden balanceren opnieuw zie ik niet zo zitten omdat ik er zeker van ben dat daar geen probleem in zit. Volgens de Euromaster meet het apparaat waarop ze balanceren ook de slag? Dus een kromme velg zou er dan uit moeten komen. De silent blocks kunnen ook het probleem zijn al hebben ze in de garage gezegd dat die goed voelde al zeiden ze wel dat ze dan pas 100% zeker weten als ze los zijn.

Binnenkort ga ik denk ik weer even langs en vragen of ze de boel willen nakijken. Ik heb het idee dat het probleem in het stuurhuis zit. Mede omdat de trillingen in het stuur anders zijn dan die van een andere 5-serie.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 23 feb 2011, 17:30
door Mario TT
Nou als het goed is ben ik morgen van alle trillingen af.

Reactie rubbers waren erg slecht, dus draagarmen worden vervangen. Stabilisatorstang wordt vastgezet want deze had ook speling. En op de achterwiel ophanging was ook het een en ander aan vervanging toe.

Al met al een flinke kostenplaatje is het dus geworden.

Morgen even 600 euro voor dit geheel, vorige keer 800 euro voor een kleine beurt met remschijven en blokken voor. De keer daarvoor 4 nieuwe Michelin banden waar ik ook 600 euro voor kwijt was... Maar dan moet het nu ook goed zijn! Kost je wel 2000 euro achterstallig onderhoud.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 28 feb 2011, 22:20
door Mario TT
Nou nu met gemixde gevoelens...alles was weer in orde en de auto reed perfekt. Waarom reed? Omdat ik gister bij het aanremmen vanaf 120km/uur trillende remmen heb. Ik voel het trillen in mijn stuur en in mijn rempedaal. Ik denk dat er iets mis is met mijn remschijven voor?
Ik belde vanmorgen op naar de garage en die zei bel vrijdag maar terug of je het nog hebt. Vond dat niet echt leuk.

Heeft iemand een idee hoe een remschijf krom kan raken of onvlak?

Ik heb net nieuwe remschijven aan de voorzijde, ik neem aan dat als de achterschijven niet goed zijn dat je het alleen in je pedaal voelt?

Ik word er nu echt moe van, de auto zelf rijdt gewoon goed...ben echt niet blij. Ik begin nu echt spijt te krijgen van mijn aankoop, mede omdat ik nu 2000 euro heb uitgegeven terwijl ik nog niet tevreden ben.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 28 feb 2011, 22:22
door bjornc
Haal de wielbouten even los, en draai ze ff onder het juiste moment aan.
Kromme schijven komen soms van te strak aangedraaide bouten.

Als je d'r op tijd bij bent, is er niets aan de hand. Dan gaan de trillingen vlot weer weg.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 01 mar 2011, 23:00
door Mario TT
Ik heb mijn wielbouten los gedraaid en weer vastgedraaid maar na kilometers nog steeds geen resultaatsverandering. Ik ga morgen mijn schijven omwisselen (links naar rechts en vv, ik heb op internet gelezen ergens dat dat soms ook kan helpen. Helpt dat niet dan koop ik nieuwe schijven. Ik heb de schijven laten wisselen bij Auto Admiraal maar het is sinds ik verhuisd ben te ver om ff terug te rijden gezien de kosten van nieuwe remschijven. Ook ben ik er nu klaar mee met de hele auto en vind ik het vreemd dat ik nog geen 500km heb gereden met deze remschijven. Alles wat verslijten kon is vervangen aan de voorwielophanging en vier nieuwe banden eronder en nog is het niet goed. En dan bel je op naar de garage en dan zeggen ze bel vrijdag maar terug als je het nog hebt. Ik vind dat ten eerste geen service en je helpt er niemand mee. Ik heb er 1400 euro naartoe gebracht...en ik moet er 200km voor heen en weer rijden om er te komen.

Ik ben nu ook een beetje klaar met alle BMW specialisten en dealers...mocht er nog iemand een E39 willen hebben je mag altijd een PB sturen.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 02 mar 2011, 15:59
door Mario TT
Nou omdraaien heeft geen zin gehad. M`n stuur trilt nog steeds bij het aanremmen en de auto hobbelt echt tot stilstand.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 03 mar 2011, 10:01
door Marcel RSD
Mario.

Je weet dat ik dit ook aan de hand gehad heb. Ik heb toen laten vervangen:
- Draagarmen l+r
- Bussen
- Schijven+blokken
Pas na dit alles was de trilling verdwenen. Ik vermijd ook om met ingetrapte rem voor een stoplicht te wachten (steptronic). ik schakel nu direct naar vrij. Tot op heden (>6 maanden) nog steeds trillingsvrij.
Schijven omdraaien heeft weinig zin, blokken zijn namelijk ook ingesleten op die schijf. een schijf afdraaien en nieuwe blokken (of blokken recht schaven) kan wel degelijk helpen. maar dit kost haast net zoveel als een originele set schijven+blokken. vandara dat ik ze vervangen heb.

Re: voorwiel ophanging

Geplaatst: 03 mar 2011, 17:17
door Mario TT
Nou ik heb zojuist nieuwe Meyle remschijven besteld. Ik heb nu Bosch. Bij mij zijn de bussen al vervangen van de voorste draagarm. De rest is helemaal in orde, ze hebben alles nagekeken. Ik reed al een tijdje met deze remschijven en ik had ook geen geklapper meer met de voorremmen maar alleen bij het rijden. Ik kreeg het ook bij het klapperen en toen heb ik meteen de bussen laten vervangen omdat die ineens ook rot waren. En toen was het helemaal goed, alleen ik heb met een aanhanger gereden en verhuisd en de volgende dag had ik ineens dat geklapper bij het remmen. Het zit hem echt 100% in de schijven omdat je voelt in het remmen dat ze niet egaal zijn maar meer als een heuvel landschap.

Morgen krijg ik ze binnen, ik heb het advies gekregen van een goeie garage om echt alles helemaal kaal te maken op de naaf en alles licht insmeren met vet zodat roest geen kans krijgt. Maar die zei ook al dat sommige auto`s het hebben en dat NIEMAND weet waarom dat zo is. Het is wel gekomen nadat asbest was verboden. Maar daar hebben we niet veel aan denk ik.

Wat ik wel raar vind is dat de E46 bijv wel remluchtgeleiders heeft op de voorremmen en de E39 niet, wellicht dat de remmen hierdoor te heet kunnen worden en kromtrekken?